high-end baking

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.751
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    må nyte finværet og fyrte opp ovnen min

fint og varmt

skrapt ut og kostet og (nesten) klart til brukt (litt for varmt med 350grader, men ovnen må hvile litt at varmen fordeler seg)

passe temp

sulten ?

Vedlegg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.751
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    driver med søtbaksten nå, som ovnen er litt avkjølt- og til slutt kommer kjøttet i

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fyrer du med i samme kammer som du baker. Dvs varmer opp ovnen først med kull, og så rengjør den, og til siste setter inn deigen for steking?

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.751
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    ja, men jeg fyrer med ved, ikke kull.

viktig at det er ikke er bjørkeved, siden den gir en veldig bittert smak.

jeg skraper asken i skuffen under bakekammeret og koster den ut med en stålkost etterpå.

fyrer du i en annen kammer, får du ikke den typiske vedsmaken

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.751
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    søtbaksten ("påskebrødet") er ferdig...

.... og kjøttet er i ovnen.... sennepsglasert svinekam og provencefyllt lammelår. lammet sprang i skauen bak huset hele siste sommeren...

i morgen tidlig har ovnen fortsatt rund 120grader, da blir det ovnstørkete tomater til pizzasausen neste gang jeg fyrer opp ovnen ;D

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvor lenge holder ovnen bake/steketemperatur etter at den er varmet opp?

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.751
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    litt avhengig av hvor mange bakeganger du har-

ideelt skyter du inn brødet ved rund 300grader, deretter kan du steke rundstykker, baguetter, osv. når ovnen er nede på ca. 220 kan du bake søtbaksten. til slutt skyver du inn kjøttet hvis du vil utnytter en fyring maksimalt. (du kan selfølgelig dropper søtbaksten og steke kjøtt allerede ved 260grader)
    jo oftere du åpner døra og har ting inn og ut jo raskere synker temperaturen (også litt avhengig hvor mye bakverk du har i ovnen)

som regel går den fra 320 til 200 i løpet av 4 timer - men da baker jeg 6 store 2kg rugbrød og ett helt lass med rundstykker. når jeg er ferdig med det og døra forblir lukket holder den seg ved 200 i 3-4 timer til. som sagt neste morgen har den som regel 120-130 grader, perfekt til å varme rundstykker til frokosten ;)

når jeg er ferdig med bakingen fyller jeg ovnen med ved til neste gang, da blir veden skikkelig tørr....

in høsten er det fint å bruker restvarmen til å tørke frukt, sopp, osv..

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Hvor lang tid tar det å fyre opp ovnen? Kunne tenkt meg en sånn en... Har du en slags bruksanvisning til byggingen? Kan tenke meg den er perfekt ti Pizza... Må vel være an schlager på hageparty. :)

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.812
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende!

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Fikk lyst å bygge en sånn selv nå- veldig interessant og imponerende!!

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Stilig, ante ikke at den holdt så lenge på varmen, slik kunne jeg tenkt meg også.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.751
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Haugenial skrev:
    Hvor lang tid tar det å fyre opp ovnen? Kunne tenkt meg en sånn en... Har du en slags bruksanvisning til byggingen? Kan tenke meg den er perfekt ti Pizza... Må vel være an schlager på hageparty. :)

tar en par/tre timer til å varme den opp- helst ikke for fort, ellers så risikerer du sprekk i steinen

fins ikke noe bedre pizza enn en som kommer fra vedovn.

kjøpte ett byggesett (kun innmaten) fra http://www.backdorf.de/

det går an å kjøpe ferdige ovner også-- finns en del billigere løsninger også- men denne er den desidert beste (mest gjennomtenkt)

V

vredensgnag

Gjest
    Må si meg enig i Brasses applaus her - selv om Kane applauderer en elendig forestilling i filmen, så er det litt av en herlighet trådstarter viser! ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Stilig. Akkurat kommet hjem fra Nice hvor de har verdens beste pizza. http://www.crescere.fr/restaurants-pizzanice.htm

Diskuterte med jr for 30 minutter siden om å steke pizzan på jernplate i Webern. Den ovnen din er jo i en helt annen liga. Skal studere linken nøye ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg studert linken. Første gangen kona syns noe på sentralen er spennende. Hva koster innsatsen ferdig befraktet (ikke fruktet) til Noreg?

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.751
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    vi betalte rund 3000€ med toll og frakt.

litt avhengeig hva du skal bruke den til -vi kjøpte den største versjonen siden jeg baker brød regelmessig- bruker du den kun til kos i hagen i nu og ne er de mindre versjonene ett bra alternativ.

da får du med alle ildfaste stein, ildfast mørtel, isolering, dør, askeskuff, termometer, og litt småutstyr.
    hvordan du bygger utsiden er opp til deg. (finns masse forskjellige byggeforslag under "referenzen" link på websiden)
    .
    du kan få den kjøpt ferdig i metallkasse på ben som koster selfølgelig en del ekstra- i etterkant, hvis jeg regner tid og materialkostnader (har aldri murt med tegl før, og skal mest sansynlig ikke gjøre det en gang til :p) , hadde det vært vert en vurdering å kjøpe seg en ferdig ovn og bare snekret seg en liten tak over.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.751
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    velbekomme ;D

hel skrev:
    Nå har jeg studert linken. Første gangen kona syns noe på sentralen er spennende. Hva koster innsatsen ferdig befraktet (ikke fruktet) til Noreg?
    om du/ dere er interessert og har lyst å se ovnen "live" er det bare å ta en tur - bor på Hadeland, 1 time nord for Oslo

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    slartibartfast skrev:
    ja, men jeg fyrer med ved, ikke kull.

viktig at det er ikke er bjørkeved, siden den gir en veldig bittert smak.

jeg skraper asken i skuffen under bakekammeret og koster den ut med en stålkost etterpå.

fyrer du i en annen kammer, får du ikke den typiske vedsmaken
    En fantastisk ovn, og et svært imponerende resultat! :D
    Ettersom jeg har tilgang på en liknende løsning / ovn, (ca 70-80 år gammel, håndbygget) i et såkalt bakstehus på feriestedet vårt, kunne det vært morsomt å teste denne. Noe jeg / vi for så vidt har tenkt på mange ganger, men hittil har det blitt med tanken.
    Stusser litt omkring bruk av bjørkeved, og var ikke klar over at veden setter smak? Den rakes jo uansett ut før man begynner å bake?
    Mistror deg slett ikke, men hva slags ved er å anbefale i stedet? Furu, Gran, Osp? ::)

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.751
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    det kan du bruke alt sammen- jeg har ikke testet det meg bjørkeved, men de sier at den inneholder for mye tjære og den gir en bittert smak- selv om du raker ut mesteparten så blir det altid igjen noe- baksten har en tydelig vedfyrings-smak...

N

nb

Gjest
    slartibartfast skrev:
    om du/ dere er interessert og har lyst å se ovnen "live" er det bare å ta en tur - bor på Hadeland, 1 time nord for Oslo
    Gidder kun om du serverer egenproduserte pølser;)

Imponerende skue. I Frankrike i gamle dager var det jo så vidt jeg har skjønt vanlig at bøndene satte en gryte med herlighet i ovnen til landsbybakeren om morgenen etter at han hadde stek brødene sine, den putret fint på ettervarmen til det var lunchtid.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    slartibartfast skrev:
    det kan du bruke alt sammen- jeg har ikke testet det meg bjørkeved, men de sier at den inneholder for mye tjære og den gir en bittert smak- selv om du raker ut mesteparten så blir det altid igjen noe- baksten har en tydelig vedfyrings-smak...
    Takker! Da vet jeg jo straks litt mer om saken.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Ta noen bilder når du har bakt pizza da, spent på å se resultatet.
    Er dette et selvbygg eller finnes ovnen å få kjøpt som et kit?

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.751
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    wotg skrev:
    Ta noen bilder når du har bakt pizza da, spent på å se resultatet.
    Er dette et selvbygg eller finnes ovnen å få kjøpt som et kit?
    slartibartfast skrev:
    tar en par/tre timer til å varme den opp- helst ikke for fort, ellers så risikerer du sprekk i steinen

fins ikke noe bedre pizza enn en som kommer fra vedovn.

kjøpte ett byggesett (kun innmaten) fra http://www.backdorf.de/

det går an å kjøpe ferdige ovner også-- finns en del billigere løsninger også- men denne er den desidert beste (mest gjennomtenkt)
    :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn