Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    62db?? Virker som du sliter med det jeg akkurat styret med. Prøv å gå inn på spl meter å velg annen weighting på mic (a c og z)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det gjorde det hos meg, fikk ikke kjørt måling en gang fordi den målte altfor høyt og mente det clippet. Selv om jeg kunne snakke høyere enn volumet på testonen. SÅ noe gjorde det i allefall
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    62db?? Virker som du sliter med det jeg akkurat styret med. Prøv å gå inn på spl meter å velg annen weighting på mic (a c og z)
    Da gikk støygulvet fra 55hz til 35hz ja! 👍
    Er det mulig å endre så en velger a for alle målinger, ser feilen fortsatt måles på sveip..
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    336
    Antall liker
    1.048
    Dersom du vil måle i dba, så starter du bare målingen fra 1000hz ;) Når det kommer til DB så ruller dba av på 1000hz, dbc er ca -6db på 20hz og dbz flat.
    Støynivået på disse mikkene er til å ta og føle på under 45db i bassen. Jeg går utifra du vil måle hele systemet.

    Jeg lastet den målefilen du målte med den gamle mikken din (lengre oppi tråden her) og det ser helt normalt ut, ingenting feil med den målingen.
    Du har masse og jobbe med, er eneste jeg kan si. Det må ikke spilles høyt der, da faller ørene av :)

    Anngående støyen, ta den målingen på natten. Vet ikke hvordan du bor, men det kan være naboen som danser på utsiden, slik støy er enkelt å få.
    og ta målingen med høyere oppløsning, velg 1MB eller mer i målevindu.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Rasmussen ba meg måle uten lyd pga han så unaturlig støy. Dette måles omtrent uansett hvor jeg er, noen ideer om hva det kan være?
    Ny bærbar uten tilkoblet strømnettet og ny Umik-2.
    Kalibreringsfil er lastet ned og lagt inn. 🤷‍♂️
    Vis vedlegget 814879
    Hvem er han derre Rasmussen du peker til hele tiden?????
    Uansett! Støyen later til å være stabil ifg. tidligere målinger jeg har sett, så tror vi kan utelukke trafikk fra hovedveien.
    Jeg mistenker også en form for ventilasjon, aircon.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvem er han derre Rasmussen du peker til hele tiden?????
    Uansett! Støyen later til å være stabil ifg. tidligere målinger jeg har sett, så tror vi kan utelukke trafikk fra hovedveien.
    Jeg mistenker også en form for ventilasjon, aircon.
    Det er vel frisøren hans...

    1651784061956.png


    Flemming
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvem er han derre Rasmussen du peker til hele tiden?????
    Uansett! Støyen later til å være stabil ifg. tidligere målinger jeg har sett, så tror vi kan utelukke trafikk fra hovedveien.
    Jeg mistenker også en form for ventilasjon, aircon.
    Hvis man ikke kender Flemming Rasmussen vet man ikke mye om hifi branchen.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dersom du vil måle i dba, så starter du bare målingen fra 1000hz ;) Når det kommer til DB så ruller dba av på 1000hz, dbc er ca -6db på 20hz og dbz flat.
    Støynivået på disse mikkene er til å ta og føle på under 45db i bassen. Jeg går utifra du vil måle hele systemet.

    Jeg lastet den målefilen du målte med den gamle mikken din (lengre oppi tråden her) og det ser helt normalt ut, ingenting feil med den målingen.
    Du har masse og jobbe med, er eneste jeg kan si. Det må ikke spilles høyt der, da faller ørene av :)

    Anngående støyen, ta den målingen på natten. Vet ikke hvordan du bor, men det kan være naboen som danser på utsiden, slik støy er enkelt å få.
    og ta målingen med høyere oppløsning, velg 1MB eller mer i målevindu.
    Støyen er der uansett, inni bilen, under dyna +++
    Utfra måling skulle en nok holdt for øra, men tror ikke det er virkeligheten.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvem er han derre Rasmussen du peker til hele tiden?????
    Uansett! Støyen later til å være stabil ifg. tidligere målinger jeg har sett, så tror vi kan utelukke trafikk fra hovedveien.
    Jeg mistenker også en form for ventilasjon, aircon.
    Hver eneste blondine jeg møter sier det er en kjekkas kokk fra Oslo, ellers driver han med hifi tror jeg..
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    @Snickers-is Hva tenker du om målingen? Må jeg henge egg kartonger på alle veggene, eller flate ut hele kurven med dsp?

    Det er mye fall på kurven, men det stemmer ikke med hvordan det spiller, mulig det er noe kødd med målingen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    @Snickers-is Hva tenker du om målingen? Må jeg henge egg kartonger på alle veggene, eller flate ut hele kurven med dsp?

    Det er mye fall på kurven, men det stemmer ikke med hvordan det spiller, mulig det er noe kødd med målingen.
    Jeg må tilstå at omstendighetene gjør meg litt bekymret for at målingen ikke er helt korrekt utført. Det er skummelt å mene noe særlig om en måling når man ikke selv har full kontroll på prosessen. Selv når andre svært profesjonelle utfører målingene tar jeg det med en klype salt, med mindre de er veldig flinke på å beskrive omstendighetene rundt målingen.

    For å kunne si noe av verdi ville jeg nok ideelt sett vært i rommet, gjort målinger selv, og justert hva jeg målte ut i fra hva jeg ønsket å finne ut mer om.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    For å kunne si noe av verdi ville jeg nok ideelt sett vært i rommet, gjort målinger selv, og justert hva jeg målte ut i fra hva jeg ønsket å finne ut mer om.
    @larsmartin Nå bør du gripe sjansen til å invitere Snickers på et måle- og justeringsbesøk! Da kan dette VIRKELIG bli bra :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg må tilstå at omstendighetene gjør meg litt bekymret for at målingen ikke er helt korrekt utført. Det er skummelt å mene noe særlig om en måling når man ikke selv har full kontroll på prosessen. Selv når andre svært profesjonelle utfører målingene tar jeg det med en klype salt, med mindre de er veldig flinke på å beskrive omstendighetene rundt målingen.

    For å kunne si noe av verdi ville jeg nok ideelt sett vært i rommet, gjort målinger selv, og justert hva jeg målte ut i fra hva jeg ønsket å finne ut mer om.
    Det er noe merkelig. Oppdatert drivere på mic og usb kort driver, kalibreringsfil er lagt inn på nytt. Men samme målinger..
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Sett klippet og lest intervjuet. Helt rått, @larsmartin . Det er jo galskap, men som du sier i intervjuet, du lever én gang og kjenner ikke fremtiden, så hvis en har mulighet – hvorfor ikke?

    Jeg var forresten i Tønsberg på søndag, og hadde omstendighetene vært annerledes, hadde jeg hatt lyst til å invitere meg sjøl på en minilytt :) Det blir jo nesten turistattraksjon, dette. Audiofiles Taj Mahal eller noe sånt he-he
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Sett klippet og lest intervjuet. Helt rått, @larsmartin . Det er jo galskap, men som du sier i intervjuet, du lever én gang og kjenner ikke fremtiden, så hvis en har mulighet – hvorfor ikke?

    Jeg var forresten i Tønsberg på søndag, og hadde omstendighetene vært annerledes, hadde jeg hatt lyst til å invitere meg sjøl på en minilytt :) Det blir jo nesten turistattraksjon, dette. Audiofiles Taj Mahal eller noe sånt he-he
    Du får si ifra om du passerer igjen! 😃
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Lars Martin, bare å legge vekk misunnelsen og la seg imponere over hva du legger ned av tid og resurser i anlegget. Flott reportasje 👏👏 At folk flest mener du drar "noe" for langt hadde jeg tatt med knusende ro, fortsett med ditt og det du har trua/øra på👍
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Flott hjemme hos reportasje i Stereofil! Alltid spennende når noen «tar den helt ut», og ekstra kjekt at Ståle W ble imponert av hva han hørte. Synd du bor på feil side av fjellene 😊

    Tror det gikk litt fort i svingene for Ståle W når han skulle skrive hvor Eximus kom fra 😊
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Fin reportasje og lekkert anlegg, gratulerer LarsMartin. men hvor finner man videoen som er nevnt?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, gratulerer med flott reportasje og god lyd!
    Morro å lese om!
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn