Hjelp med akustikk i lytterom / frekvensmåling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • d-fens

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2023
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Sted
    Moss
    Jeg prøver meg her på forumet for å se om det er noen som kan hjelpe meg med utfordringene jeg har i mitt lytterom.

    Jeg flyttet inn i nytt hus for ikke så lenge siden og gledet meg stort til å innrede kjellerstua til lytterom. Men det har vist seg vanskeligere å få god lyd i dette rommet enn jeg trodde.

    Problemet er hovedsakelig at bassen i rommet blir veldig tynn, visse frekvenser er nesten helt fraværende. Det er aller tydeligst med når lytteposisjon er et stykke ut fra veggen. Setter jeg meg helt inntil veggen er det mer bass, men den er pløsete og ikke godt definert. Jeg har eksperimentert mye med plassering av høyttalere, lytteposisjon etc. Også prøvd å ommøblere rommet og plassere høyttalerne mot andre vegger. Men jeg er fortsatt et godt stykke unna et tilfredsstillende resultat. Hvilke frekvensområder som lider mest forandrer seg utfra hvor høyttalerne står, men uansett er det tydelige problemområder.

    Jeg er relativt grønn på dette med akustikk, men har i det siste lest meg litt opp på det, bl.a. på tråder her i forumet. Rommet er tilnærmet kvadratisk (5m x 4,85m), noe jeg har skjønt ikke er optimalt. Takhøyden er for øvrig 2,25m og tre av veggene er kledd med furupanel, mens bakveggen (bak lytteposisjon) er tegl/murstein. Det er tregulv, men ganske mye av gulvflaten er dekket av et stort teppe. Se vedlagt skisse av rommet, her er høyttalere og lyttteposisjon plassert litt tilfeldig.

    Jeg lurer på om noen med kompetanse på dette kan gi meg råd om hva som kan hjelpe, og evt. om noen har måleutstyr som jeg kunne lånt / leid for en billig penge, så jeg kunne fått gjort en skikkelig frekvensmåling. Jeg holder til i Moss.

    Jeg vurderer å prøve å bygge noen bassfeller, f.eks. såkalte «superchunks» i hjørner, men vil gjerne få noen kvalifiserte meninger før jeg setter i gang. Og evt. gjort en måling som kanskje gjør det lettere å mene noe om løsninger.

    Utstyret jeg bruker er for øvrig:

    Høyttalere: Fyne Audio F502
    Forsterker: Rega Elex-r
    Platespiller: Rega Planar 2
    Dac: Rega Dac-r
    Streaming: Tidal Hifi/masters med Audirvana på en Macbook Pro.
    Kan også nevne at jeg er sikkert på det ikke er fasefeil eller andre feil på utstyret.

    Er takknemlig for all hjelp og råd :)
     

    Vedlegg

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Edit; er du her helt fersk her. Velkommen! Vi har mange kompetente folk som kan skyte inn innspill, også folk som driver med hjelp til kalibrering og løsninger, både profesjonelt og på hobbybasis. For å få avklart det åpenbare først, hva er bak furupanelene?
     

    d-fens

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2023
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Sted
    Moss
    Edit; er du her helt fersk her. Velkommen! Vi har mange kompetente folk som kan skyte inn innspill, også folk som driver med hjelp til kalibrering og løsninger, både profesjonelt og på hobbybasis. For å få avklart det åpenbare først, hva er bak furupanelene?
    Takk for det! Er helt fersk her ja : )

    Nå er ikke dette gjort i min tid her i huset, kjellerstua er bygd på 80-tallet en gang. Men det er nok isolasjon (usikker på type og tykkelse) og så grunnmur av leca.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Hvilke vegger er tykke yttervegger og tynne innervegger?
    Hvor mange subber har du?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.663
    Antall liker
    3.356
    Asymmetrisk høyttalerplassering er verd å vurdere i sånne rom. Det er noe med at hver høyttaler driver ulike noder i rommet i motsetning til en symmetrisk plassering hvor enkelte noder blir omtrent totalt kansellert i rommet. Tror sånne 5 x 5 x 2,5 meter uansett er vanskelige rom.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Man kommer ikke unna enten kombinasjonen multisubwoofere + akustiske tiltak eller bare akustiske tiltak for et virkelig bra resultat i så lite rom. Her oppstår det romnoder og resonanser ganske høyt i frekvens pga rommmet størrelse og de blir også forsterket av nesten lik lengde og bredde. Multisubwoofere kombinert med DSP kan fungerer ganske bra i dypbassen. Over dypbassen, kreves det derimot akustiske tiltak. Og det trengs også for å behandle mellomtone og diskant i forhold til alle refleksjonene og kamfilter som oppstår.

    Med dagens høyttalere, så vil nok den jevneste bassresponsen være enten med høyttaleren nesten klint inn i hjørnene og sitteplass veldig langt fremme i rommet med nærmest nærfeltlytting med ca. 165 cm avstand til høyttalerne. Eller sitte langt bak med ca. 50-60 cm til bakvegg. Det første vil være å foretrekke rent akustisk og spesielt når rommet er ubehandlet, hvis du kan vende til deg og sitte så tett på høyttalerne.

    Edit: Du kan riktig nok være heldig å få til en jevn dypbassrespons med en subwoofer og optimaling plassering også.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du har mulighet til å laste ned REW og gjøre en måling så får du enda bedre hjelp. Alternativt kan du bruke frekvenssveip eller frekvenser fra Spotify (eksempelvis denne) i kombinasjon med en desibelmåler.

    Det er forskjell på helt kvadratisk rom og nesten kvadratisk. 5x4.85x2.25 er ikke nødvendigvis det som er feil, kanskje tvert i mot. De største romressonansutfordringene ved romstørrelsen vil du få mellom 68-80hz, men hvor store de problemene vil være kommer an på hvor stive veggene dine er. Men hvis du vurderer superchunk bør de være effektive ned til 70hz. Det er interessant å vite hvordan vegger du har hvor😊
     

    d-fens

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2023
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Sted
    Moss
    Hei, og velkommen.

    Har du forsøkt å bruken en høyttalerplasseringskalkulator à la denne? http://noaudiophile.com/speakercalc/ Som et utgangspunkt i alle fall.

    Fin forsterker og DAC du har :)
    Hei, takk for det!

    Jeg har ikke prøvd akkurat en slik, men har bl.a. fulgt setup-guiden til Cardas for plassering av høyttaler / lytteposisjon, det ser ut som den er grunnlaget for det ene forslaget som kommer opp her. Har også plasser etter "rule of thirds" som er et annet forslag. Men skal prøve litt til med disse forslagene, takk for tips! :)
     

    d-fens

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2023
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Sted
    Moss
    Hvilke vegger er tykke yttervegger og tynne innervegger?
    Hvor mange subber har du?
    Både frontvegg og begge sidevegger er yttervegger (og rommet ligger altså i kjeller). Bakveggen er en tykk vegg av tegl / mur der pipa i huset går inni.

    Har nok ingen subber :) Foreløpig vil jeg gjerne få rommet til å funke med det utstyret jeg har.
     

    d-fens

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2023
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Sted
    Moss
    Asymmetrisk høyttalerplassering er verd å vurdere i sånne rom. Det er noe med at hver høyttaler driver ulike noder i rommet i motsetning til en symmetrisk plassering hvor enkelte noder blir omtrent totalt kansellert i rommet. Tror sånne 5 x 5 x 2,5 meter uansett er vanskelige rom.
    Takk for tips, asymmetrisk plassering har jeg ikke prøvd på. Prøvde å plassere dem diagonalt i rommet uten at det hjalp noe. Jeg har nok et litt vanskelig rom ja :)
     

    d-fens

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2023
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Sted
    Moss
    Man kommer ikke unna enten kombinasjonen multisubwoofere + akustiske tiltak eller bare akustiske tiltak for et virkelig bra resultat i så lite rom. Her oppstår det romnoder og resonanser ganske høyt i frekvens pga rommmet størrelse og de blir også forsterket av nesten lik lengde og bredde. Multisubwoofere kombinert med DSP kan fungerer ganske bra i dypbassen. Over dypbassen, kreves det derimot akustiske tiltak. Og det trengs også for å behandle mellomtone og diskant i forhold til alle refleksjonene og kamfilter som oppstår.

    Med dagens høyttalere, så vil nok den jevneste bassresponsen være enten med høyttaleren nesten klint inn i hjørnene og sitteplass veldig langt fremme i rommet med nærmest nærfeltlytting med ca. 165 cm avstand til høyttalerne. Eller sitte langt bak med ca. 50-60 cm til bakvegg. Det første vil være å foretrekke rent akustisk og spesielt når rommet er ubehandlet, hvis du kan vende til deg og sitte så tett på høyttalerne.

    Edit: Du kan riktig nok være heldig å få til en jevn dypbassrespons med en subwoofer og optimaling plassering også.
    Takk for tilbakemelding! I første omgang vil jeg gjerne prøve å få rommet til å fungere (i hvert fall bedre enn i dag) med utstyret jeg har. Har skjønt at det er mange som sverger til flere subber i slike rom. Hva slags akustiske tiltak tror du vil ha best effekt på problemene med bassen jeg beskriver? Vil f.eks. superchunk bassfeller i hjørnene ha effekt? :)
     

    d-fens

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2023
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Sted
    Moss
    Hvis du har mulighet til å laste ned REW og gjøre en måling så får du enda bedre hjelp. Alternativt kan du bruke frekvenssveip eller frekvenser fra Spotify (eksempelvis denne) i kombinasjon med en desibelmåler.

    Det er forskjell på helt kvadratisk rom og nesten kvadratisk. 5x4.85x2.25 er ikke nødvendigvis det som er feil, kanskje tvert i mot. De største romressonansutfordringene ved romstørrelsen vil du få mellom 68-80hz, men hvor store de problemene vil være kommer an på hvor stive veggene dine er. Men hvis du vurderer superchunk bør de være effektive ned til 70hz. Det er interessant å vite hvordan vegger du har hvor😊
    Takk for det! REW skal jeg sjekke ut, det har flere tipset om :)

    Ang. veggene i rommet så er både frontvegg og begge sidevegger yttervegger (og rommet ligger altså i kjeller). Bakveggen er en tykk vegg av tegl / mur der pipa i huset går inni.

    Hva tror du om superchunks eller andre former for akustiske tiltak her da, hva vil ha best effekt på problemene jeg beskriver med bassen? Er det spesielle hensyn jeg må ta for at de skal fungere ned til 70hz? :)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Takk for tilbakemelding! I første omgang vil jeg gjerne prøve å få rommet til å fungere (i hvert fall bedre enn i dag) med utstyret jeg har. Har skjønt at det er mange som sverger til flere subber i slike rom. Hva slags akustiske tiltak tror du vil ha best effekt på problemene med bassen jeg beskriver? Vil f.eks. superchunk bassfeller i hjørnene ha effekt? :)
    Skal superchunks ha effekt så må de være veldig store. Og kun plassere slike i hjørner vil ha effekt, men begrenset under 100-80 Hz. Trykkbaserte bassfeller er generelt mer effektive under 100 Hz. Andre tiltak kan god effekt ned til 100 Hz og type her vil avhengig av budsjett, om man skal bygge selv, osv.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Takk for det! REW skal jeg sjekke ut, det har flere tipset om :)

    Ang. veggene i rommet så er både frontvegg og begge sidevegger yttervegger (og rommet ligger altså i kjeller). Bakveggen er en tykk vegg av tegl / mur der pipa i huset går inni.

    Hva tror du om superchunks eller andre former for akustiske tiltak her da, hva vil ha best effekt på problemene jeg beskriver med bassen? Er det spesielle hensyn jeg må ta for at de skal fungere ned til 70hz? :)
    Det er ikke så enkelt å foreslå tiltak uten å ha noe dokumentasjon å henge det på dessverre, men tykke og harde vegger vil generelt holde på bassen og derfor tyder det på at ressonansene dine blir trigget maks med spisse peaker og dipper som resultat.
    Du kan plassere deg ut maksimalt av triggingen av ressonansene ved oddetallsregelen du kanskje har hørt om ved å ha ulik oddetall på lengde, bredde og sitteposisjon, men det virker som du har forsøkt? Dessuten er det vanskelig å plassere seg helt ut av utfordringene.

    Akustiske bassfeller kan det generelt nesten ikke bli for mye av, men det blir jo kostbart. Superchunk er effektive ned til 1/4 bølgelengde tykkelse. 70hz har en bølgelengde på ca 4.9 meter så da må hjørnefellene stå litt over en meter ut.

    En annen løsning mange har gode resultater med er å fylle bakveggen med isolasjon så tykt du kan tillate deg (1 meter er ideelt) Trefiber er det beste (og heldigvis billigste) til dette pga gjennomstrømningsegenskaper. Denne veggen kan du kle med molton og for eksempel trespiler så vil lyse frekvenser reflektere litt tilbake.

    Siden du har dør på bakvegg i dag kan du vurdere å snu spilleretningen slik at du kan fylle høyre side med fiber.

    Men når du først er i gang å fokusere på kvalitet i bassen blir det vanskelig å komme utenom to suber som gjør livet mye enklere med hensyn til å nulle ut ressonansene og jevne ut bassen. Frynsegodene av dette med mer kapasitet og dypere bass er sjeldent galt det også.

    Beklager at jeg ikke serverer noen quickfix😊
     

    d-fens

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2023
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Sted
    Moss
    Det er ikke så enkelt å foreslå tiltak uten å ha noe dokumentasjon å henge det på dessverre, men tykke og harde vegger vil generelt holde på bassen og derfor tyder det på at ressonansene dine blir trigget maks med spisse peaker og dipper som resultat.
    Du kan plassere deg ut maksimalt av triggingen av ressonansene ved oddetallsregelen du kanskje har hørt om ved å ha ulik oddetall på lengde, bredde og sitteposisjon, men det virker som du har forsøkt? Dessuten er det vanskelig å plassere seg helt ut av utfordringene.

    Akustiske bassfeller kan det generelt nesten ikke bli for mye av, men det blir jo kostbart. Superchunk er effektive ned til 1/4 bølgelengde tykkelse. 70hz har en bølgelengde på ca 4.9 meter så da må hjørnefellene stå litt over en meter ut.

    En annen løsning mange har gode resultater med er å fylle bakveggen med isolasjon så tykt du kan tillate deg (1 meter er ideelt) Trefiber er det beste (og heldigvis billigste) til dette pga gjennomstrømningsegenskaper. Denne veggen kan du kle med molton og for eksempel trespiler så vil lyse frekvenser reflektere litt tilbake.

    Siden du har dør på bakvegg i dag kan du vurdere å snu spilleretningen slik at du kan fylle høyre side med fiber.

    Men når du først er i gang å fokusere på kvalitet i bassen blir det vanskelig å komme utenom to suber som gjør livet mye enklere med hensyn til å nulle ut ressonansene og jevne ut bassen. Frynsegodene av dette med mer kapasitet og dypere bass er sjeldent galt det også.

    Beklager at jeg ikke serverer noen quickfix😊
    Takk for grundig svar :)

    Jeg må nok få gjort noen målinger ja, og så se på akustiske tiltak derfra. Plassering av høyttalere / lytteposisjon har jeg allerede eksperimentert mye med, og har absolutt fått bedre resultater med noen plasseringer enn andre. Mulig det kan hjelpe hvis jeg kombinerer dette med bassfeller etc. Men først blir det måling.

    Ikke umulig at jeg ser på subber etterhvert også!

    Forventet nok ingen quickfix på dette, men helt supert med bra tilbakemeldinger uansett :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Det du beskriver med at bassen forsvinner når du beveger lytteposisjon ute fra veggen bak deg kjenner jeg igjen fra mitt eget rom.
    Her er målingen med høyttaler 90cm fra frontvegg mens jeg beveger meg ute fra veggen og mot miden av rommet, mot midten av rommet er all bass under 50Hz borte. Rommet er 4x6m med 3m høyde .absolutt håpløse dimensjoner alså
    1677404873380.png


    En haug med utptøvinger endte med høyttaler 150cm ut fra vegg og lytteposisjon 170cm fra veggen bak meg, med DSP romkorreksjon men uten sub eller akustikktiltak utover teppe.sofa gardiner,bokhylle.. får jeg den grønne kurven vist under,..
    Det kan jeg leve med... effekten av DSP er ganske god her.

    Noen subber hadde sikkert gjort det bedre
    1677405324825.png



    Effekt av å to ulike posisjoner, posisjoner fremme og bak i rom,,se blå/rød diagram
    1677406045167.png
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Takk! Har prøvd denne lytteretningen tidligere, uten at det ble noe bedre. Del gjerne resonnementet ditt her :)
    Du har fått mange tips her som vil gi positive resultater, men det er viktig å vite at du noen ganger må svelge et par kameler før lyden sitter...... (y)

    Sakset fra nettet:
    " Falling Down is a true story of a teenager who went down the wrong path and a family who struggled to keep up. It is meant to serve as proof to those families and children who cannot see a way out of a difficult situation that they are in and that they are not alone. "
     

    d-fens

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2023
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Sted
    Moss
    Hei alle, tusen takk for mange gode tips i denne tråden.

    Jeg har omsider fått meg en UMIK-1 målemikrofon og lastet ned REW, og såvidt kommet i gang med det. Jeg skal gå grundigere til verks her, men foreløpig har jeg gjort en kjapp testmåling. Før jeg går i gang videre lurer jeg bare på om jeg har gjort dette riktig, om målingen her gir mening? Den ble gjort i hui og hast rett før ungene kom hjem, så ikke umulig at jeg har gjort noe feil her :)

    Nå skal det nevnes at før jeg gjorde denne målingen har jeg klart å forbedre bassresponsen en del gjennom plassering. Her står høyttalere 50 cm ut fra frontvegg og 121 cm fra sidevegger. Målt fra midt på høyttalerelementene er avstand 83 cm fra frontvegg og 134 cm fra sidevegger (fulgt Cardas-anvisninger om det gyldne snitt, som er det har hatt best resultater med etter øret).

    Lytteposisjon er ca 95 cm fra bakvegg. Samme lytteretning som i skissen jeg postet opprinnelig.

    Vedlagt ligger et screenshot fra REW, ser ikke ut som jeg får lastet opp selve mdat-fila her...

    Er det mulig utfra dette å si om målingen her gjort riktig eller om jeg må gjøre justeringer før jeg gjør grundigere målinger med justeringer av posisjon, måler venstre og høyre høyttaler enkeltvis etc?

    Tusen takk for svar :)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn