Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg er av den oppfatning at folk må få bruke penger på hva de vil.
    Innlegget er altså ikke en kritikk mht lyd pr investerte krone, men mer et spørsmål om det i det hele tatt er mulig å komme i mål med krav til perfeksjon som er vanskelig å oppnå.

    Utfra hva jeg leser, og hva trådeier gjør av utskiftninger, ser det ut til at det betyr veldig mye at alle detaljer er på plass slik eieren ønsker at det skal låte.
    På dette stadiet, kan det bli fremskritt av betydning uten å bygge et dedikert lytterom?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    På dette stadiet, kan det bli fremskritt av betydning uten å bygge et dedikert lytterom?
    Nei er det enkle svaret på det. Og ferdig schnakka.

    Til det Bluesbreaker skrev (etter husk): Alle plater, CD og i streaming har forskjellig kvalitet. Her ligger det store kompromisser i opplevd lydkvalitet uansett. Derfor er det komplett umulig å få det perfekt eller i mange tilfeller veldig bra når innspillingskvaliteten varierer såpass mye. Så her gjelder det å gi faen og lytte til det som er på platen, CD`en osv. uansett innspillingskvalitet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nei er det enkle svaret på det. Og ferdig schnakka.

    Til det Bluesbreaker skrev (etter husk): Alle plater, CD og i streaming har forskjellig kvalitet. Her ligger det store kompromisser i opplevd lydkvalitet uansett. Derfor er det komplett umulig å få det perfekt eller i mange tilfeller veldig bra når innspillingskvaliteten varierer såpass mye. Så her gjelder det å gi faen og lytte til det som er på platen, CD`en osv. uansett innspillingskvalitet.
    Problematikken rundt dårlig kildemateriale har en vel uansett hvor godt rommet er, så lenge anlegget er ekstremt avslørende, eller?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det må du ikke spørre MEG om Parafin. 😊
    Rom har stor betydning, - uten tvil.
    Likevel har jeg inntrykk av at mange anlegg blir mer brukt om det står på stua.
    :)

    Muligheten til å bruke anlegget mer er jo helt klart større hvis det står i stua, men en får kanskje ikke utnyttet det slik en ønsker? Vanskelig å finlytte når kona steker kjøttdeig i bakgrunnen, eller spille Rammstein på konsertnivå mens ungene bygger Lego i sweetspot? (De kan jo få utdelt hørselsvern, da.) Da mener jeg det måtte vært bedre å ha et dugelig stueanlegg til kos og film og heller tatt det helt ut med superanlegget i et dedikert rom. Innsatsviljen og ressursene er jo der.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Rammstein på konsertnivå er ganske ambisiøst! 😆
    Nå har ikke jeg noe "Superanlegg", men likevel nok til at mange rister litt på på hode og er overbærende med meg.
    Ungene er voksne og ute av huset her, men jeg tror faktisk de også hadde mye glede av musikk i huset under oppveksten. Mye tyder på det. Det gjelder å ta grep før EDM og gangsterrap blir det foretrukne. Fruen får middag servert 5-6 dager i uka, og hun hører mye musikk sammen med meg. Den biten har jeg kontroll på! 😆 Det hadde ikke skjedd om anlegget stod i kjellern.
    Men alt dette skal vi ikke forstyrre tråden med lengre. 🙂
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Rammstein på konsertnivå er ganske ambisiøst! 😆
    Nå har ikke jeg noe "Superanlegg", men likevel nok til at mange rister litt på på hode og er overbærende med meg.
    Ungene er voksne og ute av huset her, men jeg tror faktisk de også hadde mye glede av musikk i huset under oppveksten. Mye tyder på det. Det gjelder å ta grep før EDM og gangsterrap blir det foretrukne. Fruen får middag servert 5-6 dager i uka, og hun hører mye musikk sammen med meg. Den biten har jeg kontroll på! 😆 Det hadde ikke skjedd om anlegget stod i kjellern.
    Men alt dette skal vi ikke forstyrre tråden med lengre. 🙂
    Enig i alt du sier, men hvis en nå først er på perfeksjoneringsjaget, tror jeg ikke en får fred før det rommet er bygd. Ev. må en bare lære seg å si at det er bra nok, og så senke skuldrene og kose seg. Det siste har i alle fall jeg gjort :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har ingenting å utsette på Lars Martins vilje til å jobbe seg videre mot målet. Skulle gjerne hatt litt av hans motivasjon selv.

    Ikke vet jeg hva LM jobber med, men med tanke på vibrasjonsnevroser og effekt på elektronikk tør jeg vedde på at det ikke er som helikopter-pilot!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Flott anlegg med krem-komponenter, dette.
    Mange som leser her har nok aldri hørt maken til transparens og detaljnivå som et slikt anlegg kan varte opp med.

    Jeg er av den oppfatning at folk må få bruke penger på hva de vil.
    Innlegget er altså ikke en kritikk mht lyd pr investerte krone, men mer et spørsmål om det i det hele tatt er mulig å komme i mål med krav til perfeksjon som er vanskelig å oppnå.

    Utfra hva jeg leser, og hva trådeier gjør av utskiftninger, ser det ut til at det betyr veldig mye at alle detaljer er på plass slik eieren ønsker at det skal låte.
    De fleste hører ikke forskjell på vibrasjonsdemping under andre komponenter enn platespiller, og kanskje CD drev. Noe annet er det at vi gjerne gjør litt ekstra "for sikkerhets skyld". 😊

    Sjøl mener jeg at alle anlegg låter veldig forskjellig utfra hva som spilles til en hver tid. Hvis man spiller mye ulik musikk, og ikke de samme låtene hele tida, så vil slike ørsmå detaljer som det er snakk om her bety mindre. Innspillingene er uansett så ulike at de utgjør større forskjeller enn greiene man skifter inn og ut. Det betyr at man da aldri vil få alt perfekt.

    Hvis man spiller eksakt samme låt hele tida er det kanskje mulig å oppnå perfeksjon ved å tune anlegget til akkurat den.
    Hvis man spiller 2 ulike album er man allerede ute og kjører. Altså når man har så høye krav til lydgjengivelse og hører forskjell på "alt".
    Som sagt, - ingen kritikk.
    Bare noen tanker fra et annet ståsted.
    Min erfaring er at det kreves ennå mer perfeksjonering når utstyret begynner å komme opp i pris. Jo lengre vekk fra kjøkkenradio en kommer, jo verre blir det.

    Mange kjøper av øverste hylle og antar det automatisk låter bra, derfor myten om dyrt er dårlig. Det er ikke dårlig, men mer avslørende og avslører feil mye lettere. Jeg bor på jordkloden så om noen ønsker å høre hvor elendig det låter er det bare å komme.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har ingenting å utsette på Lars Martins vilje til å jobbe seg videre mot målet. Skulle gjerne hatt litt av hans motivasjon selv.

    Ikke vet jeg hva LM jobber med, men med tanke på vibrasjonsnevroser og effekt på elektronikk tør jeg vedde på at det ikke er som helikopter-pilot!
    Jeg skulle bli det, men var for mye vibrasjoner.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd både ansuz og isoacoustic på høyttalerne. Det funker ikke. Dempe systemet i høyttaleren gjør antagelig til at det er mismatch, samme med genesisene. Original «mynten» er best så langt. 😅
    Om jeg husker rett har Audiovector intern fjøring/myk demping i sokkelen. Å slenge på endre mere myk avfjæring kan gi utilsiktede og forstyrrende resultat . Virker rimelig da at enkel spike/fast kobling er det riktige.
    Forøvrig er jeg sterkt tvilende til salgsagumentene for spikes. De demper intet om det er demping man er ute etter.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Forøvrig er jeg sterkt tvilende til salgsagumentene for spikes. De demper intet om det er demping man er ute etter.
    Var ikke spikes opprinnelig tenkt som stabiliseringsremedier på den tiden man hadde gulvtepper som rakk en til rett under kneskålene?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    L

    larsmartin

    Gjest
    Om jeg husker rett har Audiovector intern fjøring/myk demping i sokkelen. Å slenge på endre mere myk avfjæring kan gi utilsiktede og forstyrrende resultat . Virker rimelig da at enkel spike/fast kobling er det riktige.
    Forøvrig er jeg sterkt tvilende til salgsagumentene for spikes. De demper intet om det er demping man er ute etter.
    Helt enig. Spikes er i utgangspunktet elendig, men funker på audiovector pga dempefoten.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.368
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Stereobenken er laget av corian og står på myk gummi mot vibrasjon fra gulv og rom.
    Hva er teorien for å fjerne egen resonanser til chassiet?
    Corian er ett dødt materiale på den måten att det ikke beveger seg stort ang fukt og temp.
    Skrekkelig dyrt, det vil ikke si att det er det beste til dette bruket. Treverk som er limt som endeved er langt mer dødt. Du jakter på noen demoner som mest sannsynlig ikke finnes. Det synes jeg er litt trist. Mange andre ting som har større betydning for lyd. Du må senke skuldrene og heller nyte.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Corian er ett dødt materiale på den måten att det ikke beveger seg stort ang fukt og temp.
    Skrekkelig dyrt, det vil ikke si att det er det beste til dette bruket. Treverk som er limt som endeved er langt mer dødt. Du jakter på noen demoner som mest sannsynlig ikke finnes. Det synes jeg er litt trist. Mange andre ting som har større betydning for lyd. Du må senke skuldrene og heller nyte.
    Om målet er å riste mest mulig kjøper jeg heller male ristemaskin å setter meg inni. Presist og voldsomt!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.368
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig. Spikes er i utgangspunktet elendig, men funker på audiovector pga dempefoten.
    Igjen feil. Spikes viderefører vibrasjoner. Dette er igjen fysikk. Dette er jo ting som er blitt bevist. De har til og med bevist det med et måleaparat på ht. Der det var spikes inblandet vibrere ht mer.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at det kreves ennå mer perfeksjonering når utstyret begynner å komme opp i pris. Jo lengre vekk fra kjøkkenradio en kommer, jo verre blir det.

    Mange kjøper av øverste hylle og antar det automatisk låter bra, derfor myten om dyrt er dårlig. Det er ikke dårlig, men mer avslørende og avslører feil mye lettere. Jeg bor på jordkloden så om noen ønsker å høre hvor elendig det låter er det bare å komme.
    Jeg har ingen som helst tro på at dette låter dårlig. Tvert imot. 😊
    Tror likevel ikke at det er strømremedier og antivibrasjonsprodukter som har størst påvirkning på resultatet.

    Gjennom åra har jeg hørt en del kostbare anlegg rundt omkring, og det er ikke noe som låter dårlig. Men forskjeller er det.
    Hadde vært morsomt å høre dette anlegget selvsagt. Ikke umulig at du får en PM en vakker dag. 👍
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg har ingen som helst tro på at dette låter dårlig. Tvert imot. 😊
    Tror likevel ikke at det er strømremedier og antivibrasjonsprodukter som har størst påvirkning på resultatet.

    Gjennom åra har jeg hørt en del kostbare anlegg rundt omkring, og det er ikke noe som låter dårlig. Men forskjeller er det.
    Hadde vært morsomt å høre dette anlegget selvsagt. Ikke umulig at du får en PM en vakker dag. 👍
    Jeg vil hvertfall påstå at anlegget ikke låt bra nok når jeg fikk commander og apex i hus. Feilene ellers i anlegget blir betydelig og mer fremhevet.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg vil hvertfall påstå at anlegget ikke låt bra nok når jeg fikk commander og apex i hus. Feilene ellers i anlegget blir betydelig og mer fremhevet.
    Du sier «feilene», men mener kanskje «svakhetene»? Eller de «svakeste leddene»?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Igjen feil. Spikes viderefører vibrasjoner. Dette er igjen fysikk. Dette er jo ting som er blitt bevist. De har til og med bevist det med et måleaparat på ht. Der det var spikes inblandet vibrere ht mer.
    Eeehhm Det var jo det som var poenget , spikes avkobler ikke og demper ikke og de overfører vibrasjon og derfor ubrukelig til å stoppe vibrasjoner fra høyttaler til gulv og fra gulv/rack til komponent osv.Det er derfor spikes ikke selges sammen med vaskemaskiner …
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    Har aldri hørt er komponent som ikke har godt av vibrasjons demping. Mener du det er optimalt å bare bruke tjukt nok gods og ikke lage føtter som fjerner resonansen som skaper problemet?
    Så ekstrem godt produktene dine er i følge deg hadde det faktisk vært moro å testet de, kan det være et tema?
    Jeg har spurgt Nelson Pass, om det virker på deres apparater. Han mener, det eneste gode en stander til forstærkeren gør, er at det bliver lettere at støvsuge under den. Ud over det, kan man ikke høre forskel på Audia Flight eller ARC REF 5 om det står på gulvet eller på en reol eller på dæmpefødder.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.368
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jøss. En nyfødt vitenskapsmann.
    Ja ikke sant, forholder meg til fysikk og det kan du bortforklare. Nei vitenskapsmenn er jeg ikke. Men forholder meg til det som er bevist. Alt annet blir jo bare dumt. Vibrasjonene skal stoppes, det er likt for alt.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.321
    Antall liker
    8.368
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Eeehhm Det var jo det som var poenget , spikes avkobler ikke og demper ikke og de overfører vibrasjon og derfor ubrukelig til å stoppe vibrasjoner fra høyttaler til gulv og fra gulv/rack til komponent osv.Det er derfor spikes ikke selges sammen med vaskemaskiner …
    Ja da er vi enige om att fysikk ikke kan snakkes bort.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ikke spesielt myntet på trådstarter (men også…), dette gjelder sikkert flere her inne. Man burde hatt noe som het Anonyme Audiofile, en samtalegruppe der man kunne diskutere og innrømme for seg selv og likesinnede at noe har gått over streken. Og gjerne hatt en 12 stegs plan. Eller noe lignende.

    Altså om den besettelsen hifi kan bli der man er konstant på søken etter noe «bedre» og imaginære oppgraderinger. Og bruker ekstreme summer på dette. Nå er det absolutt opp til enhver hvordan hobbyen skal utdøves og en fri verden og alt det der.

    Jeg har selv vært dypt inne i det kjøret med en ekstrem pengebruk ( for meg) der teknikken, nye produkter og lytting til ørsmå detaljer dominerte hverdagen. Jo, hørte på musikk, men fokus var helt feil. Fikk nesten en rusfølelse av å bestille nye komponenter, det var skummelt. Og gjorde det i ett kjør. Ser tilbake på dette med skam faktisk. Nei, jeg ødela ikke familiens økonomi osv i det hele tatt, men det gikk for langt.

    Jeg har fremdeles ett bra anlegg, men det koster omtrent 25-30 % av det jeg hadde før. Null tweaks, strømfiltere, kabelløftere og annet surr. Er i dag lang mer avslappet til hifi og har det mye bedre. I min hifistue.

    JP
    Jeg hadde rimeligere anlegg før, det er et løft opp i kvalitet nå.
    Du må ha gjort noe feil når du hadde dyrt anlegg. Hadde du topp kabler, strømrens og dempeføtter på det?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Jeg hadde rimeligere anlegg før, det er et løft opp i kvalitet nå.
    Du må ha gjort noe feil når du hadde dyrt anlegg. Hadde du topp kabler, strømrens og dempeføtter på det?
    Vet ikke helt om jeg skal ta ditt svar alvorlig eller om dette er ironi. Ett dyrere anlegg vil som regel lyde bedre på en del "hifiparametere" enn ett rimeligere. Jeg sier som regel for det å sette sammen ett anlegg har mye med match mellom komponenter å gjøre. Å kjøpe det dyreste utstyret er ikke synonymt med å få god lyd. Langt der ifra.

    Mht å gjøre "feil": Jeg har ett akustisk behandlet dedikert lytterom og ville aldri drømme om å kjøpe dyr hifi hvis jeg ikke hadde det. Her handler det om å legge forholdene best mulig til rette slik at utstyret kan fungere best mulig. Med egen kurs til anlegget, separate strømforsyninger og ja, absolutt topp kabler til en kvart million.....

    Mitt poeng var, som du ikke ser ut til å forstå er at det for meg tok fullstendig av som tok fokus bort fra det dette egentlig handler om, nemlig å høre på musikk. Ikke kjøpe mest mulig og stadig dyrere = en besettelse.

    For meg ble det sånn. Hva du bruker dine penger på er selvsagt kun din sak.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vet ikke helt om jeg skal ta ditt svar alvorlig eller om dette er ironi. Ett dyrere anlegg vil som regel lyde bedre på en del "hifiparametere" enn ett rimeligere. Jeg sier som regel for det å sette sammen ett anlegg har mye med match mellom komponenter å gjøre. Å kjøpe det dyreste utstyret er ikke synonymt med å få god lyd. Langt der ifra.

    Mht å gjøre "feil": Jeg har ett akustisk behandlet dedikert lytterom og ville aldri drømme om å kjøpe dyr hifi hvis jeg ikke hadde det. Her handler det om å legge forholdene best mulig til rette slik at utstyret kan fungere best mulig. Med egen kurs til anlegget, separate strømforsyninger og ja, absolutt topp kabler til en kvart million.....

    Mitt poeng var, som du ikke ser ut til å forstå er at det for meg tok fullstendig av som tok fokus bort fra det dette egentlig handler om, nemlig å høre på musikk. Ikke kjøpe mest mulig og stadig dyrere = en besettelse.

    For meg ble det sånn. Hva du bruker dine penger på er selvsagt kun din sak.
    Tar poenget ditt og ble nysgjerrig på tidligere anlegget ditt, kan du fortelle mer? Har du en tråd jeg kan se på?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Mitt poeng er ikke å "bevise" eller hevde at jeg har rett, jeg bare sier hvordan det var for meg og hva jeg mener er en absolutt forutsetning for god lyd: Ett dedikert, akustisk behandlet lytterom. Først det, så alt det andre etter økonomi, smak osv.

    Tidligere anlegg:
    Listen er for lang og til dels pinlig, men er er noe av det jeg har hatt:
    Absolare forsterker
    CH Precision digitalt (dac, transport, egen strømforsyning)
    Kaiser Kawero Classic høyttalere
    Echole (Absolare) kabler
    Tobian Sounds System 12 FH hornhøyttalere
    Kondo Audio Note forsterker

    Det var gøy, helt til det tippet over...

    JP
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Mitt poeng er ikke å "bevise" eller hevde at jeg har rett, jeg bare sier hvordan det var for meg og hva jeg mener er en absolutt forutsetning for god lyd: Ett dedikert, akustisk behandlet lytterom. Først det, så alt det andre etter økonomi, smak osv.

    Tidligere anlegg:
    Listen er for lang og til dels pinlig, men er er noe av det jeg har hatt:
    Absolare forsterker
    CH Precision digitalt (dac, transport, egen strømforsyning)
    Kaiser Kawero Classic høyttalere
    Echole (Absolare) kabler
    Tobian Sounds System 12 FH hornhøyttalere
    Kondo Audio Note forsterker

    Det var gøy, helt til det tippet over...

    JP
    Mye snadder der. Det burde spilt bra, men er du nærmere mål nå er ingenting bedre enn det!
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Mye snadder der. Det burde spilt bra, men er du nærmere mål nå er ingenting bedre enn det!
    Du skjønner enda ikke mitt poeng med dette. Selvsagt spilte mye av dette som en kule og vel så det. Mitt POENG er at det tok av og lignet en besettelse i det jeg kjøpte utstyr non stop i den tro at alt skulle bli så mye bedre..... Og lyttet etter de aller minste "forbedringer" i stedet for helheten i musikken.

    Nå er jeg på en del "hifiparametere" ett stykke unna lyden jeg hadde den gang, men har i dag ett langt sunnere (etter mine begreper) forhold til hifi. Så mitt MÅL er å hygge meg med musikk, ikke å bruke mest mulig penger. Men, hver sin lyst osv osv.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    @Janpe, du har et veldig godt poeng.
    Dyrt er ikke ensbetydende med god lyd, som handler om musikk og gledet det skal gi.
    Det er ikke engang det at dyrt ikke gir god lyd, men at man kanskje blir i overkant "besatt" av hele greia. Jeg kjenner meg godt igjen i det Janpe snakker om og har selv nedskalert ganske voldsomt. Jeg har nok ikke så god lyd som jeg engang hadde, men god nok og mye lavere skuldre. Når det er sagt, hvis man liker ultra high-end og stadige bytter av utstyr så er det bare å kjøre på. Det er underholdende å følge med på larsmartin fra sidelinja, låter sikkert veldig bra også.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er ikke engang det at dyrt ikke gir god lyd, men at man kanskje blir i overkant "besatt" av hele greia. Jeg kjenner meg godt igjen i det Janpe snakker om og har selv nedskalert ganske voldsomt. Jeg har nok ikke så god lyd som jeg engang hadde, men god nok og mye lavere skuldre. Når det er sagt, hvis man liker ultra high-end og stadige bytter av utstyr så er det bare å kjøre på. Det er underholdende å følge med på larsmartin fra sidelinja, låter sikkert veldig bra også.
    Forstår alt du skriver. Men denne gangen var det stereoanlegg som skulle til pers. Antar det blir stående en stund nå og ikke planer om å rullere.. Jeg liker ikke gi meg halvveis, hadde heller ikke vært i nærheten av fornøyd med lyden.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke helt om jeg skal ta ditt svar alvorlig eller om dette er ironi. Ett dyrere anlegg vil som regel lyde bedre på en del "hifiparametere" enn ett rimeligere. Jeg sier som regel for det å sette sammen ett anlegg har mye med match mellom komponenter å gjøre. Å kjøpe det dyreste utstyret er ikke synonymt med å få god lyd. Langt der ifra.

    Mht å gjøre "feil": Jeg har ett akustisk behandlet dedikert lytterom og ville aldri drømme om å kjøpe dyr hifi hvis jeg ikke hadde det. Her handler det om å legge forholdene best mulig til rette slik at utstyret kan fungere best mulig. Med egen kurs til anlegget, separate strømforsyninger og ja, absolutt topp kabler til en kvart million.....

    Mitt poeng var, som du ikke ser ut til å forstå er at det for meg tok fullstendig av som tok fokus bort fra det dette egentlig handler om, nemlig å høre på musikk. Ikke kjøpe mest mulig og stadig dyrere = en besettelse.

    For meg ble det sånn. Hva du bruker dine penger på er selvsagt kun din sak.
    Kjenner meg godt igjen der ja, men anser meg selv for kurert i dag.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn