HJELP! Copland CVA 306, hvordan justere bass/diskant??

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Antall liker
19
Da er endelig dagen her for å sette opp Copland CVA 306 og Emotiva XPA 5. Men det finnes ikke tonekontroll på de, så hvordan skal jeg få justert dette? Tenker mest på å kunne kontrollere bassen på Klipsch rf83. Noen flinke her inne som kan komme med gode råd?

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Kan jeg spørre hvorfor du skal justere bass diskant , etter min mening skal dette stå på 0 både på bass og diskant. Ellers er matshingen din ikke bra men det går ikke ant og justere tone og bass på copland cva 306.

1. Source Selector : Selects the appropriate input signal source.2. Tape Monitor : If you have connected a tape recorder or a cassette deck to the “tape in”on the back of the unit, then switching Tape will make it possible to listen to tapes.If your tape recorder has a monitor capability (usually requires a separate playback head),then you can monitor your tape recording as it is being recorded by switching the tape button.NOTE : When the Tape monitor is engaged it bypasses the Selector Switch. Regardless ofwitch source the selector is set for, you only hear the tape if the Tape Monitor is accidentallyleft on, none of the inputs on the Source Selector will operate.3. 4. 5. 6. 7. 8 : Channel Level : Permits adjustment of level between all channels. Rotatingclockwise will increase relative level.9 : Power switch : Turns amplifier on. Power on or Stand By is indicated in the display.10 : Audio Level : To adjust the volume to the desired listening level. Turn the controlclockwise to increase the volume.

Mvh Imagine.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.451
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Bortsett fra dine høyttalere tipper jeg at frekvensgangen for de andre enhetene er helt flat.
Om du ønsker å endre på dette er det ingen vei utenom å bytte til en forsterker med de kontrollene du ønsker.
Ikke det helt store utvalget.

S

Syncrolux

Gjest
Sorry å måtte si det, men når det gjelder Copland har du nok valgt helt feil produkt. Hadde vært bedre å gå for en skikkelig surround-receiver med pre-outs.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Her må jeg si meg enig med syncrolyx , copland er ikke den beste matshen lydmessig når det kommer til klipsch , og ville heller ha gått for en sikkelig hjemmekino forsterker/prosessor som matsher emotiva bedre. Marantz og emotiva er en killer kombo på klipsch.

Mvh Imagine

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.016
Sted
Kongsberg
Sorry å måtte si det, men når det gjelder Copland har du nok valgt helt feil produkt. Hadde vært bedre å gå for en skikkelig surround-receiver med pre-outs.
Her må jeg si meg enig med syncrolyx , copland er ikke den beste matshen lydmessig når det kommer til klipsch , og ville heller ha gått for en sikkelig hjemmekino forsterker/prosessor som matsher emotiva bedre. Marantz og emotiva er en killer kombo på klipsch.
Mvh Imagine

Hei.

Her er det sannelig mye rart ja. Coplanden leverer en lydkvalitet ingen hjemmekinoreceiver noensinne kan matche.

Copland CVA 306 og Emotiva XPA-5 som begge er nøytrale til varme i gjengivelsen bør tonalt gi en god match sammen
med Klipsch høyttalerne som kan være litt frempå (i øvre mellomtone). Vent en god stund med ytterligere justeringer om
høyttalerne er nye, da RF-83 trenger lang innspillingstid. Bassnivået vil framstå som økende med tiden...

Men som det påpekes er Copland CVA 306 en forforsterker som ikke er utstyrt med noen form for tonekontroller så
justering av dette må gjøres på gammel-måten. I forhold til bassgjengivelsen gjøres dette først og fremst ved å
jobbe med høyttalerplasseringen.
Jo nærmere høyttalerne plasseres bakvegger/hjørner, jo mer nivå vil du få i bassen - og slappere bassgjengivelse.
Jo fjernere høyttalerne plasseres bakvegger/hjørner, jo mindre nivå vil du få i bassen - og strammere bassgjengivelse.
I tillegg ser jeg du har to subber som er kan justeres på samme vis eller ved innstilling på forsterkerpanelene.

Videre kan (totale) tonale avvik i en viss grad justeres med valg av rør (Coplanden bruker ECC88/6DJ8/6922 dobbel-
trioden der det finnes et bortimot uendelig antall rør å velge blant) eller valg av signal og høyttalerkabler. Også signal-
kilder kan variere i tonal karakter. Hva bruker du som multikanal signalkilde? Hva brukes som Center og bakhøyttalere?
Brukes subbene til LFE kanalen eller koblet i serie med hovedhøyttalerne? Fronthøyttalerne definert som store eller små
i oppsettet i signalkilden? Mange spørsmål...

mvh
Gunnar Brekke

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.279
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Signalkilden spiller vesentlig rolle i et slikt oppsett. F,eks bluray spillere (toppmod) fra Cambridge, Oppo, Primare og Pioneer er av skyhøy kvalitet (lydmessig), og meget flexible med tanke på alt de kan gjøre. Du kan også lagre høyttaler oppsett, crossover, stille Db, velge mellom HD formater og justere sub. En god bluray spiller fungerer som en prosessor i et analogt hjemmekino oppsett som du har og burde innfri dine ønsker.
Jo bedre signalkilde du har, jo bedre vil det låte i ditt oppsett.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.791
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Eneste tonekontrollen som gjelder her er vel akustiske behandlinger av rommet.

Steinar.

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Antall liker
19
Mvh Imagine

Hei.

Her er det sannelig mye rart ja. Coplanden leverer en lydkvalitet ingen hjemmekinoreceiver noensinne kan matche.

Copland CVA 306 og Emotiva XPA-5 som begge er nøytrale til varme i gjengivelsen bør tonalt gi en god match sammen
med Klipsch høyttalerne som kan være litt frempå (i øvre mellomtone). Vent en god stund med ytterligere justeringer om
høyttalerne er nye, da RF-83 trenger lang innspillingstid. Bassnivået vil framstå som økende med tiden...

Men som det påpekes er Copland CVA 306 en forforsterker som ikke er utstyrt med noen form for tonekontroller så
justering av dette må gjøres på gammel-måten. I forhold til bassgjengivelsen gjøres dette først og fremst ved å
jobbe med høyttalerplasseringen.
Jo nærmere høyttalerne plasseres bakvegger/hjørner, jo mer nivå vil du få i bassen - og slappere bassgjengivelse.
Jo fjernere høyttalerne plasseres bakvegger/hjørner, jo mindre nivå vil du få i bassen - og strammere bassgjengivelse.
I tillegg ser jeg du har to subber som er kan justeres på samme vis eller ved innstilling på forsterkerpanelene.

Videre kan (totale) tonale avvik i en viss grad justeres med valg av rør (Coplanden bruker ECC88/6DJ8/6922 dobbel-
trioden der det finnes et bortimot uendelig antall rør å velge blant) eller valg av signal og høyttalerkabler. Også signal-
kilder kan variere i tonal karakter. Hva bruker du som multikanal signalkilde? Hva brukes som Center og bakhøyttalere?
Brukes subbene til LFE kanalen eller koblet i serie med hovedhøyttalerne? Fronthøyttalerne definert som store eller små
i oppsettet i signalkilden? Mange spørsmål...

mvh
Gunnar Brekke
Hei og takk for veldig bra svar Gunnar. Ingen senter eller bakhøyttalere til å begynne med. Tenkte å bi ampe Emotivaen. Subbene kjører jeg via sub out bak på Copland. Får ikke definert front høyttaler som små eller store.
Grunnet budsjett er den foreløpige planen å koble MacMini,Ps3,AppleTv og Canal D via Hdmi til Tv. Optisk ut fra tv og inn på en dac (ikke kjøpt enda, men straks).

S

Syncrolux

Gjest
Jeg finner innlegget til Gunnar Brekke som et typisk eksempel på svada. Å justere klangbalansen ved å bytte rør?

Ok, la oss si at oppsettet har et dypt søkk rundt 250 Hz pga gulvrefleksjonen, en stor peak ved 150 Hz pga en stående bølge mellom gulv og tak, og en bred peak ved 3 kHz pga uhensiktsmessig power-respons. Ingen av disse problemene kan løses ved å flytte høyttalerne. Hvilket rør passer best til å rette opp i noe sånt?

Og "innspilling" av høyttalere er en myte. Det handler mest om å venne seg til høyttalerne.

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Antall liker
19
Hva er forskjellen på de rca kontaktene som stikker lengre ut i forhold til de andre på bildet? (Markert med mer synlig gylden farge)

image.jpg

S

Syncrolux

Gjest
Fordi det er brukt forskjellig type kontakter? Noen annen forskjell er det nok ikke. Det som har mer gullfarge på seg ser mer imponerende ut.

S

Syncrolux

Gjest
[Coplanden leverer en lydkvalitet ingen hjemmekinoreceiver noensinne kan matche.
Så du mener at når trådstarters utgangspunkt er at han har behov for å justere bassen, så vil en preamp som ikke lar han korrigere et uønsket avvik være bedre enn med en løsning der man faktisk kan fikse problemet?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.279
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
En kvalitets blurayspiller vil kunne la deg velge "small" eller "large" høyttalere, samt crossover mellom høyt og sub :)

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Antall liker
19
Må jeg kjøre alle kildene mine gjennom bluray --> Copland --> Emotiva?

S

Syncrolux

Gjest
I såfall kunne du jo bare kutte ut Copland boksen. Men jeg tror ikke det er noen bluray-spillere som også har innganger?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.016
Sted
Kongsberg
Hei og takk for veldig bra svar Gunnar. Ingen senter eller bakhøyttalere til å begynne med. Tenkte å bi ampe Emotivaen. Subbene kjører jeg via sub out bak på Copland. Får ikke definert front høyttaler som små eller store. Grunnet budsjett er den foreløpige planen å koble MacMini,Ps3,AppleTv og Canal D via Hdmi til Tv. Optisk ut fra tv og inn på en dac (ikke kjøpt enda, men straks).
Hei.

Sub out utgangen på Coplanden gir ikke noe som helst utsignal - før du kobler på en multikanal lydkilde (eller i det minste 2,1 kanals lydkilde).
Mao. om du har spilt noe på anlegget så langt - kun spilt på RF-83erne - uten støtte fra subwooferne.

Derfor anbefaler jeg en god multikanals kilde som Oppo DP-105D (ikke noe poeng å kjøpe noe dyrere) ( Oppo 105D | Lyd & Bilde ) som gir
deg 5,1 kanals (egentlig 7,1 kanals) gjengivelse fra BlueRay, SACD, DVD osv. I tillegg har den digitale innganger så du kan konvertere andre
digitale lydkilder til 2,1 eller 5,1 analog lyd (tror jeg).
I oppsettsmenyen på Oppoen definerer du alle (7) høyttalerne som enten Large (eventuelt Fronthøyttalere), Small (Centerhøyttalere,
Bakhøyttalere og eventuelt Fronthøyttalere) eller Off (sidehøyttalere). I tilfellene der du definerer høyttalerne som Small vil bassen fra
gjeldende høyttaler (sammen med alle andre høyttalere definert som Small) legges ut på spillerens SW (Subwoofer LFE) utgang - som via
Coplandens SUB inn og SUB ut gir (volumregulert) signal til dine subwoofere. Her må du vurdere om Fronthøyttalerne defineres som Large eller
Small.

Før du går til slike skritt vil jeg anbefale å koble Subbene i serie med høyttalene (med signalkabler mellom pre og effekt) og bruke innstillingene
på denne for å justere for et optimalt bassnivå. Det kan godt tenkes at du foretrekker denne delingen også etter at en god multikanal signalkilde
kommer inn i bilde da dette også gagner tokanals analoge lydkilder. Eller hva med å bruke en subb til LFE kanalen og en sub i serie med front-
høyttalerne...

mvh
Gunnar Brekke

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Antall liker
19
Hei og takk for veldig bra svar Gunnar. Ingen senter eller bakhøyttalere til å begynne med. Tenkte å bi ampe Emotivaen. Subbene kjører jeg via sub out bak på Copland. Får ikke definert front høyttaler som små eller store. Grunnet budsjett er den foreløpige planen å koble MacMini,Ps3,AppleTv og Canal D via Hdmi til Tv. Optisk ut fra tv og inn på en dac (ikke kjøpt enda, men straks).
Hei.

Sub out utgangen på Coplanden gir ikke noe som helst utsignal - før du kobler på en multikanal lydkilde (eller i det minste 2,1 kanals lydkilde).
Mao. om du har spilt noe på anlegget så langt - kun spilt på RF-83erne - uten støtte fra subwooferne.

Derfor anbefaler jeg en god multikanals kilde som Oppo DP-105D (ikke noe poeng å kjøpe noe dyrere) ( Oppo 105D | Lyd & Bilde ) som gir
deg 5,1 kanals (egentlig 7,1 kanals) gjengivelse fra BlueRay, SACD, DVD osv. I tillegg har den digitale innganger så du kan konvertere andre
digitale lydkilder til 2,1 eller 5,1 analog lyd (tror jeg).
I oppsettsmenyen på Oppoen definerer du alle (7) høyttalerne som enten Large (eventuelt Fronthøyttalere), Small (Centerhøyttalere,
Bakhøyttalere og eventuelt Fronthøyttalere) eller Off (sidehøyttalere). I tilfellene der du definerer høyttalerne som Small vil bassen fra
gjeldende høyttaler (sammen med alle andre høyttalere definert som Small) legges ut på spillerens SW (Subwoofer LFE) utgang - som via
Coplandens SUB inn og SUB ut gir (volumregulert) signal til dine subwoofere. Her må du vurdere om Fronthøyttalerne defineres som Large eller
Small.

Før du går til slike skritt vil jeg anbefale å koble Subbene i serie med høyttalene (med signalkabler mellom pre og effekt) og bruke innstillingene
på denne for å justere for et optimalt bassnivå. Det kan godt tenkes at du foretrekker denne delingen også etter at en god multikanal signalkilde
kommer inn i bilde da dette også gagner tokanals analoge lydkilder. Eller hva med å bruke en subb til LFE kanalen og en sub i serie med front-
høyttalerne...

mvh
Gunnar Brekke
Koble de i serie med høytalerne? Det har jeg ikke hørt om før.. Har du noen skjemaer eller bilde på dette? Skjønte det ikke helt dessverre

S

Syncrolux

Gjest
Ser ikke ut som Oppo DP-105D har noen DSP eller tonekontroller, så da er man i grunn like langt.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.279
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Må jeg kjøre alle kildene mine gjennom bluray --> Copland --> Emotiva?
Flere bluray spillere har usb inngang og kan fungere som dac, samt streame, så en OPPO spiller tror jeg kan gjøre stort sett alt en måtte ønske seg

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.016
Sted
Kongsberg
Koble de i serie med høytalerne? Det har jeg ikke hørt om før.. Har du noen skjemaer eller bilde på dette? Skjønte det ikke helt dessverre
Hei.

De tokanals signalkildene kobles inn på de tokanals innganger (R og L) på Coplanden.
Multikanals inngangen sparer du til du får deg en Oppo eller annen multikanal spiller.

Det vanlige stereosignalet tas ut på multikanal phonopluggene (like greit å bruke
multikanalutgangene med en gang) merket RF (Right Front) og LF (Left Front)
Coplanden - via lange phonoledninger.

En kabel går til høyre kanals subwoofers phonoplugg merket Line In R. Signalet taes
videre gjennom nok en lang phonoledning fra Line Out R på subwooferen til (bi-amp
splitter foran) to av inngangene på Emotivaen. Effektkanalene i Emotivaen driver
RF-83erne... ( KSW - 15 Subwoofer | Klipsch )
Subwooferen fjerner bass fra fronthøyttalerne fra 100 Hz og ned - eller fra 50 Hz og ned -
(velges med vippebryter)(ingen oppgift om bratthet på HP flanken, men sannsynligvis 4. orden).
Subwooferen fyller opp til; 40 Hz - 120 Hz (4. orden LP) via trinnløs ratt samt at man kan justere
nivå og vippebryter som vender fase på sub med 0/180 grader. All justering gjøres en kanal av
gangen.

Gjør så det samme med den andre kanalen (Venstre).

mvh
Gunnar Brekke

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Antall liker
19
Ok, skjønner tegninga:) Men hva er fordelen med dette kontra å bruke sub out? Coplanden kan brukes i kun stereo med signal ut på sub hvis man vil

QWERT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2012
Antall liker
139
Torget vurderinger
0
For å bruke sub ut må du ha signal på sub inn også. Dette er en rein 6 kanals forforsterker (hvis du bruker de 6 inn til venstre og ut på de 6 til høyre). Hvis du bruker L-R Front inn så får du kun signal ut på Stereo ut og L-R ut.

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Antall liker
19
Dette er hva selgeren skrev til meg;
Stereo utgangene skal kunne fungere samtidig, da du på inngangsvelgeren velger hvilke signalinnganger du tar i bruk, og hvor mange kanaler du skal ha ut. Subutgangen er på konstant både i stereo og multikanal.
Å koble to subber til går finfint, da det bare er å splitte utgangen med ett Y-ledd videre til to subber får samme signal til begge subber.

Jogi1973

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2013
Antall liker
19
Jaja, skulle en kjapp tur innom hifi klubben Hamar idag for å kjøpe noen kabler og jeg endte opp med å kjøpe en dac Nad D1050. Blir spennende å høre hvordan den funker. Har lest mye bra om den på forumet her :)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.326
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg finner innlegget til Gunnar Brekke som et typisk eksempel på svada. Å justere klangbalansen ved å bytte rør?

Ok, la oss si at oppsettet har et dypt søkk rundt 250 Hz pga gulvrefleksjonen, en stor peak ved 150 Hz pga en stående bølge mellom gulv og tak, og en bred peak ved 3 kHz pga uhensiktsmessig power-respons. Ingen av disse problemene kan løses ved å flytte høyttalerne. Hvilket rør passer best til å rette opp i noe sånt?

Og "innspilling" av høyttalere er en myte. Det handler mest om å venne seg til høyttalerne.
Og du snakket i tråden til 8x12 om folk som oppførte seg som 14 åringer bak tastaturet. Hva slags folkeskikk er det å kalle en person sine betraktninger for svada? Hvor er din folkeskikk?

Det er ingenting ved ditt svar som tilsier at du skulle ha mer kompetanse på området enn den gamle hifi journalisten Brekke. Bare siste utsagn bekrefter det. Innspilling av høyttalere er en myte. Tror faktisk dette er et faktum de fleste kan enes om.

Håvard

Evo III

You Are, I Am.
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
68.119
Sted
Hertugdømmet Nordre Follo
Torget vurderinger
87

Og du snakket i tråden til 8x12 om folk som oppførte seg som 14 åringer bak tastaturet. Hva slags folkeskikk er det å kalle en person sine betraktninger for svada? Hvor er din folkeskikk?

Det er ingenting ved ditt svar som tilsier at du skulle ha mer kompetanse på området enn den gamle hifi journalisten Brekke. Bare siste utsagn bekrefter det. Innspilling av høyttalere er en myte. Tror faktisk dette er et faktum de fleste kan enes om.

Håvard
Henger meg på denne :)

O

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Bytt ut alle rør med samme type fra Telefunken. Så rart det enn høres ut så tror jeg du vil bli fornøyd med det - jmf savnet av ytterender på frekvensfløyene, slik jeg oppfatter trådstarter. :)

Evo III

You Are, I Am.
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
68.119
Sted
Hertugdømmet Nordre Follo
Torget vurderinger
87

Mvh Imagine
Ikke så rent lite rart det svaret her også ??
Copland er jo knall fint på klipsch.

O

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.944
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Endel rart ja. Blir ekstra rart når noen alltid er enig med siste taler :)
Håper trådstarter ser gjennom litt vissvass og finner ut av det som er spørsmålet.
Copland er nydelige og gode produkter.

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Kristiansand
Jaja, skulle en kjapp tur innom hifi klubben Hamar idag for å kjøpe noen kabler og jeg endte opp med å kjøpe en dac Nad D1050. Blir spennende å høre hvordan den funker. Har lest mye bra om den på forumet her :)
Blir jo litt annet tema enn resten av tråden dette, men siden jeg har nevnte DAC kan jeg si meg enig i at det er en fin, liten DAC særlig prisen tatt i betraktning. Jeg har testet ut noen andre dacer, for å se om det er mye å hente på en bedre (dyrere) dac, og har da testet en Aune S16, og en LM502 (rør) fra Mala Audio. Aune koster omtrent 6k, og LM omtrent 10k om jeg husker riktig, og er altså betraktelig dyrere enn NADen. Jeg syntes ikke de lånte dacene gav meg en god nok grunn til å bytte ut NADen, men av de to nevnte, så var det faktisk Aune sin som gav et merkbart løft i lyden. Det som var hørbart/merkbart i mitt anlegg da var mer 3D på lyden. Lyden var ikke lenger fra høytalerne, men mer 'i rommet' hvis du skjønner hva jeg mener. Vi snakker nyanser her, men den var tydelig nok. Skal nå få låne en Audio GD NFB1 fra Mala Audio (de er veldig greie sånn), som jeg er veldig spent på. Men altså, NADen står seg godt mot dyrere dacer, ihvertfall enn så lenge ... :)

Topp Bunn