Hifisentralens-medlemsbilder: August 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.703
    Sted
    Kongsberg
    everlong skrev:
    Tøft bilde!

    Hva er egentlig funksjonen til en mellomring?
    Hei.

    Forstørrelsen i et objektiv avhenger av brennvidden på objektivet. På fullformat (FX) eller analoge
    35mm filmbaserte kamraer gir en brennvidde på 50mm samme forstørrelse som det menneskelige
    øyet; 1:1, en 100mm vil gi en forstørrelse på 2:1, en 150mm vil gi en forstørrelse på 3:1 osv.osv.

    Et macroobjektiv gir som regel deg en forstørrelse på 1:1 når vi bruker det ned mot nærgrensen.
    Derfor vil et makroobjektiv, enten det er 50, 100, 150 eller 200mm kun gi deg forstørrelsen 1:1.
    Fordelen med lengre brennvidde enn 50mm er at du får denne 1:1 forstørrelsen ved lenger fokus-
    avstand. En klar fordel om man fotograferer kryp som biter, stikker eller forgifter deg på andre vis.

    Mellomringer er som navnet sier ringer (uten innebygde linser) som flytter objektivet lenger fram
    fra sensoren/filmen. Dette innebærer at man øker forstørrelsen fra 1:1 og oppover.
    Mellomringer selges ofte i sett på 36mm, 20mm og 12 mm som sammen kan gi deg avstandsøkning
    på: 12, 20, 32, 36, 48, 56 og 68 mm mellom sensor/film og objektiv. Dette innebærer variabel grad
    av økt forstørrelse. Ulempen med mellomringer er lystap og at fokusavstand igjen minskes. Dybde-
    skarpheten reduseres også betraktelig.


    bjornh skrev:
    Men jeg vet om et objektiv du skulle ha likt!
    Den tok jeg ikke helt. Jeg er strålende fornøyd med min Sigma 150mm f:2,8 Macro som etter
    min mening grisebanker Nikons egne Microobjektiver både som macroobjektiv og ut mot
    normale brennvidder. Skarpere enn Nikons 60mm AF-D, 105mm AF-D og 105mm AF-S VR.
    Hvordan det er i forhold til Nikons 200mm AF-D (eller Zeiss 100mm) har jeg ikke råd til å finne
    ut av.

    Det "smarteste" macroobjektivet jeg vet om er Canons MP-E 65mm F;2.8 1-5 x Macro som
    kombinerer et macroobjektiv og mellomringer så man har 1:1 - 1:5 i et objektiv. Fantastisk.
    http://www.fotovideo.no/Avdelinger/...-Nordisk-Utgave---Nordisk-Garanti-103223.aspx


    Jeg syntes flere produsenter burde komme med det samme for dette er jo helt genialt.
    Jeg vet ikke hvor god Canonen er rent optisk, men dette er en løsning som flere burde slenge
    seg på. Kanskje er dette patentbeskyttet?

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Brekke: du kom meg i forkjøpet angående Nikon AF DC-NIKKOR 105mm f/2 D. Den har vel en nærgrense på 90 cm. Men da gjenstår vel Nikon AF DC-NIKKOR 135mm f/2 D, men med nærgrense på 1,1 meter så er den vel ikke egnet. Nikon 85mm f/1.4 AF-D vet jeg ikke om duger, har en nærgrense på 85 cm. Ikke vet jeg, men jeg tenkte bare å forslå noen objektiver, som jeg tenkte du hadde interesse av.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Brekke: du kom meg i forkjøpet angående Nikon AF DC-NIKKOR 105mm f/2 D. Den har vel en nærgrense på 90 cm. Men da gjenstår vel Nikon AF DC-NIKKOR 135mm f/2 D, men med nærgrense på 1,1 meter så er den vel ikke egnet. Nikon 85mm f/1.4 AF-D vet jeg ikke om duger, har en nærgrense på 85 cm. Ikke vet jeg, men jeg tenkte bare å forslå noen objektiver, som jeg tenkte du hadde interesse av.
    Nå henger ikke jeg helt med her. Dette er jo portrettobjektiver.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte generelt, men glemte av at disse ikke egner seg helt makro.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Tatt i dag på vei fra Rolløya i Troms.
     

    Vedlegg

    • 197.1 KB Visninger: 175

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg var så godt i gang:)
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    3.282
    Torget vurderinger
    1
    Det spisser seg til. Imponerende bilder fra flere her i august-tråden.
    Skal jeg dra dette i land, så må jeg virkelig grave dypt i sekken. Jeg gir dere "En sommer forbi".
     

    Vedlegg

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Det tegner uhyrlig skarpt det makroobjektivet ditt Gunnar Brekke.

    Pedals føtter vitner om en vellykket sommer. Stripene tyder på aktivitet og opplevelser fremfor statisk solslikking?
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Vannfallsdiagram:)




    Ikke kontroll på RT60 i dette lytterommet :p
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    3.282
    Torget vurderinger
    1
    mutz skrev:
    Pedals føtter vitner om en vellykket sommer. Stripene tyder på aktivitet og opplevelser fremfor statisk solslikking?
    Takk for ditt skarpe blikk, mutz.

    Vis meg dine føtter og jeg skal si deg hvem du er. -Dette fotografiet oppsummerer de siste 10år av mitt liv.
    Sandalavtrykket stammer fra et par TEVA sandaler.
    En gave fra min beste venn, forut for vår Thailandreise sommeren 2001. Vi var begge nyskilte.
    Venstre stortå er litt deformert etter en skade/forstuing på stranden på Mauritius høsten 2003, under bryllupsreisen II.
    Jeg skal ikke påstå at det er noen sammenheng, men gnagsåret på langetåa på høyre fot har utviklet seg i perioden imellom disse 2 begivenhetene.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.227
    Antall liker
    4.851
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mye bra bilder i denne tråden, etterhvert. Lot meg imponere av dette, spesielt med tanke på avstand til motivet!

    Gunnar_Brekke skrev:
    _________________________________________________


    Den store hvite busefisken (Gnafsus Maximus)

    Et eksempel på en ting jeg har lagt merke til at jeg ofte gjør når jeg tar bilder av dyr. Istedenfor et bilde av hele dyret i sine omgivelser, eventuelt nærbilde av hodet, har jeg en tendens til å ende opp med slike 3/4-shots som dette. Jeg synes sannsynligvis at det ser mer tiltalende ut i søkeren der og da, men er ikke alltid like fornøyd etterpå, på en større skjerm. Hva synes dere, o vyrde medfotografer?



    (Tatt med polaroidfilter)
     

    Vedlegg

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Bilder av dyr i havet tatt ifra det motsatte element har jeg aldri fått til.
    Perspektivet blir noe muffens.

    Jeg ville hatt bilde av hele Glefsusen:) Evt av bare kjeften, og da helst forfra, kanskje med litt vinkel på.
    Men bildet er jo flott alikevel.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Ikke enkelt å få det der til. Hvor ble det tatt? Sharm El Sheikh?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.227
    Antall liker
    4.851
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    mutz skrev:
    Bilder av dyr i havet tatt ifra det motsatte element har jeg aldri fått til.
    Perspektivet blir noe muffens.

    Jeg ville hatt bilde av hele Glefsusen:) Evt av bare kjeften, og da helst forfra, kanskje med litt vinkel på.
    Men bildet er jo flott alikevel.
    Takk for tilbakemelding! Tror du har helt rett. Busefisken var desverre ikke så mottagelig for poseringsønsker..
    Bilde av bare kjeften med vidvinkelperspektiv?? Hehe, skøyer'n! ;D

    bjornh skrev:
    Hehe. Ikke enkelt å få det der til. Hvor ble det tatt? Sharm El Sheikh?
    Dyer Island, noen mil øst for Cape Town. (Står i EXIF, forresten)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Vanndråper








    I dag hadde jeg ikke dagen med meg. Ble mye eksperimentering og fryktelig mange bomskudd. Men disse ble ikke så verst.
     

    Vedlegg

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dråper, ja..... Det regner i Oslo i dag - og når jeg ser ut gjennom vinduet ser det slik ut:



    Typisk innedag.
     

    Vedlegg

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    @Oalex
    Kult bilde.

    @zuzubolin
    Likte sommerfuglene også.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Da var det EndEx for å legge ut bilder i august tråden, og vi har fått ny sticky for september 2011. Dere står selvsagt fritt til å kommentere publiserte bilder i denne tråden i all ettertid.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.227
    Antall liker
    4.851
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ;D

    Pictures or it didn't happen.


    OAlex skrev:
    Jeg tok dette i sommer. Nikon D40 med kitlinse. Legg merke til myggen 8)

    Bra bilde! Gode valg av komposisjon, fokuspunkt og dybdeskarphet, synes jeg.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Mange takk. Jeg oppdaget motivet ifjor, men linsa jeg hadde med da (18-70mm) fokuserte ikke nærme nok. Dybdeskarpheten er satt til det maksimale som kitlinsa "tåler".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn