HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    jasoneckhoff skrev:
    - Hvilken type kabler passer til utstyret, dvs endinger/plugger som passer til mitt spesifikke utstyr? Feks ser jeg på høyttalerne at de alle har 4 innganger...
    Nå vet ikke jeg hvor mye peiling du har,men siden du spør om dette.Viktig!:
    For all del aldri koble ledninger i alle fire inngangene på høyttalerne og spill på dem mens skinnene/jumperne mellom disse fremdeles står montert på høyttalerne.Da kortslutter du utstyret.
    Det kan bli dyrt for din del....
    Om du biwirer eller bi-amper så skal disse løsnes å tas vekk.
    Her er noen eksempler.
    Normal kobling:

Bi-wiring:

Bi-amp(se bare bort fra den aktive delingen med aktiv delefilter mellom pre-amp og effekttrinnene.):

En annen måte å bi-ampe på er å ha et effekttrinn til mellomtone og diskant for begge høyttalerne og et til bassdelen for begge høyttalerne.

Ville bare få sagt det med Jumperne/linkene,så det ikke er noen tvil her. ::)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.429
    Torget vurderinger
    2
    BanjoArrne skrev:
    For all del aldri koble ledninger i alle fire inngangene på høyttalerne og spill på dem mens skinnene/jumperne mellom disse fremdeles står montert på høyttalerne.Da kortslutter du utstyret.
    Hva sier du egentlig her, BanjoArne?
    Rett og riktig at jumperne skal vekk ved bi-wiring for å oppnå ønsket effekt, men kortslutning? Ikke tale om! Fullstendig ryddig, elektrisk sett, å koble alle 4 samtidig, om du skulle ønske det. Det går ingen strøm mellom + og -, og dermed er det ingen kortslutning.

Mvh
    Håkon Rognlien

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fare oppstår jo først når man bruker en forsterker (utgang) pr frekvensområde (som ved biamping). Bortsett fra det er det jo normalt helt trygt å bruke jumpers med dobbelt kabelsett fra en forsterker.

Men man skal uansett ikke gjøre det (bruke to kabelsett altså) med Naim-forsterkere; det dobler kapasitansen og halverer induktansen. Nøyaktig hva vi ikke ønsker.

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    Eneste er ved bi-amping. Om du bruker to separate forsterkere og jumperne ikke fjernes, står forsterkerne og spiller mot hverandre. Er ikke helt sikker på hvor bra det er for forsterkerne nei ::)

Men det er jo definitivt ikke det vi holder på med her da ::)

Mvh
    Geir

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    jasoneckhoff skrev:
    Hei folkens,

Nå som høyttalere, prosessorer og forsterkere er bestemt og innkjøpt, tenkte jeg å begynne på kabelbiten.

Kan noen gi meg rådd om hva slags kabler som jeg burde gå for ved tilkobling av dette utstyret:

Høyttalere under som kobles til disse forsterkeren:

Front: B&W 800D kobles til NAIM NAP500
    Senter: B&W H2MTD kobles til NAIM NAP300
    Bak: B&W 804S kobles til NAIM NAP250

Prosessorer er MERIDIAN 861 med MERIDIAN 621.

Har ingen høyttaler kabler og trenger hjelp til å finne ut av hva jeg skal velge. Siden det ersnakk om endel kabler kunne jeg tenke meg å forsøke å finne noe som er bra men ikke for kostbart. Ja, dette er et svært kostbart anlegg og jeg skal ikke ødelegge det med dårlige kabler. Så spørmålene mine er konkret:

- Finnes det kabler som låter veldig bra som ikke koster skjorta?

- Hvilken type kabler passer til utstyret, dvs endinger/plugger som passer til mitt spesifikke utstyr? Feks ser jeg på høyttalerne at de alle har 4 innganger...

Setter pris på svar. Jeg er fortsatt tro med tråden utgangspunkt, dvs jeg er fortsatt i søken etter det utstyret som passer til mine 800D...

Jason
    Har prøvd ganske mange kabler til mine egne 802d og det er absolutt ingen som har vært i nærheten av de hifi-klubben selger, altså "van den hul".
    Hvis du går litt opp i pris får du deilig behagelig diskant, kjellerdyp bass, et gigantisk lydbilde og krystallklar mellomtone. Dette forutsetter nok at du har en forsterker som låter ganske nøytralt. Spør om du kan låne noen kabler på klubben så skjønner du sikkert hva jeg mener.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Haakon_Rognlien skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Hva sier du egentlig her, BanjoArne?
    Rett og riktig at jumperne skal vekk ved bi-wiring for å oppnå ønsket effekt, men kortslutning? Ikke tale om! Fullstendig ryddig, elektrisk sett, å koble alle 4 samtidig, om du skulle ønske det. Det går ingen strøm mellom + og -, og dermed er det ingen kortslutning.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg tenkte feil her,beklager.
    Det du skriver her blir selvfølgelig riktig.Nå sitter det i allefall.Takk i så måte. :)

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Skal du ha lav kapasitans i kablene, kan du kjøpe hva som helst, gjerne helt billige (men velg godt tversnitt på kobberet), og dra lederne fra hverandre. Jeg ville dratt dem fra hverandre i den delen som er nærmest forsterkeren, og halvparten av lengden eller mer. Det er det som skal til, så enkelt er det. No

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yep. Enkelte Naim-forsterkere var (er?) slik konstruert at de brukte induktansen i høyttalerkabelen til å stabilisere utgangstrinnet. Det fungerte bra så lenge alle brukte "figure 8"-kabel med høy induktans, men da kapasitive kabler dukket opp, kunne utgangstrinnet bli ustabilt og brenne opp. Ikke noen god konstruksjon, kan man si, men det var nå engang slik. Jeg kjøpte nettopp en Naim-boks, og da tok jeg med 3,5 meter av Naim's egen kabel med det samme, selv om forsterkerne visstnok skal være gjort mer robuste nå. Den er ikke så himla dyr (160,- pr meter).

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Mornings ;)

Jeg skal snart ut å se etter effekter til min kommende audiovisuelle høyborg. Men, i forbindelse med at jeg bygger dette rommet og samtidig bygger på huset, så tenker jeg på å bygge ut skjulte høyttalere også ellers i huset, i tak etc.

Slik det ser ut nå, har jeg følgende utstyr:

Høytalere og forsterkeri:

Front: B&W 800D kobles til NAIM NAP500
    Senter: B&W H2MTD kobles til NAIM NAP300
    Bak: B&W 804S kobles til NAIM NAP250

Prosessorer er MERIDIAN 861 med MERIDIAN 621.

Mediespiller er HD Dune 3.0 Base som kan lagre 2 TB med filer. Så kommer bly ray etc.

Med dette bakteppet spør jeg om følgende:

Kan jeg på rimelig enkelt vis koble opp høyttaler sett i andre rom til dette anlegget, og styre det via IR eller den LOGITECH Harmony 1100 Touch universalremote som jeg også har kjøpt?

Her sitter altså anlegget i kjelleren, og det er jo et rimelig kompleks setup. Kan man så i 3 forskjellige rom i 1 etg og 2 etg ha skjulte høyttalere i tak som man kan aktivere ved behov etc. Leste et sted an noen foreslo å strekke kabler fra b-utgangen fra receiver og til relevante høyttalere, og installere IR-forlengere. Men nå har ikke jeg noe standard pioneer anlegg akkurat.

Hva gjør jeg her ???

Takker så mye for innspill og svar her :D

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.668
    Hei

Hva med Apple Airport Express i hvert rom? Denne kan fungere som en trådløs mottaker for lyd og kan overføre analogt eller optisk. Du er da avhengig av å bruke pc i tillegg med da ett evt iTunes bibliotek.

Apple AE styrerer du med iPod Touch eller iPhone.

Tommy

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Takk, og dette kan kobles opp mot Meridianen? Hvordan kobles høyttalere etc?

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.668
    jasoneckhoff skrev:
    Takk, og dette kan kobles opp mot Meridianen? Hvordan kobles høyttalere etc?
    Meridianen din blir nok overflødig, da dette blir ett separert system. Dette fordrer aktive høyttalere eller egen forsterker til dine in-wall høyttalere.

Du du kan kjøpe ekstra kort til 861 med digital ut. Da kan du styre resten med din 861 med fordelen/ulempen det innebærer.

Systemet vil f.eks se sånn ut: iPhone+Pc/Laptop+(evt)NAS+1etg: Apple AE+forsterker/høyttaler+2etg: Apple AE+forsterker/høyttaler

Bare så det er sagt, det finnes alternativer der ute: f.eks Sonos, Linn DS etc

Letteste og billigste etter min mening er Apple AE.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slimdevices har egen vennetråd, og er det mest utbredte systemet her på bruket. Jeg tror SD/Squeesebox er det mest fleksible mtp formater, og tross alt er flac det mest vanlige formatet til nedlasting. En SD/SB kobles digitalt med SPDIF til Meridian, men når det gjelder multirom så vil kanskje ikke ditt system være det rette. Det får andre med erfaring uttale seg om.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Det finnes mange løsninger for å streame musikk rundtom i ens hjem. De billigste "uavhengige" løsningene er nevnt (Sonos, Apple AE, SqueezeBox). Jeg hadde en recever som kunne spille/fordele i flere soner men gikk bort fra denne løsningen, og havnet på Squeezebox løsningen og er ganske så fornøyd med det. Minuset med slike løsninger er at de ikke er helt skjulte løsninger, om du ønsker det så må du sansynligvis inn på customløsninger som en del tilbyr men som koster mer. (Har en kollega som har hele huset fullt av fiber og kan styre lys, varme, etc.. streame musikk og film/bilde.. you name it.. for alle rom fra hvorsomhelst i huset og også eksternt fra via internett og også pogramere opp hendelser for bestemte tidspunkt (f.eks på med lys og musikk på kjøkkenet om morgenen kl xx.))

Med "gammelt" 80-tallshus selv så har jeg som nevnt havnet på squeeseboxløsnignen selv. med følgende løsning:
    Musikk (og bilder/film) ligger på en ReadyNas PRo i en bod, her kjøres serverprogramvaren og streames musikk fra via LAN/WLAN og PowerLine (strømnettet) til følgende:
    - Stue: Her benyttes SqueezeBox Duet (som ligger skult) som forer en Linn-boks digitalt. (musikk streames via strømnettet)
    - Hobbyrom: Transporter (squeezebox) benyttes forforsterker. (Musikk streames via LAN)
    - Gutterom: Squeezebox Duet, herfra tas musikken analogt til en integrert forsterker. (Musikk streames via WLAN)
    - Soverom, etc..: Squeezebox Boom ("klokkeradio"). (Musikk streames via WLAN)
    Pt undersøker jeg løsning på hvordan jeg kan får streamet til lokasjoner på utsiden av huset. (Tilkoblingspunkt="Hvor enn det måtte være internettilkobling".)
    Forresten så styrer jeg alle avspillingspunktene via en iPod Touch over WLAN, dvs fra hvor som helst innenfor huset.

Min løsning er bare nevnt som eksempel på en av mange mulige... og den er ikke helt skjult. Apple AE vil nok fungere tilsvarende, og mange mener at denne er enklere/bedre (Hver enkelt av oss har sine favoritter.) Du har mange muligheter og valget er ditt! :)

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Mitt forslag er å ta kontakt med de som har erfaring på feltet. Edge, Anders Diesen burde stå på kortlisten.

http://www.edgead.no/

Videre satser både Soundgarden og Hi-Fi Klubben på slike løsninger. Ta kontakt med Klubben Marcus Tranesgate eller Soundgarden Vika.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Nå veit eg ikkje om trådstarter framleis er her, men det hadde vore aldeles skjønt å sjå ei stove flyt til randen av dei herlige grønne og staselige engelske!

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Heisan, trådstarter er her ;)

Prosjektet går fremover men i laaaaangsomt tempo. Siden jeg har gjort endel med hele huset har mitt audiovisuelle drømmegetaway måttet lide for det. Skal forsøke å komme tilbake med bilder og status per i dag innen kort tid...

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    baluba skrev:
    Det er kjekt med oppdateringer av tråder som har engasjert så mange, Jason. :)
    +1

Artig og spennende å se at tråden følges opp. :)

Teobald

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Antall liker
    406
    jasoneckhoff skrev:
    Heisan, her trenger jeg hjelp folkens. På Ebay, UK, fikk jeg forleden tilslaget på noen pene 800D. Betaler £8000 + frakt + toll + mva etc. Er fornøyd med tanke på at de koster sykt mange grunker her hjemme men med alt inkludert blir det noen kroner totalt levert.

Vet ikke mye her, er fersking. Lurer på hva jeg skal kjøre av forsterkere som er grisebra men som ikke koster skjorta...

Vil ikke ha dyr cd spiller, tenker heller på opsett med PC, må tenke fremover.

Dessuten er jeg på jakt etter et perfekt set up for å kjøre film og surround. Altså et anlegg som spiller BRA hifi og BRA film med blu ray etc. Uten at jeg går konkurs. Noen sa at Rotel er bra for 800-serien, har noen innspill, HJELP!!!

NAD Masters???

Jason
    Wow, det er noen seriøse PC høytalere :eek:

Gratulerer!

Dersom du bruker laptop, vil jeg anbefale Nakamichi Mobile Power Amplifier. Den har jeg gode erfaringer med :)

Vedlegg

Teobald

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Antall liker
    406
    Jeg kan forøvrig anbefale Asus PC med Blu-ray og Samsung LED skjerm.
    Velg Nvidia skjermkort da ATI sin driver ikke lar deg skalere desktoppen etter skjermoppløsningen som ikke er akkurat 1920 x 1080, men ca. 9% mindre :p

Vedlegg

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    om du hadde lest tråden så hadde du sett at forsterkeriet er vurdert og kjøpt.
    det er nok ikkje snakk om pc-høgtalere i den forstand, men heller eit «audiovisuelt drømmegetaway».

;)

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Folkens,

Rommet er nå 80% ferdig og det arbeides på spreng for å ferdigstilles. Vet ikke om jeg har lyst til å presentere bilder av et noe uferdig rom i dag...

Jeg nærmer meg med stormskritt det magiske øyeblikket da anlegget skal kobles sammen. Håpet er at dette skal skje før jul og om så vil selvsagt forumet få beskjed og med bilder.

Foruten høyttalere har jeg nå endel NAIM utstyr og endel MERIDIAN utstyr. Kompleksiteten i sistnevnte leder til følgende spm : finnes det noen venntråd for MERIDIAN interesserte her på forumet? Ikke funnet noe. Ser det vil dukke opp spørsmål...

takker...

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.479
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.668
    jasoneckhoff skrev:
    Folkens,

Foruten høyttalere har jeg nå endel NAIM utstyr og endel MERIDIAN utstyr. Kompleksiteten i sistnevnte leder til følgende spm : finnes det noen venntråd for MERIDIAN interesserte her på forumet? Ikke funnet noe. Ser det vil dukke opp spørsmål...

takker...
    Evt:

http://meridianunplugged.com/

Tommy

up

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Antall liker
    5
    En kraftig god effektforsterker med rør må jo være eneste løsning. Rør for å unngå å bli lei av de de øretrettende diskantene, kraftig for å oppveie den dårlige følsomheten ! ;)

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    up skrev:
    En kraftig god effektforsterker med rør må jo være eneste løsning. Rør for å unngå å bli lei av de de øretrettende diskantene, kraftig for å oppveie den dårlige følsomheten ! ;)
    Ingen øretrettende diskant her så lenge kilden gjør jobben :)

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.668
    up skrev:
    Hmm, diskanter..? Hører de ikke ;D. God transistorforsterker på 900w gjør også susen!

T

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    up skrev:
    Skal vi gå nok en runde om forsterkerne, som forlengst en innkjøpt? Du synes vel ikke at det er en god idé å forandre på det før han har fått høre det i sitt eget hjem? Du vet at jeg er rørentusiast selv, men har liten tro på at dette oppsettet skal plages av øretrettende diskant. Det er ikke alle transer som sliter ut ørene dine. Jeg opplevde ikke den Sansui-en jeg brukte før rør som mer øretrettende enn den varme rørforsterkeren min.

Hei på deg forresten, Ulf. Lenge siden sist. ;)

J

J.J

Gjest
    Hei ... skjer det noe nytt ? Er det noen oppdateringer å komme med ?? Er rommet ferdig ??

Lord Patos

Fersking
    Ble medlem
    29.09.2008
    Antall liker
    0
    Hei. Ser det ligger en Pass Labs X350.5 til 50K her på sentralen.
    Har selv hatt denne. Har også koblet denne opp på et par helt nye
    802D, å det må jeg si, at denne forsterkeren er det mest enorme jeg har
    hørt noen gang. Den har bare 1800VA og 160.000mf på sine 350watt,
    men denne .5-utgavn yter ca 20% met enn det, å den driver alt med en
    fantastisk storhet og stålkontroll. Den har en varm klangbalanse, ikke sånn
    kald og skarp lyd som typiske amerikanske forsterkere som f.eks Krell og
    Mark Levinson. Den låter mer litt en kraftig DP. Hørest norsk ut.
    Forøvrig det eneste amerikanske merket Leif Erntsen har respekt for, da DP
    er oppbygd på samme måten.
    Den koster rundt 100K ny i dag, men burde kostet det
    dobbelte, spør du meg. Enorm forsterker.
    STERKT anbefalt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det år og dag siden trådstarter gjorde sitt valg, og handelen er foretatt for lenge siden. Det er kun ferdigstillingen av lytterom og slikt vi venter på nå.
    Amerikansk lyd = kald og hard lyd??? Den var ny.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.361
    Torget vurderinger
    1
    Nytt er også uttalelse om at DP oga Pass er bygd opp på samme måte ... jeg har litt vanskelig for å se for meg mer forskjellige tilnærminger når det kommer til transistor effekttrinn. Det «eneste» de har felles er at de er solid bygd og dimensjonert.

mvh
    KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pass X-serien er forøvrig riktige interessante forsterkere. Jeg måtte lese patenten opptil flere ganger før jeg turde å tro at jeg forsto sånn noenlunde hvordan den motkoblingen fungerer. Smått genialt.

http://www.passlabs.com/pdfs/articles/susy.pdf
    http://www.freepatentsonline.com/5376899.pdf

Edit: XA-serien er enda mer teknisk interessant, ettersom hver halvdel er en single ended klasse-A-forsterker. Den vil i utgangspunktet ha dominerende andreordens forvrengningskarakter og formodentlig oppleves som ganske laid back. Bias-justeringen i klasse-A-forsterkeren setter tradeoff mellom varmeutvikling og forvrengning, gitt en høyttalerlast og et foretrukket lyttevolum. Så bruker Pass X-koblingen til å kansellere likeordens forvrengning mellom de to halvdelene. Resultatet er både veldig lave forvrengningsnivåer og en innebygget mulighet til å justere inn ønsket klangkarakter mellom "avslappet" likeordens og "dynamisk" tredjeordens. Genialt, igjen. X350 vil domineres av tredjeordens, og med litt høyere nivåer enn i XA, ettersom den har push-pull-trinn i hver halvdel. Til gjengjeld kan du bli nødt til å supplere med andre typer oppvarming i huset midtvinters enn bare varmen fra forsterkerne. ;)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.361
    Torget vurderinger
    1
    Konstruksjonen av DPA6.4 er også ganske kreativ, men som sagt på en helt annen måte. Jeg hadde en gang patentet til grunnkonstruksjonen tilgjengelig, men nå husker jeg hverken hvem som var «medkonstruktør» eller hvor på nettet jeg fant det.

mvh
    KJ

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.634
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil tro at det er Rune Aleksandersen du har glemt.

Roar

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.361
    Torget vurderinger
    1

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.634
    Torget vurderinger
    2
    Realiteten er vel at RA har konstruert mesteparten av DP produkter, mens Leif Erntsen har høstet æren for det. Herfra unntas den første PA 1, eller hva den nå het, som på det nærmeste er en videreføring av Tandbergs store 3016.

Roar

Innlegget er redigert. Mbare - moderator

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn