Hjelp/Innspill til totalfornyelse av anlegg (Med fokus på vinyl-avspilling)

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Hei og takk for inspill Crusty.
Det der hørtes ut som et uvanlig godt tilbud. Hvor finner du RP6 med cartridge til 6500?
Trodde ny pris var ca 9000 uten cartridge jeg...
Sorry, mente selvfølgelig RP3! Gikk litt fort unna i svingene der... ;)

Men etter å ha hatt Rega spillere halve livet, så trur jeg uansett ikke at forskjellen mellom RP3 og RP6 er så stor. Med TTPSU og samme pickup innbiller jeg meg at det er svært lite som skiller dem.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.263
Antall liker
9.498
Torget vurderinger
2
Heldigris!!
1.
Skal du ha mest ut av pengene skal du ikke svi dem av på kabler i denne omgang, konsenter deg om komponenterne ,og spesielt en høyttaler som passer til rommet ditt. (dvs prøv flere hjemme samtidig og sammenligne med andre).

2.
Ikke hør på rådet om å bruke minst 10% av budsjettet på kabler, det rådet kommer fra dem som ønsker å selg kabler med skyhøy avanse. Er du bitt av basillen kan du alltid leke deg med kabler og andre homeopatiske remedier senere. Den kablen som betyr noe er RIAA kabelen fra platespiller til forsterker/riaa trinn. Den skal ha en passende kapasitans i forhold til pickupen du velger. Hvis ikke får du ujevn frekvensgang.( les på nett og sjekk PU leverandørs anbefaling) Desverre er det SVÆÆRT få selgere som har peiling på dette, og selger hva som helst for å maksimere sin avanse. Dette gjelder også i landets "ledende " HIFI butikk(er)!

3.
Kan være lurt å shoppe alt ett sted (inntatt kabler) da du får hørt det samlet , det å sette sammen testvinnere herfra og defra ikke nødvendigvis gir optimalt resultat.( samme gjelder gode bruktkjøp her og der) ,men Å høre et samlet anlegg er alltid bra. Du kan jo deponere og låne hjem fra flere og mixe hjemme....

4. Hva med NAS og Sonos rette i DAC'en?

Høres ut som du trenger en transistorforsterker, og ikke rør... Veldig enig i det PTB skrev om rør. Stemmer med min erfaring med 7 watts Triode SE klasse A , og push pull monoblokker på 70 watt.


Forresten er Resonans i Stavanger en bra butikk ,med kyndige folk og gode ører. Det var( er?) tett med hifibutikker i den gata., Er Maxwell fortsatt i kjelleren??
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.149
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg ville ikke vært så pinlig opptatt av en gitt %-fordeling, men det er jo greit å ta tips med som en del av egen vurdering/prioritering.

Noen vil mene at signalkildes bør prioriteres mest - utfra dritt inn = dritt ut.
Andre vil mene ht, da den komponenten tross alt skal fungere i (og med) rommet den skal stå i.
Andre igjen vil mene amp´n utfra at den skal/må ha full kontroll over ht osv.

Jeg ville selv ha prioritert og vektlagt penger til ht mest, da jeg anser ht som den "vanskeligste" komponenten - som også bør testes hjemme. Du bør i forkant bruke noe tid på å lytte og lese deg frem til en form for short-list, og sette av litt økonomisk handlefrihet til "riktig" ht. Et endelig valg av ht vil jo også på sett og vis være premissgiver for en passende amp, og vil kunne ekskludere f.eks en del rør-amp´s, så man bør også ha det i bakhodet.

Jeg sier ikke med dette at du nødvendigvis skal/bør finne frem til- og velge ht først, kun at du i utgangspunktet bør budsjettere litt "rom" til de slik at dette ikke begrenser et riktig valg.
Slik sett kan det også være greit å ha gjort seg opp en form for en short-list for amp´s også.

Kabler ville heller ikke jeg avsatt mye penger til, og som @Balle Clorin nevner, så er den viktigste kablen (elektrisk riktig) den fra platespiller til RIAA, men den behøver ikke være dyr for det. Det følger jo også med en "riktig" kabel på en del vinylsnurrer.
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Vil bare støtte forslaget om og ta turen innom resonans. De har både tannoy og sonos faber. Og mye annet spennende... Siden jeg selv har Klipsch Cornwall III så trenger jeg ikke anbefale disse..... Vil legge til at Tannoy er veldig altetende HT som er lett og like og lett og integrere....
 

TheJensizm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2013
Innlegg
70
Antall liker
16
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Takk for innspill JLmorten,
Var innom der i dag og har avtalt lyttesession for mulige platespillere til uka faktisk! Its on!:)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.263
Antall liker
9.498
Torget vurderinger
2
For leenge siden hadde Resonans Elektrocompaniet Prelude psf-1 høyttalere på demo, synes de lå ualminnelig flott og behagelig. Vis vedlegget psf1.bmp

Det var en høytteler jeg ikke kan glemme.... Hadde vel fått hjelp av Patos til å designe dem tror jeg
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Bare pass deg så du ikke ender opp med en Roksan Xerses 20, da blåser du budsjettet så det holder! ;D
 

TheJensizm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2013
Innlegg
70
Antall liker
16
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
He he impulse!:)
Det blir nok en solid platespiller, men ikke så dyr!;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Her kjem sterkt subjektive vurderingar - som du heilt klart må tilpasse eigen smak:

Med eit budsjett på 70 K i lomma, ville eg høyrt på rådet om å sjekke ut kva Rogue har å by på. Veldig greie forsterkarar, med gode riaatrinn, som har mykje bang for the bucks.

Og så må høgtalarane passe til, og dessutan vere i samsvar med det du sjølv likar. Sjølv er eg elektrostatmann, og hadde nok lukta på Martin Logan, eller bruktmarknaden.

Pickupar er det mykje kjekt å lytte til, men eg har veldig sans for Soundsmith for tida - Aida er min favoritt, men då må ein finne ein god arm. Og det er ikkje heilt enkelt. Men Dynavector er også veldig bra. For ikkje å snakke om alt det andre fine ein kan få....

Eg spelar på VPI, men no er det visstnok vanskeleg å oppdrive dei innanlands. Clearaudio har gode alternativ, men dei feite spelarane er ikkje importert for tida, så då må ein sjanse og bestille ut frå magekjensle, eller slå seg til tåls med det som er utstilt hos Soundgarden. Så har vi Nottingham og avleggjarane derifrå, topp spelarar, alle saman, (sjølv om eg ikkje er vidare begeistra for armane) Flottast av alt er kanskje Kuzma, men det kostar no litt, då. Eg har heller ikkje motforestillingar mot Rega, Denon eller nokon av dei andre travarane.

Andre signalkjelder: Høyrde Oppo 105 for litt sidan. Likte godt det eg høyrde, og kunne godt tenkje meg denne sjølv - mykje for pengane, og ein lyd som er meir enn ok. Om du "berre" skal spele sølvplater, er det mykje billeg på bruktmarknaden for tida.
 

TheJensizm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2013
Innlegg
70
Antall liker
16
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Takk Arve! Setter stor pris på dine innspill:)
Jeg har veldig VPI i tankene (Scout 1.1 eller Traveller passer vel best mitt budsjett). Lurer dog litt på hvordan disse er for en nybegynner? Er det spesielle forhold jeg bør ha i tankene? (vedlikehold, tilpasning, plassering osv..) Er nysjærrig på Rouge Audio, mye etter gode omtaler blant annet fra Audiophile. Mange har i denne tråden diskutert rør versus transistor og jeg er ikke erfaren nok til å ha en veloverveid mening om det.. (men det har jo du:) Har inntrykk av at rør krever en del mer av eieren eller tar jeg feil? Når det gjelder transistorbasert snuser jeg på Parasound sine P5 og A23. Har du noe inntrykk av de? (Eller Parasound generelt?)

På forhånd takk!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.149
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
En god rørforsterker krever ikke noe mer av eieren enn en transistorforsterker. Spesielt ikke om den har autobias, eller enkel tilgang til justering av dette. Nå skal man heller ikke la seg "skremme" av dette, da det primært kun er nødvendig å justere om/når man bytter effektrørene.
Utover det så bør man jo ta hensyn til at rørene blir varme, at glasskolbene ikke bør tas på uten vanter eller annet, slik at det ikke blir fett/urenheter på glasset og at de selvfølgelig er skjøre som - ja, nettopp - glass:).

I tillegg kan det jo også nevnes at en rørforsterker aldri skal slåes på uten at det er belastning over ht-utgangene.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du går for VPI, ville eg sjekka ut dei nye armane, dei som ikkje er unipivoterande, men meir konvensjonelle. Dei kan leverast i 10,5" versjonar, og burde vere meir fleksible enn dei unipivoterande, sjølv om også desse har sine tilhengjarar.
Rør er ikkje så vanskeleg, om du har skikkelege konstruksjonar, og Rogue sitt biasjusteringssystem er heilt greitt å forholde seg til. Normalt slepp du å gjere rørskift før det er gått nokre år (om du ikkje vil bruke høvet til å gjere forsøk med tuberolling då. Det kan vere ein god del å hente her, men normalt gjeld dette berre i liten grad utgangsrøra. Det er meir å hente på smårøra som står fyrst i signalvegen) Men for all del, Parasound er veldig skikkelege ting. Og det er ingen grunn til å verte fanatisk ovanfor det eine eller det andre. Sjølv forlot eg rørkonstruksjonane no i sommar, etter å ha styrt med rør i referanseanlegget i 30 år. Det vart ASR. Men det freista også veldiig å kjøpe Manley....kjem test i eit papirmagasin, trur eg, neste månad....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Pickupar er det mykje kjekt å lytte til, men eg har veldig sans for Soundsmith for tida - Aida er min favoritt,
En PU til 11000? Tror det blir litt i dyreste laget for dette budsjettet gitt:)
Sidan det spekulerast i kjøp av ein VPI-spelar, er også Zephyr eit svært interessant alternativ. Og det finnest endå rimelegare modellar. Det fine med Soundsmith er at du kan bruke ein heilt ordinær mm-inngang på 47 kOhm utan spesiell MC-forsterking. Då sparast fort nokre tusen der. Sjekk alternativa med t.d. ein Denon 103 + passande, svært god riaa....pengane går då også (Men Aida vert litt råflott, du har nok rett i det)
 

TheJensizm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2013
Innlegg
70
Antall liker
16
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Takk igjen for innspill Arve!
-Som tidligere nevnt i tråden har jeg vært å snakket med kara på Resonans og som følge av det har jeg gått litt bort i fra tanken på VPI for øyeblikket..For å bygge et godt forhold til en forhandler i nærheten prøver jeg å velge mest mulig ut i fra det de kan ta inn av varer...
Med utgangspunkt i det, har jeg begynt å se for meg:
* Rega RP6 med Ortofon 2M Black (MM PU),
* med Musical Surroundings Phenomena II phono trinn,
* drevet av Musical Fidelity M6i int forsterker (Vanlig transistor).

-På høytalersiden er jeg stadig usikker, men har blitt nysgjerrig på Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand SE på bakgrunn av gode omtaler og plasseringsvennlighet med tanke på den begrensede størrelsen på stua mi (ca 27 kvadratmeter). Innenfor samme prisområde finnes også Tannoy Precision, Sonus Faber Venere, ting fra Kudos og Proac) Rommet er også ganske dødt når det gjelder klang. Ytterveggen er massiv betong i tillegg til at det er ganske mange "ting" rundt forbi;)
Musical Fidelity forsterkeren virker derfor som et godt alternativ både for sine antatte musikalske egenskaper (Nøytralitet, finmakset oppløsning, stram bass og kjapphet skal vi tro anmelderne..), men også fordi den er relativt kraftig i forhold til pris (2 x 200W i 8 ohm, dual mono konstruksjon)
Det eneste jeg ikke liker med den (med utgangspunkt i at jeg ikke har fått hørt den enda) er at den hverken har inngang for høretelefoner eller innebygd DAC som betyr flere utgifter i et allerede sprengt budsjett!

Har noen tro på at dette kan være en musikalsk bærekraftig sammensetning??:)
 
Topp Bunn