Hifi-sjapper på 80-tallet...

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.721
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Hvis jeg ikke surrer for mye holdt Lyric til i Drammensveien, like ved Solli Plass. Der var jeg faretruende nær å shoppe en Lux M-05, 2x105 klasse A watt, men endte istedet opp med en Lux MQ-50 rørforsterker. Den kom tilbake til familien noen år senere da jeg byttet den inn hos Boahs.
Edit: Jeg ble helt sikkert lurt hos sistnevnte.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.727
Antall liker
9.362
Sted
Trondheim
Trondheim hadde ei sjappe til. Den lå i Innherredsveien, Tømmervik regjerte (eller satte i det minste et kraftig preg). Men hva var navnet?
Det var vel Trondheim HiFi-center? Var mye innom der i en periode.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Boahs hadde en avd i Moss også.

Steinar.
Boahs hadde en avdeling på Karmøy (Kopervik) også.
Boahs hadde også et lite kjellerlokale i Trondheim.
Det var etter at de flyttet fra store lyse lokaler i kjøpmannsgata. Ca 1987?
Det var nok tidligere enn det, skal vi si ca 1982?
Adressen var antagelig Sandgata.
Jeg flyttet til trheim i 86 og da holdt de til ut mot elva i kjøpmannsgata. Hørte cls der første gang
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Boahs hadde en avd i Moss også.

Steinar.
Boahs hadde en avdeling på Karmøy (Kopervik) også.
Boahs hadde også et lite kjellerlokale i Trondheim.
Det var etter at de flyttet fra store lyse lokaler i kjøpmannsgata. Ca 1987?
Det var nok tidligere enn det, skal vi si ca 1982?
Adressen var antagelig Sandgata.
Jeg flyttet til trheim i 86 og da holdt de til ut mot elva i kjøpmannsgata. Hørte cls der første gang
Da tror jeg forklaringen må være at de flyttet fra Sandgata til Kjøpmannsgate ca 1985.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Mener Boahs hifi hadde ett utsalg på Lade 1983-84

Gikk skole på Ladehammeren, og bodde der i ett år.
Mener det var hos Boahs hifi jeg kjøpte noen Monster høyttalerkabler - neppe de monster som selges i dag.
Høyttalerkablene er i fast bruk den dag i dag og har danket ut mange dyrere ( i all rimelighets navn ) høyttalerkabler.
Ett heller lite lokale mener jeg å huske.

Hifisenteret? mener jeg det var - hadde også ett utsalg på bakklandssiden av bybroa.

I tillegg var det Playtime som solgte vinyl og kassetter:

Platebutikken Playtime i Brattørgata (1981) | Flickr - Photo Sharing!

Kjøpte vel 3 - 400 utgivelser der på ett år, det meste vinyl.
Noe hadde de i 1.etasje men mye nede i kjelleren.

Ellers var ( de solgte ikke hifi ) men diskoteket Skansen på Ila? ganske så hot.
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.727
Antall liker
9.362
Sted
Trondheim
Boahs startet vel i Trondheim i Innherredsveien, på skrå overfor Rosendal Kino. Handlet noe Luxmann bil-hifi der ca 1983.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Boahs startet vel i Trondheim i Innherredsveien, på skrå overfor Rosendal Kino. Handlet noe Luxmann bil-hifi der ca 1983.
Det kan stemme - rett Øst for Ladehammeren og noe nærmere byen:

https://maps.google.no/maps?hl=no&q...=no&ei=lBVbUNerBZHNswbbh4DoAw&ved=0CB8Q8gEwAA

Gikk tidvis denne veien ned til selve byen når jeg ikke brukte trikken.
Var slik jeg (kom) over denne butikk.

Helt i enden av denne Innherredsveien før en gikk/kjørte over denne bru lå det jeg mener var Hifisenteret.
 
Sist redigert:

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Det ser ut som Boahs hadde en meget turbulent tilværelse i Trondheim på 80-tallet. Da jeg kjøpte FR-64fx fra dem i 81 eller 82 holdt de i alle fall til i Sandgata (nær Ravnkloa).
 

GladAmatør

Medlem
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
43
Antall liker
9
Torget vurderinger
4
Brukte første lønninga mi på Apollo direktedrevet platespiller hos Audioscan (Kristiansand). Må innrømme at jeg også er blant dem som med en slags vemod husker følelsen det var når Audioscan- og etter hvert hifiklubben-lignende forretninger endelig kom til Norge. Før det var det Danmark som var det store. Med Audioscan kom "lave" priser til Norge.

MEN: Med fare for å bryte ut av temaet for tråden - det er også deilig å tenke på hvilke muligheter vi har i dag. Jeg har tenkt mye på hva slags lyd en kunne få for ei månedslønn i 1985 sammenlignet med hva en kan få ei månedslønn i dag. Tør påstå at en får MYE mer musikkopplevelse for ei månedslønn i dag!

Fikk aldri Apollo-spilleren til å spille reint, forresten! Men magien var der - på Audioscan - uansett!
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Apropos Audioscan. Er det noen som husker hvilket høyttalermerke de førte tidlig på 80-tallet hvor modellene hadde steds- eller bynavn (jeg tror jeg minnes en modell som het Kingston?)? Får varme nostalgiske vibber av dem, men kan ikke for mitt bare liv huske produsentnavnet.
Audioscan hadde: Coral, Sound Dynamics, IMF, ESS, Fostex, Apollon, Gamma, ATC, Kaysound og Audioscan sine egene som var basert på Coral enheter.
Mvh. Stein
De solgte også: AR, Monitor Audio, Celestion (mener jeg) og Cervin Vega?
 
Sist redigert:

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Andre Kolberg solgte både fra Ullevål og Sandaker. Hadde mye fett utstyr, husker jeg sikla på Mark Levinson, men den ble for dyr.
Skikelig kaos inne hos han, forstod aldri hvor han fikk alt fra, hyggelig kar, men ble bare borte.
Hvor på Ullevål var dette?
Blokkene rett bak sykehuset. Adressen må ha vært Nedre Ullevål evt. Ullevålsallèen.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Tannoy kanskje..............

Edit: Svar på innlegg 20..........
 
Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Husker med glede Harstad Hifisenter i skolegata.
Solgte det meste av ordentlig high-end på den tiden.
Kef, Luxman, Accuphase og det meste som kunne skaffes.
Stort utvalg og meget god service av Knut Bernhardsen som forøvrig drev Neby i Harstad senere på nittitallet.

Hifi-interessen ble mangedoblet på kort tid.

Mvh Gaute
 

Audior

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2006
Innlegg
96
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Boahs hadde en avd i Moss også.

Steinar.
Boahs hadde en avdeling på Karmøy (Kopervik) også.
Boahs hadde også et lite kjellerlokale i Trondheim.
Det var etter at de flyttet fra store lyse lokaler i kjøpmannsgata. Ca 1987?
Det var nok tidligere enn det, skal vi si ca 1982?
Adressen var antagelig Sandgata.
Jeg flyttet til trheim i 86 og da holdt de til ut mot elva i kjøpmannsgata. Hørte cls der første gang
Da tror jeg forklaringen må være at de flyttet fra Sandgata til Kjøpmannsgate ca 1985.
BOAHs står for Bjørn Olav Aamodt Hansen, som er bror av Tor som idag driver Lyric. De jobbet sammen i starten og solgte i tillegg Pennsoil oljeprodukter som jeg tror deres far da importerte. Tor hadde utsalg i en boligkjeller rett på oversiden av NTH og solge bl.a. Linn. Jeg har fortsatt drivbeltet derfra til min gamle Sondek LP12 som jeg fikk tak i, i 1972. Før Tor flyttet til Torggata, hadde han utsalg bl.a. i Handelsbygningen, vis à vis Nobel-Instituttet i Oslo.
En av de eldste stereo-butikkene i Oslo lå i Tøyenbekken. Jeg kjøpte der en Akai 10`spolebåndopptager og en 10W ITT transistorforsterker i 1968 (!). Bak disken sto en kar som het Per Abrahamsen, som også eksperimenterte med forsterkerbygging på bakommet. Herfra fødtes the "Two channel audio amplifier" også kjent som 25-watter´n, som senere ble det største hi-fi-eventyret i Norge (kanskje i tillegg til SEAS i Moss). El-Tek som er nevnt over, nå DynaBel, solgte også dengang SEAS-høyttalere og også Josty-Kit. Sistnevnte var danskproduserte byggesett med transistorer (som var ny teknologi på 60-tallet), og solgte også alt av passive/aktive komponenter i løsvekt.
Apropos løse komponenter, dette var inntil nylig å få kjøpt hos ELFA på Sandaker, som var en velassortert elektronikk-forretning. Den så jeg nå var borte, men de selger fortsatt på postordre. Men kondisene blir dyre når du må ut med et ganske høyt ekspedisjonsgebyr og oppkrav. Noen som vet hvor man nå får kjøpt komponenter enkeltvis noe sted nå i Østlandsområdet ?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Boahs hadde en avd i Moss også.

Steinar.
Boahs hadde en avdeling på Karmøy (Kopervik) også.
Boahs hadde også et lite kjellerlokale i Trondheim.
Det var etter at de flyttet fra store lyse lokaler i kjøpmannsgata. Ca 1987?
Det var nok tidligere enn det, skal vi si ca 1982?
Adressen var antagelig Sandgata.
Jeg flyttet til trheim i 86 og da holdt de til ut mot elva i kjøpmannsgata. Hørte cls der første gang
Da tror jeg forklaringen må være at de flyttet fra Sandgata til Kjøpmannsgate ca 1985.
Tror det var Boahs jeg i min musikksøkende ungdom kjøpte min Proton 455 forsterker og Ariston platesnurrer (modell 6.9 ?). Dette var rundt ´91 +/- et år. Mener lokalet lå midt i sentrum i en av veitene mellom Fjordgata og Olav Trygvasonsgate.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Apropos Audioscan. Er det noen som husker hvilket høyttalermerke de førte tidlig på 80-tallet hvor modellene hadde steds- eller bynavn (jeg tror jeg minnes en modell som het Kingston?)? Får varme nostalgiske vibber av dem, men kan ikke for mitt bare liv huske produsentnavnet.
Engelske Celestion vil jeg tro. De hadde iallefall endel modeller med bynavn, og Kingston var en av de. Ellers hadde også Tannoy mfl. av de britiske produsentene stedsnavn på sine modeller.
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.493
Antall liker
84.340
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Andre Kolberg solgte både fra Ullevål og Sandaker. Hadde mye fett utstyr, husker jeg sikla på Mark Levinson, men den ble for dyr.
Skikelig kaos inne hos han, forstod aldri hvor han fikk alt fra, hyggelig kar, men ble bare borte.
Hvor på Ullevål var dette?
Blokkene rett bak sykehuset. Adressen må ha vært Nedre Ullevål evt. Ullevålsallèen.
Jøss, der? Takker. Har vært i blokkene der, men da i helt annet ærend. Var vel hybler for sykepleiere før :cool:
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.437
Antall liker
17.158
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
I Oslo hadde vi også Bolighuset radio & TV på Kalbakken, Aktuell elektriske (var vel flere avd.) og var det El-Nor butikken som lå på hjørnet av Dronningensgate/Prinsensgate het? Kjøpte både Sansui forsterker, Marantz høyttalere, Vivanco hodetelefoner og Akai kassettspiller der.
 

SteinLarsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.06.2009
Innlegg
1.110
Antall liker
1.332
Sted
Nykirke
Torget vurderinger
5
Fra Tønsber g så husker jeg Rolf Eldre, kjøpte og solgte nytt og brukt. Aner ikke hvilke merker som ble ført.
Jeg kjøpte mitt første (og eneste) B&O flak der for konfirmasjonspengene.

Husker i farten ikke navnet på platesjappa på Kremmerhuset, med Per Fredrik Kjølner bak disken :)
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.735
Antall liker
4.598
Sted
Nøtterøy
Husker godt forretningen til Eldre. Jan (Eldre) holdt til nede i kjelleren. Det var det mye gromt husker jeg. Sansui husker jeg han solgte en del av. Magnepan, Cyrus, Kenwood, Teac. Er vel også gode åttitallsmerker som Jan solgte.

Kjøpte en Era platespiller der husker jeg.

Min Micro Seiki RX 1500 ble forresten også kjøpt ny der.


Så var vel Interblock og Rosa Huset et par hifi forretninger i Sandefjord om jeg ikke husker feil. Interblock solgte JBL mener jeg.
 
Sist redigert:

Mr.D

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Innlegg
52
Antall liker
24
]Hvor på Ullevål var dette?[/QUOTE] I en av betjenings-blokkene som tilhører sykehuset
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
BOAHs står for Bjørn Olav Aamodt Hansen, som er bror av Tor som idag driver Lyric. De jobbet sammen i starten og solgte i tillegg Pennsoil oljeprodukter som jeg tror deres far da importerte. Tor hadde utsalg i en boligkjeller rett på oversiden av NTH og solge bl.a. Linn. Jeg har fortsatt drivbeltet derfra til min gamle Sondek LP12 som jeg fikk tak i, i 1972. Før Tor flyttet til Torggata, hadde han utsalg bl.a. i Handelsbygningen, vis à vis Nobel-Instituttet i Oslo.
Ikke Hansen, men Haug. S'en tror jeg sto for stedet BO kom fra, men husker ikke det i farta. Var også innom villaen de brukte som utsalg den gang jeg studerte på NTH. Og traff BO rett som det var på samfunnet.
Ellers handla jeg Linn LP12 til den svimlende sum av 2800,- i 1978 for en flunka ny spiller. Gode priser i Innerradsveien hvor du også kunne kjøpe motorolje, egg og broderier laget av en gammel dame som bodde i etasjen over. Noe for enhver smak mao ;)
 

