Hifisentralens-medlemsbilder: Mai 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Formålet med denne tråden er å inspirere Hifisentralens brukere til å fotografere og legge ut bilder. Motiv er selvvalgt og kan omhandle det meste, men svært støtende innhold kan bli fjernet av moderatorer. Det er også åpent for å gi hverandre konstruktiv kritikk og forslag til bilderedigering. Vi håper at mange vil bidra, og vise frem bilder de synes er fine, spesielle, kunstneriske, noe de er opptatt av eller vil formidle. Lykke til!


    Retningslinjer for posting av bilder:

    - Denne tråden er til for posting av bilder 6.-31. mai 2011, og er sticky i samme periode.
    - Den som poster bilder må selv være fotografen som har tatt dem.
    - Det er ingen krav til bildekvaliteten, men det bør fortrinnsvis være bilder du på en eller annen måte er godt fornøyd med og vil dele med andre.
    - Det er ikke et krav at bildene er tatt denne måneden, men de skal helst relateres til det du holder på med for tiden.
    - Det er lov å legge ut bildeserier med inntil 4 bilder med en viss relevans mellom bildene.
    - Liggende bilder skal maksimalt være 1280 piksler i bredden, mens stående bilder skal maksimalt være 1280 piksler i høyden.
    - Det er ingen krav til hva slags kamera som kan brukes.
    - Legg gjerne ved EXIF, men dette er ikke et krav.
    - Kommenter gjerne dine bilder med presentasjon eller overskrift.
    - Det er lov å kommentere bilder og komme med bildekritikk når som helst -også etter mai 2011.
    - Publiserte bilder kan benyttes av Hifisentralen til å promotere bildetråden.
    - Reglene for posting i bildetråden kan endres dersom særlige hensyn tilsier det underveis.
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Dette bildet ble tatt på ett Tom Waits treff på Hitra i 2007



    Smoke Bubble by St Ivar, on Flickr

    Synes jeg har klart å fange øyeblikket godt under vanskelige lysforhold og uten bruk av blits.
    Relaterer dette til mai siden jeg skulle vært på Sicilia og truffet denne gjengen 26. til 29. mai, men må dessverre stå over i år pga. høyt arbeidspress og lite penger..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det der var et utrolig bra stemningsbilde. Man føler nesten sitter der, på siden.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Tau

    DSC_0341.JPG


    Fremdrift

    DSC_0269.JPG


    Bildet "Tau" ble tatt med Tamrons nye 70-300mm f/4-6,3 SP VC USD, og lå fremme i dagen da jeg så det ute i hagen, og kom frem i sola da snøen smeltet vekk. "Fremdrift" er tatt med et annet Tamron objektiv; 17-50mm f/2.8 SP AF, og lå fremme i dagen på veien til og fra barnehagen en dag nylig.
     
    Sist redigert:
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Siden vi er på HFS er kanskje denne på sin plass :)

    Kabler

    Kabler.jpg


    Tatt med PENTAX K-r på ISO200 og skarphet er justert opp litt i PS.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    806
    Antall liker
    530
    Hmm... Kabler ja..

    IMG_0390 (Custom).JPG


    Iso 100, 1/250, F 4
     
    Sist redigert av en moderator:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    zuzubolin skrev:
    Dette bildet ble tatt på ett Tom Waits treff på Hitra i 2007



    Smoke Bubble by St Ivar, on Flickr

    Synes jeg har klart å fange øyeblikket godt under vanskelige lysforhold og uten bruk av blits.
    Relaterer dette til mai siden jeg skulle vært på Sicilia og truffet denne gjengen 26. til 29. mai, men må dessverre stå over i år pga. høyt arbeidspress og lite penger..
    Skikkelig bra bilde ! Jeg for en følelse av å gå litt tilbake i tid når jeg ser på det (litt gamledager altså) stemningen er til å ta og føle.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ulriken, sett fra Blåmanen. Dette er tatt med en gammel Nikon Series E 70-210mm f/4 montert på Nikon D7000. Manuell fokus og selvsagt ikke state-of-the-art glass, men det er artig med et kamera som kan måle lys med gamle objektiver.
    _DSC1190.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Bilder tatt idag, lett redigert i PS.

















     
    R

    RL69

    Gjest
    For komme med et bidrag jeg også da.....

    Ble i forrige mnd kjent med 8-10 hobbyfotografer som drev å tok bilder av en litt spesiell fugl i en av parkene her i Beijing. De fikk forklart meg at fuglen er utbredt i Australia og at det er skjeldent den kommer så langt nord.

    0352_1280.jpg


    7D_70-200 2,8 IS II_1,4x III_1/160_f/8,0_ISO800_280mm

    MVH
     
    Sist redigert av en moderator:
    R

    RL69

    Gjest
    Vanskelig å stoppe nå....

    0548_1280.jpg


    Høyeste blokka i nabolaget. Bodde i dette strøket i 2008. Nå bor vi ca 500m lengere nord.

    7D_TS-E 17 4,0_8_f/8,0_ISO100_17mm (Shift opp ca 6mm).
     
    Sist redigert av en moderator:

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    581
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Festivaltid nærmer seg. Dermed et nostalgisk tilbakeblikk til den supre/harrye/nostalgiske festivalen Sandnes Classic Rock Festival. :). Den eksisterer dessverre ikke mer, disse bildene er fra 2008 hvor vi i tillegg til Raga (i rødt og blått) fikk Slade, Mott the Hopple, Rodder'n etc. Du så morro det var ;D.
    Raga 2 (1 of 1).jpg
    Raga (1 of 1).jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Vil du være med så heng på

    DSC_0621.JPG


    Et av dagens blinkskudd. Stod bakpå en militær feltvogn, som nå er i sivil eie.
     
    Sist redigert:

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KOL69 skrev:
    For komme med et bidrag jeg også da.....

    Ble i forrige mnd kjent med 8-10 hobbyfotografer som drev å tok bilder av en litt spesiell fugl i en av parkene her i Beijing. De fikk forklart meg at fuglen er utbredt i Australia og at det er skjeldent den kommer så langt nord.



    7D_70-200 2,8 IS II_1,4x III_1/160_f/8,0_ISO800_280mm

    MVH
    KOL69
    Virkelig et godt bilde av en nydelig og trivelig fugl.
    Det er en pekin robin (Kinesisk/Japansk nattergal og i Norge nå navngitt som Sangtimalie mot før alm. solfugl)
    Som navnet sier Kinesisk nattergal så hører fuglen hjemme først og fremst i Kina og Japan mener også vest for Kina (Edit; ja India, Nepal, Pakistan and Vietnam. også), men så langt jeg vet ikke egentlig i Australia, derimot finnes det populasjoner på Hawai (antagelig rømte volierfugler/privathold)

    Flott sangfugl og trivelig og ganske tillitsfull.

    Honningsuger.jpg


    Jeg har 2 par av de ute i hagen her og har hatt denne typen siden sent av 90 åra og fått frem i alt 8 unger.
    Hvor mange jeg nesten har fått frem er mindre hyggelig å snakke om, men det må være 30+ som har klekket her som ikke har blitt særlig eldre enn fra 10 til 30+ dager ca.
    De 8 har blitt året og/eller flere år og, 3 av de jeg nå har er fra eget oppdrett.
    Jeg regner 1 år som godkjent fått frem.

    Mvh.KW
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Overvåking I: "Intet at bevokte"

    DSC_0280_01.JPG


    Overvåking II: "Storebror ser deg"

    DSC_0498.JPG


    Tidene forandrer seg, åpenbart. Tele-zoom er morsomt og gir utrolig muligheter. Disse ble tatt med et par dagers mellomrom, når jeg var ute og gikk tur med barnevogna, så slo det meg at dette måtte være brukbare motiver.
     
    Sist redigert:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Et døende tre i en gammel skog. Leica X1. Ubehandlet og frihånd. Klikk og det blir større

    bilde q.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ingen bildekritikere ute og går? -tilbakemeldinger er ønskelig.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    zuzubolin skrev:
    Dette bildet ble tatt på ett Tom Waits treff på Hitra i 2007



    Smoke Bubble by St Ivar, on Flickr

    Synes jeg har klart å fange øyeblikket godt under vanskelige lysforhold og uten bruk av blits.
    Relaterer dette til mai siden jeg skulle vært på Sicilia og truffet denne gjengen 26. til 29. mai, men må dessverre stå over i år pga. høyt arbeidspress og lite penger..
    kult stemningsbilde! skulle ønske det var større
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    KOL69 skrev:
    For komme med et bidrag jeg også da.....

    Ble i forrige mnd kjent med 8-10 hobbyfotografer som drev å tok bilder av en litt spesiell fugl i en av parkene her i Beijing. De fikk forklart meg at fuglen er utbredt i Australia og at det er skjeldent den kommer så langt nord.



    7D_70-200 2,8 IS II_1,4x III_1/160_f/8,0_ISO800_280mm

    MVH
    KOL69
    er dette behandlet i et bilderedeigeringsprogram og eventuelt hva er gjort, Flott bilde!
     
    R

    RL69

    Gjest
    KW skrev:
    KOL69 skrev:
    For komme med et bidrag jeg også da.....

    Ble i forrige mnd kjent med 8-10 hobbyfotografer som drev å tok bilder av en litt spesiell fugl i en av parkene her i Beijing. De fikk forklart meg at fuglen er utbredt i Australia og at det er skjeldent den kommer så langt nord.



    7D_70-200 2,8 IS II_1,4x III_1/160_f/8,0_ISO800_280mm

    MVH
    KOL69
    Virkelig et godt bilde av en nydelig og trivelig fugl.
    Det er en pekin robin (Kinesisk/Japansk nattergal og i Norge nå navngitt som Sangtimalie mot før alm. solfugl)
    Som navnet sier Kinesisk nattergal så hører fuglen hjemme først og fremst i Kina og Japan mener også vest for Kina (Edit; ja India, Nepal, Pakistan and Vietnam. også), men så langt jeg vet ikke egentlig i Australia, derimot finnes det populasjoner på Hawai (antagelig rømte volierfugler/privathold)

    Flott sangfugl og trivelig og ganske tillitsfull.

    Jeg har 2 par av de ute i hagen her og har hatt denne typen siden sent av 90 åra og fått frem i alt 8 unger.
    Hvor mange jeg nesten har fått frem er mindre hyggelig å snakke om, men det må være 30+ som har klekket her som ikke har blitt særlig eldre enn fra 10 til 30+ dager ca.
    De 8 har blitt året og/eller flere år og, 3 av de jeg nå har er fra eget oppdrett.
    Jeg regner 1 år som godkjent fått frem.

    Mvh.KW
    Ja-ja... ser man det! Mine kinesisk- og ornitologikunskaper er rett og slett langt under pari!

    MVH
    KOL69
     
    R

    RL69

    Gjest
    65finger skrev:
    er dette behandlet i et bilderedeigeringsprogram og eventuelt hva er gjort, Flott bilde!
    Crop/USM/Saturation.
    Det er croppet en hel del (vanskelig å komme helt innpå småfugler med bare 280mm).
    Moderat bruk av Unsharpen Mask og Saturation. Har ikke kalibrert skjerm så det kan hende jeg er "way off".

    Fint du likte bildet.

    MVH
    KOL69
     
    R

    RL69

    Gjest
    Nok et bilde av den nå ikke så lite utbredte fuglen (fra april):

    0389_1280.jpg


    7D_70-200 2,8 IS II_1,4x III_1/250_f/8,0_ISO800_280mm
    En del crop og litt USM. Har ligget unna fargemetningen denne gangen.

    @ KW: Siden du har slike i hagen din: Holder du til i Norge?

    MVH
    KOL69
     
    Sist redigert av en moderator:
    R

    RL69

    Gjest
    Da er vi i gang igjen.....

    Tang Ren Cha Dao_3453_1280.jpg


    7D_70-200 IS II_1/125_f/4,0_ISO100_200mm_exp.comp -3
    Litt crop i nedre og høyre kant. Moderat USM.

    Tatt gjennom vinduet til et tehus i Bejing. Bildet ble tatt i går under en lengre vandring.
    Er ganske fornøyd med dette bildet.

    MVH
    KOL69
     
    Sist redigert av en moderator:
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    KOL69 skrev:
    Da er vi i gang igjen.....



    7D_70-200 IS II_1/125_f/4,0_ISO100_200mm_exp.comp -3
    Litt crop i nedre og høyre kant. Moderat USM.

    Tatt gjennom vinduet til et tehus i Bejing. Bildet ble tatt i går under en lengre vandring.
    Er ganske fornøyd med dette bildet.

    MVH
    KOL69
    virkelig bra! toppklasse!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Age of Petroleum

    DSC_0685_01.JPG


    Dette bildet viser kanskje i større grad dimensjonene på Polar Pioneer, boreplattformen Statoil nå skal bruke utenfor Nordland. Det er ingen tvil om at Norges framtid innen petroleumsvirksomhet ligger i Nord-Norge.

    DSC_0681_02.JPG


    Forøvrig tatt med Tamron SP 70-300mm VC USD og Tamron SP 17-50mm.
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.046
    Torget vurderinger
    32
    Litt (forhåpentligvis) konstruktiv fotokritikk:

    De to bildene av boreplattformene synes jeg mangler litt når det gjelder bildekomposisjon. Hovedmotivet er verken helt sentrert eller befinner seg i ett av de gylne snitt. På det øverste bildet er også dekket øverst til venstre helt i linje med fjellet i bakgrunnen. Det er litt uheldig.

    Her er mange glimrende tips til bildekomposisjon som gjør at motivene kommer enda bedre fram i bildene man tar.

    Kort fortalt skaper sentrert hovedmotiv ro i bildet, men om det ikke er det man er ute etter, så blir bildene mer dynamiske om hovedmotivet plasseres i det gylne snitt. Har man mulighet til å benytte seg av naturlige linjer som trekker seeren innover i bildet, eventuelt rundt og rundt i det, så er det strålende.

    Roy
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ender

    DSC_0743.JPG


    DSC_0736_01.JPG


    Dagens fangst.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    Litt (forhåpentligvis) konstruktiv fotokritikk:

    De to bildene av boreplattformene synes jeg mangler litt når det gjelder bildekomposisjon. Hovedmotivet er verken helt sentrert eller befinner seg i ett av de gylne snitt. På det øverste bildet er også dekket øverst til venstre helt i linje med fjellet i bakgrunnen. Det er litt uheldig.

    Her er mange glimrende tips til bildekomposisjon som gjør at motivene kommer enda bedre fram i bildene man tar.

    Kort fortalt skaper sentrert hovedmotiv ro i bildet, men om det ikke er det man er ute etter, så blir bildene mer dynamiske om hovedmotivet plasseres i det gylne snitt. Har man mulighet til å benytte seg av naturlige linjer som trekker seeren innover i bildet, eventuelt rundt og rundt i det, så er det strålende.

    Roy
    Takker for oppmerksomheten. Det er kanskje litt å hente på de motivene, men som du ser er omgivelsene ikke helt ideelle. Men noe å jobbe med utvilsomt. Håper du like rmine ender bedre.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Takk. Ender er et sikkert vårtegn.

    På bildet ditt, 65finger, har du croppet det? -i så fall så kunne kanskje bildet vist litt mer av rota på treet. Ellers var det pent og detaljert. Et godt bilde.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    bjornh skrev:
    Takk. På bildet ditt, 65finger, har du croppet det? -i så fall så kunne kanskje bildet vist litt mer av rota på treet. Ellers var det pent og detaljert. Et godt bilde.
    Har ikke gjort noe annet enn størrelse-tilpassning. Men skal gjøre et forsøk
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    bjornh skrev:
    Ender

    index1.png
    index1.png


    Dagens fangst.
    En midtstilt and - midtstilt regnes vanligvis som litt "kjedelig". Jeg har prøvd meg med en beskjæring - bare for å illustrere at slikt kan gi bilder med et helt annet inntrykk:

    Ellers har jeg gått inn på Levels i Photoshop og justert litt - og endelig litt forsiktig oppskarping.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Du skarpet det opp litt til altså? Jeg hadde gjort litt oppskarping, samt finjustert for sol og farge, uten å overdrive.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Den oppskarpingen jeg gjorde var ytterst beskjeden. Smak og behag. Det er jo vanskelig å se hva som er riktig på et såpass lite motiv - men jeg har litt sansen for at motivet skal ha "glimtet i øyet" - altså uten disse litt slørete blikkene som en del portretter og dyrebilder fremstår med.

    Det meste av jobben jeg gjorde, foregikk i Levels. Jeg definerte andens hvite brystparti som hvitpunkt - og fikk dermed litt mindre gråskjær eller slør over bildet. Pluss at jeg strammet opp mellomtonekontrasten litt. Men igjen: slikt er jo også et spørsmål om smak og behag.

    Untitled-1.jpg



    Når kurvene ser ut som de gjør på det øverste eksemplet, har man på en måte ikke utnyttet hele dynamikken i det som ligger i det digitale negativet. Bildet blir litt grått. Tighter man det til, som på den nederste kurven - ved hjelp av disse små flyttbare pilene i Photoshop - blir det mer sting i bildet. Det er ikke alltid at sting er tingen - noen ganger er grått allright. Smak og behag altså.
     
    Sist redigert av en moderator:

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KOL69 skrev:
    Nok et bilde av den nå ikke så lite utbredte fuglen (fra april):


    7D_70-200 2,8 IS II_1,4x III_1/250_f/8,0_ISO800_280mm
    En del crop og litt USM. Har ligget unna fargemetningen denne gangen.

    @ KW: Siden du har slike i hagen din: Holder du til i Norge?

    MVH
    KOL69
    Ja, de er i et nærmere 100 kvm. stort voliere ute i min hage (i Bærum).
    De kan bevege seg fritt i et ca. 17 meter langt og 4-5 meter dypt voliere, så videre i vinkel en "sluse" på 6x1,5 meter til ytterligere et helt overbygd 4x4 meter med plasttak og 3,5 tette vegger (hvor jeg forer og bildene er tatt nå for en time siden.
    Fra den sistnevnte 16 kvm kan de så komme seg inn i min vinterhage (innevoliere der på ca. 2x2 meter)
    og om ikke det skulle være nok så kan de fra dette komme seg inn (og ned) i et voliere nede i kjellerommet.
    Perfekt siden jeg ikke trenger å fange de inn mellom ute/inne.......vinter/sommersesong.

    Nå er dette (Leiothrix lutea) en hardfør fugl og en bekjent av med nede i Andebu hadde sine ute året rundt.

    Jeg rakk såvidt å knipse noen bilder før det ble overskyet og faktisk regn og tordenvær her.

    Jeg kommer nære nok, men det blir litt lite lys og de sitter ikke rolig alt for lenge om gangen.

    Derfor synes jeg bildene du har tatt virkelig er gode og skarpe, noe som gjør at jeg kanskje bør satse på bedre kamera ::)

    Det var hanfuglen jeg fikk best bilde av i dette forsøket.

    Robin 1.jpg


    Robin 3.jpg


    De fikk tilgang til yndlingsretten sin og derfor kom de inn i den overbygde delen hvor jeg forer.
    Den har en melbillelarve i nebbet, så dette må jeg ha kultur med.

    Mvh.KW
     
    Sist redigert av en moderator:

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hva skjer her da?
    Er ikke bildeinnleggingen akkurat som det var før?
    Nå la jeg inn 2 bilder og kun det ene kom inn, så prøvde jeg og legge inn det andre under rediger, så bytter de bare plass.
    Da prøver jeg her å legge inn det første som først var her og så ble borte da jeg prøvde å legge til det andre.
    Forrige gangen (innlegg 13) så kom ikke bildet inn i det hele tatt (og jeg kuttet ut bla. fordi det ikke var et godt bilde, mer som kommentar til Kol sine fuglebilder.

    Robin 3.jpg


    Mvh.KW
     
    Sist redigert av en moderator:

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Litt kommentarer til f.eks bildet med 2 ender og USM.
    Etter min smak så holder det seg innenfor grensen, men sterkere/videre USM for visning på skjerm bør en være forsiktig med.
    Mitt eget bilde av fuglen på greina er jo bare ikke skarpt nok i utgangspunktet, dette kommer av først og fremst bevegelsesuskarphet (dårlig lys og dermed for lang eksponeringstid, selv om jeg har stabi)

    Ikke ta USM (sharping) før bildet er croppet og satt ned til filstørrelse tenkt brukt.

    USM.jpg


    Radius går jo som det står, på pixels, så derfor er det greit å gjøre dette etter satt filstørrelse.
    Treshold går på de store ting kontra smådetaljer.
    Er det korn(ete) ved f.eks. dias eller alternativt støy på digitaltatte bilder, så kan en ved å øke treshold minske effekten av sharpingen der hvor det er kornete. ved f.eks. store rene/ensartede flater.
    Slik at en ikke sharper kornene, men likevel de noe større detaljene.

    Mvh.KW
     
    Sist redigert av en moderator:

    mixture

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2008
    Innlegg
    198
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Ett av mine favorittbilder fra sist sommer. Tatt med Pentax K200D og Tamron 17-50mm XR DiII 2.8
    IMGP6008x.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn