Diverse HiFi utstyrets oppgave - et dypdykk i teknologi vs behov for stimuli og nytelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Synes nb peker på noe viktig. Utviklingen går ikke merkbart fremover i motsetning til omtrent alle andre områder. Svært dyre komponenter kan være veldig gode men også uforståelig dårlige.
    Dette gjør reell oppgradering meget vanskelig.
    At en DAC som er 20 år gammel, i vår dataalder fortsatt kan henge med på redbook, er eksempel som sier det meste. Det skulle ikke være mulig.

    Final
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor er da reklamer og nettsider fulle av teknosvada? Jeg kan vanskelig se andre forklaringer enn ø skulle imponere folk som ikke skjønner at det er tullball, samt prøve å skape er inntrykk av at man driver med noe som er veldig avansert.

    Leser man et Hifi-blad eller forum kan det jo se ut som å lese av en cd-plate korrekt er noe av det vanskeligste som finnes. På planeten jorden klarer imidlertid en dings til 150 kroner fra komplett.no det helt fint.
    Igjen er det bransjen du må rette pekefingeren mot, ikke de audiofile.

    Mvh
    Roysen
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    HiFi oppfører seg helt motsatt. Prisene går stadig oppover selv om det er vanskelig å se at det faktisk skjer noe særlig utvikling. En komponent som var god for 10-15 år siden er det fortsatt den dag i dag til tross for at det har kommet hundrevis av modeller fra ulike produsenter i mellomtiden. At det audiofile markedet i stor grad serves av små nisjeprodusenter medfører nødvendigvis at produktene blir relativt kostbare siden det for alle er få enheter å spre de faste kostnadene utover på. At distribusjon og omsetning også er noget ineffektiv hjelper heller ikke på saken.
    Du kunne sikkert sagt det samme i 1999 om produkter laget i 1985.
    Med unntak av klasse D og streaming så er det vel stort sett status quo rundt revolusjonær teknologi innenfor high end segmentet.
    Da blir det jo fort 'stekepanne-slippbelegg' argumentasjon som brukes for å markere seg i jungelen.
    Når man ser reportasjene fra Munchen, må man jo begynne å lure på om det er et marked for alt dette.....
     
    N

    nb

    Gjest
    Igjen er det bransjen du må rette pekefingeren mot, ikke de audiofile.

    Mvh
    Roysen
    Det er jo de audiofile som kjøper disse produktene - det er ingen kjøpstvang og om ingen kjøpte de måtte bransjen tilpasse seg eller dø ut. Så jo, dette er først og fremst kundenes feil. Det er helt rasjonelt av bransjen å tilpasse seg hva kundene ønsker og gjerne også dreie fokus over mot ting med mest mulig hyggelige marginer, det er en ganske normal mekanisme i de fleste bransjer.

    Blader skriver side opp og side ned og gir god assistanse i å sementere (vrang)forestillingene og gir redaksjonell omtale som til tider ser ut som den er skrevet av produsentene selv.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Igjen er det bransjen du må rette pekefingeren mot, ikke de audiofile.

    Mvh
    Roysen
    Det er jo de audiofile som kjøper disse produktene - det er ingen kjøpstvang og om ingen kjøpte de måtte bransjen tilpasse seg eller dø ut. Så jo, dette er først og fremst kundenes feil. Det er helt rasjonelt av bransjen å tilpasse seg hva kundene ønsker og gjerne også dreie fokus over mot ting med mest mulig hyggelige marginer, det er en ganske normal mekanisme i de fleste bransjer.

    Blader skriver side opp og side ned og gir god assistanse i å sementere (vrang)forestillingene og gir redaksjonell omtale som til tider ser ut som den er skrevet av produsentene selv.
    Men du kjenner da ikke produktene. Du kjenner bare markedsføringen.

    Mvh
    Roysen
     
    M

    musicus

    Gjest
    Og for å gjöre konspirasjonen din komplett, det kanskje er de to som her har stukket hodene sammen og har strategimöte?? :cool:

    Vis vedlegget 263952
    Nei, det ligner mer på disse, noen ganger:

    Vis vedlegget 263963

    Og så er det I_L og meg, med Kule_Trygve i bakgrunnen.

    Vis vedlegget 263966
    Näh, vreden, deg, samt I_L siden dere ofte har noe vettugt å komme med kan man kjenne igjen,

    Personangrep er ikke tillatt og er fjernet, Mvh Høvdingen

    mvh

    ps: ser at den forrige kommentaren ble slettet uten övrig kommentar, vel,! sikkert etter PK tiltak som er likt med utsikten fra der sola aldri skinner, dårlig moderering!! men det våges vel ikke bedre :p

    mvh
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde forventet meg mer fra en normalt så saklig mann som deg Asbjørn. Nå mistet du mange poeng i mine øyne.
    Det kan jeg sikkert leve med. Kanskje jeg satte det litt på spissen, men jeg beskriver en holdning som jeg støter på av og til her inne. Det dreier seg av en kombinasjon av å fremheve pris som eneste fyldestgjørende kvalitetsstempel og en intens motvilje mot å stille spørsmål ved påstandene i reklamen. Salgsargumentene må for all del ikke betviles, uansett hvor håpløse de er. For meg er det ubegripelig.

