High End Brød.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Blei såpass vellykket brødbaking i helgen at eg vil dele den med andre som vil prøve seg på ekte Hig End brød både mtp pris og smak:)
Dette er brød uten kveitemjøl(hvetemel),kun økologisk varer fra sunkostkjeden,dette blir 3 brød.

1: ca 8 hg finmalt spelt(Navn/merke mel, Holli steinmalt mel.)
2: ca 8 hg siktet spelt,samme merke,Holli.
3: ca 2hg havregryn(helios)+ca 2hg speltflak(merke spielberg/demeter)
4: 1-2dl Helios lønnesirup.
5: 1.5l veske,jeg brukte ca 50% eplejuice+50% havredryck,varmet opp til 40-42grader.
6: ca 1spiseskei bakepulver
7: ca 2 spsk fiber husk fra sunkost,hjelper på god konsistens.
8: 1-2spsk salt.
9: Håndfull med valnøtt,kan og supplere med aprikos etc.
10: 1pk gjær fra sunkost.

Ha gjær oppi lunken veske i stor bolle/panne,bland alle ingredienser godt,legg forkle over,settes på lun plass til ca dobbel zize.(ca 1-1,5t)Elt 3 like store brød,puttes oppi brødform. Heves til brødet fyller ca til topps i formen,helst litt over om allt klaffer perfekt.(tar ca 1 time på badegulv)

Steiketid midt i ovnen 50-60min,180-200grader,sikkert mulig å få til med varmluft også,spesiellt intr om man dobler oppskriften til 6brød.

Mvh(stappmett.)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Dette så da voldsomt ut! Send meg straks et eks. for uttesting og kvalitetssikring 8) 8)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ikke rart det smaker godt med 1-2 dl lønnesirup. Det er mye kalorier. Baker selv en del brød. Helgrovt og med svært lite sukker (1-2 ts på tre brød). Sunt og veldig mettende.
Skal prøve dette også, men tror det må bli som lørdagsgodt. Takk for tipset.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Sjøl med eindel lønnesirup,så blir det langt sunnere enn typisk butikkbrød med kveitemjøl og sikkert masse sukker og gjær.

Skal prøve å få til bakingen uten gjær,kun natron som perfekt tweak/hevingsmiddel.

Du må nok bake brødet sjøl pengesluk,ellers kommer det fram halvmuggent med postens gang:)

Mvh.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mat skal smake godt, ikke bare være full for vommen. Da er jeg enig i at lønnesirupen er på sin plass, Samlanes.

N

nb

Gjest
Ethvert møblert hjem bør ha et par surdeigskulturer i sving.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.881
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
"Blitzbrød" for hverdagen

1 liter lunken vann
1 ss salt
1 terning gjær
1 ts honning
1100g fullkornmel (jeg bruker 300g rug og 600g spelt som jeg maler selv og 200g siktet spelt- men dette er åpent for enhver. Ikke bruk mer enn 30% rug)
200g frø (solsikke, gresskar, sesam, linfrø)
2 ss eddik (jeg bruker balsamico)
2 ss olje

-Løs opp gjær i vannet sammen med honning.
-Rør i resten
-blir en ganske tynn deig/røre

Ha i en fettet form og sett i KALD ovn.
sett på ovn på 200grader og bak i 60-70 minutt
snu brødet på en rist og sett den 10 minutt til i avslått ovn i restvarmen.

blir en skikkelig grov brød- smaker best fersk, selvfølgelig- og den er så enkelt å lage at den kan bakes ny hver dag

• Liker
Reaksjoner: 666
N

nb

Gjest
Staple-brødet hjemme er dette - som er et av de absolutt bedre grovbrødene jeg har vært borti, samboeren fant det på en matblogg. Veldig godt er det i alle fall. Som regel ikke jeg som baker det, men det er forsåvidt ganske rett frem:

75 gram havrekli
75 gram solsikkekjerner

75 gram gresskarkjerner

75 gram linfrø

50 gram store havregryn

200 gram sammalt hvete, grov

200 gram sammalt rug, grov

9 dl kaldt vann

Bland dette og la stå i bollen noen timer eller over natten i kjøleskap.

Ha i eltebollen sammen med resten av ingrediensene
ca 2 dl vann
2 ss maltekstrakt eller honning honning eller sirup
1 ss salt
25 gram fersk gjær
900-1000 gram hvetemel

Kjør til passe konsistens, la heve til dobbelt størrelse, ha i brødformer og hev en gang til. Stek på 220 grader. Bør ta rundt 45 minutter, jeg pleier å ta de ut av formene når ca 10 min gjenstår og la de steker ferdig.

Sist redigert:
N

nb

Gjest
For ordentlige brød er det surdeig som gjelder - både fint og grovt. Her er en av mine favoritter, og den jeg baker suverent oftest:

Ganske omstendig prosess, men verdt innsatsen - tid er den viktigste ingrediensen for et godt resultat.
Man tager 500g surdeig (50/50 vann og mel). Finnes ørten måter å starte en surdeigskultur på - søk på nettet. Til dette brødet bruker jeg som er laget kun på hvetemel og vann. Har den i kjøleskapet og mater den ca en gang i uken om jeg ikke baker.

950g siktet hvetemel, 50g siktet rugmel og 650g vann blandes. La stå en halvtime. Tilsett surdeigen og 25g salt. Det er ganske mye salt, men dette er ikke stedet for å kutte på saltinntaket - brød uten salt smaker ingen ting. Vannet skal ikke være kroppstemperert, romtemperatur er greit eller kaldere. Det tar lengre tid om det er kaldt.

Elt til deigen er smidig, det tar den tiden det tar. Min maskin er gammel og ikke så effektiv som nyere saker, så jeg elter rundt en god halvtime. Lav hastighet de første par minuttene, deretter raskere. Deigen er ferdig eltet når den er smidig og har en glatt overflate. Surdeigen skal være romtemperert og ikke komme rett fra kjøleskapet.

Ha over i en bolle smurt med olivenolje og la stå noen timer. En fire-fem timer burde holde. Det skal heve en god del på denne tiden.

Hell deigen på benken og del den i to (gir to ganske store brød). Brett de to emnene forsiktig inn fra hver side og la de hvile en time med plastfolie over. Gjenta denne prosessen tre ganger. Jeg legger de så over i en hevekurv og lar de heve til dobbelt størrelse. Det tar den tiden det tar - vi snakker mange timer her.

Varm ovnen til 250 grader og kok opp litt vann.

Hvelv brødet ut på bakepapir, strø over siktet rugmel (hvetemel kan også brukes, men det blir gult av stekingen). Snitt brødet med en svært skarp kniv. Sett brødet i ovnen, sleng inn ca 1 dl vann i bunnen av ovnen og lukk døren umiddelbart. Vannet gir damp som gir fin skorpe. Slå ned varmen til 220 grader etter fem minutter og stek totalt i type 40-45 minutter. Det er ferdig når det har fått fin skope og lyder hult når man banker på undersiden. IKKE åpnen ovnen for å sjekke før mot slutten av steketiden.

surdeig.jpg

Tåler godt litt lokale variasjoner:
- mengden rugmel kan justeres fra 50-200 gram alt ettersom hvor grovt man ønsker det. Bruk da mindre hvetemel
- litt av vannet kan byttes ut med en kurant ale, jeg bruker som regel spitfire. Da kan man i tillegg lage en guffe av rugmel og øl som smøres over brødet like før steking

Dette er et veldig godt allround-brød som funker til det meste. Skjeres i skiver og fryses - husk da matpapir mellom skivene, ellers kan det bli vanskelig å få de fra hverandre. Alternativt kan man fryse et helt eller halvt brød mens det fortsatt er litt varmt, om man da gir det en 10-15 minutter på 250 grader med litt vann i bunnen av ovnen blir det som ferskt og skorpen blir sprø og fin.

S

sorgenfri

Gjest
GryteBrød!

Leste en artikkel i DN og bestemte meg for å gjøre et hederlig forsøk!

Eltefritt grytebrød - DN.no

Det var enkelt, og tok ikke lang tid - selv om en må planlegge litt i forveien.

IMG_1151.jpg

Her, er siste del av hevingen ferdig - og gryta er forvarmet i ovnen.

IMG_1155.jpg

Gikk helt greit å vippe det oppe i gryta

IMG_1159.jpg

Så! ferdig bakst!

IMG_1162.jpg

Definisjonen på lang tid? - Tiden det tar fra du tar ut brødet av ovnen til du kan begynne å spise det:)

H

Hardingfele

Gjest
Herlig med "crock pot" no-knead brød!

Noen anbefalinger når det gjelder mel. Italiensk hvetemel finnes i norske butikker. Nå har Villa Paradiso begynt å distribuere det de kaller "pizzamel." Det er strålende hvetemel. De har også andre meltyper:
Pizza delight! | På kjøkkenbenken | God mat skal lagast med kjærleik og rause målPå kjøkkenbenken | God mat skal lagast med kjærleik og rause mål

Ellers har Holli Mølle et flott utvalg melsorter. Jeg laster gjerne inn en del når jeg er i nærheten av en forhandler. Nettstedet viser forhandlere, samt muligheter for å gjøre større innkjøp.
Om Holli Mølle - Holli Mølle

Sist redigert av en moderator:

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Hei,

Må bare på forhånd si beklager om jeg nå bryter alle bud og dødssynder på en gang, MEN:

Er det noen av dere brødbakefolk som har erfaring med brødbakemaskin, og som kan anbefale det? Jeg er utrolig glad i brødmat og tanke på å stille maskinen inn slik at jeg kan våkne til ferskt grovbrød med smør og brunost er veldig forlokkende. Da kan jeg ikke stå i 60-90 minutter og blande, elte og steke først..

Om det også finnes opskrifter til brødbakemaskin til deling hadde det også vært kanon. ;D

S

sorgenfri

Gjest
Hei Della.

Jeg, kjøpte den fineste brødbakemaskinen jeg kunne finne, og satte til verks. Alt går helt fint helt til du skal spise baksten. Det smaker - sånn som det lukter inne i elektriske apparater - om du forstår?

Dette var for 10 år siden så det kan hende at det ikke er slik lengre, men for meg var dette helt feil, selv om tanken på å våkne opp til deilig ferskt brød er forlokkende.

Det brødet jeg bakte ikveld smaker BRØD - godt brød:)

C

cruiser

Gjest
timer på stekeovnen er bedre løsning enn brødbakemaskin

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har en stor Wilfa brødbakemaskin, med doble eltebøyler i. Den tar brød av ca12-13dl mel.

Det blir gode brød (har pimpa opp ei bra oppskrift selv) og hvis du bruker økologisk hvetemel, så får du kjempegod loff...

Hvis brødene blir veldig grove hender det at det ramler ned litt i midten, så da blir "djevleskiver" (brødskiva får horn) ☺

Johan-Kr

Sist redigert:

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Hei,

Takker for svar.

Jeg har mer funksjoner på den ovnen min enn det som sunt er...:)
Tror kanskje jeg må gå til innkjøp av en brødbakemaskin alikevel. Det får bare legges til i den stadig lengre listen over gale innkjøp jeg har gjort opp igjennom tiden. Med den prisen som er på den maskinen er det jo særdeles billig dårskap kontra et par høyttalere til 100K som blir solgt for 50K 6 måneder senere..:p

Hypotesen min er at "elektronikken må innspilles" slik at all kjemi blir kokt av utstyret. Tenk også over den potente kombinasjonen av naiv bygdetulling og placebo-effekt! ;D

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sånn apropos brødmaskin.

Det er to ting du ikkje vil gjøre med den:
- å vaske beholderen i oppvaskmaskina tar kål på non-stick-belegget. Vask for hånd.
- bruke metallredskap for å få løs rørepinnene. Bruk redskaper av plast til dette.

Johan-Kr

Topp Bunn