Hjelp! Det brummer!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
HiFi er en lettere (?) nevrotisk hobby. Det vet de fleste av oss ganske mye om. For min egen del er det ganske enkelt.Jeg har det jeg skal ha av utstyr,de siste små oppgraderingene er foretatt og jeg er i det hele tatt veldig fornøyd om dagen. Det er solskinn og brede smil i sweetspot. Så lenge alt virker ! I det siste halvåret har jeg fått et tiltagende problem med brum, og de fleste jeg har nevnt dette for, påpekte som sant var at det var en stund siden jeg hadde skiftet utgangsrør. Nye ble anskaffet, og joda, støyen var ikke på langt nær så plagsom, men helt tyst var det ikke.Sånn har det vært i tre uker. I går brummet det så kraftig i høyttalerne at jeg gav opp og slo av alt sammen.Så ille har det aldri vært.
Jeg bruker en JJ 322 / cj Premier Ten som jeg er ekstremt godt fornøyd med, og grøsser ved tanken på å flytte 50 kg forsterker og 15 kg preamp, men må den på service, så må den. Derfor, over til det sikkkert litt naive spørsmålet. Noen som har råd, tips, erfaringer og kunnskap? Gjerne i Bærumsområdet! Dette er til å bli frynsete av, og tre uker uten forsterker er ikke akkurat noe jeg fristes av......... :-\

For ordens skyld; rørene er nye, det brukes kun nettkabler av svært god kvalitet og filterskinne fra Furutech.

J

jb_rasmussen

Gjest
impulse skrev:
HiFi er en lettere (?) nevrotisk hobby. Det vet de fleste av oss ganske mye om. For min egen del er det ganske enkelt.Jeg har det jeg skal ha av utstyr,de siste små oppgraderingene er foretatt og jeg er i det hele tatt veldig fornøyd om dagen. Det er solskinn og brede smil i sweetspot. Så lenge alt virker ! I det siste halvåret har jeg fått et tiltagende problem med brum, og de fleste jeg har nevnt dette for, påpekte som sant var at det var en stund siden jeg hadde skiftet utgangsrør. Nye ble anskaffet, og joda, støyen var ikke på langt nær så plagsom, men helt tyst var det ikke.Sånn har det vært i tre uker. I går brummet det så kraftig i høyttalerne at jeg gav opp og slo av alt sammen.Så ille har det aldri vært.
Jeg bruker en JJ 322 / cj Premier Ten som jeg er ekstremt godt fornøyd med, og grøsser ved tanken på å flytte 50 kg forsterker og 15 kg preamp, men må den på service, så må den. Derfor, over til det sikkkert litt naive spørsmålet. Noen som har råd, tips, erfaringer og kunnskap? Gjerne i Bærumsområdet! Dette er til å bli frynsete av, og tre uker uten forsterker er ikke akkurat noe jeg fristes av......... :-\

For ordens skyld; rørene er nye, det brukes kun nettkabler av svært god kvalitet og filterskinne fra Furutech.
check net spændingen din, i nogle områder oppe her er den helt oppe på 240- 245volt fordi de har takket transfomatorene op.
det er det første der må gøres før du begynder på alt mulig andet, Brummer det også vis du har de gamle rør i ?

Mvh. johnny

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Takk skal du ha, Johnny! Det skal sjekkes ut. Og jo, det brummer med de gamle rørene også....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Dersom nettspenningen er for høy, kan du få satt den ned av strømleverandøren. Bor du nær transformatoren?
Hva slags rør er de gamle? Og de nye? Produsent og type?
Du bør også se om forsterkerne kan kobles om til 240 Vac.
Hva slags høyttalere bruker du? Følsomhet?
Er det like mye brum i begge kanaler?
Er det utgangsforsterkeren som lager brum, eller blir den foret med brum fra forforsterkeren?
Alt dette kan du sikkert finne ut av uten å løfte for mye :)

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Antall liker
0
Hei!

Har samme problemet med mine transistor forsterkere. Har to forsterkere, der den ene brummer mer enn den andre. Tror også at det er nettspenningen som er problemet. Er nok mange som har før høy nettspenning. Min erfaring er at ulike forsterkere reagerer ulikt på for høy nettspenning. Virker iallefall slik i og med at mine to brummer ulikt ??? ::)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Har akkurat vært i kontakt med Hafslund, som innrømmer at dette kan forekomme om man bor i nærheten av en trafo...og det gjør jeg. Dette forklarer evt også at vi har en dekoder som lever sitt eget liv. Vi har byttet den seks ganger, og den bråket også! Det er forøvrig effekttrinnet som lager brum. Det brummer i høyttalerne også når preampen ikke står på...

Jeg bruker Impulse H2 horn. Følsomhet ca 96dB De nye rørene er JJ300B, JJ ECC99 Goldpin, GE 5751 Black Plate.
De gamle var av akkurat samme type. Rørene er forøvrig sjekket, og er helt i orden....

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.650
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
koble fra pre-amp,kortslutt inngangen på forsterkeren, så får du egenstøyen; kan måles som mvAC på utgangen
slik får du også eliminert en av apparatene
imo
Mvh

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
1
Har du prøvd å skifte til en U-jordet kontakt? Kan hende du har en "jordsløyfe" som gir brum?

K

kbwh

Gjest
Send litt stabil høy nettspenning denne veien, impulse, så blir det orden på tingene!

Spøk til side: Det beste her er nok å lete etter 240V på primærsiden og kople nettspenningen til der. Men Hafslund burde absolutt skru ned etter å ha blåst et antall standarddekodere (fra GET?) for deg.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dekoderne var fra Canal Digital, Valentino. Jeg tror jeg har drevet kundesenteret deres til vanvidd de siste ukene!

Takk for tips og tilbakemeldinger! Faenskapet kommer fra effektforsterkeren. Jeg skal ta en prat med en elektriker, sjekke om jeg evt. kan ha jordfeilsproblematikk og se om jeg kan få en kompetent sjel til å kikke over forsterkeren. Så håper jeg roen atter senker seg i heimen. Noen som har en nettstabilisator liggende å slenge? ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
xerxes skrev:
Hvorfor skal høy nettspenning føre til brum?
For mye og for lite er ikke bra. Jeg kjenner ikke detaljene rundt denne forsterkeren, men rørforsterkere har sjelden noen form for regulering av interne spenninger. Dersom nettspenningen stiger med med en faktor, vil interne spenninger gjøre det samme. Da kan du fort komme utenfor det forsterkeren er designet for. Det kan bli brum og det kan bli helt stille :(

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Antall liker
20
Audiomix skrev:
xerxes skrev:
For mye og for lite er ikke bra. Jeg kjenner ikke detaljene rundt denne forsterkeren, men rørforsterkere har sjelden noen form for regulering av interne spenninger. Dersom nettspenningen stiger med med en faktor, vil interne spenninger gjøre det samme. Da kan du fort komme utenfor det forsterkeren er designet for. Det kan bli brum og det kan bli helt stille :(
Vel, forsterkere med AC glød har gjerne potmetre innebygd, nettop for å justere brum (humpots). Jeg går ut fra at denne forsterkeren ikke har det, siden det ikke allerede er nevnt.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Noen som har en nettstabilisator liggende å slenge? ;)
hadde to stk som jeg ikke hadde bruk for for noen uker siden.. solgte de for noen hundre pr stk.. ::)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Sjekk/bytt interkonnect kabelen, har du et lite brudd der brummer det godt
mv
sLEIVEN

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er sjekka ut, Sleiven. Det brummer med Synergistic, det brummer med Transparent, og det brummer enda mer med Argento....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
impulse skrev:
Det er sjekka ut, Sleiven. Det brummer med Synergistic, det brummer med Transparent, og det brummer enda mer med Argento....
Hvis kabelen har betydning, må det være noe feil med oppkoblingen. Har du gjort som LMC tipset deg om? Ta bort alle koblinger til inngangen. For å være helt sikker bør inngangene termineres. Bruk et par phono (eller det som passer) med ca 1 kohm mellom signal og jord. Hvis det fortsatt brummer, er det en feil (eller flere) i forsterkeren. Dersom det er like ille i begge kanaler, kan feilen være i strømforsyningen.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.165
Sted
Holmestrand
Audiomix skrev:
xerxes skrev:
Tenkte ikke over at det var rør.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Æsj, sånt som dette er ergelig.. Jeg tror jeg ville ha snakka med en elektriker som kan måle spenningen hos deg over en 24 timers periode. Hvordan stiller Hafslund seg til å evt. senke den hvis den er over hva den maks skal være? Og blir det værre på ettermiddagen? Da blir den nemlig skrudd enda ytterligere opp pga alle kokeplater og slikt som tas i bruk..
:p

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Jeg er ingen ekspert på dette Trond,men viss du ikke har sjekket så bør du gjøre som LMC tipset om.Ta en svart lakris RCA kabel,klipp den av og kobl sammen de 2 lederene og huk den på inngangen.
Har litt tro på at problemet eventuelt kan ligge i strømforsyningen i forsterkerene,og da kanskje en kondis i filtreringen.......kanskje ;) Sikkert lurt viss du kjenner en kompetent sjel til å kikke over den i tilfelle.

Gudd løck!

PS! Du kan alltids kjøpe en av mine forsterkere i mellomtiden! ;D

Mvh
Rune

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Problemet er løst! Etter å ha prøvd det meste, løste det hele seg på enkleste måte, uten besøk av hverken elektriker eller reperatør. Fasit? Nettledningen ble kjørt rett i støpselet i veggen,og dermed utenom nettfilerskinnen fra Furutech. Resultat? Tyst som bare det. :D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
WOW, dette var skikkelig moro å høre.! :D
Men jeg også undrer over Furutech'en der, hva har egentlig skjedd.?
KISS er som regel svaret på det meste ::)

Må nesten endre tittel på tråden: Det brummer ikke mer! ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
impulse skrev:
Problemet er løst! Etter å ha prøvd det meste, løste det hele seg på enkleste måte, uten besøk av hverken elektriker eller reperatør. Fasit? Nettledningen ble kjørt rett i støpselet i veggen,og dermed utenom nettfilerskinnen fra Furutech. Resultat? Tyst som bare det. :D
Morro når det løser seg enkelt ikke sant? :)

Grunnen til dette er nok at det innvendig i skinna er forbindelse mellom jordingen i de forskjellige kontaktene.
Løsning:
- Klipp av jordlederen på apparatkontakten på nettkablene (eller koble av som jo er reversibelt).
- Sjekk om det er mulig å skille jorlederne mellom kontaktene i skinna.

Problemene med slike skinner er mest sannsynlig dersom den er koblet til ujordet uttak, da oppstår det lett jordsløyfer.

Får sitere Audiomix her:
Null (nett)jord, null problem :D

R

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Ja for pokker, dette skulle ikke forundre meg om var samme prob som jeg slet med :-[
Ujord i vegg, kabel med jord i ei padde/skinne, shit som surrer rundt i en evig fordømt sirkel.?
Fant aldri noen grunn til dette eller fått svar noe sted, jeg endte opp med å kutte all jording fra apparat, nix no more problem av noe slag..
Aner ikke om dette er tilfelle her hos impulse, men det skulle jaggu ikke fordundre meg :(

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
det går jo an å bruke en isotrafo da. den fiksa litt på brum hos meg.

Topp Bunn