Hei og takk for veldig bra svar Gunnar. Ingen senter eller bakhøyttalere til å begynne med. Tenkte å bi ampe Emotivaen. Subbene kjører jeg via sub out bak på Copland. Får ikke definert front høyttaler som små eller store. Grunnet budsjett er den foreløpige planen å koble MacMini,Ps3,AppleTv og Canal D via Hdmi til Tv. Optisk ut fra tv og inn på en dac (ikke kjøpt enda, men straks).
Hei.
Sub out utgangen på Coplanden gir
ikke noe som helst utsignal -
før du kobler på en multikanal lydkilde (eller i det minste 2,1 kanals lydkilde).
Mao. om du har spilt noe på anlegget så langt - kun spilt på RF-83erne - uten støtte fra subwooferne.
Derfor anbefaler jeg en god multikanals kilde som
Oppo DP-105D (ikke noe poeng å kjøpe noe dyrere) (
Oppo 105D | Lyd & Bilde ) som gir
deg 5,1 kanals (egentlig 7,1 kanals) gjengivelse fra BlueRay, SACD, DVD osv. I tillegg har den digitale innganger så du kan konvertere andre
digitale lydkilder til 2,1 eller 5,1 analog lyd (tror jeg).
I oppsettsmenyen på Oppoen definerer du alle (7) høyttalerne som enten
Large (eventuelt Fronthøyttalere),
Small (Centerhøyttalere,
Bakhøyttalere og eventuelt Fronthøyttalere) eller
Off (sidehøyttalere). I tilfellene der du definerer høyttalerne som Small vil bassen fra
gjeldende høyttaler (sammen med alle andre høyttalere definert som Small) legges ut på spillerens SW (Subwoofer LFE) utgang - som via
Coplandens SUB inn og SUB ut gir (volumregulert) signal til dine subwoofere. Her må du vurdere om Fronthøyttalerne defineres som Large eller
Small.
Før du går til slike skritt vil jeg anbefale å koble Subbene i serie med høyttalene (med signalkabler mellom pre og effekt) og bruke innstillingene
på denne for å justere for et optimalt bassnivå. Det kan godt tenkes at du foretrekker denne delingen også etter at en god multikanal signalkilde
kommer inn i bilde da dette også gagner tokanals analoge lydkilder. Eller hva med å bruke
en subb til LFE kanalen og
en sub i serie med front-
høyttalerne...
mvh
Gunnar Brekke