    For min del er grunnen til at jeg bruker uforholdsmessig mye tid på HFS at jeg lærer en del og at jeg får mulighet til å dele noe av det jeg selv har lært i de årene jeg har holdt på med dette. Det første er nyttig for meg selv, det andre er kanskje nyttig for noen, og de som ikke ser noen nytte i hva jeg skriver får gjerne se en annen vei.
     
    N

    nb

    Gjest
    Kunnskapsforakt? Vet du hva uttrykket er på slike holdninger som dette - Besserwisser.
    Eksempelvis Asbjørn wissen besser enn de aller, aller fleste som frekventerer dette forum. Deal with it.

    Når det er snakk om elektronikkduppedingser og deres virkemåte så er det faktisk noe som er rett og galt. Eksempelvis var det for en god tid tilbake en laaang tråd om feilkorrigering i CD-spillere. Der mente du mangt og meget, men det var rimelig åpenbart at du selv og de aller fleste som mente mye om dette aldri på noe tidspunkt hadde tatt seg bryet med å eksempelvis lese Wikipedias artikkel om CD-formatet eller konsultere en annen kilde som faktisk beskriver hvordan noe er gjort og ikke bare skriver lyrikk. Hadde så blitt gjort ville ting som Solomon-Reed-koding og 8-14-modulering vært kjent materie, men det var det otrent ingen som visste noe om.

    Hvordan man meningsfyllt kan mene noe om feilkorrigering under CD-avlesing ved å vite mindre enn ingen ting (les: bastant mene ting som er objektivt og udiskutabelt 100% galt) skjønner jeg virkelig ikke. Hvorfor man i tillegg blir snurt når noen gir korrektiver i retning av hvordan ting faktisk, beviselig og udiskutabelt fungerer så demonsterer man noe som etter alle landemerker kvalifiserer som kunnskapsforakt. De er selvsagt ikke noe krav om å ha hørt om Solomon-Reed for å nyte sin CD-spiller, men hvordan man kan forvente at noen tillegger ens standpunkt vekt når man ikke har hørt om det er godt utenfor min fatteevne. Dette er et eksempel på teknikk, ingeniørvitenskap og den slags. Og så skal noen bli sure når noen påpeker noe som er omtrent like kontroversielt som at vann er vått bare fordi det rokker en smule ved virkelighetsforståelsen og indirekte setter enkelte prioriteringer i et underlig lyd.

    At man ikke kan noe, har hørt om noe, skjønner noe eller ikke har satt seg inn i noe er ikke det samme som at det ikke eksisterer eller at man fritt kan velge virkemåte basert på løse antagelser og generelle misoppfatninger.

    Fidelity hadde også i et nummer en lengre sak som essensielt handlet om hvor utrolig vanskelig det var å lese av en CD-plate korrekt. Alle med to åpne øyne og logikken noenlunde i behold burde være i stand til å skjønne at så ikke på noen måte er tilfelle.

    Jeg minner igjen om lederartikkelen i Fidelity nr 28 - det er kanskje det beste eksempelet på kunnskapsforakt jeg har sett noen sinne innen HiFi, og det er ganske sterkt konkurranse om den tittelen.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Jeg gidder ikke mer med deg, nb. Musicius beskrivelse av hvordan han oppfatter deg kan jeg bare skrive under på at jeg også deler. Egentlig er det på høy tid at jeg innsier at det beste er rett og slett å ignorere deg i alle tråder.

    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde forventet meg mer fra en normalt så saklig mann som deg Asbjørn. Nå mistet du mange poeng i mine øyne.
    Det kan jeg sikkert leve med. Kanskje jeg satte det litt på spissen, men jeg beskriver en holdning som jeg støter på av og til her inne. Det dreier seg av en kombinasjon av å fremheve pris som eneste fyldestgjørende kvalitetsstempel og en intens motvilje mot å stille spørsmål ved påstandene i reklamen. Salgsargumentene må for all del ikke betviles, uansett hvor håpløse de er. For meg er det ubegripelig.

