HJELP - KLIPSCH HØYTTALERE

IS

Medlem
Ble medlem
03.01.2012
Antall liker
2
Sted
Skien
Hei!
Håper det er noe som kan gi meg råd ang. kjøp av høyttaler.
Jeg har ikke holdt med på hi-fi de siste 10 årene og føler meg litt rusten.
Jeg har fått litt hi-fi feber igjen og har tenkt at jeg skal holde det på et greit og relativt "lavt" nivå..
Det er meningen jeg skal kjøpe et par Klipsch RF 82 i morgen, men er veldig usikker på dette..
Jeg har hatt en testlytting på disse v. Elkjøp, noe som ikke var en spesielt god opplevelse. Det låt ikke bra, men jeg tror likevel at dette er en god høyttaler... De var plassert noen cm. fra bakvegg og stod midt oppi en klynge av andre høyttalere. I tillegg var det ingen av de forskjellige forsterkerne de hadde som låt bra, det hørtes anstrengt ut, dårlig med detaljer og veldig "tett" og platt.
Jeg trenger råd fra dere, hvis jeg kjøper høyttalere får jeg ikke plassert de lenger ut fra bakvegg enn ca. 15 cm., er dette nok ? Er det en god høyttelaler ? Jeg ble litt stresset av å lytte til den.. Jeg har tenkt å bruke en god forsterker, har dere noen tips ?
Jeg er takknemlig for svar..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja. På den ene siden er den ikke god for deg hvis du ikke liker lyden. På den annen side sier nok ikke den prøvelyttingen alt heller. Det beste er å prøve hjemme hos deg selv, og Elkjøp har jo 30 dagers angrefrist. Selv liker jeg klipsch, men det er jo delte meninger om alt. Muligens trives de aller best med en litt varmt lydende forsterker, som Abrahamsen, gammel Electrocompaniet, Nad, eller selvsagt noe med rør.

IS

Medlem
Ble medlem
03.01.2012
Antall liker
2
Sted
Skien
Jeg har fått tak i et par brukte til kr. 4.500. Jeg har tidligere hørt flere gode oppsett med Klipsch høyttalere, derfor har jeg i utgangspunktet et godt inntrykk av Klipsch.
Takk for svar ang. forsterkere, jeg har tenkt i samme bane selv.. Hva med Music Angel ?
Hva med plassering, er det noen som vet om de er vanskelige i forhold til dette. Klarer de seg god når det er litt lite luft rundt dem ?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vet ikke med akkurat disse, men andre Klipsch Reference liker litt luft bak seg.

Music Angel på rf-82 høres ikke ut som noe dumt budsjettanlegg, nei. ...Uten at jeg kjenner MA annet enn av omtale her på sentralen.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
IS skrev:
Jeg har fått tak i et par brukte til kr. 4.500. Jeg har tidligere hørt flere gode oppsett med Klipsch høyttalere, derfor har jeg i utgangspunktet et godt inntrykk av Klipsch.
Takk for svar ang. forsterkere, jeg har tenkt i samme bane selv.. Hva med Music Angel ?
Hva med plassering, er det noen som vet om de er vanskelige i forhold til dette. Klarer de seg god når det er litt lite luft rundt dem ?
etter egenerfaring med rf62/82/63 så trives de med luft bak seg og noe til siden, men mest kritisk bakover imo, resultatet ved for lite avstand bakover er at bassen blir mer fremtredende og "ødelegger" for øvrig lydbilde, noen foretrekker dog nettopp dette så det blir en smaksak, rommet ditt vil spille inn også, og om du eventuellt kan sette noe dempeplater bakom rf82
god ht er det, grattis

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
217
Torget vurderinger
4
Jeg har hatt flere høyttalerpar i budsjettklassen de siste årene, blandt annet flere Patos modeller, Qln og Dali, hadde sist Electrocompaniet PSF-1 som jeg heller ikke var helt 100% fornøyd med, jeg savnet liksom det lille ekstra som gjorde musikklytting morsomt, i den grad man kan få dette i denne prisklassen.

Etter å ha solgt EC PSF-1 høytalerne var jeg litt usikker på hva jeg skulle prøve.. tilfeldig vis var jeg innom en Lefdal butikk noen dager etterpå for å kjøpe noe annet ræl til kjøkkenet hvor jeg kom over Klipsch RF62 til 3990,- paret.

Jeg hadde hørt rykter om Klipsch og at de kunne oppleves som lyse og skarpe i diskanten, men har aldri hørt noen modeller selv.

De hadde desverre ingen demoer ute i butikken, men hadde 2 par på lager.
Og for skarve 4000kr og med 30 dagers full returrett tenkte jeg.. jaja, hvor galt kan det gå?

Kom hjem og koblet opp høytaleren mot min Primare, det tok ca 50 sekunder ute i første låt før jeg skjønte at disse blir stående i stua.
Dynamikken, morrofaktoren og varmen, så direkte men likavell varmt og behagelig.
Og dette før innspilling!

Hvor andre høytalere jeg har hatt har hørtes litt innesluttet og tam var dette rake motsettningen, det beste av alt er at man kan spille på lavt volum, og likavell ha sikkelig gnist i lyden.

Mulig jeg var veldig heldig med matchen med forsterker, men jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bytte til noe annet en Klipsch i framtiden.

Deep Purple

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
55
Sted
Mosjøen
Torget vurderinger
3
IS skrev:
Har hatt RF-82 sammen med Music Angel og synes det er en knall match...
I mitt rom måtte høyttalerne plasseres ganske nært bakvegg for å få pondus i bassen.
Har et bass-slukende rom...

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Music Angel er en meget god match ja, men da burde du ha gode NOS-rør på den, hvis rør og slikt skremmer deg kan jeg anbefale Rega Brio-R, meget bra match for klipsch med utmerket phonotrinn innebygd.

Jeg har begge her og bruker på mine klipscher, forskjellene jeg opplever er:

Music Angel; her er dynamikken og stemmene best, mens Regaen har strammere bass, dynamikken er meget god her og, mens Music Angelen var et fnugg "boomy" i bassen, Regaen er uten tvil den mest musikale av disse to, selv sammenlignet med Music Angel med supermusikalske nos-rør. Music Angelen er veldig tilbakelent, mens Regaen er det veldig mye trykk i.

IS

Medlem
Ble medlem
03.01.2012
Antall liker
2
Sted
Skien
Tusen takk for alle svarene, det har vært veldig nyttig for meg!
Det er jo ikke nødvendig å gjøre bomkjøp når det finnes kompetanse og folk som er villig til å dele med seg av sine erfaringer, slik dere gjør ! Kjempegodt medium, dette..
Jeg kjøpte forresten høyttalerne i dag. Til tross for en enda dårligere lytteopplevelse hos selgeren i dag. Jeg må vel egentlig ha klokketro på høyttalerne, når alt kommer til alt. Det går vel endel på magefølelsen hos meg. Hvor fornuftig dette er vil jo vise seg når resten av utstyret kommer på plass.

Jeg har sett at det er mange som bruker ipod-docking som kilde i anlegget. Vet dere hvordan den er som lydkilde ? Er kvaliteten god ?

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Har ikke noe super gode råd til rimelig forsterker dersom du er ute etter en integrert. Men har selv RF-82. og de er helt rå når du får dem til. har et vanskelig rom, og jeg har de nær bakvegg, men har satt opp dempeplater bak de, og det ble som natt og dag, istede den boomy bassen så er den stram,tørr og punchy. har tidligere hat Klipsch RF, men solgte de pga dårlig lyd, et par år etter prøvde jeg et nytt par, og det viste seg at det var dårlig match med forsterker som gjorde at eg solgte de første. Dersom du ikke liker lyden, ikke gi opp med en gang, og husk de trenger lang innspillingstid.

For og nevne det, har eg med et Par Klipsch RF-82, Parasound NC-2100 og Emotiva XPA-3 klart og få de aller fleste musikkintreserte vennene mine til og bli frelst i Klipsch ;D ;D Her i vennegjengen er det Klipsch for adle penga :)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Et lite tips. Ligge Atoll AM200 på bruktbørsen. har du mulighet, så burde du fått prøvd denne på Klipschene dine. dette er kanon forsterkere

IS

Medlem
Ble medlem
03.01.2012
Antall liker
2
Sted
Skien
Jeg forstår det du sier slik at jeg egentlig trenger en temmelig kraftig forsterker hvis jeg skal få utnyttet høyttalerene godt. Parasound lager kraftige forsterkere, og hvis jeg husker rett har de en litt mørk klangbalanse... og da forstår jeg at de kan passe godt sammen med Klipschene som er noe lyse..
Kanskje et litt dumt spørsmål, men hva med wattstyrke på forsterker vs. høyttalerene ? Min erfaring er at det er for små forsterkere som lager problemer for høyttalere, det er skjeldent et problem at forsterkeren er for stor. Men når det i spesifikasjonene til høyttaleren står at den tåler 150 watt inn, vil det bli et problem med en forsterker som måler 200 watt ?
På bakgrunn av det jeg har fått høre nå tenker jeg at det forsåvidt er viktigere å legge pengene ned i en god (og kraftig) forsterker, enn i en lydkilde, eller hva?. Slik jeg oppfatter høttalerne er de ikke veldig kritiske mht. lydkvaliteten inn, dvs. at den ikke avslører absolutt alle "feil" i signalkilden slik at man sitter å irriterer seg. Jeg har hatt høyttalere som er slik, og det fører til en stadig jakt på bedre utstyr, og man får aldri slappet av for det blir aldri "bra nok"...

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
RF-82 er såpass lettdrevne høyttalere, så jeg er ganske sikker på at strømforsyningene er viktigere her en hva forsterkeren gir i watt. En god forsterker som yter 2x50 watt med store strømreserver kan vel fort være bedre til RF enn en annen som yter 2x150 watt.

Uansett så er det viktig å velge riktig forsterker til Klipsch. Her kan det fort bli feil....

IS

Medlem
Ble medlem
03.01.2012
Antall liker
2
Sted
Skien
Tusen takk til alle som har svart på forespørselen min !!
Det har vært veldig nyttig for meg.

IS

Medlem
Ble medlem
03.01.2012
Antall liker
2
Sted
Skien
Hei!
Jeg kjøpte Klipsch rf-82 i januar, kjøpte deretter en Cambridge azur 840a v. 2 (forsterker). Forsterkeren passet svært godt til høyttalerne. Med denne forsterker var ikke høyttalerne lyse, diskanten var meget bra, og høyttalerne kom virkelig til sin rett. Jeg solgte høyttalerne kort tid etter, men tenker at dette er info som kan være nyttig for andre.
De ble imidlertid for store i stua. Problematisk lydmessig, men også et problem at de tar for stor plass. Nå har jeg et par Monitor Audio RS-6, og er meget godt fornøyd.

Topp Bunn