Historien gjentar seg

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
137
Antall liker
0
Grunnen til dette er jo selvfølgelig at de har sett en pupp på tv eller hørt noe skummel musikk. Holdningen til skytevåpen har selvfølgelig ikke noe med saken å gjøre
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.157
Antall liker
2.671
herregud, den mannen der burde ha befunnet seg på skolen og i skuddlinja i dag. (til Gjestemedlems innlegg)
Hvis vi ikke snart begynner å tenke noen nye tanker om en del ting, så vil historien fortsette å gjenta seg. Alt har en dypere, underliggende årsak.
Bush står definitivt ikke for ny-tenkning.

Antisex-kampanje blant tenåringer, hallo ::)
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Grunnen til dette er jo selvfølgelig at de har sett en pupp på tv eller hørt noe skummel musikk. Holdningen til skytevåpen har selvfølgelig ikke noe med saken å gjøre
Ja, ikke sant. Den amerikanske løsningen på dette problemet blir nok utvilsomt mer skytekraft for å forsvare seg mot et stadig økende antall gærninger. Dette går ad Undas.
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Dette går ad Undas.
Hva annet er nytt?

Det må ENORME intellektuelle, opplyste krefter til for å redde et USA som syder over av hykleri, maktmisbruk, korrupsjon og naivitet.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg synes at det er rart at man kan tillate seg alle mulige borgerrettsinnskrenkende tiltak for å beskytte seg mot reelle og imaginære eksterne terrorister, men det å innføre restriksjoner på automatvåpen (!) som vel bare er egnet til å slakte menneske-mengder, det er å gå for langt?

Det må uansett være ett eller annet med kulturen og tidsånden som får unge mennesker til å ta livet av seg og ta med seg så mange andre som mulig. Hvorfor gjør de det? At det finnes våpen tilgjengelig er bare en del av forklaringen. Det må være noe med oppmerksomheten og glorifiseringen (?) de oppfatter at andre "school shootings" har gitt de ansvarlige.

Norge og Europa har vel endel skytevåpen vi også, og på mange måter lignende kultur, men har heldigvis så langt vært forskånet for tilsvarende hendelser såvidt jeg husker. Er det bare flaks, eller er det andre årsaker?

-k
 
K

knutinh

Gjest
Det må ENORME intellektuelle, opplyste krefter til for å redde et USA som syder over av hykleri, maktmisbruk, korrupsjon og naivitet.
Kan man ikke like gjerne si:
Det må ENORME intellektuelle, opplyste krefter til for å redde menneskeheten som syder over av hykleri, maktmisbruk, korrupsjon og naivitet.?

-k
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Kan man ikke like gjerne si:
Det må ENORME intellektuelle, opplyste krefter til for å redde menneskeheten som syder over av hykleri, maktmisbruk, korrupsjon og naivitet.?

-k
Jupp! ...Men når man først var inne på USA så...
 
K

knutinh

Gjest
herregud, den mannen der burde ha befunnet seg på skolen og i skuddlinja i dag. (til Gjestemedlems innlegg)
Hvis vi ikke snart begynner å tenke noen nye tanker om en del ting, så vil historien fortsette å gjenta seg. Alt har en dypere, underliggende årsak.
Bush står definitivt ikke for ny-tenkning.

Antisex-kampanje blant tenåringer, hallo ::)
Det er da fint at jeg og du kan enes 100% om noe.

-k
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ja, ikke sant. Den amerikanske løsningen på dette problemet blir nok utvilsomt mer skytekraft for å forsvare seg mot et stadig økende antall gærninger. Dette går ad Undas.
Jeg vil ikke bli forbauset om Bush kommer med et forslag om bevepnede marshals i klasserommene, eller i det minste et par stykker på hvert campus.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Jeg vil ikke bli forbauset om Bush kommer med et forslag om bevepnede marshals i klasserommene, eller i det minste et par stykker på hvert campus.

Nei, nei, nei Gjestemedlem !! :mad: :eek: Nå er du på ville veier igjen ! :-[ :p

Marshals er for pingler. Det blir kortdistanseraketter med atomvåpen ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Lurer på hvorfor det er blitt sånn jeg?
Det virker som det blir flere og flere idoter og psykotiske mennesker der ute.
Hva er det som får en person til å klikke bare fordi dama har vært utro?
Hvis det er det som er sannheten da?
 
T

tjn

Gjest
Det er sånn de vil ha det der borte, man høster som man sår, så who cares...
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
........
Norge og Europa har vel endel skytevåpen vi også, og på mange måter lignende kultur, men har heldigvis så langt vært forskånet for tilsvarende hendelser såvidt jeg husker. Er det bare flaks, eller er det andre årsaker?
-k
Det er vel bare spørsmål om tid?
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Norge og Europa har vel endel skytevåpen vi også, og på mange måter lignende kultur, men har heldigvis så langt vært forskånet for tilsvarende hendelser såvidt jeg husker. Er det bare flaks, eller er det andre årsaker?

-k
Du tar feil. Sverige, Tyskland og Russland har hatt lignende saker i løpet av de siste 3-4 årene. Sikkert bare et tidsspørsmål før en skyteglad bondespire gjør noe lignende i Norge.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Du tar feil.  Sverige, Tyskland og Russland har hatt lignende saker i løpet av de siste 3-4 årene.  Sikkert bare et tidsspørsmål før en skyteglad bondespire gjør noe lignende i Norge.
Det er vel ikke så lenge siden en norsk offiser(?) skjøt familien sin med AG3. Var det på Kongsvinger tro?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.157
Antall liker
2.671
Historien gjentar seg igjen..og igjen.."Leste i bibelen og forgrep seg." En meget stygg overgrepssak av en prest.

Over hele verden, hver dag, skjer de grusomste overgrep og myrderier i Guds navn, og i henhold til Guds vilje.
Det er sånn vi vil ha det, det er derfor verden er som den er. Mange tror at bare vi gjør litt mere av det vi har gjort tidligere, så vil verden endre seg. Tro litt mere på Gud, lese litt mere i de hellige skrifter, gå litt mere i gudshus osv. Men for at noe skal endre seg, så må vi begynne å tenke noen nye tanker om en del ting. For dette vil i sin tur endre den underliggende tanke, den som er styrende for tanker, ord og gjerninger. Det er dette som kalles utvikling. Ikke sant, Rune S.... ?    
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Så et litt artig sitat på AV-Forum. Ett medlem der hadde følgende som personlig tekst: "Du blir like mye kristen av å gå i kirken, som du blir bil av å gå i garasjen".

Et godt poeng.
Litt slik jeg oppfatter amerikanerne. De gjør en del "småting" som tilsier at de er kristne, slik som å gå i kirken, takke gud når de har vunnet noe, overlevd en ulykke osv. Det er vel en meget stor prosentandel som kaller seg selv kristne i USA mener jeg å huske. Jeg tror dog ikke alle disse følger boka i noen særlig grad.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.157
Antall liker
2.671
Så et litt artig sitat på AV-Forum. Ett medlem der hadde følgende som personlig tekst: "Du blir like mye kristen av å gå i kirken, som du blir bil av å gå i garasjen".

Et godt poeng.
Litt slik jeg oppfatter amerikanerne. De gjør en del "småting" som tilsier at de er kristne, slik som å gå i kirken, takke gud når de har vunnet noe, overlevd en ulykke osv. Det er vel en meget stor prosentandel som kaller seg selv kristne i USA mener jeg å huske. Jeg tror dog ikke alle disse følger boka i noen særlig grad.
Her her noen linker som leder til en av de mest konservative, kristne gruppene i USA, Westboro Baptist Church. De er ikke noen dumskaller skal du tro. 11 av familiemedlemmene er jurister/advokater/ utdanner seg innen jus.

http://www.godhatesfags.com

http://www.godhatesamerica.com/

http://www.godhatessweden.com/

http://www.priestsrapeboys.com/

Hva skal man si ?  ::)
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Historien gjentar seg igjen..og igjen.."Leste i bibelen og forgrep seg." En meget stygg overgrepssak av en prest.

Over hele verden, hver dag, skjer de grusomste overgrep og myrderier i Guds navn, og i henhold til Guds vilje.
Det er sånn vi vil ha det, det er derfor verden er som den er. Mange tror at bare vi gjør litt mere av det vi har gjort tidligere, så vil verden endre seg. Tro litt mere på Gud, lese litt mere i de hellige skrifter, gå litt mere i gudshus osv. Men for at noe skal endre seg, så må vi begynne å tenke noen nye tanker om en del ting. For dette vil i sin tur endre den underliggende tanke, den som er styrende for tanker, ord og gjerninger. Det er dette som kalles utvikling. Ikke sant, Rune S.... ?    
Ja,det der er grusomt,og en finner ingen belegg for sånne handlinger i Bibelen,Espen.

Ellers ser jeg lenger oppe at din egen utvikling har kommet så langt at du er klar som dommer og bøddel for andre som ikke er like opplyst som deg selv.
Ser foresten liten forskjel på det du tror på og dette her : http://en.wikipedia.org/wiki/Satanism
"do what thou whilst" , "I am my own god" .

Mvh
Rune
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Har jeg sagt at de er dumskaller?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.157
Antall liker
2.671
Har jeg sagt at de er dumskaller?
Nei, absolutt ikke. Misforstå meg ikke. Men mange tror at man er litt "underutviklet" når man er så ytterliggående i sine meninger: Men sånn er det jo ikke, mange av disse medlemmene har en IQ godt over 100, selv om man kanskje ikke skulle tror det. ;)
 
T

tjn

Gjest
Norge og Europa har vel endel skytevåpen vi også, og på mange måter lignende kultur, men har heldigvis så langt vært forskånet for tilsvarende hendelser såvidt jeg husker. Er det bare flaks, eller er det andre årsaker?

-k
Er ikke så mange år siden det var en som rensket vekk familien borte i sunnhordaland. I Farsund for enda litt tilbake lå det en og lurte i skogen og blaffret ned de som kom til skytebanen....Vi er med vi også...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.157
Antall liker
2.671
Ellers ser jeg lenger oppe at din egen utvikling har kommet så langt at du er klar som dommer og bøddel for andre som ikke er like opplyst som deg selv.
Akkurat dette må du forklare nærmere. Ja, hvis jeg hadde makt til å kunne byttet ut Bush med en av de andre 32 døde, så hadde jeg i mitt stille sinn gjort det.

Ser foresten liten forskjel på det du tror på og dette her : http://en.wikipedia.org/wiki/Satanism  
"do what thou whilst" , "I am my own god" .

Mvh
Rune
Satan og helvete finnes ikke. I såfall så måtte jorden være helvete, og du kan naturligvis ikke komme dit du allerede er.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Akkurat dette må du forklare nærmere. Ja, hvis jeg hadde makt til å kunne byttet ut Bush med en av de andre 32 døde, så hadde jeg i mitt stille sinn gjort det.
Ja det var Bush jeg tenkte på.
Hadde du plassert meg,Bush og en del andre "kristen-fundamentalister" i et rom så hadde det vel klødd i fingrene på flere humanister enn deg ;) ,eller ....?


Satan og helvete finnes ikke. I såfall så måtte jorden være helvete, og du kan naturligvis ikke komme dit du allerede er.
Satanister sier de ikke tror på at der er en satan og et helvete .
De tror mennesket er gud og at der ikke er noen overordnede lover og regler som mennesket skal innrette seg etter.Hva er forskjelen ?


Ser foresten igjen at mange som kjente til vedkommende ikke begriper hvordan en snill og omgjengelig gutt som det kunne utføre denne grusomme handlingen.......
 
K

knutinh

Gjest
Ja det var Bush jeg tenkte på.
Hadde du plassert meg,Bush og en del andre "kristen-fundamentalister" i et rom så hadde det vel klødd i fingrene på flere humanister enn deg  ;) ,eller ....?
Det at man er sterkt uenig i enkeltes handlinger eller tro rettferdiggjør da ikke at man ønsker livet av dem???

Jeg er sterk tilhenger av at du og Bush skal få tro og mene akkurat det dere vil uten frykt for represalier. Men jeg krever å få kritisere dere på samme måte som dere kan kritisere meg.

Den eneste grunnen til å straffe eller true deg eller Bush må være hvis dere bryter lovene i landet dere lever i, om dere bryter fundamentale menneskerettigheter eller om dere er i ferd med å forårsake skade på meg og mine. Selv da mener jeg at det er rettsvesenets jobb å avgjøre skyld.

Jeg er forøvrig ikke pasifist og hvis det skulle stå mellom meg og deg så ville jeg prioritert meg. At jeg da risikerer straff i et land som Norge er et akseptabelt trade-off.

-k
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Norge og Europa har vel endel skytevåpen vi også, og på mange måter lignende kultur, men har heldigvis så langt vært forskånet for tilsvarende hendelser såvidt jeg husker. Er det bare flaks, eller er det andre årsaker?

-k
Du er på bærtur i dine påstander (kfr en rekke av innleggene ovenfor).  Men du er ikke alene.  Mange enkle sjeler bruker sin anti-amerikanisme som politisk rettesnor i enhver sak.  Det er ikke noe nytt.  Men, noe tegn på høyt intellekt er det naturligvis ikke.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Since 1996... 46 massacres (schools/universities) were counted worldwide....
more than the half in the USA.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.157
Antall liker
2.671
Ja det var Bush jeg tenkte på.
Hadde du plassert meg,Bush og en del andre "kristen-fundamentalister" i et rom så hadde det vel klødd i fingrene på flere humanister enn deg  ;) ,eller ....?
Neida, ta det med ro. Jeg er meget fredelig av meg. Jeg har hittil i livet mitt ikke vært i noen slåsskaper eller fysiske konfrontasjoner som er verdt å nevne. Ikke har brukt våpen annet en i militære.


 
Satanister sier de ikke tror på at der er en satan og et helvete .
De tror mennesket er gud og at der ikke er noen overordnede lover og regler som mennesket skal innrette seg etter.Hva er forskjelen ?
Ja, da er jeg en satanist.
Det er ingenting jeg skal. Jeg har fått den frie vilje. Men hvis jeg ikke bruker min fri vilje riktig, så blir jeg sendt til helvete, er det sånn åforstå ?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Du tar feil.  Sverige, Tyskland og Russland har hatt lignende saker i løpet av de siste 3-4 årene.  Sikkert bare et tidsspørsmål før en skyteglad bondespire gjør noe lignende i Norge.
Det er ikke et spørsmål om raseri/galskap alene. Tilgjengeligheten på midler er i høyeste grad med på å bestemme omfanget av slike tragedier. I Norge er ikke automatvåpen utbredt blant alminnelige og ualminnelige borgere. Dette er en av grunnene til at våre episoder er få og små i sammenligning.

Det er vel ikke så lenge siden en norsk offiser(?) skjøt familien sin  med AG3. Var det på Kongsvinger tro?
Forsvaret har tatt konsekvensen av disse sakene. De fleste av dem har handlet om HV-personell som har gått bananas med utlevert våpen og ammunisjon. Nå oppbevares tennstemplene ved avdeling. Dette ble innført rett etter Kongsvingersaken, hvis jeg ikke husker feil. Dette var vel også den foreløpig siste episoden hvor militært våpen ble brukt. Riktignok er det ingen heksekunst å skaffe et tennstempel, men det tar forhåpentligvis lang nok tid til at man får kjølt seg ned i mellomtiden. HV-personell skal også klareres av en nemnd før de får stilling, og dermed våpen hjem. Kontrollen er selvsagt ikke vanntett. Den er likevel langt mer omfattende enn tilsvarende kontroll av amerikanske sivilister som kjøper private automatvåpen.

Etter mitt syn skulle man for lenge siden tatt inn alle militære våpen til sentrale lager. På den måten vil man få mye bedre sikkerhet. Dagens trusselbilde tilsier ikke noe behov for at hver enkelt har våpen hjemme. Desverre tror jeg det stoppes av at forsvaret ikke har lagerplass til 50.000+ AG-3. Man lar våpnene bli hos soldatene for å spare penger.

Tullete måte å spare på etter min mening!
 
S

Slubbert

Gjest
Jeg synes at det er rart at man kan tillate seg alle mulige borgerrettsinnskrenkende tiltak for å beskytte seg mot reelle og imaginære eksterne terrorister, men det å innføre restriksjoner på automatvåpen (!) som vel bare er egnet til å slakte menneske-mengder, det er å gå for langt?
En stor andel av USAs befolkning mener at et parat og bevæpnet borgervern er helt nødvendig for å beskytte befolkningen mot statsmakten. Det andre grunnlovstillegg fremhever eksplisitt behovet for "en bevæpnet folkelig milits" som sitt eksistensgrunnlag, som en siste skanse mot Staten om alt annet svikter. På samme grunnlag vil de aldri gjøre seg avhengige av statsmakten, derfor forkaster de offentlig helsevesen, offentlig velferd, offentlige media m.v. Om kulturforståelsen fra der og hit er liten, så er jammen ikke kulturforståelsen fra her og dit noe særlig større. Selv om en slik massakre skjedde hver eneste dag, så ville befolkningen i USA aldri godtatt en avhengighet av statsmakten tilsvarende den vi har i Norge.

Norge og Europa har vel endel skytevåpen vi også, og på mange måter lignende kultur, men har heldigvis så langt vært forskånet for tilsvarende hendelser såvidt jeg husker. Er det bare flaks, eller er det andre årsaker?
Nordmenn er det mest opplyste, åpensindige, tolerante og fredselskende folkeslag i verden, hvis andre begynte å hørte på (og etterape) Norge så ville alle verdens kriger og konflikter, kriminalitet, desperadoer og tapere forsvinne som dugg for solen.

Seriøst: "konformitet".
 
K

knutinh

Gjest
Du er på bærtur i dine påstander (kfr en rekke av innleggene ovenfor).  Men du er ikke alene.  Mange enkle sjeler bruker sin anti-amerikanisme som politisk rettesnor i enhver sak.  Det er ikke noe nytt.  Men, noe tegn på høyt intellekt er det naturligvis ikke.
Mange enkle sjeler bruker også stempling av grupper for å slippe å si noe intelligent selv. Føler du deg truffet?

Kan du henvise til en Norsk sak der skole-elever/ studenter møter opp på skolen og tar livet av et størst mulig antall elever med skytevåpen? Kan du henvise til noen europeiske tilfeller av det samme?

Er det anti-amerikanisme å undre seg over tilsynelatende forskjeller? Burde vi ikke i så fall stopp enhver debatt siden man da risikerer å være anti ett eller annet??

Mener du at dine egne innlegg på dette forum bærer preg av et enormt intellekt? Jeg tør hevde at det er et svært lite mindretall som lar seg imponere av dine evner til å resonere over noe som helst. Innleggene bærer preg av en utpreget motstand mot problematisering og intellektualisering, ikke så ulikt formann Bush. Enkle og naive uttalelser er underholdende en liten stund men når man vet hva som kommer fra din kant før du har sagt noe så lærer man fort å skumme forbi...

-k
 
K

knutinh

Gjest
En stor andel av USAs befolkning mener at et parat og bevæpnet borgervern er helt nødvendig for å beskytte befolkningen mot statsmakten. Det andre grunnlovstillegg fremhever eksplisitt behovet for "en bevæpnet folkelig milits" som sitt eksistensgrunnlag, som en siste skanse mot Staten om alt annet svikter. På samme grunnlag vil de aldri gjøre seg avhengige av statsmakten, derfor forkaster de offentlig helsevesen, offentlig velferd, offentlige media m.v. Om kulturforståelsen fra der og hit er liten, så er jammen ikke kulturforståelsen fra her og dit noe særlig større. Selv om en slik massakre skjedde hver eneste dag, så ville befolkningen i USA aldri godtatt en avhengighet av statsmakten tilsvarende den vi har i Norge.
Jeg kjenner til alt du skriver over. Jeg anbefaler "Usa. annerledeslandet i vest" av Ole Moen. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1632509&rom=MP

Fremdeles undrer jeg meg over at viljen til å underkaste seg potensielt overgripende sikkerhetstiltak, overvåkning, etc er så stor, mens viljen til å _registrere_ våpeneiere er så liten.
Nordmenn er det mest opplyste, åpensindige, tolerante og fredselskende folkeslag i verden, hvis andre begynte å hørte på (og etterape) Norge så ville alle verdens kriger og konflikter, kriminalitet, desperadoer og tapere forsvinne som dugg for solen.

Seriøst: "konformitet".
Norge er på mange måter fredselskende fordi vi har muligheten til det. Hvis vi hadde reell makt og innflytelse kunne vi ikke ha vært det.

Hva var poenget ditt?

-k
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Thorvald Stoltenberg sa i en gjesteforelesning på Blindern en gang:

''Det viktigste nordmenn har bidratt til verdensfreden med, er at det er så få av oss.''

Men det er klart, han er jo kommunist... ;)
 
S

Slubbert

Gjest
Fremdeles undrer jeg meg over at viljen til å underkaste seg potensielt overgripende sikkerhetstiltak, overvåkning, etc er så stor, mens viljen til å _registrere_ våpeneiere er så liten.
Hva sikter du til? De anser seg som i krig, hvis du sikter til tiltak mot representanter for motparten så anses dette som krigshandlinger mot fremmede makter. Hvis du tenker på the Patriot Act, så kom den i kjølvannet av en ganske voldsom hendelse. Hvis noe tilsvarende skjedde i Norge ville Patriot Act fremstått som en laber bris mot den stormen Stortinget, PST, POT m.v. ville rørt opp. Når tilstandene normaliseres vil Patriot Act komme under stadig økende press og til slutt forsvinne. Eneste grunnen til at den ikke skaper større panikk er nettopp det at de har en bevæpnet befolkningsmilits som skanse mot statsmakten.

Registrering? Å ha en bevæpnet befolkningsmilits betraktes som en siste skanse mot statsmakten. Da er det ganske åpenbart at man ikke vil gi staten innblikk i hvordan denne militsen arter seg.

Norge er på mange måter fredselskende fordi vi har muligheten til det. Hvis vi hadde reell makt og innflytelse kunne vi ikke ha vært det.

Hva var poenget ditt?
1. Konformiteten.
2. Dropp moraliseringen.
 
K

knutinh

Gjest
1. Konformiteten.
2. Dropp moraliseringen.
Jeg støtter eller kritiserer hvem og hva jeg vil. Du gjør det samme.

Jeg finner dine to siste poenger urelevant og uinteressant for diskusjonen. Om jeg er på linje med 90% av Norges befolkning, 2% av Usas befolkning eller det inverse har liten betydning for om argumentene og spørsmålene mine har interesse og holdbarhet.


http://www.cbc.ca/canada/story/2005/06/28/gun-deaths050628.html

"...816 people — 767 males and 49 females — died of firearms-related injuries in Canada in 2002, the most recent year examined in the study. This represented 2.6 deaths per 100,000 population, down from 5.9 per 100,000 in 1979, it said
...
In a cross-border comparison for the year 2000, Statistics Canada says the risk of firearms death was more than three times as great for American males as for Canadian males and seven times as great for American females as for Canadian females.

Because more of the U.S. deaths were homicides (as opposed to suicides or accidental deaths), the U.S. rate of gun homicide was nearly eight times Canada's, the agency says. Homicides accounted for 38 per cent of deaths involving guns in the United States and 18 per cent in Canada.
"


Hvis jeg tolker tallene riktig så er antall dødsfall grunnet skytevåpen pr år i USA i noenlunde samme størrelsesorden som angrepet 9/11. Altså et 9/11-angrep pr år i dødsfall grunnet skytevåpen.

-k
 
Topp Bunn