HJELP! Hva er brukbart av hjemmekino-receiver 35-45 000?

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Marantz har to såkalte presets. I manualen til Denon står det ikke noe om dette.

Det du jo kan gjøre er å bruke MultEQ appen, og lagre målinger for tre lytteposisjoner i den. Og så laste opp den du skal bruke fra appen. Litt krøkkete, men det vil jo fungere.
Denon har også 2 presets.
 

Woff

Medlem
Ble medlem
08.04.2016
Innlegg
20
Antall liker
33
Sted
Oppland
Last ned manualen og les deg opp, det gjorde jeg før jeg bestemte meg.
Ser det er noen "Quick Select" (1-4) knapper på fjernkontrollen til Denon
Jeg har lagret flere «presets» i min MultEQ-app ved å kopiere første måling.
Har selvsagt? lastet ned manualen ja! Og leser den nå..
Quick select lar deg bare lagre hurtigvalg, sånn som kilde og volum.. Men ikke en komplett måling.
Lagre målingene i 'presets' høres ut som en lur måte hvis forsterkeren ikke har mulighet, greit nok.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg trodde presets var valg av forskjellige målinger på de nyeste modellene.
Min prosessor har da 4 «presets», betegnet «Smart mode» både i Marantz 2016 appen,
og på fjernkontrollen, som velger kildeinngang.
Den husker volum på kilde, lydmodus og innstillinger for Audyssey.
Kan i tillegg velge «Sound mode» på fjernkontrollen og i appen.

Da er nok Audyssey appen en god investering, siden en kan foreta mange målinger, og deretter «leke seg» med innstillinger i appen når en har kopiert målingene også.
 

Woff

Medlem
Ble medlem
08.04.2016
Innlegg
20
Antall liker
33
Sted
Oppland
Da er Denon AVC-X8500HA kjøpt, bare posten som nå bestemmer når den kommer til meg!
Kan jo benytte ventetiden til å smi et par høyttalerkabler til.. Er av skolert type når det gjelder elektro, så her blir det benyttet Biltema kabler og bananplugger. Benytter 4 kvadrat ledere da DET faktisk har betydning når du ikke vil kaste bort et par formuer på sølv-kabel.
Eneste høyttaler-plassen jeg har 'disponibel' i hula her er 'front wide' så håper det ikke blir bortkastet..
 

Woff

Medlem
Ble medlem
08.04.2016
Innlegg
20
Antall liker
33
Sted
Oppland
Og da er Denon AVC-X8500HA ankommet, kabler er trukket for 'front wide' og det som gjenstår er noen monteringsoppgaver.
Siden jeg har 3 * prolaps i ryggen så må det hele vente til jeg får assistanse av junior til å løfte ting på plass. Og høyttalerene kommer forhåpentligvis på fredag!
Da blir oppsettet 9.1.4 etter det jeg forstår. Står litt om hvilke formater som drar nytte av to ekstra frontkanaler og jeg håper at det blir hørbar forskjell.

Min gamle Pioneer ble forøvrig adskillig bedre etter å ha funnet ny firmware på nett. Trodde supporten var stoppet, men nei, ny oppdatering fra januar i år!
Arendal leverer også de to siste høyttalerene, jeg har da:
2 stk Arendal 1723 Tower THX, 1 stk Arendal 1723 Center THX, 6 stk Arendal 1723 Surround S THX, 4 stk Arendal 1723 Bookshelf S THX (tak-kanaler) og 1 stk SVS PB16 ULTRA subwoofer. (Dagens priser er 157.000,- for disse..)
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.481
Antall liker
899
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Og da er Denon AVC-X8500HA ankommet, kabler er trukket for 'front wide' og det som gjenstår er noen monteringsoppgaver.
Siden jeg har 3 * prolaps i ryggen så må det hele vente til jeg får assistanse av junior til å løfte ting på plass. Og høyttalerene kommer forhåpentligvis på fredag!
Da blir oppsettet 9.1.4 etter det jeg forstår. Står litt om hvilke formater som drar nytte av to ekstra frontkanaler og jeg håper at det blir hørbar forskjell.

Min gamle Pioneer ble forøvrig adskillig bedre etter å ha funnet ny firmware på nett. Trodde supporten var stoppet, men nei, ny oppdatering fra januar i år!
Arendal leverer også de to siste høyttalerene, jeg har da:
2 stk Arendal 1723 Tower THX, 1 stk Arendal 1723 Center THX, 6 stk Arendal 1723 Surround S THX, 4 stk Arendal 1723 Bookshelf S THX (tak-kanaler) og 1 stk SVS PB16 ULTRA subwoofer. (Dagens priser er 157.000,- for disse..)
Dette bør bli bra! :) Vil anbefale deg å spandere 200+ på MultiEQ appen og bruke den når du kjører Audyssey. Flere muligheter for redigering av kurver mm etter kalibrering.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
Blir artig å lese om hvordan du opplever oppgraderingen når alt er montert og lyden kalibrert. Lykke til, og god pinsehelg!
 

Woff

Medlem
Ble medlem
08.04.2016
Innlegg
20
Antall liker
33
Sted
Oppland
Så langt må jeg si meg meget fornøyd! Brukbar GOD lyd i 13.1 høyttalere her!
Lyden virker spedere enn på Pioneeren, er nok svakere nivå i bass-området på Denon. Men det lar seg justere tipper jeg.

Noen ting jeg er misfornøyd med:

Audyssey: Pioneer sin MCACC Pro bruker lang tid, men gjør en absolutt topp jobb. Er ikke overbevist av Audyssey så langt, uten at jeg har forsket nok på den enda.
Audyssey: At softwaren for pc (MultEQ-X) koster kr 2049,- for å kunne brukes er RÅTT dyrt! Appen for mobil koster 240,- ganske så dyrt det også.
Auro 3D: At receiveren IKKE leser formatet og automatisk skifter er jo dumt. Men det er jo enkelt å skifte selv da.
Nå må jeg få programmert min Harmony Elite sånn at jeg får brukt alt her litt enklere. :)
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
285
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Siden jeg byttet tv ( LG W8 før/ LG G1Evo nå) klarer jeg ikke å få Dolby Digital + fra Netflix, Apple TV osv, men Dolby surround. Noen som vet hva kan problemet være ? Jeg har en Marantz SR 7012 og bruker samme oppsett ( 5.1.2) , samme kabler og separat HDMI koblering ( Oppo 203 rett til TV for bilde og Oppo 203 til Marantz-Marantz til TV (ARC) for lyd.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Siden jeg byttet tv ( LG W8 før/ LG G1Evo nå) klarer jeg ikke å få Dolby Digital + fra Netflix, Apple TV osv, men Dolby surround. Noen som vet hva kan problemet være ? Jeg har en Marantz SR 7012 og bruker samme oppsett ( 5.1.2) , samme kabler og separat HDMI koblering ( Oppo 203 rett til TV for bilde og Oppo 203 til Marantz-Marantz til TV (ARC) for lyd.
Nyeste firmware på TV?
Det kom firmware til LG CX forrige uke, og jeg mener å ha lest at andre serier også fikk.
ARC fungerer nå, etter det jeg leser på nettet, men har vært et problem før, med tidligere firmware.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
285
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Hva har firmware til TV med lyden å gjøre ? Takk for tips uansett men jeg tror jeg har allerede oppdatert det
Med W8 Signature hadde jeg D Digital + for lenge siden, hvorfor skulle ikke en 3 år nyere modell ha den ?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Firmware har dessverre veldig mye å gjøre med lyden, spesielt ARC og eARC.
Det er en veldig stor grunn til at folk holder seg unna (e)ARC, og heller bruker optisk ut.
Eller som meg, bruker Apple TV 4K eller Nvidia Shield.

Hvilken innstilling er det på lyden under «addidional settings».
«Digital sound out» er på Auto?
eARC er også aktivert?(i samme undermeny)
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
285
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Hadde jeg ikke aktivert eARC hadde jeg ikke hatt lyd. ( som sagt , jeg får i display til Marantzen ‘Dolby surround’ uansett kilde, bare med blu-ray kan den forandre seg)
det jeg kan gjøre ( skal teste i kveld) er å.se de til en vanlig hdmi, ikke eARC. Egentlig, siden jeg bruker ikke spill konsoller eller noe annen , trenger jeg ikke eARC fra receiveren.
i LG G1lyd meny står ‘ikke operativ’ eller noe sånn , fordi jeg bruker eksternal hoyttalere og ikke tv sine hoyttalere. Jeg markere bare HDMI eARC i lyd utgang så LG har ingenting med lyd å gjøre. Ja, jeg kan bruke fjernkontrol fra LG men foretrekker å bruke Marantz sin fjernkontrol
liker ikke å bruke optikal kabler, enten i stereo eller receiver/tv, aldri. Hadde en period Apple tv 4K men den gir meg ikke mulighet å bruke ‘auto’ i kvalitet format ( HD 1080/4K/ etc etc ) så den var ubrukelig for meg, tv meny gi meg den muligheten så foretrekker å bruker innebygde kanaler /app istedenfor Apple tv
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
285
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Jeg fant problemet. meny til lyd i DTV (???) var i automat . Forstår ikke en dritt men det fungerte da jeg byttet til D Digital +
hva i all verden har lyden til DTV med Marantz lyd ? Jeg bruker aldri box tv eller Apple tv etc etc, bare de innbygde kanalene som Netflix, Apple tv , HBO osv osv
jeg mistenker at for hvilken som helst grunn Marantz utgang var blokkert fordi nå jeg kan ha hvilken som helst ‘option’ og den fungerer også D Digital +
 

Vedlegg

Topp Bunn