Hilmar's kjeller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Hei, dette har jeg aldri prøvd før.. Bildetrådene virker imidlertid spennende så jeg gjør et forsøk. Prøver meg med noen bilder fra min selvlagde kjeller hvor jeg tilbringer mye kvalitetstid med god musikk. Først et oversiktsbilde fra den delen av kjelleren hvor anlegget står:



    og et til fra samme område:



    og et tredje kanskje:



    Hvordan gikk dette da tro?
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Er skikkelig misunnelig på den kjellerstua di.........

    Pent oppsett og rom.
    Hva er det du har på frontveggen din, Skifer?(imitasjon)

    MVH Johnny
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette skulle du ha gjort før Hilmar.. Meget flott, en kjeller til musikk og avslappning.

    Mange flotte timer tipper jeg du har i det rommet!
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Veggen er "juks" - det er formstøpte betongbiter som er limt opp på en gipsvegg, som igjen er skrudd fast på en stendervegg med god klaring til selve murveggen. Jeg laget det slik med tanke på akustikken (svært ujevn og porøs overflate) og det fungerer meget bra! Lerret er innfelt i veggen.

    Tenkte jeg skulle følge på med flere bilder om det skulle være interesse for det (det er bare litt av rommet som er vist så langt). Det blir imidlertid ikke i dag da fruen og jeg har invitert venner slik at det braker løs med festligheter i denne kjelleren om kun få timer. Skal se om jeg kan følge opp tråden i morgen ettermiddag.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Skikkelig kuult rom.
    Flere bilder ønskes gjerne...

    Festligheter da får anlegget kjørt seg skikkelig noen timer da ;D

    MVH Johnny
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    I slike anledninger er det den aldrende delen av anlegget som må jobbe. DVD'er puttes i skuffa på en Denonspiller



    Signalene sendes gjennom disse



    og lander i surroundforstrekeren for videre behandling



    Den er ikke av siste modell, men Primaren er jeg skikkelig glad i. Den leverer god lyd!
     

    Vedlegg

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Senterhøytaleren har samme oppkobling



    Til bakhøytalerene går kablingen inn i veggen bak anlegget i slike punkt som dette



    og kommet ut i taket litt lenger bak i rommet



    hvoretter det går inn i mine gamle hovedhøytalere som nå fungerer riktig godt som bakhøytaere.
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Fine bilder, gjennomført å gjennomtenkt.

    BM Giant har jeg lyst til å prøve selv.
    Kan jo ikke skade når en for full garanti med pengene tilbake hvis ikke fornøyd. ;D

    Virkelig herlig med det skjulte anlegget til ledninger, er så jæv...lei å høre kona klage på krusedullene som ligger bak racket.Når blir alt trådløst så vi slipper maset kabelspagettien ?

    MVH Johnny
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    I festlig lag er det populært med bilde til musikken og det sørger denne karen for. Hmm - den har nok sakket akterut - bør bli en HD projektor her etterhvert.



    I taket har jeg limt noen akustikkplater i området mellom lerret og lytteposisjon. Rommet var vel livlig før disse kom opp.
     

    Vedlegg

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Foruten pinlig nøye oppmåling og plassering av høyttalere må det til litt akustikkregulering. Noe har dere sett tidligere kamuflert som "bilder" (Pink Floyd og Led Zeppelin). I førsterefleksjonspunktet på sideveggen bruker jeg disse



    I det ene hjørnet bak høyttaleren har jeg noe som gir flerbruksmuligheter ;)



    I det andre hjørnet står ....... - må ikke vannes ;D
     

    Vedlegg

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Bildetråder ----> JA TAKK :D

    Det ser utrolig spennende ut det du har fått til i "stuen" din! ;)
    Liker godt høyttalerne dine, har lånt øre til slike ved et par anledninger!
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Takk for det FallenA. Høytalerene fungerer meget godt for meg.

    Får vel fortsette litt til med denne tråden.... Det hører vel med å ha en sub. Denne karen er imidlertid alt for dårlig til musikk slik at den delen av moroa får den ikke være med på. Brukes kun for å lage bulder og brak når ungdommen i huset ser film. Har forøvrig ikke hastverk med å skaffe noe ordentlig da Helicon leverer god bass.



    Ops - det var litt avslørende bilde dette - det fins mer i rommet. Vi får ta en titt på biljardbordet og litt mer av rommet da.



    Sånn ser det ut hvis vi snur oss igjen. Biljard er en populær sak for ungdommen - og for oss voksne i lystig lag. Spotene i taket er for øvrig delt inn i soner slik at du kan spille biljard med full belysning mens det samtidig er helt mørklagt fra projektoren og bort til lerretet hvor konserten ruller og går.... Anlegget har selvfølgelig egen 16A kurs slik at det ikke påvirkes av alt det andre i kjelleren.
     

    Vedlegg

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Er det en Subzone denne Audio Proen?
    2x6,5" med forsterker på (oppgitte) 150W?
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Var det ingen som torde å prøve seg på denne karen?



    Jeg får prøve med litt drahjelp. Han heter James Labrie og er vokalist i bandet ......... Konserten var i New York i 2006 og bandet jubilerte - 20th Anniversary World Tour. Dette er skikkelig rock!
     

    Vedlegg

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Google sier Dream Theater :)

    Ikke helt min greie så juks var på sin plass ;D
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Fine saker det her. Hva med noen ord om lydbilde og prioriteringer?
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Prioriteringer ja. Det er musikk og god lyd som er pri 1 hos meg. Derfor ble surroundanlegget i sin tid satt sammen med vekt på lyddelen og ikke bilde.. Det er imidlertid i stereo jeg bruker mest tid og virkelig koser meg med musikken.

    EMC 1UP er kilden. Det er en herlig spiller synes jeg og den har spilt godt i lang tid koblet mot Primaren.



    Den fikk imidlertid en "ny vår" når den fikk lov å kobles balansert



    mot min Bladelius Thor MKII
     

    Vedlegg

    Ram1s

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2006
    Innlegg
    70
    Antall liker
    0
    Et fint rom du har deilig og ha et eget rom for Hi Fi,
    de akustikkplatene du har i taket hvor kan jeg få tak i de,så ut som de var enkle og montere eller?
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Akustikkplatene heter Ecophon og ble kjøpt hos E.A.SMITH Bygger'n Heimdal. De er limt opp med Bostik monteringslim - veldig enkelt og sitter godt fast.
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Nå er det bare noen uker siden han Thor og BM kom i hus, men det virker veldig lovende. Motoren til fronthøytalerene var inntil nylig en Tact effectforsterker på 2 x 200 W. Thor har kastet ut Tacten. Selv om Thor bare har 165 W virker den mye kraftigere og har et helt annet trøkk i bassen. Her er det aldri pusteproblemer virker det som - kanskje det har noe med strømforsyningen å gjøre?



    Nå har jeg ikke hørt så mange anlegg så jeg skal være litt forsiktig med mine beskrivelser. Men ut fra min ringe forstand ser det ut til at den vakre EMC 1UP har forelsket seg i både han Thor, Bm og Heliconene! Det serveres et detaljert og klart lydbilde - litt mot det varme (har prøvd Hegel 200, men det ble skingrende og fælt...) Stereoperspektivet er dypt og bredt. På gode innspillinger fra f.eks Roger Waters er det nærmest surround. Høyttalerene blir fort "usynlige". Jeg føler at anlegget fungerer både når jeg spiller lavt og høyt. Her kan det nemlig spilles kraftig høyt uten at det blir ubehagelig. Det blir da dynamikk så det holder.



    Dette var et forsøk på litt beskrivelse av lydbilde som det ble bedt om. Det er jo skrevet av en som er kraftig inhabil da....
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ser vi har gjort samme erfaringer angående H-200 en..

    MVH Johnny
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Det er sikkert en god forsterker Johnny - den passet bare ikke inn i de omgivelsene jeg kunne tilby den.
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Nå ble det vel mye avsporing. Vi forlater avdeling for tweaks og vender tilbake til musikkavdelingen. Det er jo de gode stunder med musikk det handler om!



    Tror jeg velger denne i dag - skikkelig :) bra!
     

    Vedlegg

    O

    omholt

    Gjest
    Artig med skikkelig gutterom. Her tenker jeg du koser deg. Har spilt mye biljard i tenåringsalderen. Finshen på Daliene er bare utrolig lekker. Og så er det alltid kjekt å se at folk har gjort noe med akustikken.
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Takk for hyggelig tilbakemelding Omholt. Du har helt rett - her tilbringes mye kvalitetstid!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn