Hifisentralens-medlemsbilder: Juli 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Formålet med denne tråden er å inspirere Hifisentralens brukere til å fotografere og legge ut bilder. Motiv er selvvalgt og kan omhandle det meste, men svært støtende innhold kan bli fjernet av moderatorer. Det er også åpent for å gi hverandre konstruktiv kritikk og forslag til bilderedigering. Vi håper at mange vil bidra, og vise frem bilder de synes er fine, spesielle, kunstneriske, noe de er opptatt av eller vil formidle. Lykke til!


    Retningslinjer for posting av bilder:

    - Denne tråden er til for posting av bilder 1.-31. juli 2011, og er sticky i samme periode.
    - Den som poster bilder må selv være fotografen som har tatt dem.
    - Det er ingen krav til bildekvaliteten, men det bør fortrinnsvis være bilder du på en eller annen måte er godt fornøyd med og vil dele med andre.
    - Det er ikke et krav at bildene er tatt denne måneden, men de skal helst relateres til det du holder på med for tiden.
    - Det er lov å legge ut bildeserier med inntil 4 bilder med en viss relevans mellom bildene.
    - Liggende bilder skal maksimalt være 1280 piksler i bredden, mens stående bilder skal maksimalt være 1280 piksler i høyden.
    - Det er ingen krav til hva slags kamera som kan brukes.
    - Legg gjerne ved EXIF, men dette er ikke et krav.
    - Kommenter gjerne dine bilder med presentasjon eller overskrift.
    - Det er lov å kommentere bilder og komme med bildekritikk når som helst -også etter juli 2011.
    - Publiserte bilder kan benyttes av Hifisentralen til å promotere bildetråden.
    - Reglene for posting i bildetråden kan endres dersom særlige hensyn tilsier det underveis.


    Tidligere tråder:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...-hifisentralens-medlemsbilder-mai-2011-a.html
    http://www.hifisentralen.no/forumet...hifisentralens-medlemsbilder-juni-2011-a.html
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Noe jeg er særs opptatt med for tida...
     

    Vedlegg

    R

    RL69

    Gjest
    sommerfugler skal bli....

    (bildene er tatt i dag og er blitt oppskarpet i PS)



    7D_70-200 2,8 IS II_1,4x III_1/1250_f/4,0_ISO320_185mm



    7D_70-200 2,8 IS II_1/60_f/4,0_ISO160_200mm +stativ

    MVH
    KOL69
     

    Vedlegg

    R

    RL69

    Gjest
    Denne karen er ca 17-18 cm i vingespenn. De kan både høres og føles når de flyr rundt hodet på en.



    7D_70-200 2,8 IS II_1/40_f/8,0_ISO160_135mm +stativ



    7D_70-200 2,8 IS II_1/60_f/2,8_ISO160_200mm +stativ

    MVH
    KOL69
     

    Vedlegg

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Kjøpte nye hyller på Ikea for å putte anlegget i. Førte til at jeg måtte flytte LP-platene mine inn i bokhylla, så nå har jeg ett lass med bøker jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av..


    Altar of Sound by St Ivar, on Flickr
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Litt nord for Lysekil. Leica X1 auto, ubehandlet JPG
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Flott bilde 65finger ! men ikke før du klikker på det.

    Har du brukt stativ siden det er så skarpt og fint ?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Flott bilde 65finger ! men ikke før du klikker på det.

    Har du brukt stativ siden det er så skarpt og fint ?
    takk! Det er hångholdt! Labbstøheten var bra i det øyeblikket.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sommerbilde

    Fra Duomo di Siena



    Nikon D80 m/18-70mm
    1/40 sek.
    f/3.5
    ISO 1000
    18mm
     

    Vedlegg

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    ottone skrev:
    Sommerbilde

    Fra Duomo di Siena



    Nikon D80 m/18-70mm
    1/40 sek.
    f/3.5
    ISO 1000
    18mm
    Jeg er en hund etter slike katedralbilder. Likte dette.... Da kona og jeg var i Siena - det var rett etter noen kraftige jordskjelv - var Duomo'en spjelket og surret med stålstag og stålwire for at den ikke skulle kollapse. Godt å se alt er reparert.

    Jeg trekker imidlertid frem dette bildet fordi det illustrerer et fototeknisk redigeringsproblem som jeg ofte støter på i min hverdag: Nemlig at én del av bildet - i dette tilfellet den øverste delen - er preget av dagslyset - mens resten av bildet åpenbart har tatt farge av kunstlyset.

    Har fotoekspertisen noen gode råd i denne forbindelse. Kan Photoshop gjøre noe med dette?
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ulf-B skrev:
    .......
    Jeg er en hund etter slike katedralbilder. Likte dette.... Da kona og jeg var i Siena - det var rett etter noen kraftige jordskjelv - var Duomo'en spjelket og surret med stålstag og stålwire for at den ikke skulle kollapse. Godt å se alt er reparert.

    Jeg trekker imidlertid frem dette bildet fordi det illustrerer et fototeknisk redigeringsproblem som jeg ofte støter på i min hverdag: Nemlig at én del av bildet - i dette tilfellet den øverste delen - er preget av dagslyset - mens resten av bildet åpenbart har tatt farge av kunstlyset.

    Har fotoekspertisen noen gode råd i denne forbindelse. Kan Photoshop gjøre noe med dette?
    Kjekt at du likte katedralbildet, Ulf.
    Egentlig har jeg aldri sett maken til katedralen i Siena. Fargebruken, kontrastene, og alt veldig godt framhevet med lyssettingen.
    Effekten du påpeker er nok reell, men jeg synes å huske at denne kontrasten mellom varme farger nede i kirkerommet og kjølige i takhvelvingen var sånn i virkeligheten også. Det er nok ikke bare dagslys som gir oss det blå hovedpreget i taket.


    Uansett, Duomo di Siena er et fantastisk foto-objekt, og jeg var overlykkelig over at det ikke var foto-forbud, som det er i mange av de andre vakre kirkene vi opplevde. Bare blitz-forbud, som seg hør og bør.

    Her et bilde som framhever de friske stripene og kontrastene som er helt spesielle. Maurisk innflytelse ikke bare i Spania.
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    Skulle egentlig legge meg, men så tok jeg en tur utenfor døra med kamera... Blåser 300 dager i året, men vi får et par slike i løpet av sommeren.

     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende og flott arkitektur. Mesterverk.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kan hende ikke noe mesterverk - men større enn dette blir det ikke. Fra Peterskirken i Roma:



    Dette er to bilder tatt for en del år siden med god, gammeldags analog film - og som jeg ganske nylig har scannet og etterbehandlet etter beste evne. Atså ikke bilder som strengt tatt kvalifiserer til å delta i denne tråden - men når vi snakker om katedraler, kan det ikke være så nøye, vel.... Kameraet var et Pentax MZ-S speilrefleks med Pentax 24-90mm objektiv - ganske sikkert innstilt på 24mm for anledningen. Hvilket tilsvarer ca. 16mm for dem som tenker digitalt.

    PS. Mulig at det ene bildet er tatt med et 17mm objektiv, når jeg tenker meg om. Digitalt tilsvarer det ca. 12mm.
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    Hmm, flott kirke ja, føler ofte jeg savner nesten vidvinkel like mye som god zoom...

    Underforstående tatt med et kleint gammelt Ixus i ungdommen...

     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Helt utrolig.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    cybervision_ skrev:
    Hmm, flott kirke ja, føler ofte jeg savner nesten vidvinkel like mye som god zoom...
    Jeg har moret meg litt i Photoshop med å rette opp søylene i Peterskirken. Hvilket innebærer at bildet ikke blir like vidvinklet. Synes at også dette fungerer bra - det er åpenbart at en ekstrem vidvinkel ikke alltid er nødvendig. Det blir i hvert fall annerledes:
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    ottone skrev:
    Sommerbilde

    Fra Duomo di Siena



    Nikon D80 m/18-70mm
    1/40 sek.
    f/3.5
    ISO 1000
    18mm
    Jeg er en hund etter slike katedralbilder. Likte dette.... Da kona og jeg var i Siena - det var rett etter noen kraftige jordskjelv - var Duomo'en spjelket og surret med stålstag og stålwire for at den ikke skulle kollapse. Godt å se alt er reparert.

    Jeg trekker imidlertid frem dette bildet fordi det illustrerer et fototeknisk redigeringsproblem som jeg ofte støter på i min hverdag: Nemlig at én del av bildet - i dette tilfellet den øverste delen - er preget av dagslyset - mens resten av bildet åpenbart har tatt farge av kunstlyset.

    Har fotoekspertisen noen gode råd i denne forbindelse. Kan Photoshop gjøre noe med dette?
    Kan gi et tips jeg benytter, der hvor det blir en blanding av varmt og kaldt i samme motiv grunnet reflektert kald/ute lys påvirkning inne på motivet.

