Blei såpass vellykket brødbaking i helgen at eg vil dele den med andre som vil prøve seg på ekte Hig End brød både mtp pris og smak
Dette er brød uten kveitemjøl(hvetemel),kun økologisk varer fra sunkostkjeden,dette blir 3 brød.
1: ca 8 hg finmalt spelt(Navn/merke mel, Holli steinmalt mel.)
2: ca 8 hg siktet spelt,samme merke,Holli.
3: ca 2hg havregryn(helios)+ca 2hg speltflak(merke spielberg/demeter)
4: 1-2dl Helios lønnesirup.
5: 1.5l veske,jeg brukte ca 50% eplejuice+50% havredryck,varmet opp til 40-42grader.
6: ca 1spiseskei bakepulver
7: ca 2 spsk fiber husk fra sunkost,hjelper på god konsistens.
8: 1-2spsk salt.
9: Håndfull med valnøtt,kan og supplere med aprikos etc.
10: 1pk gjær fra sunkost.
Ha gjær oppi lunken veske i stor bolle/panne,bland alle ingredienser godt,legg forkle over,settes på lun plass til ca dobbel zize.(ca 1-1,5t)Elt 3 like store brød,puttes oppi brødform. Heves til brødet fyller ca til topps i formen,helst litt over om allt klaffer perfekt.(tar ca 1 time på badegulv)
Steiketid midt i ovnen 50-60min,180-200grader,sikkert mulig å få til med varmluft også,spesiellt intr om man dobler oppskriften til 6brød.
Mvh(stappmett.)
Dette er brød uten kveitemjøl(hvetemel),kun økologisk varer fra sunkostkjeden,dette blir 3 brød.
1: ca 8 hg finmalt spelt(Navn/merke mel, Holli steinmalt mel.)
2: ca 8 hg siktet spelt,samme merke,Holli.
3: ca 2hg havregryn(helios)+ca 2hg speltflak(merke spielberg/demeter)
4: 1-2dl Helios lønnesirup.
5: 1.5l veske,jeg brukte ca 50% eplejuice+50% havredryck,varmet opp til 40-42grader.
6: ca 1spiseskei bakepulver
7: ca 2 spsk fiber husk fra sunkost,hjelper på god konsistens.
8: 1-2spsk salt.
9: Håndfull med valnøtt,kan og supplere med aprikos etc.
10: 1pk gjær fra sunkost.
Ha gjær oppi lunken veske i stor bolle/panne,bland alle ingredienser godt,legg forkle over,settes på lun plass til ca dobbel zize.(ca 1-1,5t)Elt 3 like store brød,puttes oppi brødform. Heves til brødet fyller ca til topps i formen,helst litt over om allt klaffer perfekt.(tar ca 1 time på badegulv)
Steiketid midt i ovnen 50-60min,180-200grader,sikkert mulig å få til med varmluft også,spesiellt intr om man dobler oppskriften til 6brød.
Mvh(stappmett.)