Forsterkere Hifi-tørka er endelig over! Trenger litt innspill...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.146
Antall liker
10.643
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjøpte en pioneer a50-k for å ha i en leil. jeg bruker av og til. Likte den ikke. Ikke sammen med de andre testvinner HT som jeg kjøpte.
Skrev mer om det her
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/66276-noe-nytt-i-heimen.html

Fint å se at andre liker den.
Kritikken mot Xindak her er malplassert og ikke riktig.
Jeg har også hatt noen forskjellige Xavian HT inkl. 360 og det var alltid noe som "ikke stemte": Dvs. alt stemte - det stemte så godt at det ble kjedelig.
Men de xn125 er bra.
Har forøvrig pratet endel med Roberto Barletta ang. designfilosofi etc. Hyggelig liten mann.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Takk for innspillet bambadoo! Synd den ikke falt i smak hos deg da. Er jo ikke sikkert det blir vellykka her heller, men jeg skal prøve. Det var egentlig cd-spilleren jeg var ute etter, men siden forsterkeren ble solgt for under 3000 kr, så syns jeg det var verdt en test. Jeg må jo ikke selges Xindaken. Den har sine kvaliteter, men syns kanskje den spiller litt for romantisk her hos meg. Men vi får nu se....

Så du har snakka med mannen ja. Artig! Jeg skrev litt med han en gang i tida husker jeg. Men fikk ikke inntrykk av at han var liten:D
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Jeg er hard mot de som fortjener det, JH! En fare er at du får rett i det med forsterkeren som ikke orker å drive..Men det du da gjør, er å beholde streameren, og kjøre den via den innebygde dac´en i 8200CDQ..som også forer 8200p med signaler. 8200CDQ har analoge og digitale innganger i et seriøst antall, samt også en skikkelig USB, og et meget bra CD-drev. Toppet med en uforskammet god, aktiv pre-del.BRUK IKKE NORDOSTKABLER!! Stereoblokka har ingen driftsproblemer på et par av høyttalera dine..jeg bruker den selv på Sonus Faber..
Fint du har planene klare for meg Auditor!:)
Nordost er det tydeligvis mye delte meninger om skjønner jeg....
 
K

Kafka

Gjest
Nordost kabel-priser er jo bare latterlig. Snakk om overprising!

Jeg liker dem, men prisen er for drøy.
Enhver som ikke bryr seg spesielt mye om audio, som ser hva en Nordost-kabel koster, forstår jo det sinnsyke i dette.
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.974
Antall liker
1.838
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Hei Joachim!
Nå har jeg spilt på min nye Pioneer PD-50 CD/SACD-spiller i et par dager, og jeg må si at jeg blir mer og mer imponert...! Den har en åpen og frisk spillestil, og med en deilig tyngde i bunnen. Akkurat etter min smak! Det jeg har lest på nettet stemmer: Pioneers nye DAC'er er veldig gode. Og prisen på under 5K gjør den til et røverkjøp, imho. ;)

Nå er den jo ikke "bare en CD-spiller". Den har 2 digitale innganger, sånn at andre digitale kilder også kan nyte godt av den suverene DAC'en. En artig mulighet er at det er mulig å koble upsampling fra 16 til 32 bit til og fra "on the fly". Dette muliggjør A/B-test, sånn at en kan finne ut om upsampling har noe for seg... :cool:

Hva synes du om det nye Pioneer-settet ditt da...?

Mvh Salty

Pioneer-PD-50.jpg
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Hei Pål!

Beklager noe sent svar her, men jobber natta og da må man jo ha skjønnhetssøvnen sin på dagtid :)

Godt å høre at du er fornøyd! Er jo surt med bomkjøp, men virker som du har vært heldig med dette kjøpet. Litt misunnelig på deg :)

Jeg kan jo mene litt om det jeg kjøpte. Nå blir vel dette å regne som et slags førsteinntrykk siden rommet det står i fortsatt ikke er ferdig. Her er det ekko og møbler "i veien for lyden" etc, men jeg har fått gjort meg opp et inntrykk.

Sammenlignet med Xindak, så spiller dette mer åpent og med mer detaljer. Jeg var redd dette med klasse D ikke skulle gi noe særlig sprut i bassen, men der tok jeg veldig feil. Bassen er stram og fin, detaljene oppover er der og det hele passer i mine ører bra sammen. Forsterkeren er vel akkurat passe sterk nok til å drive høyttalerne mine, men noe mindre effektmessig burde den ikke ha vært. De mindre forsterkerne til Pioneer ville nok blitt for svake.

Nå har jeg heller ikke testa PD-30 mot XA6950 ennå, så kan ikke gi et konkret inntrykk av denne ennå kontra Muse Deluxe, men spillestilen generellt er som sagt friskere. Men det låter ihvertfall mer naturlig nå enn før. Den varmen Xindak tilfører(her hos meg) kveler nok litt av detaljene i toppen og vil nok passe til en mer pågående høyttaler.

Ellers kan jeg si at dette er ganske enkle produkter. Cd-spilleren har ikke så mange funksjonene(som 16/32-bit o.l). Den har en Pure-Audio funksjon som jeg ikke hører noen forskjell på. Har nå fått testa med SACD, men ikke mot samme skiva på vanlig CD. Dette kommer, men Bob Dylan's "The Freewheelin'" låt ikke verst tross gammel innspilling i utgangspunktet.

Forsterkene A-50 har heller ikke mye ekstra å by på, men man kan velge å kjøre den i "Direct". Da kutter man som kjent ut endel kretser, og det gir en stor forskjell i lyden. Ofte låter det strammere og mer presist. Kan oppleves bedre på noen låter, mens å la den være avslått, låter mer rufsete og dertil passende på f.eks live og litt rocka musikk.
Riaa-trinnet i den var jeg ikke spesiellt imponert over da kontra min ganske enkle ClearAudio NanoPhono.

Så var det nettverksspilleren N-30. En morsom sak, men som du sier så må du opp i N-50 for å få DAC og slikt. Jeg bruker den til å streame Spotify og Wimp med meget godt resultat. Bruker et program på PC'n som heter Jamcast. Dette lager et virtuellt lydkort som igjen streamer disse tjenestene over nettverket hjemme. Jeg bruker kabel pdd, men du får kjøpt trådløs adapter til N-30 og N-50. Jamcast koster 30 dollar, men verdt hver krone!

Et minus med det jeg kjøpte er fargen. Svart er fint det, men på disse Pioneer-produktene er det vanskelig å se skrifta over knappene i dårlig lys. Heller ikke lys e.l i volumkontrollen, så er det mørkt, så har en ikke peil på hva volumet står på.

Men alt-i-alt. Til 7500,- kroner jeg strålende fornøyd, og har vondt for å tro at jeg kunne fått noe bedre til samme pris et annet sted. Selvsagt kunne det frista med f.eks PD-50 og N-50, men enn så lenge får dette duge. Det er jo noe som heter oppgradering etterhvert :)

MVH
Joachim
 
Sist redigert:
Topp Bunn