Hjelp... forslag?

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Sitter litt fast... har følgende utstyr tilgjengelig.

Usher be-20 ht
Spectron musican IIIse p-amp
Oberon 6.1 p-amp
Onkyo 905 reciv/pre Malmin mod.



Høytalerene er ikke aktuelle å bytte i denne omgang, ei heller Spectron. Har troa på disse.

Men, sliter litt med stereo lyd, og lurer på om kanskje en Tact eller no kunne løse mye for meg?


Opsettet skal stå i en felles loftstue, med film og tv lyd i tilegg til musikk.


Bør Onkyo ut? Hva skulle evt jeg ha byttet den i?


Forslag ?? Bare å klemme på med ideer?

Yamaha z11? Er dacen god nok i denne? Osv osv... ja dere skjønner det er en stk frustrert her...





-Y
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Du har to effektforsterkere som kan brukes til å drive front- og bak-høyttalere i et surroundanlegg. I tillegg har kanskje Onkyo receiveren pre in slik at du kan bruke effektforsterkeren i denne. Det du vel da egentlig trenger er en surround forforsterker som mellomledd mellom signalkildene dine (CD spiller Blu-ray osv.) og effektforsterkerne dine.

Jeg ville tro at et produkt som Primare SP32 kunne oppfylle denne funksjonen. Andre hifi produsenter begynner vel også etterhvert å komme med lignende produkter.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva er det du ikke er fornøyd med? Vanskelig å komme med forslag når du ikke skriver hva du savner.
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Ketil skrev:
Du har to effektforsterkere som kan brukes til å drive front- og bak-høyttalere i et surroundanlegg. I tillegg har kanskje Onkyo receiveren pre in slik at du kan bruke effektforsterkeren i denne. Det du vel da egentlig trenger er en surround forforsterker som mellomledd mellom signalkildene dine (CD spiller Blu-ray osv.) og effektforsterkerne dine.

Jeg ville tro at et produkt som Primare SP32 kunne oppfylle denne funksjonen. Andre hifi produsenter begynner vel også etterhvert å komme med lignende produkter.


Onkyoen har stort sett alt det denne primare saken har. Det er en rundtomkringsak...Men takker for alle tips.


-Y
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
orso skrev:
Hva er det du ikke er fornøyd med? Vanskelig å komme med forslag når du ikke skriver hva du savner.


Onkyoen ble helt klart bedre etter at Malmin har lagt sin hånd på den. Men syntes det er en tendens til sss... mangler egentlig ikke noe, har heller litt for mye, hvis du skjønner hvor jeg vil. Film lyden er grei nok, men musikk er veldig kilent... Skal få testet et par preer og muligrns noe dac greier, så får vi se. Lurer også på om feks en Tact sak kune vært greia? Men så var det dette med å ratte inn en sånn?? Noen som melder seg ved evt kjøp? Tråden var egentlig ment for å få ut litt frustrasjon... kjenner det hjelper :) Men tar gjerne mot flere tips..


Yamaha z11? Den nye serien til Onkyo? Eller bør det funke med det jeg har... dæven.. koker litt her.


-Y
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nei, forstår egentlig ikke hva du mener....

Uansett, så virker det ikke ut som om du har noe spesiell svakhet i elekrtronikken. Mark my words ( ;D): En oppgradering av elektronikken vil gi deg kun en veldig liten forbedrelse. Det som gi større utslag er å gjøre noe med akustikken. Jeg anbefaler deg heller å kjøpe akustikk produkter. Med god akustikk og jobbing med plassering så optimaliserer du anlegget. Da vil man også få større glede av oppgradering av elektronikk.
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
orso skrev:
Nei, forstår egentlig ikke hva du mener....

Uansett, så virker det ikke ut som om du har noe spesiell svakhet i elekrtronikken. Mark my words ( ;D): En oppgradering av elektronikken vil gi deg kun en veldig liten forbedrelse. Det som gi større utslag er å gjøre noe med akustikken. Jeg anbefaler deg heller å kjøpe akustikk produkter. Med god akustikk og jobbing med plassering så optimaliserer du anlegget. Da vil man også få større glede av oppgradering av elektronikk.


Takker for svar... ser den at det ikke var lett å forstå innleggene mine... Joda, akustikk tiltak er bestil det. Svær skinsofa ut.. Ennå større stoff sofa inn, full av løse puter.. Men bestillings tid osv... Teppe type stort og tykt skal også på plass.. Hvor får man tak i slikt til en vettu pris?

Har BTW vurdert den nye multi preen til Onkyo.. 5507 tror jeg den het. Men da må jeg også ha 7 kanaler til med effekt i tillegg til de 2 jeg har... noen tips til 7 kanaler? Er det noen her på berget som smekker sammen en slik en med feks ICE...?



-Y
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kan vel ikke akkurat regnes som seriøse og spesielt gode akustisk tiltak du gjør. Selv om bytte fra skinnsofa til sofa i stoff er bra og utgjør i alle fall noe. Teppet demper bare i de aller øverste frekvensene.
Jeg tenkte mer på noe slikt:
http://www.gikacoustics.com/
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Takker for link orso! Kommer nok noe sånt etterhvert.. men foreløpig er det Sofa og teppe... må lure det inn ser du...'''


-Y
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Hvordna står høyttalerne dine?

Hos meg hjalp det utrolig å få mer plass mellom dem og ikke peke dem mot lytteposisjon men rett frem.Regner mer du kankje har prøvd det og du kommer jo også an på hvilke høyttalere man har.Men bare et tips.Demping er i allefall også en god ide.

Noen ganger kan jo selvfølgelig være missmatch i elektronikk og høyttalere og til og med kabler,men nå vet ikke jeg noe om hvor stor grad av ssssssss(som jeg tolker som skarpe eller vesende og flisete s-lyder) du har heller da,i og med at jeg ikke har hørt anlegget ditt.Men det greier du vel avgjøre selv regner jeg med.
Prøv deg litt frem.

Håper du får det til i alle fall. :)
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Kledde inn glassplata på bordet med en tykk duk... fant frem ulltepper i haugevis og pakka inn den Jæ....la chesterfield sofaen. Litt tykkt teppe der det skulle vært gardiner.... SSSSSSSSS helvete borte.!! Så derfor blir det stoff sofa nå, en stooor jækel på 472 (tror jeg) en vei, og nesten 3 meter den andre. Muligheter for demping opphengt i tak er ingen umulighet på litt sikt. Takker for oppmuntring. Høytalerene er som nevnt Usher be-20.




-Y
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Supert!Så enkelt kan det være.Lett å bli stoffmisbruker av slik. :)


Litt av noen flotte og massive beist du har der.Ikke lett å drive å flytte på heller,kan jeg forstå.

Når jeg snakker om disse pleier jeg å si "Lokmotivene",da de minner meg om et lokomotiv som kommer for full "køl" designmessig.Tøff tøff tøft,hehe. :)
Hørte lillebroren(BE-10 tror jeg det var) på Messa i Trondheim i fjor.Men de hadde ikke akkurat de beste forutsetningene for å spille optimalt i det lille rommet de stod i.Dine ville sikkert blitt katastrofe der i og med at jeg forstod det slik at lydbildet ville ligget 3 meter bak lytteposisjonen vi satt i.



 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
YEL skrev:
Kledde inn glassplata på bordet med en tykk duk... fant frem ulltepper i haugevis og pakka inn den Jæ....la chesterfield sofaen. Litt tykkt teppe der det skulle vært gardiner.... SSSSSSSSS helvete borte.!! Så derfor blir det stoff sofa nå, en stooor jækel på 472 (tror jeg) en vei, og nesten 3 meter den andre. Muligheter for demping opphengt i tak er ingen umulighet på litt sikt. Takker for oppmuntring. Høytalerene er som nevnt Usher be-20.




-Y
Har du mulighet til å bruke absorbenter i førsterefleksjonenen på frontvegg (vegg bak høyttalerne) og sideveggene, vil nok også det være fordelaktig. Disse høyttalerne sprer mye og det er da viktig å dempe førsterefleksjonene.
 
Topp Bunn