hiss og støy i driver

TheCurious

Medlem
Ble medlem
30.04.2023
Innlegg
33
Antall liker
159
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
0
Hei hei.

Lurer på om det er noen her inne som kan komme med gode tips av ting å prøve ut til en rimelig pris

NB ingen delefilter til driver.
Bruker digital deling.

Jeg har et par JBL 2451
Som har noe hissing. Lydnivået på hissingen varierer ut ifra hvilken forsterker jeg bruker.

Det jeg vet er at ulyden er der uavhengig om det er koblet signalkabel til forsterkeren.

De som har gain - er skrudd til minimum
Og volum til minimum
Ingen forskjell

Den som ikke har gain. Bare volum så merkes det ikke noe forskjell før volumet er 15 min over 75% av Max
Da går det fra litt støy til veldig mye støy.

Jeg tenker det må vel finnes noe som kan kobles mellom driver og amp for å eliminere dette?

Kom gjerne med forslag 😄
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.493
Antall liker
84.340
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Setter en krone på at det er noe foran høyttalerne som lager denne "støyen" og ikke høyttaleren selv
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.493
Antall liker
84.340
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Ok, da er det jo bare å skifte ut høyttalerne, du har jo allerede funnet syneren!
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.493
Antall liker
84.340
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Takk for det.
Men eg satser på at eg får litt mer kreativitet forslag etterhvert 😉
Høyttalere er ikke smarte, men gjengir som oftest hva som blir matet og så lenge disse ikke er aktive, så er jeg forundret over at du allerede har konkludert med at det er høyttalerne. De videreformidler jo bare hva som de får av signal! Om jeg er helt på jordet, enlighten me som det heter på polsk
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.214
Antall liker
2.717
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hei hei.

Lurer på om det er noen her inne som kan komme med gode tips av ting å prøve ut til en rimelig pris

NB ingen delefilter til driver.
Bruker digital deling.

Jeg har et par JBL 2451
Som har noe hissing. Lydnivået på hissingen varierer ut ifra hvilken forsterker jeg bruker.

Det jeg vet er at ulyden er der uavhengig om det er koblet signalkabel til forsterkeren.

De som har gain - er skrudd til minimum
Og volum til minimum
Ingen forskjell

Den som ikke har gain. Bare volum så merkes det ikke noe forskjell før volumet er 15 min over 75% av Max
Da går det fra litt støy til veldig mye støy.

Jeg tenker det må vel finnes noe som kan kobles mellom driver og amp for å eliminere dette?

Kom gjerne med forslag 😄
Du lyttter på egenstøyen til de forsjellige krets løp
Som at og gain påvirker fenomenet ,,gain multiplisering en i kjeden

I tillegg har du ett særs effetivt element ,, bare amper med lavere støy kan bli bedre
Ofte er dlefiltere som har dårligst signal støy

Det enkleste :
Jeg hadde eksperimetert med en spennings dler eller attenuator på diskanten her
Den må dempes til likt niva som bassen følsomhet feks
Du kan og best bruke lik amplifier gain og amp topo ,,,,,,imo

(Forbeholdt det at bassen er laveste følsomhet )
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.048
Antall liker
20.242
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Både @TT & @HAREPUSEN har gitt deg rett svar.
En høyttaler er en passiv enhet som bare gjengir/spiller det, som den får inn på terminalene.
Eneste konstatering er, at høyttaleren (spesiellt diskanten) er for følsom for kvaliteten/egenstøyen på
de forsterkere, du har tilsluttet.
Dette er fakta. Ferdigsnakka.
2 løsninger:
1.: Finne forsterkerkjede med langt bedre signal/støy data.
2.: Bytte til mindre følsomme høyttalere og beholde forsterker.

Your choice. Og NEI.... Det finnes ikke noen magisk "box" og sette imellem forsterker og høyttaler.
Om den fandtes, var den vel kaldt "Treble Killer" = kutte alle frekvenser over 2.000 Hz = Ikke interessant.
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.918
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du bruker digitalt delefilter og separate forsterkere.
I sannsynlighetsrekkefølge fra mest til minst sannsynlig kommer suset fra
1 DSP/Dac eller
2 Diskantforsterker.

Jo mer gain du har på effektforsterkerne, jo mer sus fra dsp/dac får du.

Hvis det er en MiniDSP du bruker, så er det noen av disse som suser mye (OpenDRC-serien og 2x4, bl.a.)

Hvis du må kjøre master-volum langt ned eller mye demping på en eller flere kanaler, er det ganske typisk å slite.

Du kan sette dempeledd på 10dB eller så mellom dsp og forsterker for å redusere støyen fra dsp/dac.

Johan-Kr
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Jeg tipper dette er støy som stråler inn via en eller annen ekstern kilde. En SMPS en eller annen plass eller noe. Hvis dette skjer uten at du har signal inn, og med, så bør svaret kunne finnes i impedansen mot jord fra signaljord en plass. Sikkert ikke et svar som gir en voldsomt tilfredsstillende "Aha! Neimen da så", men en ting du kan teste er å kortslutte signalinngangen og høre om støyen fortsatt er der. Du kan også forsøke å koble til poweramp uten jord på strømsiden. Om du kjører xlr kan du forsøke å koble ut jord på signal (pinne 1).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.163
Antall liker
4.331
Torget vurderinger
1
JBL 2451 i et 2352 horn har en spec for følsomhet på 111dB/W
https://jblpro.com/en/products/2451h-j
Da skal det lite til før støy i signalkjeden blir hørbart. Om det så er for mye forsterking og egenstøyen i signakjeden eller om det er innstrålt støy må en sjekke nærmere.

mvh
KJ
 

TheCurious

Medlem
Ble medlem
30.04.2023
Innlegg
33
Antall liker
159
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
0
@Fenalaar @Snickers-is @KJ @HAREPUSEN

Takk for det 👍 her begynner det å dukke opp gode ting 🙂

Jeg har tidligere brukt Topping pa3s,
Her var det i grunnen ganske lite sus, ingen forskjell om det var med eller uten signal kabler. Og ingen sus når det ble spilt musikk. Kunne være hørbar ved pause mellom sangene eller pause generert.

Nå prøvde jeg en Crown cdi 4/300
Det er den samme type sus bare betraktelig høyere.

Det er jo kjekt å ha forsterkere i samme serie eventuelt eksperimentere litt med demning som var nevnt over 🤔

Men viss noen har en ide om 4kanals forsterker som kan være god til dette så skrik ut.
Så langt så har jeg blitt tipset om effektsvak klasse D skal være nok så støyfri, slik som Topping sine
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.712
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror det er dit du må. Det finnes dog også særdeles stille små klasse AB-trinn.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.800
Antall liker
21.712
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
ASR sin effektforsterkerliste er et greit utgangspunkt for stillhet:
1713282952774.png
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.966
Antall liker
7.018
Sted
Kongsberg
Mange gode tips over her. Selv om man ikke kan utelukke støy slik Snickers skriver så er det nok mer sannsynlig at problemet er der pga. egstøy fra både forsterker (e) og egenstøy fra kilde.

VIKTIG!
For å teste egenstøyen til en forsterker kan du IKKE bare la inngangene til forsterkeren være åpne. Da er det ingenting som holder spenningen på inngangen til 0 og man før økt støy. Det beste er å kortslutte inngangene direkte. Da er man sikker på at den støyen som kommer ut av høyttalerne er generert av forsterkeren selv.

Alternativt kan man la signalkablene sitte i signalkilden, men skru av denne. Det funker på en del utstyr. Men det er ikke sikkert dette virker like bra siden man ikke vet helt sikkert hvordan kretsløpet på avsender oppfører seg når den er strømløs.

HVIS forsterkerne er stille når de er kortsluttet på inngangen og støyen dukker opp når du skrur på kilden, kommer støyen derfra. En løsning da kan være å sette inn et dempeledd mellom kilde og forsterker. Dette forutsetter at du kan øke signlalet på kilden nok til at du får nok effekt på forsterkeren. Dette bør IKKE være et problem på en driver med 111dB følsomhet, så du kan jo gjøre det bare på diskanten.

En forsterker med ekstramt lav støy er denne:
Bruk den i diskanten og en klasse D i bassen
 

TheCurious

Medlem
Ble medlem
30.04.2023
Innlegg
33
Antall liker
159
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
0
Mange gode tips over her. Selv om man ikke kan utelukke støy slik Snickers skriver så er det nok mer sannsynlig at problemet er der pga. egstøy fra både forsterker (e) og egenstøy fra kilde.

VIKTIG!
For å teste egenstøyen til en forsterker kan du IKKE bare la inngangene til forsterkeren være åpne. Da er det ingenting som holder spenningen på inngangen til 0 og man før økt støy. Det beste er å kortslutte inngangene direkte. Da er man sikker på at den støyen som kommer ut av høyttalerne er generert av forsterkeren selv.

Alternativt kan man la signalkablene sitte i signalkilden, men skru av denne. Det funker på en del utstyr. Men det er ikke sikkert dette virker like bra siden man ikke vet helt sikkert hvordan kretsløpet på avsender oppfører seg når den er strømløs.

HVIS forsterkerne er stille når de er kortsluttet på inngangen og støyen dukker opp når du skrur på kilden, kommer støyen derfra. En løsning da kan være å sette inn et dempeledd mellom kilde og forsterker. Dette forutsetter at du kan øke signlalet på kilden nok til at du får nok effekt på forsterkeren. Dette bør IKKE være et problem på en driver med 111dB følsomhet, så du kan jo gjøre det bare på diskanten.

En forsterker med ekstramt lav støy er denne:
Bruk den i diskanten og en klasse D i bassen
Takk for det 😄 jeg ble tipset tidligere i dag om at det går an å måle spenning på høyttaler utgangene, en tommelfinger regel at jo lavere spenning ut jo mindre støy.
Jeg kan gjerne prøve å måle med inngangs kabel montert. Men det er ikke noe hørbar forskjell på støy om den er montert/demontert/på/av/aktiv eller ikke Støy nivået er likt.

Tidligere idag når målte jeg min topping og den lå på 1.2mv mens Crown lå på 5.4mv
Dette skulle gjøres uten kabler montert.

Så langt så virker det jo ut som om det er inne på noe her.
Jeg har et 3veis system og ønsker da en 4 kanal forsterker så kunne drive mellomtoner og diskant.

Men virker ut som det er litt få av de alternativene uten å måtte selge bil og garasje 😅
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.966
Antall liker
7.018
Sted
Kongsberg
Måling på forsterkerutgangen med et multimeter kan fungere, men er nok en dårligere metode enn å rett og slett bruke ørene. Grunnen til dette er at man vet ikke helt hvilket frekvensområde støyen er mest fremtredende på, og et multimeter summerer bare all støy i det frekvensområdet det klarer å måle. Det er altså for mange usikkerhetsmomenter til at dette er gir noen reell indikasjon på om en forsterker støyer mindre enn en annen.
Skal man måle slike ting må man ha en spektrumanalysator.

Med så følsomme høyttalere og aktiv drift, så er dette med gainstruktur ekstremt viktig. Men det trenger ikke bli så dyrt hvis du gjør det riktig.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.163
Antall liker
4.331
Torget vurderinger
1
+ De fleste rimelige multimetere er har gjerne et begrenset frekvensområde for AC til ett eller annet sted under 1kHz (mht «presisjon» i målingene) og de måler gjerne AC+DC. Følsomheten til multimeteret er kanskje heller ikke helt klar for oppgaven. Dvs AC i frekvensområdet 500-20k Hz og spenninger nede i noen titals µV.

mvh
KJ
 

TheCurious

Medlem
Ble medlem
30.04.2023
Innlegg
33
Antall liker
159
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
0
Måling på forsterkerutgangen med et multimeter kan fungere, men er nok en dårligere metode enn å rett og slett bruke ørene. Grunnen til dette er at man vet ikke helt hvilket frekvensområde støyen er mest fremtredende på, og et multimeter summerer bare all støy i det frekvensområdet det klarer å måle. Det er altså for mange usikkerhetsmomenter til at dette er gir noen reell indikasjon på om en forsterker støyer mindre enn en annen.
Skal man måle slike ting må man ha en spektrumanalysator.

Med så følsomme høyttalere og aktiv drift, så er dette med gainstruktur ekstremt viktig. Men det trenger ikke bli så dyrt hvis du gjør det riktig.
Ja kan gjerne bruke ørene 😄 utfordringen blir vell da å få prøve forskjellige forsterkere uten å kjøpe nye heller tiden for å prøve.

Fortel gjerne hvordan hvordan jeg kan gjøre det riktig :)
 
Topp Bunn