High End Photography: Hasselblad tilbake på toppen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Oslo
    Det å i det hele tatt etterspørre zoom forteller at mellomformat ikke lenger er noe de fleste entusiaster kjenner til lenger. Alle som har drevet med mellomformat vet at zoomer i vanlig forstand er bortimot en umulighet.
    Enkel geometri, egentlig. Bildesirkelstørrelse, lysstyrke, zoomområde, fysisk størrelse. "Pick three", som det heter.
    Som på de 6 (!) ulike zoomene som Ricoh lager til Pentax 645-systemet. De er gigantiske og har begrenset zoom-område, 2X eller enda mindre.
    Ser den. Jeg synes zoomene er for store selv med 24x36-brikke. Særlig 2.8-zoomene.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    En av de tiltrekkende egenskapene ved stor sensorstørrelse er bedre dypdeskarphetskontroll (dersom alt annet er likt), så jeg syntes det var interessant å sammenligne de to lanserte Hasselblad-objektivene på det kriteriet mot de mest lyssterke objektivene med tilsvarende bildevinkler som er tilgjengelig i microfourthirds-systemet.

    Brukte denne: Depth of Field Calculator og fikk disse tallene:
    Kode:
    [FONT=verdana]H1D/645D, 90mm f/4,5  =>  DOF ved 1,5 m:  [B]19,7 cm[/B]
    m43, 30mm f/1,4             =>  DOF ved 1,5 m:  [B]10,4 cm[/B]
    
    H1D/645D, 45mm f/3,5  =>  DOF ved 1 m:  16,5cm
    m43, 17mm f/1,8             =>  DOF ved 1 m:  18,3cm[/FONT]
    Ingen walkover på akkurat dette punktet, altså.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ I etterkant kom jeg til å tenke at de DOF-tallene var suspekt høye, så jeg her tatt en nøyere titt på den DOF-kalkulatoren. Det ser ut som om den bruker en formel utviklet for film-baserte kameraer, og at den ikke tar hensyn til andre sensorkarakteristika enn størrelsen. Følgelig er nok DOF-verdiene i det forrige innlegget mitt urealistisk høye. Det m43-kameraet jeg valgte i kalkulatoren var Oly E-M1, men f.eks E-400 med langt færre og større pixler gir samme DOF-verdi. Det er i praksis ikke korrekt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hasselblad har stil. Ganske enkelt. Da får kalkulatoren bare være.

    Jeg ser for meg en baluba på fortauskafe sør i Europa, tilbakelent med hatt på hodet, korrekte sko, et skjerf i den mildt kjølige vårkvelden, kamera diskret ved hans side. Blikket følger kvinner og menn, barn og hunder. En gammel mann med håndkjerre, et par unge menn med sportsbil og dyre klær.

    Jeg ser Sluket kontemplerende i sin hage en varm sommerkveld, asiatisk inspirert beplantning i mykt lys, noen slitne lykkelig barn i elegante hagemøbler. Sluket med kamera nesten usynlig dandert på sin romslige kroppsfront, med musikk i hodet og menneskvarme i blikket.

    Eller meg selv på kammermusikkfestival, diskret blant stillferdige høflige gråhårete publikumere med vinglass i hånden. Lyd og lys som er vanskelig å beskrive.

    Kall meg en snobb. Hasselblad X1D ville passe.
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Designet er ikke mer enn ok, og Touch skjerm ? :-/ Grøss, der forsvant den lysten.
    Fotografer ønsker å ha muligheter til å stille inn på diverse ting og tang på huset, ikke drive med touch

    Får fortsette å holde meg til Fujifilm
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hasselblad har stil. Ganske enkelt. Da får kalkulatoren bare være.

    Jeg ser for meg en baluba på fortauskafe sør i Europa, tilbakelent med hatt på hodet, korrekte sko, et skjerf i den mildt kjølige vårkvelden, kamera diskret ved hans side. Blikket følger kvinner og menn, barn og hunder. En gammel mann med håndkjerre, et par unge menn med sportsbil og dyre klær.

    Jeg ser Sluket kontemplerende i sin hage en varm sommerkveld, asiatisk inspirert beplantning i mykt lys, noen slitne lykkelig barn i elegante hagemøbler. Sluket med kamera nesten usynlig dandert på sin romslige kroppsfront, med musikk i hodet og menneskvarme i blikket.

    Eller meg selv på kammermusikkfestival, diskret blant stillferdige høflige gråhårete publikumere med vinglass i hånden. Lyd og lys som er vanskelig å beskrive.

    Kall meg en snobb. Hasselblad X1D ville passe.
    Både Hasselblad og du treffer blink nå. :rolleyes:
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Om noen lurer på hva slags merkevare Hasselblad vil prøve å være i fremtiden er det verdt å se på Perry Oosting, Hasselblad sin nye sjef og mannen som har fått jobben med å vende skuten. Dette er en mann som har jobbet hele livet for selskaper som Bvlgari, Gucci, Prada og luksusmobilprodusenten Vertu. Spørsmålet er om Hasselblad blir et rent luksusprodukt eller om de fremdeles skal appellere til arbeidende fotografer. De fleste yrkesfotografene har vel allerede falt av lasset.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I likhet med Leica er det nok de bemidlede avanserte entusiaster som kommer til å utgjøre hovedkundegruppen. Da jeg begynte som journalist for 31 år siden var det ikke uvanlig at pressefotografer hadde en Leica M4P eller lignende i tillegg til sin Nikon F3-bag. I dag er det svært sjelden du ser noen fra pressen bruke et Leica M. De finnes selvsagt, og det finnes nok mange som bruker Leica M i andre profesjonelle sammenhenger, men tiden da pressefotografer var en viktig kundegruppe er nok over.

    Hasselblad-fotografene i proffverdenen var/er jo hovedsaklig studiofotografer. De har neppe den store interessen i dette Hasselbladet hvis de allerede har migrert til et annet digitalt system. Så - endelig en ekte Hasselblad for "vanlige folk". Prisingen sier vel også litt om det, for dette er faktisk ganske oppsiktsvekkende "lave" priser.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Alle som har drevet med mellomformat vet at zoomer i vanlig forstand er bortimot en umulighet. Men det er jo en trade off vi som skyter mellomformat alltid har forholdt oss til..
    ??. Finnes jo haugevis av zoom objektiver til Pentax 645 og opptil flere for Pentax 67.
    Problemet til denne Hasselbladen er at den mangler en skikkelig optisk søker og at objektivene blir desto større (i likhet med hos Sony).
    Standardobjektivet til Pentax 645 (fullformat- kommer-100mp) veier bare 215g. 33-55 zoomen til Pentax 645 veier bare 500g. Dette er tre objektiver i ett; 35mm, 45mm og 55mm. Tviler på at hasselblad klarer å lage tre slike objektiver som tilsammen veier under 500g og tar opp mindre plass enn zoomen.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn