Hjelp!!!! 6 1/2" bass med 10 Ohm????

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.224
Torget vurderinger
29
Jeg har endelig fått i hus et par Jamo Concert 11 (D870)
kjøpte de av en luring på finn. Problemet er at jeg fikk en bekjent til å hente de for meg for ca 2mnd. Siden, og jeg fikk ikke testet de før i dag. Å klage til selger har ikke noe for seg, for til prisen hadde jeg kjøpt de uansett.
de nederste bassene skurrer, er nok sprengt. Å kjøpe originale elementer er nok dyrt, om de i det hele tatt kan skaffes.
Diskant og bassmellomtone er Seas Excel. Litt usikker på bassene, ligner på 17cm Seas bass, classis er likt Seas i utførelse, og hullavstand stemmer. Vil tro elementet har en følsomhet på ca 87db, i og med at følsomheten på høyttalerene er ca 90 db. Problemet er at det er 10 Ohm motstand på de. Noen som vet om Det er 10 ohms elementer å oppdrive?

A

audiosan

Gjest
der er det nok bare å krype til korset og kjøpe orginal ellementer. eller recone dem om det finns kit.
mulig du også kan reparere de du har.
men forsikre seg først om at ellementene faktisk er defekt.

N

nysjerrigper

Gjest
går det ikke å kalkulere en l-pad serie og paralellmotstand i forkant av wooferen som gir ca. 10ohm da? (om de ikke er å oppdrive naturligvis)

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
går det ikke å kalkulere en l-pad serie og paralellmotstand i forkant av wooferen som gir ca. 10ohm da? (om de ikke er å oppdrive naturligvis)
Hei

En enhet med lavere motstand ville kansje fungert naturelt, fordi den lavere motstanden i elementet ville gitt en lavere delehz i det innebygde filteret. resultatet ville bli mere bass pga høyrere følsomhet med lavere motstand i elementet.
Hvis du begynner med en seriemotstand foran vil du nok få litt lavere nivå rundt delehz, men bassen vil spille like høyt ,og langt mindre definert, pga manglende kontroll og dempning , seriemotstander her er ikke tilatt.

Mener også at både seas og vifa har fått nye chassi på sine enheter siden disse ble produsert, men det er vel en grei ting og sjekke.

mvh
per morten

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.224
Torget vurderinger
29
Jeg har sendt en mail til Jamo support. Så får vi se om de er å oppdrive. Seas-elementene er ca 1 cm større i diameter i forhold til de gamle. Det er i grunn ikke noe problem, bare å frese ut litt større hull. Hadde jo vært kjekt å sette inn noen magnesiumbasser der og:) Dynabel har kanskje løsningen? Det er " heldigvis " bassene som er defekte, det gir kanske minst utfordring i filterene....eller?

N

nysjerrigper

Gjest
En enhet med lavere motstand ville kansje fungert naturelt, fordi den lavere motstanden i elementet ville gitt en lavere delehz i det innebygde filteret. resultatet ville bli mere bass pga høyrere følsomhet med lavere motstand i elementet.
Hvis du begynner med en seriemotstand foran vil du nok få litt lavere nivå rundt delehz, men bassen vil spille like høyt ,og langt mindre definert, pga manglende kontroll og dempning , seriemotstander her er ikke tilatt.
vil seriemotstand ødelegge så mye altså? en slik gir justerbart nivå som opprettholder impedans og delefrekvens:
L-Pad 50W Mono 1" Shaft 8 Ohm 260-255
ofte brukt de på diskanter, men mulig en bass vil gi et helt annet resultat? :)

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
lek deg med et simuleringprogram , så ser du effekten av seriemotstand i bassen
,
enig med den der at det ikke trenger være en plast membran, mener seas alu gir et bra pris / ytelelsesforhold med såpass lav deling

mvh

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.224
Torget vurderinger
29
lek deg med et simuleringprogram , så ser du effekten av seriemotstand i bassen
,
enig med den der at det ikke trenger være en plast membran, mener seas alu gir et bra pris / ytelelsesforhold med såpass lav deling

mvh
HVis jeg først må velge et erstatningselement, blir det litt mer "eksklusivt" enn plast ja, alu eller magnesium.
For syns skyld hadde de jo sett fantastiske ut med magnesium:)
Prøvde uten hell å få tak i Øyvind hos Dynabel i går.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Hadde en funnet ettpar w17e på brukten, kunne de også gått rett inn (gamle magnesium) , men noe av problemet med de var begrenset slaglende. Visuelt hadde det også blitt en opptur - enig !

mvh per morten

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.224
Torget vurderinger
29
Hadde en funnet ettpar w17e på brukten, kunne de også gått rett inn (gamle magnesium) , men noe av problemet med de var begrenset slaglende.
Blir det egentlig noe problem?
Det er jo et "likt" element oppe. Mener det er en 2 1/2" veis konstruksjon, så da flytter de seg vel like mye?
Lurer på om jeg skal frese opp hullene litt og sette in W18 Excel.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
skal sjekke litt opp, kan hende w17e kan oppdrives

mvh

A

audiosan

Gjest
du må forsikre deg at ellementene står i separate rom først da. 2 ulike ellementer i samme kammer er sjelden noe spesielt bra.

EDIT: med tanke på at det er 10ohm ellementer, se om de også sitter en 10ohm motstand i paralell på filteret.

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ta en tur til dynaBel med elementene. Det er ganske sannsynlig at de klarer å skaffe identidke elementer rett fra SEAS til dynaBelpris, halvparten eller en tredjedel av hva du må ut med hvis du kjøper fra Jamo. De klarte det i hvert fall da min CD-spiller drepte mine ProAc studio 150 med DC på den ene kanalen.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.224
Torget vurderinger
29
Da ser det ut til at det går i boks (dobbelt opp)
En herremann her på sentralen har 2 W17E002 til meg, samt at elementene kan repareres lokalt:)

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.224
Torget vurderinger
29
Da er w17e002 montert inn i høyttalerene. Har ikke fått de andre levert inn til rep ennå.
Men det haster plutselig ikke så voldsomt. Med hånden på hjertet, jeg merker ikke noe negativ forandring!
Mulig mine ører ikke er trente nok, men det er nå en gang mine ører de skal spille for:)
skal prøve å få lagt ut et bilde senere. De ser jo myyyye råere ut nå:)

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Reine solskinns historien dette ! jamo I(mproved)

mvh

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.224
Torget vurderinger
29
Beklager dårlig kvalitet på bildene......tatt med Gayphone.
Jamo 1.jpg
Jamo 2.jpg
Jamo 3.jpg

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.096
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Vakkert rorres, nå steg både WAF og bruktbørsindexen !

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
De ble fine dem! Men har du gjort noe med filteret til den nederste bassen? Vil nok kansje tro at det mest riktige er å bruke basselementene som filteret er beregnet for?
De øverste midbassene er jamo versonen av w17 med 4 ohm imp.

Dårlige bilder men her er tegninger av filtrene vist det kan være til hjelp.?
11 001.jpg
11 002.jpg

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
6 db filter til nederste bassen ( 10 mh spole ), resten sitter i paralell med elementet , antar dette er en krets for og linearisere impedansen nede i bassen, dette er lavet fordi element /kabinett har en impedanse topp, når du har et annet basselement kan det hende dette ikke er helt blink lenger.
Du kunne som et forsøk bare bryte forbindelsen f.eks mellom motstandene og ta en liten lytteseanse, kansje det blir bedre ? kansje ikke - prøv !

mvh per morten

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Nederste filteret er til den nederste bassen.

Mvh
Morten
Fantastisk!!!!! Takk skal du ha:)
Delefrekvensen ble nok senket rundt 30 hz
Du kan forsøke med en spole på 8 mH og et RCL på 2 ohm (20W)-6uF-0,16mH
sikkert riktig , men husk også på at et 8 ohm element spiller høyere slik at lineariteten fra høyttalerens side sannsynligvis er ivaretatt. rommet/plassering er nok en langt større variabel ?

på den annen side kan det jo hende at en faktisk liker mindre spole ( mer nedre mt/ øvre bass) iogmed magnesium elementet spiller langt bedre enn det originale elementet som satt der.

mvh per morten

mvh

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.096
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Ja, her ligger balansen, kun prøving vil gi svar. Spørs også hvor følsomt originalelementet er/var. Start med å kutte rcl som permorten foreslår.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.224
Torget vurderinger
29
Hva skulle folk som meg gjort uten et sted som Hifisentralen.
Her er jo så mange kunnskapsrike personer her inne.
Får se hvor mye energi jeg legger i dette.
Skal uansett få reconet originalelementet.
Mulig de skal selges.
Har kjøpt meg nye høyttalere.......igjen, Respons Art.
Skal teste disse opp mot hverandre, så får vi se:)

Topp Bunn