Digitale avspillere High Fidelity Pure Audio

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.573
Kva? Arve, du må jo ha med ei lenke!

Googler meg til en lei mistanke om at dette er keiserens nye klær om igjen.

Og Sentralen har dekket fenomenet før (uten at jeg fikk det med meg): http://www.hifisentralen.no/forumet...audio-format-brings-hi-res-audio-blu-ray.html
Å markedsføre blu-ray pure audio er det mest tøvete prosjektet jeg har vært borti på lang tid. Hvem er så målgruppa her? Å få teenaga som gruppe til å omfavne fysiske lagringsenheter for digital musikk, er jo like realistisk som at Telenor på nytt skulle klare å overbevise folk flest at dem trenger fasttelefon i gangen. De audiofile...? dem har mer enn nok med Lp, SACD og HD Tracks.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.637
Torget vurderinger
1
Jeg får inntrykk av at det gås litt i surr med begreper her, og det er vel kanskje der tøvet ligger. Eller rettere sagt - det er forårsaket av et tøvete grep fra Universal Music Group sin side.

Det eksisterer to ulike spesialnavn på rene musikkutgivelser i Hires på Blu-ray, med navn som det er veldig lett å gå i surr i . Det første var Pure Audio Blu-ray, som Lindberg Lyd / 2L har vært primus motor for, og fremdeles er en dominerende deltaker i. Så kom Unversal Music Group med et konkurrerende begrep og alternativ innpakning for sine hires-utivelser nå for relativ kort tid siden. De har tatt i bruk navnet High Fidelity Pure Audio, og gir i tllegg inntrykk av å ha oppfunnet rene musikkutivelser på Blu-Ray. Det at de ikke innordner seg i den allerede eksisterende brandingen Pure Audio Blu-ray er uheldig, og svekker markedsføringen av hiresmusikk på blu-ray, siden markede hater forvirring om ukjente formater. Sett bortsett fra det, er det selvfølgelig glmrende for oss som liker musikkutgiveler med god lyd at også UMG melder seg på lasset.

Men det er veldig viktig å huske på at ingen av disse begrepene reelt sett er nye formater, og derfor ikke er avhengige av et visst volum for å kune eksistere. Hver eneste utgivelse står på egne ben - dette er teknsik sett standard Blu-ray, som mangler video.

Se ellers denne artikkelen om Hgh Fidelity Pure Audio (og forsåvidt også om Pure Audio Blu-ray) High Fidelity Pure Audio - nytt format på Blu-ray?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.997
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg rotar nok litt...
Eg høyrde eit svært så vellukka format då eg var på besøk hos Knut Vadseth i sommar. Dette kunne spelast i ein heilt vanleg (nåja, i prinsippet ein vanleg CDspelar, om enn svært så eksklusiv - men gammal) avspelar. Skilnaden var der. Men eg er usikker på om han hadde vore mindre tydeleg i eit anlegg som var mindre høgoppløyst enn det Knut hadde.... må prøve litt format heime snart.
Når det gjeld bluray, har eg berre ein billegdings for å spele film. Det let veldig greitt på anlegget når eg spelar 2L, men det er garantert meir å hente lydmessig med ein spelar som er litt meir påkosta enn vår kjekke Samsung....

Topp Bunn