High-End kabel shootout!

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Var på hyggelig besøk hos X3 for ei uke siden, der vi hadde litt kabeltesting. Tenkte jeg skulle dele mine inntrykk med dere. Alt er subjektivt og det er ingenting vitenskapelig med denne testen. Kun lidenskap for hobbyen.

Kablene som ble testet er som følger:
-Zensati 3 Strømkabel
-Zensati 3 XLR signalkabel
-Zensati 3 Høyttalerkabel
-Valhalla Høyttalerkabel (sto orginalt i anlegget)
-Black Magic XLR kabel (sto orginalt i anlegget)
-Tara Labs Air 1 Phonokabel (sto orginalt i anlegget)
-Ps Audio Strømkabel (sto orginalt i anlegget)

Oppsett:
Marten Bird
Plinius SA- Refrence
Mark Levinson Pre
Cary CD
Nordost Sort Kone underlag og Pulsar Points

Vi byttet først ut nettkabelen til forsterkern med Zensati 3, dette ga et utslag i mere informasjon i bassen og et renere lydbilde. Så byttet vi Tara Labs med en Zensati xlr. Dette ga et lite løft, ikke så mye men en litt generelt bedre lyd. Så var det Black Magic som sto for tur, da kom oppturen: lydbildet løsnet veldig og det var akkurat som høyttalerene forsvant fra lydbildet. Nå kom mikrodynamikken som jeg savnet litt fra forrige besøk.

Så var det tid for det jeg var veldig spent på. Hvordan ville Zensati 3 Høyttalerkabel klare seg mot Valhalla høyttalerkabel?

Vi byttet om fra Valhalla til Zensati 3. Hva skjedde? Fikk vi atter en oppgradering? Hva tror dere?
 

Vedlegg

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Ja, det blir spennende. Vil nok tro at Zensati 3 vil låte bedre. Jeg merker mef at man bruker de vanlige jumperne fra Marten når man benytter Walhalla. Selv bruker jeg Walhalla jumpers og føler at det fungerer bedre på mine Marten Getz. Men, .... Zensati har jeg ikke prøvd.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Lyden vil vel bli noe annerledes, men venter på spent på resultatet!!!

Svaret fra Oslo vil bli JA.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Da var det vel på tide med resultatet!

Slik opplevde jeg byttet fra Nordost Valhalla til Zensati 3:

Jeg synes lydbildet falt litt sammen med Zensati 3 kabelen, denne gir ikke like mye rom og informasjon som Valhalla.
Valhalla er ekstremt avslørende og vil nok avsløre ethvert svakt ledd, men i i X3 sitt anlegg låt den fortreffelig. Så det ble en opptur når vi byttet tilbake til Valhalla.
Ellers var Zensati 3 bra på bass, dynamikk og diskant. Hørte at Zensati 3 hadde god fokus på musikken istedenfor lyden. Men i X3 sitt oppsett følte jeg at anlegget var
såpass vel balansert at det kledde den oppløste lyden lyden Valhalla gir.

Må få si at med Zensati 3 signalkabler og Valhalla høyttalerkabler gjenga anlegget musikken med High-End realisme. Skummelt vannedanende å høre på ;) Noe av det bedre jeg har hørt. Virker som Tara Labs og BM kabelen fungerte som flaskehalser i anlegget. Dette anlegget krever det beste i alle ledd.

Kanskje vi får anleggeiers betraktninger av kabelkvelden også?
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Må komme med noen synspunkter etter testingen jeg også:)

Er enig med Eirik s sine betraktninger.
Lyden vi oppnådde med Zensati signal kabler samt zenzati nett kabel på power ampen,
var for meg såpass bra att jeg godt kunne slått meg til ro lydmessig i lang lang tid :)
Det positive er att det også budsjett messig ikke gjør att man må selge,bilen,tv`n og samboeren :)
Utfra den vesentlige oppgraderingen Valhalla høyttaler kabelen ga i forhold til Zensati ht kabelen,
så vil jeg nå først få testet ut valhalla signal kabler.
Black magic kabelen blir da først erstattet,da den uskjiftingen ga størst utslag lydmessig.


Jeg hadde ikke mye å utsette lydmessig denne kvelden :)
Stort lydbilde,med bra dybde og man føler att det meste av nyansene i innspillingene er der uten å bli for analytisk.
Dynamikken var jeg også forholdsvis fornøyd med,selv om det er ro og fylde i lydbildet,så kjenner man att det sparker når man gir på litt.
Såklart så er det ikke så fysisk som på konsert,men dette er nesten umulig å oppnå i en helt vanlig norsk stue,
uten store komprimisser på andre parametre i lydbildet.
Etter 12 år som ivrig hifi entusiast så har jeg vell aldri vært så nært å slå meg til ro med ett hifi system,
hva er vell bedre enn det :D Nå er det vell bare å invistere i noen kabler ;)
 

Hjortulf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2010
Innlegg
113
Antall liker
28
Torget vurderinger
2
Hei, takk for deling av denne testen med oss andre! Hvilken modell Black Magic brukte dere?
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Bm revelation xlr rhodium.
Det skal sies att dette er en utrolig bra kabel til prisen,den har også fått en avløser i pm audios sortiment.
Mk2 version samt en mye dyrere Special edition,hvor disse ligger lydmessig i forhold til andre topp kabler,
må kanskje testes:)
Men i mitt sytem når den ikke helt opp til Taralabs air 1 til dobbel pris ca (12000) og Zenzati 3
til ca 15000.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det høres litt rart ut at dere hørte forskjell, når flesteparten her inne, som utaler seg, skriver mener at det overhodet ikke finnes noen forskjeller på kabler uansett pris ???
 
O

Oblivion

Gjest
Roysen skrev:
f skrev:
Det høres litt rart ut at dere hørte forskjell, når flesteparten her inne, som utaler seg, skriver mener at det overhodet ikke finnes noen forskjeller på kabler uansett pris ???
Kan du ikke vennligst slette det innlegget? Synes du det passer inn her?

Mvh
Roysen
Innlegget passer vel bra det.
Spørsmål slik som dette og AB / ABX testing med mer pleier å dukke opp ...
Og slike uttalelser om kabel forskjeller ender som regel opp med å idiotforklares og det ender også som regel med person angrep i mangel av noe bedre :(
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.406
Antall liker
102.422
Torget vurderinger
23
Roysen skrev:
f skrev:
Det høres litt rart ut at dere hørte forskjell, når flesteparten her inne, som utaler seg, skriver mener at det overhodet ikke finnes noen forskjeller på kabler uansett pris ???
Kan du ikke vennligst slette det innlegget? Synes du det passer inn her?

Mvh
Roysen
Bytta jobb?? ;D ;D Forumpoliti? Annerledes tenkende er noe svineri og skal knebles?
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Roysen skrev:
f skrev:
Det høres litt rart ut at dere hørte forskjell, når flesteparten her inne, som utaler seg, skriver mener at det overhodet ikke finnes noen forskjeller på kabler uansett pris ???
Kan du ikke vennligst slette det innlegget? Synes du det passer inn her?

Mvh
Roysenyh

Treffer skjeldent; eller aldri så bra med et innlegg; så man lar det bli stående!
 
R

Roysen

Gjest
Oblivion skrev:
Roysen skrev:
f skrev:
Det høres litt rart ut at dere hørte forskjell, når flesteparten her inne, som utaler seg, skriver mener at det overhodet ikke finnes noen forskjeller på kabler uansett pris ???
Kan du ikke vennligst slette det innlegget? Synes du det passer inn her?

Mvh
Roysen
Innlegget passer vel bra det.
Spørsmål slik som dette og AB / ABX testing med mer pleier å dukke opp ...
Og slike uttalelser om kabel forskjeller ender som regel opp med å idiotforklares og det ender også som regel med person angrep i mangel av noe bedre :(
Dette er jeg helt enig i og leste også i første omgang innlegget som nok et slikt innlegg. Jeg ser nå i ettertid at det kanskje var meg som ikke forstod ironien og har derfor moderert meg selv og slettet min anmodning.

Mvh
Roysen
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
Har man SVETTA og knødd med å lage ,eller sparet til en kabel.. Så er det bedre!! Uten tvil,i alle fall til pulsen roer seg ;D
 

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
f skrev:
Det høres litt rart ut at dere hørte forskjell, når flesteparten her inne, som utaler seg, skriver mener at det overhodet ikke finnes noen forskjeller på kable uansett pris ???
Dette er en ukorrekt påstand etter min mening.

Mvh.KW
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.595
Antall liker
32.358
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
KW skrev:
f skrev:
Det høres litt rart ut at dere hørte forskjell, når flesteparten her inne, som utaler seg, skriver mener at det overhodet ikke finnes noen forskjeller på kable uansett pris ???
Dette er en ukorrekt påstand etter min mening.

Mvh.KW
Støtter deg der KW ;)

gismo
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Verken jeg eller Eirik s er døve så når begge hever øyebrunene over en lydforskjell
man opplever,samt trekker fram akkurat de samme slutningene.
Så er vell placebo ganske utelukket for min del.

punktum 8)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lurer litt på hvem denne (svar 15) var rettet til, ofte kjekt å lage sitat ;)
Kanskje var det ikke til de to siste innleggene, men hvordan skal en vite det i så fall?
I all vennlighet hilsen en usikker KW. :)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det var kun en uskyldig fleip ;D Med en smule ironi innbakt i erfaring av andre kabeltråder!

