Hjelp ønskes! Større vinylsamling verdivurdering og deretter salg.

FonzeD

Fersking
Ble medlem
27.12.2016
Antall liker
0
Hei forum.

Nye bruker, langtids leser. Har vært igjennom tidligere tråder angående salg/pris av vinyl, men de fleste av de er nokså gamle. Tenkte derfor at det var greit å lage en ny tråd slik at det er lettere å gjennomgå informasjonen.

Arvet for halvannet år siden en større vinylsamling etter Fattern (ca 12 000 vinyl og ca 1000 singler). Det er hovedsaklig pop, rock, country som f.eks: Rolling Stones, The Beatles, The Who, David Bowie, Johnny Cash, Elvis, Roxy Music/Brian Ferry, Led Zeppelin, Deep Purple, Neil Young, Van Halen, Frank Zappa, Genesis, Waylon Jennings, CCR + utrolig mye mer. Har rett og slett ikke kommet meg langt igjennom samlingen enda.

Jeg er noe kjent med Record Collector og kan gradere/prise samlingen med tiden. Men det jeg lurer på er om dere vet om noen eksperter i Oslo området som kunne hjulpet noe på denne fronten? F.eks. sett over samlingen og gitt meg en pekepine på hva av samlingen som er "kremen" for å si det sånn.

Hele samlingen skal ikke selges, ønsker å ta vare på noe selv. Men har rett og slett ikke plass til å ha 6-7 Kallax hyller fulle med vinyl til en hver tid.

På forhånd, mange takk.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det tar tid å prise brukt vinyl, for de som kan. Det er en av grunnene til at du ikke får en 'god nok' pris hos brukthandleren.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Oh, yes!

Jeg ser to muligheter, enten selge til en brukthandler og leve med dårlig pris, eller sette seg ned og prise selv, plate for plate, før du legger det ut for salg.

Facebook har grupper for kjøp og salg.

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.304
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
De "Private Haiene" gir ofte bedre priser enn bruktsjappene. Jeg har ved ett par anledninger kjøpt store samlinger. Men ikke samlinger der gobitene er plukket ut i forkant! Håpet med å kjøpe store samlinger er at man får fylt hullene i egen samling. Og da til en billigere pris enn å kjøpe de løse. Prisen man må betale er å vurdere resten av platene en for en i f.eks. discogs og selge dem videre.

Så spm til trådstarter er da:
Vil du ha hjelp til å plukke ut kremen, slik at du kan beholde dem? Eller for å finne kremen som kan selges?

J

FonzeD

Fersking
Ble medlem
27.12.2016
Antall liker
0
Vil du ha hjelp til å plukke ut kremen, slik at du kan beholde dem? Eller for å finne kremen som kan selges?
J
Jeg er for det meste ute etter å finne ut hva av samlingen som er av betydelig verdi, slik at jeg hovedsaklig kan få solgt dette til rett pris. Resten av samlingen som ikke har betydelig verdi ser jeg for meg at jeg deler opp i 100-200 lp bunker og selger i bulk.

Har fått noen gode tips i PMs, så blir noen turer ut i Januar på div messer mm, hvor jeg sikkert kan komme i kontakt med de rette folkene.

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Antall liker
3.328
Torget vurderinger
2
Discogs kan vere et ok verktøy til å finne diamantene i samlingen men det krever litt innsats.
Ville startet med søk de mest kjente artistene for å se om du sitter på gull der.

https://www.discogs.com/

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
J
Jeg er for det meste ute etter å finne ut hva av samlingen som er av betydelig verdi, slik at jeg hovedsaklig kan få solgt dette til rett pris. Resten av samlingen som ikke har betydelig verdi ser jeg for meg at jeg deler opp i 100-200 lp bunker og selger i bulk.

Har fått noen gode tips i PMs, så blir noen turer ut i Januar på div messer mm, hvor jeg sikkert kan komme i kontakt med de rette folkene.
Selge noen plater, kjøpe ny god platespiller og kose seg istedet.
Det er det du må.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.804
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Sett opp ett garage salg og selg de plater du kan selge til en gitt pris, du vil garantert bli kvitt mye plater på kort tid! Husker Slukets salg forrige
år gikk vel +1000plater på noen timer:)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg ville gått gjennom og solgt unna alt jeg VISSTE ikke var verdt noe og som jeg ikke var interessert i selv, i bolker på forumet eller til en brukthandel. Så hadde jeg brukt det som krevdes av tid til å finne ut av resen, for å ikke selge verdifulle ting til pølsepris, i vanvare.

12000 plater tar jo litt plass. ;)

Men hvis du har et snev av interesse: Kjøp platespiller og behold det du liker selv. :)

Discogs har en mobil-app der du kan scanne strekkoder og få opp salgsstatistikker, etc, men du trenger nok å gjøre litt innsats selv, for samme strekkode kan være i bruk på flere pressinger, etc.

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Antall liker
1.155
Sted
Oslo
Hvis dette er pene 60-/70-talls pressinger, kan du potensielt sitte på ganske store verdier. Lett å bli lurt her. En hyggelig kar opplyser deg f.eks. om at She Loves You med rødt cover er sjelden og at han kan tilby deg 4000 kr for den, men det han ikke sier er at den kan gå for så mye som 20 000.

Få i hvert fall vurderinger fra to uavhengige kilder. Morsomt også om du poster noen bilder av label'er på disse sidene, så kan vi jo gi deg noen prisanslag vi også. :)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.818
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Discogs har en mobil-app der du kan scanne strekkoder og få opp salgsstatistikker, etc, men du trenger nok å gjøre litt innsats selv, for samme strekkode kan være i bruk på flere pressinger, etc.
Ikke minst mht at en betydelig andel neppe har noen strekkode:)

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.279
Sted
Laksevåg - Bergen
I en slik stor samling kan det absolutt være at det kan ha sneket seg inn en eller flere plater som kan være like mye verd som en grei bruktbil, og vel så det.
For å unngå å selge en diamant til prisen av en plastperle, så må du unne deg litt tid, for ikke å gå på en smell.

Topp Bunn