HIGH FIDELITY R.I.P.

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Innlegg
165
Antall liker
18
High Fidelity (da) - dypt savnet

www.audioconsult.dk som har gitt ut HF har besluttet seg for å stanse utgivelsen:



Dette er en trist melding for oss Audio- og musikkfrelste. Kanskje spesielt for de av oss som har vokst opp med dette bladet.
Undertegnede satte stor pris på DIY-sidene. Og bladet mistet nok litt av interessen da kineserne gjorde utstyr så billig at det nesten ikke var poeng i å fortsette hjemmeproduksjonen. Ikke at det har stoppet meg! Syns det er like morro og se en høyttaler vokse opp mellom hendene. Prøve seg fram, diskutere med andre, lytte seg fram og nikke anerkjennende til sluttresultatet ("nei, Peter, er det du som har bygd de stygge monstrene der!")

Jeg har nesten alle Reference CD's og de har blitt flittig brukt i mange sammenhenger.

High Fidelity hadde høy troverdighet i den delen av kretsen som bedrev denne ekstremsporten. Skribente i bladet var våre store guruer. Det som ble sagt der ble lagt større vekt på enn 'pompøse' amerikanske tidsskrift, der det siste og dyreste helle tiden var det beste.
Vi ble nesten på fornavn med deres topp skribbenter: Michael Madsen, Knut Sødergaard, Morten Bruun-Larsen og mange jeg ikke husker navnet på i farten. Kankje Fidelity kan bruke noen av disse herrers mangeårige vite, spesielt om det som foregår i Dankark og omegn. De må ha et enormt kontaktnett.

Andre har sikkert lyst til å mime litt om bladet.

Det er vel lite håp om at noen tar bladet videre,

Peter
 

Vedlegg

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.538
Antall liker
3.714
Torget vurderinger
96
el_mariachi skrev:
Dette burde være en gylden annledning for visse magasiner til å skaffe seg en eller flere journalister / omtalere med litt integritet og nøytraliet.

Forøvrig er situasjonen med HF triste greier, har hatt mye glede av dette bladet opp igjennom tiden.
Hvis du sikter til norske blader, er vel ikke de spesielt interessert i nøytrale og objektive tester.
Jeg fulgte HF gjennom 90 tallet og fram til 2001 ca. Synes testene i denne perioden var gode, og de gikk ikke av veien for å
gi ganske krass kriktikk til både Linn og Avantgarde, for å nevne et par. Selv om alle journalister selvfølgelig farger testen de skriver, kunne
man stole på at de skrev det de virkelig mente og hørte. Bladet fornyet seg en del, og skrev om både hjemmekino og annet, men jeg kan ikke se at testene
av tyngre hifi ble noe dårligere. Har tittet i bladet nå og da etter jeg sluttet å kjøpe det fast, og synes det er veldig trist at det nå ikke finnes noen nordiske
blader med nøytrale tester av tung hifi. Svadaen til Vadseth og co. kommer jeg aldri til å støtte med en krone.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Jeg har slått sammen to emner som omhandler det samme. Innlegget til PeterD var første innlegget i den andre tråden.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Polkagris skrev:
el_mariachi skrev:
Dette burde være en gylden annledning for visse magasiner til å skaffe seg en eller flere journalister / omtalere med litt integritet og nøytraliet.

Forøvrig er situasjonen med HF triste greier, har hatt mye glede av dette bladet opp igjennom tiden.
Hvis du sikter til norske blader, er vel ikke de spesielt interessert i nøytrale og objektive tester.
Jeg fulgte HF gjennom 90 tallet og fram til 2001 ca. Synes testene i denne perioden var gode, og de gikk ikke av veien for å
gi ganske krass kriktikk til både Linn og Avantgarde, for å nevne et par. Selv om alle journalister selvfølgelig farger testen de skriver, kunne
man stole på at de skrev det de virkelig mente og hørte. Bladet fornyet seg en del, og skrev om både hjemmekino og annet, men jeg kan ikke se at testene
av tyngre hifi ble noe dårligere. Har tittet i bladet nå og da etter jeg sluttet å kjøpe det fast, og synes det er veldig trist at det nå ikke finnes noen nordiske
blader med nøytrale tester av tung hifi. Svadaen til Vadseth og co. kommer jeg aldri til å støtte med en krone.
Da vet vi i det minste det.
 

PeterD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2005
Innlegg
165
Antall liker
18
Da vet vi i det minste det.
[/quote]

Er det det som kalles konstruktiv kritikk? Tror ikke at dette er måten å komme videre på.
 

Nailhead

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2008
Innlegg
272
Antall liker
304
Torget vurderinger
1
Dette var trist å høre. Har kjøpt High Fidelity jevnt og trutt siden 70-tallet.
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
PeterD skrev:
impulse skrev:
Polkagris skrev:
el_mariachi skrev:
Dette burde være en gylden annledning for visse magasiner til å skaffe seg en eller flere journalister / omtalere med litt integritet og nøytraliet.

Forøvrig er situasjonen med HF triste greier, har hatt mye glede av dette bladet opp igjennom tiden.
Hvis du sikter til norske blader, er vel ikke de spesielt interessert i nøytrale og objektive tester.
Jeg fulgte HF gjennom 90 tallet og fram til 2001 ca. Synes testene i denne perioden var gode, og de gikk ikke av veien for å
gi ganske krass kriktikk til både Linn og Avantgarde, for å nevne et par. Selv om alle journalister selvfølgelig farger testen de skriver, kunne
man stole på at de skrev det de virkelig mente og hørte. Bladet fornyet seg en del, og skrev om både hjemmekino og annet, men jeg kan ikke se at testene
av tyngre hifi ble noe dårligere. Har tittet i bladet nå og da etter jeg sluttet å kjøpe det fast, og synes det er veldig trist at det nå ikke finnes noen nordiske
blader med nøytrale tester av tung hifi. Svadaen til Vadseth og co. kommer jeg aldri til å støtte med en krone.
Da vet vi i det minste det.
Er det det som kalles konstruktiv kritikk? Tror ikke at dette er måten å komme videre på.
Nei, det er vel dette som ikke er kontruktiv kritikk: ;D ;D ;D
Polkagris skrev:
Svadaen til Vadseth og co. kommer jeg aldri til å støtte med en krone.
Å du godeste! Siden det snart er jul så bruker jeg heller kronene på en marsipangris tror jeg polkagris. :D
 
L

larkus

Gjest
Jeg har abbonnert på bladet siden august 1976 og til dags dato. Skandinavias mest troverdige hifi-blad etter min oppfatning, men jeg må innrømme at jeg synes bladet ble mer og mer uinteressant de siste årene. Imidlertid har jeg tatt vare på samtlige nummer helt tilbake til 1976, og i fjor gikk 32 årganger (inkl. 80 referanse CD'er) her på bruktbørsen til en pris som finansierte en Jelco SA750D tonearm 100% ;D ;D
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Jeg er nå av dem som liker Fidelity godt og mener vi får støtte dette alternativet fremover slik at ikke også det forsvinner. Hva skal vi da krangle om. Nå er det jo kun kort tid til vi kan kaste oss inn i herlig synsing i Fidelity 42 tråden :).

mvh Elektron
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
HF var et viktig læremiddel for meg fra starten av åttitallet og et drøyt tiår fremover. Jeg sluttet å lese HF før de sluttet med cd-er, og det skal jeg kanskje være glad for slik jeg tolker noen av innleggene her. Jeg har også hørt andre steder at kvaliteten har falt de siste årene.

Så derfor kan jeg kanskje være glad for at jeg sluttet å lese bladet "i tide", slik at minnene mine forblir de smakfulle forsidene fra tidligere tider, de detaljerte og godt underbygde testene. De interessante hjemmebesøkene hos diverse gærninger. Jeg husker en lærer på Grønnland som hadde laget sin egen digitale båndopptaker av en standard videomaskin som opprinnelig var analog. Husker ikke noen detaljer lenger, men artikkelen gav inspirasjon Som aldri ble brukt til noe.

Det som var ekstra artig var å besøke de store butikkene i København like etter man har lest en test på et produkt som interesserer en. Da var det mulig å få høre på litt esoterisk utstyr, og det var under et besøk hos KT Radio at jeg bestemte meg for at en dag skal jeg gå over til rør. Hadde jeg ikke lest HF så hadde jeg ikke engang visst om den butikken, eller noen andre danske butikker heller.

Ja ja, det gjør ikke meg så veldig mye at bladet forsvinner, men det er jo trist at slik skjer. Det har jo vært et viktig element i så og si alle skandinaviske audiofilers oppdragelse. Jeg var svært sjalu på Stig Inge Bjørge siden han alltid var tilstede på de eksotiske messene i Tokyo osv. Det var en haugesunder som virkelig hadde gjort det godt. Husker han kjøpte en Linn LP12 hos Boahs Kopervik som han fikk ettersendt til Japan. Litt morsomt med en hifibutikk i lille Kopervik som "eksporterer" en grammfon til Japan. ;)
 
R

RoDa

Gjest
Polkagris skrev:
Svadaen til Vadseth og co. kommer jeg aldri til å støtte med en krone.
Jeg får tre inn og beklage at svadaen engasjerer så sterkt at Fidelity også blir diskutert i tråder som omhandler andre blader.

Trist med nedleggelse av hifi-blad.

Mvh
Rolf
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Hf var for meg fagbladet nr 1 i skadinavia. Har blader liggende fra tidlig på syttitallet. For oss DIY så blir det et stort tap. Likte og lese om høyttalerkonstruksjonene de hadde flere av i bladet.Målingene og allt det teoretiske. Men det var det også på flere norske hifi blader også før. Det savner jeg litt også i Fidelity. Det er viktig for rekrutteringen av fagfolk for audio. Men det er desverre slik, at dagens oppvoksende ungdom har en helt annen interesse enn oss eldre med det og skape noe selv innen hifi og audio. Uten og svartmale det for mye, så trenger de inspirasjon fra oss som elsker musikk og HIFI. Danskene vil alltid være betydningsfull innen audio, det blir nok fortsatt være stoff og hente fra dem. Men tiden har forandret seg mye siden jeg vokte opp. Da diskuterte vi mere om HIFI og musikk. For den gang hadde vi ikke dataspill ,som opptar mere den oppvoksende slekt...mvh
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg husker godt HFs satelitter fra starten av åttitallet. Det var vellydende stativhøyttalere som ikke var så dyre å bygge, og holdt klart høyere standard enn mye annet du fant i butikken på den tiden. De var vel en form for inspirasjon til Qln One, som jeg hadde på den tiden. De skulle jeg forresten aldri solgt, ei heller de andre svenskene jeg har eid - Chaconne II.

Det er uansett trist at et så tradisjonsrikt blad forsvinner. :(
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Slutter meg til skaren av sørgende. High Fidelity var nok med på å spisse eller forme min hifi-interresse, og ble fast kjøpt på 80 - og 90-tallet. Som i de fleste andre magasiner; noe falt utafor min sfære, men det meste ble konsumert, opptil flere ganger. Hadde stort utbytte av å finne fram tidligere tester av f.eks. min cd-spiller, da den ble demokjøpt tidligere i år hos OHFC. De medfølgende cd'ene blir plukka fram av og til, og brukt både til lytting, utprøving og testing. Musikkomtalene, særlig av klassisk musikk, var heilt suverene, etter min oppfatning. Et veldig bra hifi-magasin, som desverre har tapt seg de seinere åra..Vil det bli savnet? Njannnei...ikke her i gården. Og i motsetning til enkelte som visstnok alltid må sutre over "Fidelity" og de arme stakkarne i redaksjonen der, synes jeg det norske alternativet har vokst. Nå venter vi bare på en og anna dybdetesten, som også tar for seg bygge- og komponentkvalitet, og håper på utstrakt bruk av "innmat"-bilder. Sytpeisan kan heller ty til helgebilaget i VG og slutte å plage oss andre med harselasen rettet mot Fidelity-redaksjonen. Måtte bare få det sagt....

Ha en fortreffelig fredagskveld! ;D

mvh. VilhelmW
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Og så er det tid for å mimre...

Jeg husker alle annonsene i High Fidelity fra denne platesjappa i Danmark som het ...Pladeklassikeren?
Ihvertfall, på 80-tallet hadde de i hver eneste utgave av HF èn eller flere helsidesannonser hvor de fortalte hvor skrekkelig koldt og sterilt CD låt ;D Selvfølgelig solgte butikken kun Lp'er og hvor de i annonsene ramset opp hvor mange supertilbud de hadde, diverse restpartier av gamle originale Deccas, EMI osv som de solgte ut så lenge lagret rakk, og her var det om å være rask på labben! ;D. Og det var ikke måte på hvor mange gamle restpartier av de beste pressninger de kom over...de solgte og solgte.
Plutselig en dag begynte også denne butikken å selge CD'er, dette uhyret som de i hver annonse fortalte hvor dårlig det var. Men alle eventyr slutter...og en dag var det kroken på døren også her.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Husker godt Pladeklassikeren, ja. De hadde så entusiastiske beskrivelser av platene de solgte, men det ble aldri noen handel for meg. Likevel leste jeg annonsene deres hver gang, og tenkte på å bestille både det ene og det andre. Tenkte, altså...
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.239
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Husker godt Pladeklassikeren, ja. De hadde så entusiastiske beskrivelser av platene de solgte, men det ble aldri noen handel for meg. Likevel leste jeg annonsene deres hver gang, og tenkte på å bestille både det ene og det andre. Tenkte, altså...
Kjøpte noen få stykker. Reutgivelser på bugdet label EMI etc. Låt bra - bedre enn CD!
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Audiophile-Arve skrev:
Kjem til å sakne JMW sine platemeldingar. Dansk kompetanse, vidd og humor på sitt beste. Håpar han held oppe det storarta arbeidet sitt andre stadar.
Arve
Kanskje Fidelity kan invitere han som skribent?

I det store og hele ser jeg for meg at Fidelity kanskje kan vokse videre på ruinene av High Fidelity. Bladet har jo allerede en del danske abonnenter og favner dermed nordisk. Ved å slå sammen gode krefter, kan kanskje Fidelity få et bredere grunnlag, både faglig og lesermessig. Har det ikke tidligere vært lekt med tanken om en sammenslåing av disse to blader?
Ser også dette i relasjon til at man søker ny redaktør i Fidelity..I den sammenheng er det vel ikke så unaturlig å gjøre større grep, totalt sett?
 
L

larkus

Gjest
aair skrev:
Her er en uttalelse fra bladet sendt ut via mail:

Kære alle,


High Fidelity ApS er ophørt med at udgive bladet High Fidelity. Beslutningen skyldes vigende tilgang af annoncer samt stærkt forøgede distributionsomkostninger, bl.a. som følge af Bring Citymails beslutning om at ophøre med at distribuere i Danmark pr. 31/12-2009.


Karen, Sven og Michael
Annonsesvikten kan muligens ha sammenheng med at bladet hadde baller nok til å kalle en spade for en spade i produkttestene sine, uansett hvor høyt på "high-end stigen" produktet befant seg.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
larkus skrev:
aair skrev:
Her er en uttalelse fra bladet sendt ut via mail:

Kære alle,


High Fidelity ApS er ophørt med at udgive bladet High Fidelity. Beslutningen skyldes vigende tilgang af annoncer samt stærkt forøgede distributionsomkostninger, bl.a. som følge af Bring Citymails beslutning om at ophøre med at distribuere i Danmark pr. 31/12-2009.


Karen, Sven og Michael
Annonsesvikten kan muligens ha sammenheng med at bladet hadde baller nok til å kalle en spade for en spade i produkttestene sine, uansett hvor høyt på "high-end stigen" produktet befant seg.
Ukepressen har mistet nesten en tredjedel av reklamekronene sine. Nisjebladene har det enda verre.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Medienorge har bare hittil i år mistet over 1,5 milliarder reklamekroner, og det merkes på alle områder.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Blir spennende å se hvor lenge Fidelity klarer seg.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Trist da.
Jeg synes det har vært det beste bladet i Skandinavia, sammen med tidlige utgaver av Audio.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.660
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mulig bladet ikke tilpasset seg dages og ikke minst mordendagens markes. "nei det er det gamle som teller. Ingen utvikling de seneste 20 år etc.
 

tintoretto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
61
Antall liker
0
Hvorfor så triste? Vi kan fortsatt kose oss med Fidelity ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Mulig bladet ikke tilpasset seg dages og ikke minst mordendagens markes. "nei det er det gamle som teller. Ingen utvikling de seneste 20 år etc.
Det er nok noe i det. Følger man ikke med, blir man før eller senere forbikjørt.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
RBN skrev:
Hei
Har abbonert i mange år, men vurderte nå å si det opp.
Synes kvaliteten på bladet har sunket betraktelig i det siste. Langt mellom lyspunktene for min del.
Synd er det uansett.

MNvh
RBN
Samme her...de siste nummrene gadd jeg knapt nok åpne, Men kommer til å savne objektive målinger...

At de hadde baller til å si hva de mente , så ikke jeg noe til. Typisk 99% anmeldelser " Det er et rigti godt produkt, som vil gi glede til alle,men pas på å lyt selv." Av en eller annen grunne interesserte kompoentene de testet meg mindre og mindre.. litt lyd å bilde preg uten TV...

Da er vel mine innbetalte abonnements kr tapt...
 
Topp Bunn