HJELP!! - er jeg ved at bli døv?

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Hei - nyt nick - men lest her en stund.

Var i ungdommen (nå snart 45) - veldig mye innen om forskjellige hifiprodukter. Linn Sondek første platespiller (og angrer MYE på den engang ble solgt), Rodgers, Rør og kl. A etc. - men ble ferdig som student, fikk jobb, etterhvert barn - og følgelig mindre og mindre tid. Før jeg flyttede hertil - måtte jeg ha en "rask" nødløsning, som ble Pioneer 801 CD, Denon 1500 PO, medbragt håndbygget/målt rør-pre (en produksjon fra det Århusianske hifi-miljø - som dengang dømte denne klart over Conrad Johnson et-eller-annet (sorry - husken!), samt de NESTEN-ferdige HF 275 høyttalere, som jeg byggede med litt ekstra modifikasjoner (alle komponenter i delefilter parret, det vart bygget et kabinett rundt selve kabinettet, og i mellomrommet ble fyldt sand, som brakte vekten på prolaps-induserende 68 kg/stykket).

Denon'en mistede en kanal, og reserven (NAD 3020) trådte til - men klarte ikke at styre høyttalerne, så da jeg så en gammel Luxman L550 (50W kl.A) for grei penger, ble denne innkjøbt. Og da ble alt så mye bedre. Pioneer'en fikk ny klokke (versjon 2) og AD 275(?) chips.

Så til pointet: En god ven kjøbte for noen år siden Dali Helicon 400 - en veldig god høyttaler. Jeg hørte den i sin tid med en NAD multikanal - og hørte såvel kvalitet - som betydelige mangler (styr i dybden foruten presisjon). Han har siden kjøbt Marenz 7... SACD, og Hegel integrert forsterker (en forsterker til ca. 20k ved hifikjeten). Han har Nordost bi-wiring kabler - kjenner ikke typen, men til omkr. 12-1500.
Lyden var presis, veldefinert/-velkontrollert - og meget flott i toppen, med en lang utklingning av høyfrekvensen. Tenkte at nå får jeg gå heim og høre hvor dårlig dette 20-år gamle oppsett er.

DA...ble jeg overrasket. Først diskanten - den var mye dårligere på mitt anlegg (trur at et par bulker fra klåfingrede småbarn og en lillesøster på 25 år...!) har noe (men ikke alt at si her). MEN - det som overraskede mig mest var at mitt oppsett var klart mere åpen i lyden, det berømte teppe var ikke her. I tillegg var bredden i lydbildet klart større, subj. vel over en meter ut over fysiske høyttalerlokalisering (hvor det annet ikke ga mer end høyst en halv meter), og dybden gikk betydelig lengre inn bak veggen.

Jeg lurte på oppsett av Dali'ene - men var egentlig ganske sammenlignelig med mitt oppsett.

Problemet er aktuelt nå - hvor børnene er blitt større, og vi har bygget på huset og fått et rom på små 50kvm med 3 m til tak - hvor jeg skulle få "hifi-rom", men nå begynner jeg alvorlig at lure på om dette er helt bortkastet?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Sv: HJELP!! - er jeg ved at bli døv?

Synes da ikke at noe av dette kan tillegnes dårlig hørsel, men det var en morsom historie :)
 
Topp Bunn