-----> Hifisentralen trenger DIN stemme!

Hører du forskjell på kabler?

• NEI. Jeg har aldri hørt forskjell på kabler.

Stemmer: 0 0.0%
  • JA. Jeg har hørt forskjell, men synes de var for små til å bry seg om.

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    1
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
rumath skrev:
Hvis man foretar en avstemning på Søndagsmessen, om gud finnes, og svaret er 100 % ja, finnes gud da? Eller kan man trekke slutningen at spør man menigheten, så vet man svaret?

Hvor mange av oss som ikke er kabeltroende svarer på avstemningen?
tøv! utvalget på søndagsmessen er MYE smalere enn her inne.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
rumath skrev:
Hva gjør at dere ikke svarer ? Hvordan vet du at dette utsagnet stemmer ?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.757
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
pedal skrev:
OMF skrev:
Med samme argument så har vi jo solekare bevis for at svarte katter bringer uflaks, Snåsamannen, gud, skjebnen osv...
Krampetrekninger? ;D
Kanskje det....men det er vel du som trekker frem en 2 år gammel avstemming hvor du har laget svaralernativer som støtter ditt syn og så på toppen av det hele konkluderer med at en anonym avstemming på hifisentralen overprøver anerkjent vitenskap. Magnesium skal hjelpe mot kramper!

Mvh
OMF

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.751
Torget vurderinger
1
"Svarte katter" og "søndagsmesse". ::)
-Kabelfornekterne fornekter seg ikke, i forsøket på å undergrave valgresultatet.

Dessverre for dem er dette den avstemningen med størst oppslutning i Hifisentralens historie.
Man roper på statistisk signifikans i andre sammenhenger, men ser bort fra tallenes klare tale når man ikke liker utfallet.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
roffe skrev:
Vidar P skrev:
Jeg tror jeg skal klare å høre forskjell på damer. Men har aldri blindtestet. Hadde forresten følt meg litt snytt om jeg skulle ha vært blind når jeg testet de.
Noen ganger er det bra å være blind. Det er ofte forskjell på hva man hører og hva man ser, ihvertfall når det kommer til damer.

(bildet har lite med argumentasjonen å gjøre)

Jeg for min del tror at det er lettere å akseptere at den kuleste/vakreste/dyreste kabelen låter best i test... (bare for å si noe on-topic også) Jeg tror det er vanskelig gjennom egenerklæring å finne ut hvor påvirkelig man egentlig er for slike forventningseffekter.
Hva om man lot f.eks. tre-fire personer som faktisk var blinde, kjøre en "blindtest" av kabler? Da ville man kunne utelukke at testsituasjonen var med å farget resultatet. En ekte blindtest ville jo avklare temaet en gang for alle, eller..? ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
65finger skrev:
rumath skrev:
Hvis man foretar en avstemning på Søndagsmessen, om gud finnes, og svaret er 100 % ja, finnes gud da? Eller kan man trekke slutningen at spør man menigheten, så vet man svaret?

Hm.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.945
Sted
Phobos
Jeg synes alternativene er konstruert slik at selv kabelskeptikerne blir tvunget til å svare i favør av undersøkelsens forfatter.

Selv ble jeg tvunget til å svare "JA. Jeg har hørt forskjell, såpass at det innebærer "matching" til anleggets lyd forøvrig." selv om jeg jeg er av den oppfatning at slike forskjeller først og fremst skyldes at det avvikes fra nøytral overføring, basert på de enkleste prinsipper, snarere enn noe som vil gi en generell kvalitetshevning i alle anlegg.

Med andre ord ser det ut som om jeg gir min fulle støtte til Pedal, når jeg snarere har et relativt tradisjonelt kabelskeptiker syn (selv om jeg innbiller meg å ha hørt forskjell så mange ganger at jeg ikke kan kalles en kabelfornekter)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
65finger skrev:
rumath skrev:

Hm.
Det sitter ikke en haug av gudsfornektere på kirkebenkene ;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt forskjeller på kabler. F.eks. på coax digitalkabler, men da var det ikke snakk om at de fremhevet forskjellige frekvensområder eller "hjalp til" eller dempet enkelte omsåder, så jeg synes ikke det kan brukes til matching. I dette tilfellet var det rett og slett mer grums med den ene kabelen enn den andre, og da velger man selvsagt den kabelen som gir renest lyd. Antar det i dette tilfellet var snakk om kabelindusert jitter.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
pedal skrev:
Avstemningens resultat er klar.
Uansett hvordan man vrenger og vrir på tallene, så er det overveldene flertall for at vi hører forskjell på kabler.
Nei, du satte selv i åpningen av tråden at man skulle kunn stemme det man hadde opplevd å høre, på ett eller annet tidspungt. Om man så trodde at det selv var placebo skulle man ikke bry seg om. Du tar derfor selv og legger føringer på avstemningen og så bruker du det mot disse personene i ettertid, som noen trodde du ville gjøre. Snickers f.eks.

Jeg har selv hørt forskjell på kabler, ganske signifikante også (når jeg solgte dette). Etter litt kritisk etterkontroll, fant jeg ut at jeg bare hadde lurt meg selv.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
65finger skrev:
Audiophile-Arve skrev:
65finger skrev:
rumath skrev:

Hm.

...det er vel de som burde sitte der...Resten er jo "frelst".... 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
HCS skrev:
65finger skrev:
Audiophile-Arve skrev:
65finger skrev:
rumath skrev:

Hm.

da må det lokkes med piker og vin i tillegg til sang

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
65finger skrev:
HCS skrev:
65finger skrev:
Audiophile-Arve skrev:
65finger skrev:
rumath skrev:

Hm.

da må det lokkes med piker og vin i tillegg til sang
Med andre ord håpløst.... Både i kirkebenkene og her...

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
At flertallet på denne sentralen mener å høre forskjell på kabler, er vel ganske så naturlig?
De fleste som frekventerer denne sentralen, lider nok av audiofili.
Et av de mest utpregede symptom på lidelsen audiofili, er jo at man mener å høre forskjell på alt mulig, inklusiv ledninger..
Når lidelsen er på sitt værste, mener man sogar at slike forskjeller er viktige. :D

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Finn M skrev:
Dr.Evil skrev:
Selvsagt hører jeg forskjell på kabler, og andre komponenter i kjeden forøvrig. Burde jeg ikke? Er ikke det å høre forskjell på komponenter / kabler en del av denne hobbyen?
Nemlig!
Skjønner ikke at man kan stemme på alt.1 eller 2 og samtidig befinne seg på dette forum. Synes egentlig det burde være et alt.4 også, alt.3 er for svakt etter mitt syn. I mitt oppsett hører jeg større forskjeller på div kabler mellom CD-spiller og forforsterker enn på to forskjellige CD-spillere. Men det er selvsagt i et godt balansert og oppløst oppsett til over 200kkr. Det å da f.eks stappe inn en Silk kabel blir som å ta vekk en null i anleggets pris (jo, jeg har prøvd det!). ;D
Men som sagt: til billigere (eller skal vi heller si til dårligere og mindre oppløst lyden er), til mindre viktig blir kablene. Det hjelper nemlig ikke å ha rett styrke på brillene dersom de er fulle av mel (en analogi til en selvopplevd opplevelse hos min bestemor...).
Enig med U FinnM... ;) ;D
Jeg stemte også på alternativ 3, men savner også et alternativ 4
Jeg hører og har hørt tildels store forskjeller på kabler og også ved bytte/test av kabler i andre sine oppsett...

Topp Bunn