HiFi vs. Husdyr

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
Det eneste problemet jeg hadde med å ha katt, var da en frier (jepp, vi hadde hunnkatter -- kastrerte sådanne, men hannkattene forfulgte dem ganske lenge før de skjønte at her var det ikke napp å få) snek seg inn og markerte. Heldigvis satt elementene litt høyere opp. Pluss at de rev ned noen CD-er nå og da.


Noen tips:
- hos omplassererne får du katt som er ferdig registrert, overhalt og understellsbehandlet. Verd penga. Enkelte av dem gir SVJV bytterett dersom pus ikke går ihop med hjemmet (bl.a. Kattehuset på Klemetsrud). Ungene er kanskje ikke like glade for å bytte pus, da.
- hunnkatter markerer typisk mindre enn hannkatter.
- to katter underholder hverandre
- "katt deg vekk" på høyttalere mv. kan fungere, men ikke nødvendigvis
- støvsug ofte. Du kan få hår i elektronikken
- det er dumt å ha høyttalere stående ustøtt på spikes på et sted som pus ønsker å mellomlande. Mine stod fast på golvet med en stabel CD-er oppå (de ble ikke revet ned mange ganger)
- det er dumt å ha så store bassrefleksporter at pus kan finne på å legge seg i dem
- katter kan finne på å tygge ledning. Vurder sånne plastikk-ledningsoppsamlere (IKEA?)



Dessuten var støvsugerlyd-trikset ganske kult. Hvis katta ikke respekterer sånt, så kan du argumentere overfor frua at lyden ikke engang er naturtro nok for pus, og at du må ha nytt anlegg  ;D



- Porcus
(som bodde sammen med fire hunndyr. Savner de firbente)
 
J

jekri

Gjest
Vi har hatt katt i "alle" år. Har ikke hatt problemer med katt/stereoanlegg. Jeg har skremt dem vekk fra høyttalerene på samme måte som jeg gjorde med barna da de var små; passet på når de var nærgående og så full spiker på forsterkeren.
Katten vi har nå, en rødhåret hannkatt ved navnet Thomas, er bare inne for å spise og sove.
 

Bromkamerat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
130
Antall liker
2
Mitt forslag er først å klippe klørne på katta for deretter å klippe beina. Huff den var stygg ! Er ikke så begeistret for katter og skjønner ikke helt hva man slal bruke en katt til. Jeg har hund selv og dette har gått fint helt siden hun var valp. Hun har kun slikket på pluggen til eleminatoren til min bærbare pc en gang og det ble med det. Jeg byttet høyttalere i sommer til B&W 802 og dette har gjort hun litt nærvøs innimellom.Hun syntes diskanten er skummel !! En kamerat av meg hadde boxer og noen store Martin Logan elektrostater. Det ble en svindyr rep når boxeren løftet på bakbenet mot den ene høyttaleren. Bikkja hadde visstnok skrikt men overlevde. Den gjorde dette bare en gang ...
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg hadde for mange år siden katt og høyttalerne Mirage M3Si, dere vet de sorte tårnene kledd i flott "klatrestoff". Skal si de høyttalerne ble slitne. Jeg kastet katten i veggen et par ganger, og det hjalp en stund, men så var'n på'n igjen med klatringen. Byttet så høyttalere (ja jeg måtte selge dem billig) til Proac 3.5 tror jeg det var, tok av frontdekselet og vips så var problemet og fristelsen vekk. Senere forsvant katten av naturlige årsaker og ny katt er ikke kommet i hus :)

Det værste krypet man kan ha i hus er kaniner. Har en kanin nå, men den har spist kabler for noe høvdinger og er nektet all adgang til huset. Nå får'n sitte der ute i buret sitt og drømme om et par fete høyttalerkabler.... ;D
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
Janly, har gnagerkreket vett nok til å unngå nettkabler?
 
J

jekri

Gjest
Gnagerkrek eter alt av kabler!! Husets er dømt til evig liv i bur.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Hei Zemtek, har katt jeg også. En gang da han var liten prøvde han seg på frontrekket på den ene høytalern. Tok han så hardt at siden har han aldri vært der. Sofaen klorer han opp. Høytalerne rører han ikke.
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
Tenk for øvrig litt langsiktig mht. katt. De kan som regel ikke tas i bånd, og dermed er som regel ferieturer en saga blott i mange år framover, mm. du har snille naboer som kan fôre katten mens dere er borte.
Katter kan typisk ikke leies i halsbånd, men går helt greit i sele (det samme gjelder forresten griser, oink oink). Men de må læres til det, hvis ikke har du protester av en annen verden. Katter bør ikke slippes ut borte, for du risikerer at de ikke finner tilbake.


Skal man bare bort for en kveld eller en helg, er også katt helt klart å foretrekke fremfor hund. En katt kan ha en sandkasse stående innendørs, og de aller fleste katter kan ha en full skål med fôr (eller to) stående. (En typisk hund vil derimot kjøre i seg alt så fort som mulig.) Et godt tips kan være å ha en kraftig tung vannskål (kan kjøpes i hundebutikken ;D) eller to, for kattejævler kan godt velte plastskåler. Det er ikke så farlig om de velter tørrfôret.


Dessuten er det min erfaring at det er lettere å få kattevakt enn hundevakt, siden en katt krever mindre stell.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.660
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Største problemet med hundevakt er om du har en litt særegen og aktiv hund, og folk kvier seg litt for å ta hånd om den. Foreldrene mine begynner å dra på årene og å overlate hunden til dem er utelukket. Svigers tar seg av henne av og til. Og så er hun på jakt etter katter. Så folk som har katt kan heller ikke ha henne. Hundepensjonat finnes. Men ryktenen går om hvor fælt det er der.
Kattepensjonat finnes også dersom eier skal være lenge vekke.
Noe mer enn et halvt døgn alene for en hund vil jeg si er "Over the top". Egentlig synes jeg de 8 timene på dagen der vi er på jobb er nok.
Min bror har en bråte med katter, dvs. kona har. Makan til skit, rot og lukt i et nytt hus skal du lete lenge etter.

Var på besøk til noen i London for en tid tilbake. Katten var 21 år. Var ganske morsomt. Vi hørte "trampingen" når den gikk. Litt stiv i knærne kan en si. Den levde bare 6 mnd. til.
Så babyen vår:

Aktiv Riesen tispe-4 år og holder seg borte fra hifi'en.
Værre med unger som er på besøk og lurer på hva den "bulen" i basselementet er... "Den må da kunne trykkes inn?"
Vurderer valper til høsten. Noen som er interessert ;-)
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Kjøp et klatrestativ tidlig til katten, så blir problemet med klatring og klokvessing lite. Quad 63 har en skapelse som katter flest elsker. Heldigvis er stofftrekkene billige og lette å få tak i, direkte fra Quad service i england. Da blir de seende ut som nye..
Angående bassrefleksporter: Min katt likte å krype inn i bassrefleksåpningen på mine AV-basser, og bli der inne. Jeg ble litt bekymret for høyttalerne når dette skjedde og prøvde flere ganger å sette på musikk med spesiellt kraftig bass, for å skremme katten ut. Startet forsiktig og økte gradvis volumet. Etterhvert såpass kraftig at bassen var meget fysisk ute i stuen. Katten ble der den var! Jeg vet ikke om den havnet i en slags transe, men fikk klar beskjed av kona om å avslutte eksperimentet før NOAH kom. Den har etterhvert sluttet med dette, maybe he`s just a slow learner?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Janly, har gnagerkreket vett nok til å unngå nettkabler?
Å neida, det er en av hovedrettene. Det har gått sikringer i øst og vest når den har inntatt sine måltider. Heldigvis har det stort sett gått lampeledninger på barnerommene. Det skumle er at jeg ikke alltid har oppdaget at han har "vært der", og så har det ligget halvspiste nettkabler i bruk :(
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
Min katt likte å krype inn i bassrefleksåpningen på mine AV-basser, og bli der inne. Jeg ble litt bekymret for høyttalerne når dette skjedde og prøvde flere ganger å sette på musikk med spesiellt kraftig bass, for å skremme katten ut. Startet forsiktig og økte gradvis volumet. Etterhvert såpass kraftig at bassen var meget fysisk ute i stuen. Katten ble der den var!
Klart det. Når himmelen faller ned, så beveger man seg da for faen ikke ut av sin trygge hule, da gjemmer man seg ;D
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Som trådstarter, er det vel på tide med en oppdatering.

Liten svart hårdott er nå en del av husholdningen. Det ble en langhåret pusekatt, på ca 8uker. Mitt forslag på å kalle den DP ble ikke godtatt, så den fikk heller navnet Cita. Dressur messig har det gått overraskende bra. Den viser liten-til-ingen intr for anlegget, og er mye mer intr i å klatre på sofa'n og herje med alt den finner. Den er også stueren, og har allerde bynt å gå uoppfordret i sandkassen... Får bare håpe at den fortsetter i samme retning :)

mvh Kai
 

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Innlegg
289
Antall liker
3
Jeg har erfaring med to Borzoier (russiske mynder), men problemet der er vel ekstrem røyting - silkeaktig pels som ligger som et teppe over alt - sikkert inni CD-spiller, rørforsterker m.m.  Det eneste preventive jeg har gjort er å ha effektforsterkeren så høyt at det ikke er mulig å sikle på rørene.

Leif the second.
Jepp, samme erfaring. Riktignok ikke med noen beist av Russiske mynder. Men brukte støvsugeren flittig inni elektronikken også, og der var det hår skal jeg fortelle. Klok av skade har jeg nå tatt mine forhåndsregler.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Har selv 2 hunder å det går meget bra. Den ene er en Australsk kelpie noe som må være noe av det mest energiske som finnes. Gikk over til stativhøyttalere da vi fikk han, slik at han ikke skulle finne på å gnage på nedre del av noe gulvstående. Nå er han 1 år å hifi ustyret har fått stå ifred, det er verre med andre deler av inventaret. Andre hunden er 3 år men han er så rolig av seg at det aldri har hatt i tankene at han skulle finne på å tygge på hifi avdelingen.




 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Heisann!

HiFi og husdyr... Bakgrunnen til dette tema er naturligvis en bedre halvdel, som maser stadig om å få en kattepus i huse.



mvh Kai
Skjønner ikke poenget med tråden. Du er vel mann..........Og da får hun det som hun vil. Uungåelig.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
En mini-update...

Tok et bilde med mobil'n her en kveld jeg hørte på musikk. Pusekatten la seg ned på fotskamelen forran meg og hold meg med selskap. Hadde lite lys på, så man ser bare konturen av henne.



PS: Jeg har ikke så enorme føtter som det ser ut til, er bare at katten er liten, og jeg hadde store ull-lugger på :)

mvh Kai
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.829
Antall liker
5.473
Sted
Holmestrand
Har hund (boxer) og 2 katter. Har ikke hatt noen problemer. Akkurat nå står Dark side of the moon på. Bare far hjemme... En av kattene ligger helt inntil høytaleren på siden med bassen - og sover! At de ikke liker høy lyd er mulig, men de gir i hvert fall katta (hehe) i at jeg spiller musikk. Ellers enig med flere her: gi kattene mulighet til å få dekket klorebehovet sitt (våre katter foretrekker bildekk, helst VAG-monterte) og styr kattenes oppførsel fra de er små, så går dette fint.

Jeg er selv ikke spesielt opptatt av katter, noe som fører til at kattene elsker meg. Lå i godstolen i halvmørket i går kveld og hørte på Vaughan Williams Sinfonia Antarctica. En av kattene kom og la seg på fanget mitt og sov. Kan man ha det bedre?

Det hører med til historien at jeg egentlig er allergisk for katter, men etter at vi fikk katter i hus reagerer jeg ikke lengre.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.829
Antall liker
5.473
Sted
Holmestrand
..
Min ene katt ble påkjørt og den andre klarte min mann å overtale meg til å kvitte oss med da vi ventet vårt andre barn... bekymret for allergi sa han...
Nå er han visst selv så beleilig blitt litt allergisk for katter... så der har du jo en siste mulighet hvis alle andre argumenter slår feil....  ;)
Men er du gladere i konen din enn i anlegget, så blir det nok pus ja...
Se mitt innlegg over ad allergi...
Jeg ga meg tross allergi, og reagerer ikke lengre på katt. Hadde problemer med pust, tett nese, kløe og rennende øyne.
 

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Innlegg
160
Antall liker
12
Katta har ødelagt mer på ett år, en hunden greide på femten år.
 
T

theStig

Gjest
Jeg har to katter. Den ene liker musikk og dukker opp når jeg spiller, den andre er litt dummere og bryr seg ikke. Men - de holder seg unna anlegget! Det er viktig å dressere kattene til å ikke gjøre "ulovlige" ting så raskt som mulig. Det er ikke så vanskelig heller. En liten vann-dusj fra spruteflaske på pusen når den er på ulovlige områder, og vips er det problemet løst. Katter liker ikke vann... (prøv å dusje en katt, så vet du...)

Den ene katta mi var forresten en tur inne i den ene subwooferen min når den var kattunge. Den kom fort ut når jeg begynte å spille gitt!
 

Billyray

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2005
Innlegg
94
Antall liker
0
Vi har katte og det eneste jeg vil si er at enten så klipper du av negler, noe som ikke er å anbefale sånn rent dyrepsykologisk, eller så blir det å surre inn alt av sofaer med 20mm hamptau. Neida. Bare en passer på at katta har noen andre steder å kvesse klørne enn akkurat det edlere deler av etablissementet. Høyttalere har jeg aldri hørt om at er utsatt i noen grad. Kabler derimot. Kan bli en utfordring.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Deto perserne til min søster brukte Daliene hennes som klorestativ og resultatet var at både trekk og elementer ble ødelagt. Måtte skifte alle elementene og sette på metalgriller ala bilstereo. Ser litt space ut da, men det virker ikke som om lyden er særlig endret av grillene. Etter dette falt selvsagt interessen for å klore på høyttalerne til null.

Samleren
 

tah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
115
Antall liker
38
Eg har to abbyssinarar.
(Dersom ein er i tvil om ein skal få seg katt eller hund: velg abbyssinar. Fantastiske dyr.)

Det er stort sett våpenstillstand mellom kattar og hifi-eigar. Motvillig lar eg dei ligga oppå boksane....det er jo godt og varm der, men dei legg litt hår etter seg. Har aldri hatt problem med kloring og slikt.

Men eit par gonger har dei spydd oppå der! Å tørka kattespy av kabler og kjøleribber var lite oppbyggeleg både for folk og kattar. Trugsmålet om einvegs-tur til veterinæren gjekk derimot ikkje innpå kattane.

Men det kunne vore verre: Eg høyrde om ein katt som pissa oppi ein kostbar røyr-pre. Den blei aldri meir brukt.

TA
 

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Innlegg
132
Antall liker
3
Se mitt innlegg over ad allergi...
Jeg ga meg tross allergi, og reagerer ikke lengre på katt. Hadde problemer med pust, tett nese, kløe og rennende øyne.
Jeg har erfart at det er rase- (eller rettere sagt hårlag-)avhengig - korthårede katter får jeg fort nyseanfall og kløende øyne av, mens jeg bodde i flere år i kollektiv med en som hadde en sjarmerende perser; den katten reagerte jeg bare unntaksvis på, og da kun i liten grad.
Men den lille allergien min er heldigvis et effektivt kort mot å få en katt i huset; skal det være noe må det bli hund!
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Eg har to abbyssinarar.
(Dersom ein er i tvil om ein skal få seg katt eller hund: velg abbyssinar. Fantastiske dyr.)

Det er stort sett våpenstillstand mellom kattar og hifi-eigar. Motvillig lar eg dei ligga oppå boksane....det er jo godt og varm der, men dei legg litt hår etter seg. Har aldri hatt problem med kloring og slikt.

Men eit par gonger har dei spydd oppå der! Å tørka kattespy av kabler og kjøleribber var lite oppbyggeleg både for folk og kattar. Trugsmålet om einvegs-tur til veterinæren gjekk derimot ikkje innpå kattane.

Men det kunne vore verre: Eg høyrde om ein katt som pissa oppi ein kostbar røyr-pre. Den blei aldri meir brukt.

TA
Hei tah!
Jeg kan skrive under på en anbefaling av denne rasen, dersom en har lyst til å prøve seg på katt.
Jeg har hatt tre stykker, den siste riktignok ikke renraset men en blanding av abbysiner og manx, dog med hale ;)
Jeg likte den siste best av lynne og "oppførsel"
Den ble avlivet for noen få år siden 16 år gammel noen svulster og vann i bukhulen.
Uansett hvor mye en liker katter, så går det vel "alltid" utover noe av inventaret ::).
Jeg prøvde å "lære" mine at høyttalere og trekket var neiområde og det virket brukbart.
Mine Dali 18 i sin tid fikk nok noen skader på trekket.
Jeg tror finmalt pepper nederst på ht.trekket kan være noe å prøve for de med katt og problem rundt dette, eller kanskje på en fille nederst under ht. for de med nyankomne katter (kattunger)
Jeg husker at jeg for noen år siden (mens katten levde) hadde veldig lyst til å prøve meg på Magnepan 1,6, men orket ikke tanken på eventuelle konfrotasjoner med katten opp mot disse.
Min første av rasen var i 1972 (rød abbysiner hann)
Neste var en rød/sølv hunn i ca.1986 og den siste en hann Aby/manx tilnærmet naturfarget  en kjempeherlig, snill og kosete katt, som jeg innimellom savner sterkt, men har nå slått meg til ro med et liv uten katt.
Har som nevnt i en annen tråd ca. 40 småfugler av forskjellige typer, men de sitter i mindre (og større) bur i kjelleren (ute i volierer om sommeren) og er dermed ikke et problem opp mot hifi, annet enn at det ene kjellerrommet  blir opptatt av hifi og fuglene nok må finne seg i å dele det andre seg i mellom (rom på 17kvm)
Godt da at jeg nå er nede i 40+- i antall mot det dobble bare for et halvt år siden, for ikke å snakke om 240 på det meste ;D

Mvh.KW
 

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Innlegg
103
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har hatt katt i 14 år og aldri hatt noen problemer med den vs. stereoen. Er den liten og leken kan det hende at frontstoffet på høyttalerne er i fare hvis det går helt ned mot gulvet. Da kan det være smart å investere i et klorebrett til under en hundrings og lære den å bruke det i steden.

Katten trives faktisk med god lyd og når det spiller som høyest og best hopper den opp i fanget mitt og legger seg til å male. Tror den har en forkjærlighet for Ian Anderson og Jethro Tull :)

Prøver du derimot med en test CD med ulike frekvenser kan dyret oppføre seg rart. Rundt ca. 2- 4 kHz blir katten helt hysterisk og mjauer som besatt mens den klenger seg inntil høyttalerne. Morsomt for eieren men sikkert ikke for katten :)
 
Topp Bunn