    Jeg er nødt til å legge inn 2 (kjedelige bilder i denne sammenheng/fotomotiver) bilder for å vise det.

    Jeg har gule vegger og får inn nok dagslys som (selvfølgelig påvirker det meste, men synes best der en vet at det skal/bør være nøytralt) som f.eks. elementene og sort/sølvgrå komponenter o.l.



    Jeg går inn i Hue/Saturation, velger cyan (det blir cyan/blåstikk grunnet dagslyset i forhold til resten*)
    Trekker da saturation til venstre (fjerner farge fra cyan mot nøytralt grått) kan også trekke Lightnes
    nederst til høyre eller venstre for å lysne/mørkne området som blir berørt av korreksjonen.

    OBS. dersom det er noe i blidet som skal være cyan/blått så blir jo det med på korreksjonen, da kan en bruke history brush for å komme tilbake til utgangspunktet i det området hvor det er og skal være uendret farge.

    imo enkelt og hurtig og en angriper kun de fargene som er markert i det mørkgråe feltet som vises nederst ( i mellom fargefeltene nederst på Hue.Sat-plansjen).................her kan en (som en ser på bildet til høyre der nede) utvide angrepsområdet til å gjelde inn i mer blått område ved å trekke i feltet.
    Det lysere grå feltet er overgangsområdet med gradvis nedtrapping av angrepsområdet og det fine er at en kan følge med å se på bildet en redigerer om det går galt eller ei (les: for mye utvidet område). Også dette området (overgansområdet) kan utvides ved å dra i pila i ytterkant av feltet på høyre eller venstre side av hovedområdet.
    Håper det var til å forstå.

    Dersom en ser på bildet fra stua mi så vil en se at membranet er gråere og en del annet også som har fått fjernet blåstikket.
    Det samme gjør jeg med hell på steder som får gulstikk, velger da gul og eventuelt utvider hovedområdet og/eller overgangsområdet.


    * Fargestikk vil selvfølgelig påvirke alle farger der hvor f.eks. lys utenfra treffer og reflekteres på det innendørs.
    Hvorvidt det vil gjenkjennes som fargestikk og ikke minst graden av det avhenger jo av fargen på det som er på gjenstandene.
    Et eksempel kan være om jeg hadde en grønn sofa som får samme påvirknig av blåstikket utenfra, så vil graden av forandring bli mindre, og andre aner ikke hvilken eksakt grønnfarge det er, men de fleste vet av ht.membran og aluminiumsfargede komponenter ikke er blålige, det er poenget mitt.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Legger inn et eksempel på det jeg tipset om i forrige innlegg, da med et bilde som ligger litt foran her tatt av ottone.

    Samme fremgangsmåte som beskrevet i svar 24, og jeg legger inn to bilder etter redigering (av meg)

    Det til venstre er et hvor jeg har fjernet blåstikket over alt, men som jeg nevnte over her, så kan en bruke history brush (jeg bruker jo photoshop) og "viske" tilbake det opprinnelige.
    Jeg gjorde da det oppe ved kuppelen, som har en blåfarge i ytterkant av den samt litt i taket.
    dette gjorde jeg fordi jeg var litt usikker på hvorvidt det ikke skulle være antydning til blått der eller ikke.
    Uansett det er bare å viske tilbake i området med history brush............og så lenge en kun har gjort den fargekorrigeringen i cyan/blå farge som jeg har gjort så skjer det ikke noe utenfor området med mindre det er annet innenfor samme fargeområde, så en trenger ikke være så nøyaktig heller.



    Altså begge bildene er korrigert for blåstikket (i hele bildet) men det til høyre er "visket tilbake til utgangspunktet med blåstikket der oppe under kuppelen.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gamle trær er fine.

    Et gammelt rosetre har slått seg sammen med et enda eldre pæretre i hagen vår.



    Lys og skygge er kjapt justert i iPhoto, løftet skyggene og dempet de hvite skyene. Uten at det lyktes helt.
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Både drivverket og driveren på lasteplanet må inn her, Finger's
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo flotte ut. Kina?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vil tro det siden de heter Xindak ;)

    EDIT: Ser nå at det ikke sto noen plass, så da beklager jeg "spydigheten"
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Husk på at vi skal ha mer demokrati. ;D

    -hvorfra du kjøpe?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, sant nok ;D
    De er kjøpt fra Audiofoni. Måtte bytte fra biwiring til singlewiring når jeg bytte høytalere :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn