High end Munchen 2018

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fra messen.
    IMG_20180510_124534020 (Large).jpg


    Fikk ikke hørt godt nok på de. Var noe litt kjip musikk da jeg var innom og det imponerende ikke i alle fall. Skulle komme tilbake, men det gikk i glemmeboken. Men mye "harmonics" høres ikke helt ut som noe i min gate. Det lille inntrykket jeg fikk var det virket vel innelukket og med en romakustikk som ikke satt. Dog vanskelig å si fra så kort lytteøkt med noe sær og lite utfordrende musikk.

    Hegel og Skogrand Cables fra representert på messen fra Norge. Hegel samarbeidet med KEF. Så ikke Electrocompaniet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet om AudioNec høyttaleren er bipolar? Kommer ikke helt frem fra nettsiden deres, de kaller det semidipol.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet om AudioNec høyttaleren er bipolar? Kommer ikke helt frem fra nettsiden deres, de kaller det semidipol.
    Så vidt jeg vet, er ikke bassystenet dipol.
    Det er elementer på begge sider.??????
    Tenkte først og fremst på den store driveren som er i midten. Jeg antar det er bipolar spredning de bruker. Det liker jeg personlig ikke. Sender lyden med samme fase i begge retninger. Resultatet er diffus lyd. Men selve driveren er uansett veldig spennende. Spørsmålet er hvor bra direktivitet man kan oppnå. Det er som regel en svakhet med ribbon drivere.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da jeg hørte var den alt annet enn diffus...hørte de tre dager
    det jeg mente var at den gjenga klangrikdommen for eks i et enstrengspiano på en naturlig måte
    undertegnede med 4 manns reisefølge satt der nesten en time på lørdag og de slang på alt vi ba om....ingen åpenbare svakheter i mine ører
    jeg har dessuten ingen kjepphester på dipol, bipol, ribbon, rør eller trisser i slike tilfeller som dette
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ellers var vel Olympian forførende, men litt dopa...imo
    Thomas Mayers hoved HT var totalt på trynet....der MÅ det ha vært noe feil imo
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    Hei den fungeter som en AMT. Gjengir midttone som er ekstrem lineært.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den knuste mellomtone og hf på alt annet jeg hørte på messa, men jeg rakk ikke alt...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    AudioNec wideband main driver
    The AudioNec speakers are all implementing the same medium driver and super tweeter as the "Diva" flagship speaker. The medium and high frequencies between 200 Hz and 20 KHz are processed by a single wideband driver with a double cylinder shaped membrane. This high efficiency driver with it's huge neodymium magnetic motor achieves a field of one Tesla in the 50 cm long gap. It is very efficient as it approaches 100 dB sensitivity.
    This exceptional driver is entirely built by AudioNec.
    Working in open air without any kind of load without any kind of box it is entirely symetrical and benefits of a controlled progressive dipole setting. In the AudioNec speakers it is used in a way one could describe as a "Semi dipole" in order to master and improve the stereo image. A ribbon super tweeter is at work for frequencies between 20 and 45 KHz.
    Technical specifications:
    Sensivity: 99 dB
    Impedance: 8 Ohms
    Frequency response: 200 Hz 20 kHz.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Noen som lyttet til Serblin Ktêma?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk aldri kommet så langt i å skrive rapport fra messen i Zürich. Men Nagra sitt rom sammen med noen ukjente høyttalere(med pappmembraner)synes jeg hadde den klart beste lyden på den messen. Fant etterpå ut at det var noen kjente merker som Wilson og MBL(tror jeg) som jeg ikke fikk med meg. Men imponerende innsats Orso m.fl. Trodde at svaret kom etter bildet av Nagra utstyret med Wilson Høyttalere. Lurer på hvor mange av de spesielle svindyre og merkelige systemene som blir solgt?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    ja faktisk
    et cylindrisk mellomtone element fra 200 til over 20K 100db følsomhet..ble drevet av Jadis JA 30
    systemet var digitalt delt med dsp fra Trinnov...24db/okt @200Hz
    klasse D ned.......spilte sykt bra med deres egen mediaserver som kilde
    kamelene ble svelget i kø! :cool:
    harmonics, pupper og lår, dynamikk the lot!
    EUR 250K for ht inkl dsp
    server med dac Eur45K
    kunne levd med dette......
    AudioNec systemet ble første gang hørt i 2010 på messa i München, og har satt varige spor :rolleyes:

    Det blir stadig bedre med årene.
    Hvordan så det ut nå LMC?
    DIVA XL
    Dæven du, her har det skjedd endringer i mer positiv retning enn de opprinnelige japanske skjermbrettene.
    Dro med salige Roysen inn på AudioNecs stand noen år senere.
    Mannen ble meget stille, grunnende og så kom smilet.
    Han tenkte høyt over en øl en liten time senere, og mente systemet var mer enn levlig å ha i heimen.
    Da kostet moroa 700 frognertiere.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nå var det i overkant av 200K EUR
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    2.024
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Noen som lyttet til Serblin Ktêma?
    Hei Holmlium

    Jeg fikk en kort seanse på Ktema Torsdag. (Og liten lørdag)
    Da ble jeg veldig positivt overrasket, skriver overrasket da jeg brukte litt tid på messa ifjor på de å ble veldig skuffet.
    Den gang var det rommet og musikkvalg som ødela veldig tror jeg. Fraværende fylde og glød i mellomtonen og svulstig bunn.

    Vært veldig moro å fått lyttet mer på de i ordnede forhold og egen musikk.
    Jeg likte det lille jeg hørte på de med det som kan betegnes som lett vokal jazz.
    (Plipp plopp misikk kler ikke disse som de også spilte sorten av)

    Jonas
     

    oyvindk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    360
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Jeg er tydeligvis mindre kritisk enn orso, for jeg synes at det var mange rom som låt bra. :)
    Her er noen av rommene som jeg likte.

    Silbatone:
    DSC_4216.jpg


    DSC_4217.jpg


    DSC_4221.jpg


    Jadis
    DSC_4226.jpg



    DSC_4222.jpg


    Avantgarde
    DSC_4249.jpg
    DSC_4250.jpg
    DSC_4252.jpg
    DSC_4253.jpg
    DSC_4255.jpg


    Elac
    De små låt veldig bra for størrelsen. De store var også bra.
    DSC_4256.jpg


    Living Voice
    DSC_4264.jpg
    DSC_4265.jpg
    DSC_4313.jpg


    Husker ikke hva dette var, men det låt flott.
    DSC_4238.jpg
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Noen som lyttet til Serblin Ktêma?
    Hei Holmlium

    Jeg fikk en kort seanse på Ktema Torsdag. (Og liten lørdag)
    Da ble jeg veldig positivt overrasket, skriver overrasket da jeg brukte litt tid på messa ifjor på de å ble veldig skuffet.
    Den gang var det rommet og musikkvalg som ødela veldig tror jeg. Fraværende fylde og glød i mellomtonen og svulstig bunn.

    Vært veldig moro å fått lyttet mer på de i ordnede forhold og egen musikk.
    Jeg likte det lille jeg hørte på de med det som kan betegnes som lett vokal jazz.
    (Plipp plopp misikk kler ikke disse som de også spilte sorten av)

    Jonas
    Absolutt en høyttaler jeg har lyst til å høre, og etter all sannsynlighet eie.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.494
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Kommer med en liten tilleggs opplysning vedr Gøbel høyttalerne.... de er ikke helt gratis.... et par for den nette sum av 480,000..... EURO ;)........ og flere par har blitt solgt i følge eieren av firmaet.






    Morsomste høydepunktet på messen. Mens de spilte på Göbel oppsettet, så var det en kar som gikk på siden bak reklame lerretene med en liten koffert. I det kan går bak, så drar han ut strømkabelen og hele anlegget kobles ut! Stakkars fyr, men du verden så komisk det var!

    Vis vedlegget 494254
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Kommer med en liten tilleggs opplysning vedr Gøbel høyttalerne.... de er ikke helt gratis.... et par for den nette sum av 480,000..... EURO ;)........ og flere par har blitt solgt i følge eieren av firmaet.






    Morsomste høydepunktet på messen. Mens de spilte på Göbel oppsettet, så var det en kar som gikk på siden bak reklame lerretene med en liten koffert. I det kan går bak, så drar han ut strømkabelen og hele anlegget kobles ut! Stakkars fyr, men du verden så komisk det var!

    Vis vedlegget 494254
    Ja, Göbel talerne er dessverre svinedyre.
    Men det spiler aldeles hinsides flott når de får det til.
    I 2015 synes spilte Jadis CD/totalDAC/Analog Domain/Göbel spilte ringer rundt Magico Q7 med Audio Soulution forsterkeri og CD-snurre IMHO.

    DSC_6445.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Årets funn?


    Etter å ha vært inne på nettsiden deres og lest - deler i høyeste grad synspunktet ditt - nesten et produkt i klasse "kjøpt uten å ha hørt de selv..."
    Som jeg selv gjorde da jeg kjøpte mine egne aktive studio monitorer, Event Opal, må bare fortelle; var hos importøren, hadde avtalt å komme inn for å høre på de, de stod klare, jeg går bort og løfter på den ene samtidig som jeg kjenner hva kabinettet er laget av - sier de få sekundene jeg klarer holde den med ene hånda; drit i å koble til jeg skal ha de. Den hyggelige karen ble forundret, kommer bort for å løfte den ene opp på et stativ, jeg sier "blås i det disse her skal bli med hjem." Og de låt bedre enn jeg sanset der i butikkken, da jeg kom hjem :)

    Hva kostet disse?
    Fikk du hørt på de selv?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Genuin Audio gikk jeg glipp av, men ser ut som en seriøs produsent dette. Endelig noen som faktisk publiserer noen målinger!
    https://www.genuin-audio.de/en/produkte/neo/

    De burde dog hatt vertikal polarrespons også, men uansett mye bedre enn mange av high-end merkene som ikke viser noe som helst. Heller ikke på forespørsmål, og det er det en god grunn til!
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Genuin Audio gikk jeg glipp av, men ser ut som en seriøs produsent dette. Endelig noen som faktisk publiserer noen målinger!
    https://www.genuin-audio.de/en/produkte/neo/

    De burde dog hatt vertikal polarrespons også, men uansett mye bedre enn mange av high-end merkene som ikke viser noe som helst. Helle ikke på forespørsmål, og det er det en god grunn til!

    Legger til at hos mange PA produsenter er jo slike målinger vedlagt som et verktøy overfor kjøper, slikt gir respekt. Motsatt manglende respekt, som du selv påpeker ved at mange high-end produsenter ikke vil gjøre det = de tåler ikke dagens lys. Men selge allikevel til priser hinsides over all sunn fornuft. Tenk, om hi-fi produsenter hadde vært like seriøse som en del av PA-produsentene er, tenker jeg.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble skuffet over de fleste mega dyre systemene på messa. Kaiser Kawero/Kondo, MBL og Alsyvox var meget bra. De store hornsystemene var for farget selv om når de dro på med det store Living Voice systemet så gulv og tak vibrerte og Avantgarde med 3 par basshorn var artig.

    Roksan elektronikk på de nye Monitor Audio Studio var sjokkerende bra. Det har jeg ikke glemt enda...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de store lilla Cessaro var en vits.....resonnante gjallende mellomtone trakter....
    Kondo rommet var og kjedelig
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nå sitter jeg og hører på Miles Davis Bitches Brew på tape og det låter alt annet enn plastikk...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.510
    Sted
    Langesund
    Det er jo noen som liker at det låter av tynn plastikk..... og noen liker lyden av seig tykk lava.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.285
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    liker ikke at horn låter som 17mai tuter
    var ikke du nedover da?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Genuin Audio gikk jeg glipp av, men ser ut som en seriøs produsent dette. Endelig noen som faktisk publiserer noen målinger!
    https://www.genuin-audio.de/en/produkte/neo/

    De burde dog hatt vertikal polarrespons også, men uansett mye bedre enn mange av high-end merkene som ikke viser noe som helst. Helle ikke på forespørsmål, og det er det en god grunn til!

    Legger til at hos mange PA produsenter er jo slike målinger vedlagt som et verktøy overfor kjøper, slikt gir respekt. Motsatt manglende respekt, som du selv påpeker ved at mange high-end produsenter ikke vil gjøre det = de tåler ikke dagens lys. Men selge allikevel til priser hinsides over all sunn fornuft. Tenk, om hi-fi produsenter hadde vært like seriøse som en del av PA-produsentene er, tenker jeg.
    Det hadde jo tatt seg ut hvis bilbransjen parerte spørsmål fra kundene med «prøv selv. Den er rask nok, tung nok og bruker passe med bensin.»
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn