Hifiberry - Howto?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er mulig (sannsynlig) at denne tråden er laget allerede, men:

Jeg kunne tenke meg å sette sammen en Raspberry Pi/Hifiberry med digitalutgang for å bruke som streamer.

Jeg har allerede et Logitech Media Server-oppsett og squeezebox-er kjørende, så å bruke dette ville jo være enkelt, men andre løsninger kan jo være bedre/interessant. (Roon?)

Hvilke operativsystemer/distroer finnes å velge mellom? Hva trenger jeg? Anbefalinger?

Hva trenger jeg av hardware? Raspberry pi, hifiberry, usb-power supply, kabinett og et SD-kort?

Støtter Raspberry Pi wifi?

Er det noe interessant å vurdere display?

På forhånd takk for tips.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvilke operativsystemer/distroer finnes å velge mellom? Hva trenger jeg? Anbefalinger?
Picoreplayer er å anbefale for din del
Hva trenger jeg av hardware? Raspberry pi, hifiberry, usb-power supply, kabinett og et SD-kort?
rpi, usb power og sd kort. Kabinett er valgfritt. Har du tenkt å få til en spdif utgang så er hifiberry digi+ pro helt fin

Støtter Raspberry Pi wifi?
Fra rpi3b ja
Er det noe interessant å vurdere display?
Opp til deg :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Picoreplayer er å anbefale for din del

rpi, usb power og sd kort. Kabinett er valgfritt. Har du tenkt å få til en spdif utgang så er hifiberry digi+ pro helt fin


Fra rpi3b ja

Opp til deg :)
Takk.

Distroene er Linux-varianter, antar jeg? Uten display styrer man de over ssh e.l. da, antar jeg?

Picoreplayer? Inkluderer dette squeezebox-klient og/eller andre streamere? Med styring fra smarttelefon-app?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jepp
Jepp men sgs. alt kan gjøres via webgrensesnitt.
og
jepp


Moode audio har også innebygget squeezelite klient men jeg har en personlig preferanse til picoreplayer til LMS "universet"
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk.

Distroene er Linux-varianter, antar jeg? Uten display styrer man de over ssh e.l. da, antar jeg?

Picoreplayer? Inkluderer dette squeezebox-klient og/eller andre streamere? Med styring fra smarttelefon-app?
Googlet. :) Picoreplayer ser jo fristende enkelt ut. :)

Denne kan styres av f.eks iPeng, da?

Og Rpi kan alltids flashes med en annen distro senere.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.153
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jepp
Jeg har en digi+ pro liggende dersom du vil teste ut.
Skal du bruke USB ut så er rpi4 anbefalt.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
"Problemet" med hifiberry/rpi er at det er så mye å velge i. Jeg kjører en ren debian-distro, med mpc (klient) og mpd (server) som grunnlag for mitt system (som jeg nå kom på faktisk ikke er rpi, men det spiller ingen rolle). Når jeg har kjørt hifiberry har jeg også hatt en tendens til å gå til ren mpd/mpd-løsning, og heller legge til styringsapper etter behov. Har en app for Android som heter MPD remote, som bare virker, og så bruker jeg noe som heter YMPD på nettleser. Dog, ofte synes jeg det er enklere og mer fleksibelt og gå direkte til mpc via ssh og terminal. Jeg streamer så å si bare fra egen NAS, og liker derfor dette oppsettet best. Hvis du vil streame Spotify e.l. så har du mer bruk for de andre nevnte løsningene, tror jeg ... :)
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
891
Antall liker
3.117
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Kjører samme oppsett som du ser for deg @Dazed. Har en RPi4 med et HifiBerry Digi+-kort og bruker dette videre inn i Dac. Har Picoreplayer som har Squeezelite-klient innebygget for. Bruker iPeng som remote. Veldig enkelt å sette opp.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jepp
Jeg har en digi+ pro liggende dersom du vil teste ut.
Skal du bruke USB ut så er rpi4 anbefalt.
Takk.

Jeg går sikkert bare for å kjøpe. Antar jeg får det til å funke, og da fungerer den vel som en Squeezebox? :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Problemet" med hifiberry/rpi er at det er så mye å velge i. Jeg kjører en ren debian-distro, med mpc (klient) og mpd (server) som grunnlag for mitt system (som jeg nå kom på faktisk ikke er rpi, men det spiller ingen rolle). Når jeg har kjørt hifiberry har jeg også hatt en tendens til å gå til ren mpd/mpd-løsning, og heller legge til styringsapper etter behov. Har en app for Android som heter MPD remote, som bare virker, og så bruker jeg noe som heter YMPD på nettleser. Dog, ofte synes jeg det er enklere og mer fleksibelt og gå direkte til mpc via ssh og terminal. Jeg streamer så å si bare fra egen NAS, og liker derfor dette oppsettet best. Hvis du vil streame Spotify e.l. så har du mer bruk for de andre nevnte løsningene, tror jeg ... :)
Jeg kommer sannsynligvis til å streame mer fra Spotify enn fra serveren min, så hvis Spotify funker i squeezelite o.l. er vel det bankers. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kjører samme oppsett som du ser for deg @Dazed. Har en RPi4 med et HifiBerry Digi+-kort og bruker dette videre inn i Dac. Har Picoreplayer som har Squeezelite-klient innebygget for. Bruker iPeng som remote. Veldig enkelt å sette opp.
Høres bra ut. :)
 
Topp Bunn