Det finnes mange løsninger for å streame musikk rundtom i ens hjem. De billigste "uavhengige" løsningene er nevnt (Sonos, Apple AE, SqueezeBox). Jeg hadde en recever som kunne spille/fordele i flere soner men gikk bort fra denne løsningen, og havnet på Squeezebox løsningen og er ganske så fornøyd med det. Minuset med slike løsninger er at de ikke er helt skjulte løsninger, om du ønsker det så må du sansynligvis inn på customløsninger som en del tilbyr men som koster mer. (Har en kollega som har hele huset fullt av fiber og kan styre lys, varme, etc.. streame musikk og film/bilde.. you name it.. for alle rom fra hvorsomhelst i huset og også eksternt fra via internett og også pogramere opp hendelser for bestemte tidspunkt (f.eks på med lys og musikk på kjøkkenet om morgenen kl xx.))
Med "gammelt" 80-tallshus selv så har jeg som nevnt havnet på squeeseboxløsnignen selv. med følgende løsning:
Musikk (og bilder/film) ligger på en ReadyNas PRo i en bod, her kjøres serverprogramvaren og streames musikk fra via LAN/WLAN og PowerLine (strømnettet) til følgende:
- Stue: Her benyttes SqueezeBox Duet (som ligger skult) som forer en Linn-boks digitalt. (musikk streames via strømnettet)
- Hobbyrom: Transporter (squeezebox) benyttes forforsterker. (Musikk streames via LAN)
- Gutterom: Squeezebox Duet, herfra tas musikken analogt til en integrert forsterker. (Musikk streames via WLAN)
- Soverom, etc..: Squeezebox Boom ("klokkeradio"). (Musikk streames via WLAN)
Pt undersøker jeg løsning på hvordan jeg kan får streamet til lokasjoner på utsiden av huset. (Tilkoblingspunkt="Hvor enn det måtte være internettilkobling".)
Forresten så styrer jeg alle avspillingspunktene via en iPod Touch over WLAN, dvs fra hvor som helst innenfor huset.
Min løsning er bare nevnt som eksempel på en av mange mulige... og den er ikke helt skjult. Apple AE vil nok fungere tilsvarende, og mange mener at denne er enklere/bedre (Hver enkelt av oss har sine favoritter.) Du har mange muligheter og valget er ditt!