    For min del er grunnen til at jeg bruker uforholdsmessig mye tid på HFS at jeg lærer en del og at jeg får mulighet til å dele noe av det jeg selv har lært i de årene jeg har holdt på med dette. Det første er nyttig for meg selv, det andre er kanskje nyttig for noen, og de som ikke ser noen nytte i hva jeg skriver får gjerne se en annen vei.
    Jeg vet kun om et eneste medlem som har skrevet at prisen er en kvalitetsindikator. Ellers er den hodningen totalt fraværende på dette forumet. Hvor du har dette fra er en total misforståelse. At man har investert i dyre produkter og helt bevisst ønsker å forholde seg til det lydmessige resultatet fra komponentene sine i stedet for teknologien bak medfører ikke at man kun er opptatt av pris. Det burde en så begavet og intelligent person som du forstå. At produsentene er overivrige i sin markedsføring er ikke kundenes feil. At kundene ikke ønsker å kritisere markedsføringen medfører ikke at man har akseptert den.

    Mvh
    Roysen
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Personangrep er ikke tillatt, og denne tråden har utviklet seg veldig negativt med mye angrep på enkeltbrukere. Jeg skjønner ikke hva om ønskes oppnådd med denne tråden, men angrep på hverandre er aldri tillatt.

    Mvh
    Høvdingen
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.873
    Antall liker
    38.699
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Så du mener altså at pris og kvalitet ikke henger sammen? dette har du prakket på oss i årevis :rolleyes:

    mvh
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Jeg hadde forventet meg mer fra en normalt så saklig mann som deg Asbjørn. Nå mistet du mange poeng i mine øyne.
    Det kan jeg sikkert leve med. Kanskje jeg satte det litt på spissen, men jeg beskriver en holdning som jeg støter på av og til her inne. Det dreier seg av en kombinasjon av å fremheve pris som eneste fyldestgjørende kvalitetsstempel og en intens motvilje mot å stille spørsmål ved påstandene i reklamen. Salgsargumentene må for all del ikke betviles, uansett hvor håpløse de er. For meg er det ubegripelig.

    For min del er grunnen til at jeg bruker uforholdsmessig mye tid på HFS at jeg lærer en del og at jeg får mulighet til å dele noe av det jeg selv har lært i de årene jeg har holdt på med dette. Det første er nyttig for meg selv, det andre er kanskje nyttig for noen, og de som ikke ser noen nytte i hva jeg skriver får gjerne se en annen vei.
    Jeg vet kun om et eneste medlem som har skrevet at prisen er en kvalitetsindikator. Ellers er den hodningen totalt fraværende på dette forumet. Hvor du har dette fra er en total misforståelse. At man har investert i dyre produkter og helt bevisst ønsker å forholde seg til det lydmessige resultatet fra komponentene sine i stedet for teknologien bak medfører ikke at man kun er opptatt av pris. Det burde en så begavet og intelligent person som du forstå. At produsentene er overivrige i sin markedsføring er ikke kundenes feil. At kundene ikke ønsker å kritisere markedsføringen medfører ikke at man har akseptert den.

    Mvh
    Roysen
    Du har skrive gang på gang at man ikke får high-end billig. Du forteller oss til og med at vi ikke har prøvd high-end produkter. Har det noen gang slått deg at vi kanskje har prøvd litt forskjellig og konkludert med at det stort sett er keiserens ny klær i de aller fleste tilfeller?

    Som sagt var jeg i munchen og tittet opp masse forskjellig. Stort sett dårlig håndarbeid over hele fjøla. Finnes visst ikke folk som kan lodde innen hifibransjen. Samme pokker så betaler jeg ikke 300k for en forsterker med alvorlig kaldlodding i.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    jeg er enig med Høvdingen. Denne tråden har utviklet seg veldig negativt og er slett ikke slik intensjonen var. Denne intensjonen virker det som om mange ikke klarer å se. Så kanskje det er best å lukke hele tråden før det uvikler seg for langt. Jeg ser i hvert fall ingen grunn til å holde den i live. Det samme gjelder forøvrig den andre som pågår i parallell.

    Mvh
    Roysen
     
    M

    musicus

    Gjest
    Personangrep er ikke tillatt, og denne tråden har utviklet seg veldig negativt med mye angrep på enkeltbrukere. Jeg skjønner ikke hva om ønskes oppnådd med denne tråden, men angrep på hverandre er aldri tillatt.

    Mvh
    Høvdingen
    Men ta rev i seila her hövding, mannen nb bidrar ikke en dritt med noe positivt i hifi sammenhheng på ditt forum, hadde det värt mitt, hadde mannen värt sparket ut og bedt seg finne en annen hobby for lenge siden, "äresmedlem"?? smak på det....

    mvh
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Prøv å fortelle damene at en flaske Spenol til 8,90 kr er like bra eller bedre for huden som en liten fancy krukke med 50 ml magisk innhold til 1000 kr, og se hvor lett det er... Er samme greia med hifi.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Personangrep er ikke tillatt, og denne tråden har utviklet seg veldig negativt med mye angrep på enkeltbrukere. Jeg skjønner ikke hva om ønskes oppnådd med denne tråden, men angrep på hverandre er aldri tillatt.

    Mvh
    Høvdingen
    Men ta rev i seila her hövding, mannen nb bidrar ikke en dritt med noe positivt i hifi sammenhheng på ditt forum, hadde det värt mitt, hadde mannen värt sparket ut og bedt seg finne en annen hobby for lenge siden, "äresmedlem"?? smak på det....

    mvh
    Kunne ikke vært mer enig. Nb, bidrar kun med en eneste ting i en konstant uendelig strøm - og det er provokasjoner mot personer som faktsik er aktive innefor hobbyen forumet er bygget opp for å være en møteplass for.

    Mvh
    Roysen
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Prøv å fortelle damene at en flaske Spenol til 8,90 kr er like bra eller bedre for huden som en liten fancy krukke med 50 ml magisk innhold til 1000 kr, og se hvor lett det er... Er samme greia med hifi.

    Må arrestere deg her. Jeg er blitt fortalt at spenol inneholder stoffer du absolutt ikke vil bruke daglig. Husker desverre ikke navnet på stoffet i farten.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Prøv å fortelle damene at en flaske Spenol til 8,90 kr er like bra eller bedre for huden som en liten fancy krukke med 50 ml magisk innhold til 1000 kr, og se hvor lett det er... Er samme greia med hifi.

    Må arrestere deg her. Jeg er blitt fortalt at spenol inneholder stoffer du absolutt ikke vil bruke daglig. Husker desverre ikke navnet på stoffet i farten.
    Methylparaben antagelig.
    Kjemiens svar på fnidder i transientene.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Personangrep er ikke tillatt, og denne tråden har utviklet seg veldig negativt med mye angrep på enkeltbrukere. Jeg skjønner ikke hva om ønskes oppnådd med denne tråden, men angrep på hverandre er aldri tillatt.

    Mvh
    Høvdingen
    Men ta rev i seila her hövding, mannen nb bidrar ikke en dritt med noe positivt i hifi sammenhheng på ditt forum, hadde det värt mitt, hadde mannen värt sparket ut og bedt seg finne en annen hobby for lenge siden, "äresmedlem"?? smak på det....

    mvh
    Kunne ikke vært mer enig. Nb, bidrar kun med en eneste ting i en konstant uendelig strøm - og det er provokasjoner mot personer som faktsik er aktive innefor hobbyen forumet er bygget opp for å være en møteplass for.

    Mvh
    Roysen
    Nåja, skulle gjerne sparket deg i räva og bedt deg ta en ta en titt i speilet også roysen, du er også mer enn normalt opptatt av egne meninger, men sparket deg ut, näh ville ikke gjort det ennå om det var mitt forum :cool:...

    mvh
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Beste trikset for glatt og pen hud: Drikk vann. Ja. Det fra springen. Funker også for folk som blir ugreie i fylla.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Personangrep er ikke tillatt, og denne tråden har utviklet seg veldig negativt med mye angrep på enkeltbrukere. Jeg skjønner ikke hva om ønskes oppnådd med denne tråden, men angrep på hverandre er aldri tillatt.

    Mvh
    Høvdingen
    Men ta rev i seila her hövding, mannen nb bidrar ikke en dritt med noe positivt i hifi sammenhheng på ditt forum, hadde det värt mitt, hadde mannen värt sparket ut og bedt seg finne en annen hobby for lenge siden, "äresmedlem"?? smak på det....

    mvh
    Kunne ikke vært mer enig. Nb, bidrar kun med en eneste ting i en konstant uendelig strøm - og det er provokasjoner mot personer som faktsik er aktive innefor hobbyen forumet er bygget opp for å være en møteplass for.

    Mvh
    Roysen
    Nåja, skulle gjerne sparket deg i räva og bedt deg ta en ta en titt i speilet også roysen, du er også mer enn normalt opptatt av egne meninger, men sparket deg ut, näh ville ikke gjort det ennå om det var mitt forum :cool:...

    mvh
    Opptatt av egne meninger er vi da alle. Det er imidlertid ikke meninger som skader eller er i mot det forumet skal omhandle. Mine intensjoner er da aldri annet enn de beste. Så kan man gjerne som du være uenig i innholdet. Uenighet er sunt.

    Mvh
    Roysen
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stenger tråden. Den skaper kun dårlig stemning.

    Mvh
    Høvdingen
     
    • Liker
    Reaksjoner: Dog
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men jeg vil ikke ha fnidder i transientene. Jeg exorsert de bort. De vil aldri tørre å komme tilbake.
    Du må jage fnidderet vekk bare litt, eller holde det på trygg avstand slik at det kommer tilbake igjen og igjen. Og dermed trenger en ny kur, som hifi-pusheren på hjørnet meget gjerne vil selge deg igjen og igjen. Også kalt "kabler".
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn