Digitale avspillere High End vintage DAC – hvordan står de seg mot dagens DAC ved 16/44.1

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Hvis man forutsetter at man forholder seg til 16/44.1 formatet – hvordan står 90-tallets High End DAC'er seg mot dagens ymse varianter av 24/192 varianter for avspilling av red-book?

Ser at Linn Numerik fra -94 går for ca 4k kr – er ikke det et meget godt kjøp selv om vi prater om en DAC som er 20 år gammel? Selv om digital-delen ikke er opp til dagens standard så er vel analog-delen langt bedre enn det man finner i dagens DAC opp til 10-15k?

Linn Numerik.jpg


Bilde viser Linn Numerik i siste versjon med SMPS og PCM 1702 DAC - regner med at analogdelen er "outstanding" (venstre del av bildet). Tilsvarende gjelder vel også for: Wadia, ML, DP osv...så lenge man klarer seg med 16/44.1
 
Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
PCM 1702 er snautt "high-end" (IMHO), uansett før-pris. Hadde det enda vært PCM 63 eller PCM 1704 ...
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
PCM 1702 er snautt "high-end" (IMHO), uansett før-pris. Hadde det enda vært PCM 63 eller PCM 1704 ...
Du er nok inne på noe der Cobra, Robert Harley, kommenterte det sammen. Men igjen, det er summen av delene som utgjør sluttproduktet.

"Although I preferred the PCM63-fitted Numerik to one with the 1702 DAC, I heard none of the objectionable characteristics when the PCM1702 was combined with the SPS. The treble was pure and clean again, and the midrange was restored to its former liquidity. Linn has really hit on something with the switching power supply. I'm forced to agree with their claim that the new supply "transforms" the sound of the Numerik."
Linn Karik/Numerik CD player RH October 1994 page 3 | Stereophile.com

Men det er ikke dette som er poenget. Spm. er hvordan 90-tallets state-of-art DAC'er som kostet 50-60k og som man idag finner for <7k står seg imot dagens mellom- klasse DAC for 16/41.1 bruk. Er det røverkjøp???
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jada....det er mange gamle gode DAC'er på markedet som fortjener mer bruk. Forskjellen mot dagens, er at de gjerne har mer særpreg/"egen-lyd" -
uten at det er feil.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.694
Antall liker
37.929
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har testet mange Dacer opp gjennom årene men min Monarchy Audio dac har ingen problemer å følge noen som helst dac I dag.
jeg vil heller ha en dac som er noen år gammel en det meste av Nye dacer .
Men det er jo meg :)

mvh
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Jeg synes ikke min ML 39 gjør seg helt bort på Redbook. Den er fra '96 men spiller så feiende flott at jeg ikke fristes til å gå ut på jakt etter erstatterkomponent.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Det var jo genialt Marcus, flott anlegg forresten. ML 39 er i tillegg til å være en CD spiller også en digital-svitsjeplattform for Toslink og RCA. Holder seg godt i pris, selv om vi snakker om medio 90-tallet så er det godt på gærne siden av 10k for min del. Men du verden for en spiller...
ML 39.jpg
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Denne ligger på Finn - 4500kr
Krell SBP 32x DAC. Bruker 2 x PCM58P-K. Kjenner ikke til denne chipen annet at det er forløperen til PCM63. Noen kommentarer?
Krell SBP-32X.jpg
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hmm, man kan jo lure på om hifi-bransjen "går i ring" når ikke engang digitale duppeditter blir markant bedre med åra. Kan vel ikke stemme? ???
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Hmm, man kan jo lure på om hifi-bransjen "går i ring" når ikke engang digitale duppeditter blir markant bedre med åra. Kan vel ikke stemme? ???
Ja jeg lurer også veldig på dette. Skal kjøpe DAC selv og trodde nesten nyeste teknologi var det beste når det gjaldt DAC.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Intr dokument Håvard... " Sampling rates over 48kHz are irrelevant to high fidelity audio data... "... Får følelsen av at NOS dac fortsatt har sin rett, kontra upsampling som er en markeds-gimmic uten hørbar verdi...
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Veldig interessant artikkel. Fungerer også bra som trøst til oss fattige audiofiler med gamle DAC'er:eek:
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Intr dokument Håvard... " Sampling rates over 48kHz are irrelevant to high fidelity audio data... "... Får følelsen av at NOS dac fortsatt har sin rett, kontra upsampling som er en markeds-gimmic uten hørbar verdi...
Jeg synes upsamplere ofte har et litt kunstig preg over lyden. Litt som film i 60 FPS, det er litt "for" glatt.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Hmm, man kan jo lure på om hifi-bransjen "går i ring" når ikke engang digitale duppeditter blir markant bedre med åra. Kan vel ikke stemme? ???
Ja jeg lurer også veldig på dette. Skal kjøpe DAC selv og trodde nesten nyeste teknologi var det beste når det gjaldt DAC.
Det kommer helt an på bruk og anvendelse. Avgrenser man til 16/44.1 så begynner dette bli interessant. Jeg resonerer slik. CD mediet ble utviklet på sent 70-tall og lansert i -82. DAC fra medio 90 tallet er moden teknologi. Det har 15-20 år på baken fra man startet utviklingen.

Det hadde vært interessant hvis man med denne tråden kunne komme med anbefalinger om hva kunne være verdt se nærmere på fra 90-tallet og oppover.
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Ja siden det er min dac du linker til så kan jeg si at den ikke står særlig tilbake for buffalo 3 som tok over for denne hos meg. ;-)

Ref Baard sitt innlegg ang krell sbp..
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Ja siden det er min dac du linker til så kan jeg si at den ikke står særlig tilbake for buffalo 3 som tok over for denne hos meg. ;-)

Ref Baard sitt innlegg ang krell sbp..
Lykke til med salget :)

I tillegg til rene vintage DAC - så har vi jo varienter der vi har nye DAC'er som produseres med vintage chipset. Som f.eks Audio-gd Reference 7 som bruker PCM 1704. En DAC chip fra 1997/98.
 
T

Torget

Gjest
Begynner kanskje å bli på tide med 24bit oppgraderingen?
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
AN sverger til AD1865. Også i dac til rundt 1 mill...
Akkurat - og denne chipen så sitt lys i 1999? Så for Red-Book avspillinger kan vi konkludere at utviklingen av DAC chip nærmest er kommet i mål. Det er mer implementering og kretsen den står i som er avgjørende.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Men Baard, kjøpte ikke du nylig 24/96 utgaven av Torun Eriksen - Visits ;)
Fin plate forresten :)
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Riktig det Terje, men etter at du introduserte meg for Wimp HiFi så har jeg funnet kilden min. Tenkte at en sikkelig støver av en DAC fra 90-tallet som går for slikk og ingenting fordi folk tror at det er en så rivende utvikling digitalteknikk kunne vært morro å eie. Du skjønner jeg får så mange rare tanker når jeg sitter her på Nesodden og har god til i jula. Du får stikke oftere innom :)
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Jeg synes ikke min ML 39 gjør seg helt bort på Redbook. Den er fra '96 men spiller så feiende flott at jeg ikke fristes til å gå ut på jakt etter erstatterkomponent.
Mark Levinson 3-serien spiller ringer rundt det meste, selv målt opp mot dagens utstyr. ML laget kvalitet som både varer og står seg godt i dag, 15-25 år i ettertid. Bare synd at de har rotet det til for seg med dagens 5-serie (men det blir vel et annet tema)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg har sammenlignet min dcs debussy med en del typiske nos dac'er. Når forholdene er lagt til rette så er dette rått parti til fordel for debussy.

Har inntrykk av at bare det er billig nok, så er det bra... Enkelte her inne får snakket dette til.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Nos DAC = Non oversampling DAC. Det er et design valg og handler ikke så mye om pris. Prater vi om det samme? Skjønte egentlig ikke så mye av innlegget ditt.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Denne ligger på Finn - 4500kr
Krell SBP 32x DAC. Bruker 2 x PCM58P-K. Kjenner ikke til denne chipen annet at det er forløperen til PCM63. Noen kommentarer?
Vis vedlegget 235082

Har ingen kommentare på hva som er brukt av chip i denne, men hadde den hatt flere innganger hadde jeg overhodet ikke hatt noe mot å eie en sånn, selv om jeg ikke har hørt den. Føler meg rimelig trygg på at det analoge utgangstrinnet er både velkonstruer og vellydende. Den her har jo større strømforsyning enn mange integrerte forsterkere i budsjettklassen! Ikke noe 12 V veggvorte her, nei. :)
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
142
Holder på og justere Bias ned litt.. Tenkte forsøke med 5mV i første omgang for og se om dette gjør utslag. Etter en hel dag spilling kom temp opp i 61grader, og ønsker og få denne ned noe. Før jeg fikk disse MI10.1SE ombygd til monoblokker lå temp stabilt på 55grader. Har etter ombygging også utvidet stereobenken og fått økt lufingen over forsterkerne med ytterliggere 10 cm, men det var ikke nokk..

noen som har noen erfaringer med dette på egne produkter som kan si litt om hvor mye som skulle til for og få ønsket utslag osv.
Som f.eks hvor mye senkning vil jeg få med redusere 5mV ? Må jeg senke den mere? Vet at omstendigheten forsterkerne er plassert i er med og bestemmer dette, men noe har nokke dere andre erfart..
Og et lite spørsmål til de som har gjort dette selv før, Husker dere hvor lang tid det tok før bias spenningen stabeliserte seg etter at derre satte/koblet til multimeteret?
 

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Holder på og justere Bias ned litt.. Tenkte forsøke med 5mV i første omgang for og se om dette gjør utslag. Etter en hel dag spilling kom temp opp i 61grader, og ønsker og få denne ned noe. Før jeg fikk disse MI10.1SE ombygd til monoblokker lå temp stabilt på 55grader. Har etter ombygging også utvidet stereobenken og fått økt lufingen over forsterkerne med ytterliggere 10 cm, men det var ikke nokk..

noen som har noen erfaringer med dette på egne produkter som kan si litt om hvor mye som skulle til for og få ønsket utslag osv.
Som f.eks hvor mye senkning vil jeg få med redusere 5mV ? Må jeg senke den mere? Vet at omstendigheten forsterkerne er plassert i er med og bestemmer dette, men noe har nokke dere andre erfart..
Og et lite spørsmål til de som har gjort dette selv før, Husker dere hvor lang tid det tok før bias spenningen stabeliserte seg etter at derre satte/koblet til multimeteret?
Hva har dette med gamle dac-typer å gjøre? ;-)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.694
Antall liker
37.929
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Holder på og justere Bias ned litt.. Tenkte forsøke med 5mV i første omgang for og se om dette gjør utslag. Etter en hel dag spilling kom temp opp i 61grader, og ønsker og få denne ned noe. Før jeg fikk disse MI10.1SE ombygd til monoblokker lå temp stabilt på 55grader. Har etter ombygging også utvidet stereobenken og fått økt lufingen over forsterkerne med ytterliggere 10 cm, men det var ikke nokk..

noen som har noen erfaringer med dette på egne produkter som kan si litt om hvor mye som skulle til for og få ønsket utslag osv.
Som f.eks hvor mye senkning vil jeg få med redusere 5mV ? Må jeg senke den mere? Vet at omstendigheten forsterkerne er plassert i er med og bestemmer dette, men noe har nokke dere andre erfart..
Og et lite spørsmål til de som har gjort dette selv før, Husker dere hvor lang tid det tok før bias spenningen stabeliserte seg etter at derre satte/koblet til multimeteret?
Hva har dette med gamle dac-typer å gjøre? ;-)
Sliter også med å forstå sammenhengen

mvh
 

STAX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2004
Innlegg
85
Antall liker
2
Kjøpte min nåværende dac STAX DAC-X1t i 2004 og har ikke behov for å oppgradere.Byggeår 1990. Låter bare helt topp!
 
Topp Bunn