High-End høytalere - In Wall

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke lest den tråden (finner den ikke heller).
Skal selv bygge (hus) og har "snust" på noe "inn wall" men da med utgangspunkt i waf, estetikk, bakgrunnslyd osv.
Nå stilles saken i et annet lys...
Forøvrig tror jeg de samme "reglene" gjelder for optimal lyd mht symmetri i rommet, plassering til sidevegg osv. Man gjør seg nok en tjeneste med å prøve ut forskjellige plasseringer "on wall" før man monterer og legger siste finish på installasjonen.
En annen ting som slo meg ved denne seansen er hvor bra subwooferen fungerte. Dette var jo ikke akkurat noe high tech (i mine øyne), med tynne vegger og mye kasse lyd (banke testen). Men her er det vel den gode gamle oppskriften med store elementer og stort volum (kort hoderegning gav 700 liter) som gjør seg gjeldene..? Du verden så uanstrengt og "live" det låt. (teknisk rom bak stueveggen er kanskje ikke en dårlig ide.. :) )
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Flott rapport :)
Nå var ikke jeg der på fredagen, men jeg var så heldig å få stikke hodet innom på torsdag kveld når jeg gikk forbi (Roald drev å rigget). Da spilte han noe instrumental live musik (ikke akustisk). Dette var helt enormt... :)
Hørte også enklere musikk og vokalmusikk. Men som du nevnte mht "live lyd", så er jeg helt ening. Etter min mening er headroom og grandiost lydbilde avgjørende for å skape "live lydopplevelse". Dette oppsettet fikk frem den riktige feelingen hos meg.
Sitter også igjen med inntrykk av luft, oppløsning og dynamikk (både mikro og makro). Synd du ikke fikk inntrykk av subwooferen. Den var svært vellykket. Tankene gikk hen på gode gamle PA rigger med EV (hornbass) og Adyton
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
OMF skrev:
Speislelt interessant var det jo at Wisdom og Frode Olsen som jeg snakket med begge sa at "in wall" spilte best.....

Mvh
OMF
Interessant at også George Short har gått fra å lage dipol båndhøyttalere for Apogee til å in-wall med Fibonacci.

Angående subwooferen (hvis det var STS-suben de brukte) så er det en kopi av et såkalt "tapped horn" som Danley Soundlabs lager og har søkt om patent for. De har vært svært populære på div diyforum de siste årene, og tydeligvis har Wisdom også funnet ut at de fungerer.

http://www.wisdomaudio.com/pdfs/RTL.pdf

http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?2115-Wisdom-Audio-s-New-LS3-and-LS4-Planar-Magnetic-Speakers&p=36854&viewfull=1#post36854

Edit: Rettet en link.
 
Topp Bunn