La de som hører forskjell på kabler være troende, og motsatt!
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Zensati er vel de kablene til 10kr metern som selges til diamant pris. Har sagt det før! minimal forskjell på kabler men det viser jo igjen at billige kabler er like bra eller bedre en dyre. Problemet er jo alle de som har blitt svindlet da de kjøpe Zensati til 1000% ganger verdi hehe
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
eddie1 skrev:
Zensati er vel de kablene til 10kr metern som selges til diamant pris. Har sagt det før! minimal forskjell på kabler men det viser jo igjen at billige kabler er like bra eller bedre en dyre. Problemet er jo alle de som har blitt svindlet da de kjøpe Zensati til 1000% ganger verdi hehe
Hehe, samma det da. De har vært med å gitt meg utallige timer med flotte opplevelser. Å de som ikke hører forskjell på kabler er heldige, de slipper jo å svi av store summer på kabler ;)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.481
Antall liker
15.108
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Eirik_S skrev:
eddie1 skrev:
Zensati er vel de kablene til 10kr metern som selges til diamant pris. Har sagt det før! minimal forskjell på kabler men det viser jo igjen at billige kabler er like bra eller bedre en dyre. Problemet er jo alle de som har blitt svindlet da de kjøpe Zensati til 1000% ganger verdi hehe
Å de som ikke hører forskjell på kabler er heldige, de slipper jo å svi av store summer på kabler ;)
;D
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.424
Antall liker
12.959
X3 skrev:
Bm revelation xlr rhodium.
Det skal sies att dette er en utrolig bra kabel til prisen,den har også fått en avløser i pm audios sortiment.
Mk2 version samt en mye dyrere Special edition,hvor disse ligger lydmessig i forhold til andre topp kabler,
må kanskje testes:)
Men i mitt sytem når den ikke helt opp til Taralabs air 1 til dobbel pris ca (12000) og Zenzati 3
til ca 15000.
Tror det kanskje BM Revelation IC mk.II SE XLR kan være verdt en test X3 8)
Mer om det finner du her:

http://www.oslo-audio-society.com/html/tester/Black_Magic Revelation/Black Magic.html

Det trenger ikke nødvendigvis å koste det hvite ut av øyet selv om pris og kvalitet ofte henger sammen.
Dog blir det viktigste for alles del synergieffekten.
Hvordan låter det i mine ører, og kan jeg leve med det?

Rå forsterker du har 8)
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Tror det kanskje BM Revelation IC mk.II SE XLR kan være verdt en test X3 8)
Mer om det finner du her:

http://www.oslo-audio-society.com/html/tester/Black_Magic Revelation/Black Magic.html

Det trenger ikke nødvendigvis å koste det hvite ut av øyet selv om pris og kvalitet ofte henger sammen.
Dog blir det viktigste for alles del synergieffekten.
Hvordan låter det i mine ører, og kan jeg leve med det?

Rå forsterker du har 8)


[/quote]


Skulle gjærne testet Black magic SE ja :) Men er litt tvilende til att den overgår Valhalla.
Selv om enkelte mener att ogå den gamle Black magic kabelen overgår Valhalla.
Skulle nesten tro att det den uttalelsen kommer fra folk som har for mye fres i øvre mellomtone diskant og vil heller tilføre litt mere fylde.
Fornøyd med Plinius ampen ja,desidert beste forsterkeren jeg har hatt :)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.424
Antall liker
12.959
X3 skrev:
Tror det kanskje BM Revelation IC mk.II SE XLR kan være verdt en test X3 8)
Mer om det finner du her:

http://www.oslo-audio-society.com/html/tester/Black_Magic Revelation/Black Magic.html

Det trenger ikke nødvendigvis å koste det hvite ut av øyet selv om pris og kvalitet ofte henger sammen.
Dog blir det viktigste for alles del synergieffekten.
Hvordan låter det i mine ører, og kan jeg leve med det?

Rå forsterker du har 8)

Skulle gjærne testet Black magic SE ja :) Men er litt tvilende til att den overgår Valhalla.
Selv om enkelte mener att ogå den gamle Black magic kabelen overgår Valhalla.
Skulle nesten tro att det den uttalelsen kommer fra folk som har for mye fres i øvre mellomtone diskant og vil heller tilføre litt mere fylde.
Fornøyd med Plinius ampen ja,desidert beste forsterkeren jeg har hatt :)
[/quote]

Jeg kan på ingen måte hverken på generelt grunnlag eller med henvising til ditt anlegg påstå at den nye Black magic kabelpakken slår Valhalla ht.k.
Til det kjenner Valhalla ht.k for dårlig generelt, og jeg aner ikke dine prefreanser i ditt anlegg.
Dog tror jeg det kan være artig også for deg å få låne full pakke med BME ht-k + BM R IC mk.II SE XLR.
Musikken formidles vesentlig mer åpent og kontant enn via BM the Giant og BM R IC mk.I XLR.
Så mye er helt sikkert.
Jeg har også mer enn en anelse om at det går dypere i bass området med BME innkoblet enn Valhalla ;)
 
Topp Bunn