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Innlegg
79
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Andre Kolberg solgte både fra Ullevål og Sandaker. Hadde mye fett utstyr, husker jeg sikla på Mark Levinson, men den ble for dyr.
Skikelig kaos inne hos han, forstod aldri hvor han fikk alt fra, hyggelig kar, men ble bare borte.
Hvor på Ullevål var dette?
Blokkene rett bak sykehuset. Adressen må ha vært Nedre Ullevål evt. Ullevålsallèen.
Var der flere ganger, sykepleierhybler, Andre var jo sammen med ei dame der oppe, derav utsalgsstedet, kjøpte mitt første skikkelige utstyr av han, Acoustic Energy AE-1 med originalstativer, plassert i anlegg nr 2, forresten noe som husker den svarer'n til Kolberg: "dette er Andre Kolberg, lægg igjen beskjed-du har ett minutt til rådighet"...
 

nightowl

Medlem
Ble medlem
16.01.2009
Innlegg
38
Antall liker
25
Jeg husker Boahs beliggenheter i Trondheim som først i Sandgata (nr 11?) ca.1980, og deretter i Innherredsveien (nr.88?) ved Lademoen/Voldsminde.
I sistnevnte hørte jeg cd for første gang. "Helt perfekt lyd", sa selgeren.

Tømmerviks butikk i Innherredsveien (nr 11?), ved dagens Solsiden, mener jeg het Musikksenteret.


mvh
 

Audior

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2006
Innlegg
96
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Når gikk du ut av NTH ? Jeg tok diplomen på bygg høsten1979.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
En gang var jeg "kjendis" i Oslos hifi-verden; rundt 1990+- var jeg og kona i Oslo på sommerferie. Hadde på forhånd snakket på telefon og diskutert lenge omkring rørforsterkere og Quad med BOAHS og Bjørn Olav. Det var den tiden Arild jobbet der husker jeg godt. Det var en solfylt fredag ettermiddag og vi stakk innom butikken for å se og høre litt. Fikk etterhvert kontakt med en ansatt og jeg spurte om det var mulig å høre på rørforsterkere og Quad/ML i et avstengt lytterom de hadde. Det ble vanskelig fortalte han da de skulle stenge snart....men han skulle spørre sjefen. Hvem er det da, hører jeg Bjørn Olav spørre - hvorpå ekspeditøren kommer ut og spør om navnet mitt. Jeg sa det og hørte at Bjørn Olav gjentok navnet mitt med overraskelse i stemmen! Han kom ut av bakrommet og kom fram til meg og håndhilste! Han beordret ekspeditøren ut og kjøpe kaffe og noe å bite i. Arild låste opp døren til det aller helligste og Bjørn Olav stengte butikken. Så ble det gode diskusjoner rundt rørforsterkere, elektrostatiske ht, kaffe og mye lytting i noen timer!
Den mannen kunne skape atmosfære og var en god selger. Jeg kunne kjøpt hva som helst den dagen :) Det ble det dessverre ikke gjort da jeg var nyutdannet, studielånet var brukt opp og de gode lønningene var ikke kommet enda....
Kjøpte noe senere men så plutselig var BOAHS borte.....
Dette er konas favoritthistorie fra min hifi-sjappe vandring. Hun har vært med på mange!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Når gikk du ut av NTH ? Jeg tok diplomen på bygg høsten1979.
Da gikk vi nok i samme kull. Tok også diplom på bygg i '79...............
 

Bromkamerat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
130
Antall liker
2
Jeg jobbet som serviceteknikker på Bohas når jeg hadde perm fra militæret. Husker også at jeg testet mine hjemmelagde forsterkere på svindyre høyttalere i butikken. Det var stas
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Husker i farten ikke navnet på platesjappa på Kremmerhuset, med Per Fredrik Kjølner bak disken :)
Jeg har et vagt minne om at det var Narvesen platebar el.l. men det var kanskje senere?

Husker godt forretningen til Eldre. Jan (Eldre) holdt til nede i kjelleren. Det var det mye gromt husker jeg.
Jeg var innom der både titt og ofte først med min far som var hi-fi nerd og som smittet meg. Veldig hyggelig kar Jan men han var nok for snill. Solgte mye på krita og tok vel mye i innbytte det ikke var rare fortjenesten på. Trist med konkursen noen år senere.

Min Micro Seiki RX 1500 ble forresten også kjøpt ny der.
Byttet du den inn igjen der også? Jeg kjøpte en brukt RX-1500 av Jan da de holdt til på Kilen :)
 
Topp Bunn