HiFi på Halvøya

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

norumno25

Gjest
    En liten presentasjon av mitt enkle oppsett som fyller stuen min med godlyd :)
    Alt med unntak av Squeezeboksen er kjøpt brukt over en periode på nesten 2 år, har byttet ut komponenter etterhvert som lommeboka har gitt meg tommelen opp :D
    Det største løftet fikk jeg naturlig nok når Bowers & Wilkins DM 302 ble kasta ut til fordel for Audio Physic Tempo3,men alle de andre komponentene har jo selvsagt vært med på å gi betydelige løft hele veien.

Vedlegg

N

norumno25

Gjest
    Og skulle det låte under pari en dag så har jeg et bord med "tweaks" stående klart ;)

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette var da pene saker. Vet ikke om det er noen "romabsorbent" du har på høyre side av høytaleren på siste bilde, men den duger sikkert også til andre ting :)

N

norumno25

Gjest
    Takk for det, fungerer nok som en absorbent men litt vrient å få den til å stå på samma plassen en hel dag..

N

norumno25

Gjest
    Bruker jo naturligvis kabler i anlegget og, heter Usher rapport. Er fornøyd med disse bortsett fra at spadene som satt på var for små for terminalene på Audio Physic så nå går de rett i terminalen uten spader eller bananer.
    Hvis noen har tips om gode spader så si gjerne ifra.

Vedlegg

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Se her ja, da var du også på plass brodern. Flott oppsett du har morten, kommer ut til halvøya en dag for en lytt hvis det passer.

N

norumno25

Gjest
    Ja tok litt tid å komme meg inn med en tråd her, måtte bare krympe noen bilder før det virka.
    Bare å komme når som helst.

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    norumno25 skrev:
    Ja tok litt tid å komme meg inn med en tråd her, måtte bare krympe noen bilder før det virka.
    Bare å komme når som helst.
    Tenker det blir på tirsdag jeg. Tenkt noe mer angående innkjøp av sub?

N

norumno25

Gjest
    Tror det med sub mest var noe jeg bare hadde lyst på fordi det så litt kult ut, for jeg tror til syvende og sist at rommet nesten ikke tåler en sub og at jeg bare vil få masse rumling.
    Skal det bli noe nytt så må det nesten bli mer kraft :)

N

norumno25

Gjest
    Legger inn et par bilder til, ene fra lytteposisjon og det andre fra høyre høyttaler med utsikt over lytteposisjon.

Vedlegg

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Takk for i går morten. Var hyggelig å komme på besøk og høre dette oppsettet igjen. Det låter meget bra nå, men som vi begge er enige om så trengs det mer power her ;)

N

norumno25

Gjest
    Hyggelig at du likte det du hørte, trenger litt mer av noe ja, men usikker på om det er watt eller strømreserver jeg mangler. Men det kan jo høres litt presset ut når vi vrir volumet litt langt.
    Men detaljene kan vente, gir meg ikke med denne hobbyen på en stund :D

N

norumno25

Gjest
    Vet hvertfall hva jeg trenger nå, midt i en sang så takka dacen for seg.
    Ikke en lyd å få ut av den, når jeg åpner og tar en titt på innsiden kjenner jeg en mistenkelig lukt av noe som har brent, usikker på hva det kan være.
    Gidder ikke bruke penger og ressurser på å finne feilen på noe jeg kjøpte brukt for 2 år siden for 1500,-
    Får se det som en anledning til å kjøpe noe nytt ;)

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    God unnskyldning for å kjøpe cambridge dacen når den kommer da :D Men uansett, merkelig at den bare tok kvelden helt plutselig. Har alle inngangene tatt kvelden?

B

Back_Door

Gjest
    Dette var jo rene familieterapien!
    Fint anlegg.
    To av komponentene har jeg også: Atacama og Squeezebox.. ;)

N

norumno25

Gjest
    Takk for det Karma :)
    Squeezebox er det vanskelig å finne noe galt med og Atacama er et veldig flott rack i mone øyne, en ekstra hylle står på ønskelisten.
    Har testet alle inngangene og alle er like tyste, når det i tillegg lukter svidd på innsiden så tar jeg det som et tegn fra en høyere makt om at jeg skal bruke litt penger på noe nytt.

N

norumno25

Gjest
    Da har jeg fått besøk i racket,
    En Electrocompaniet Ampliwire 100. Vet ikke noe særlig mer om denne angående alder og sånt.
    Eneste jeg vet foreløpig er at jeg fikk et betraktelig løft i lydbildet når det gjelder mellomtone,vokal står sterkere frem i lydbildet.
    Merker også at bass har blitt strammet opp i noe grad.
    Blir en sen kveld med mye lytting :)

Vedlegg

REX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Antall liker
    6
    Hehe. Der har du den klassiske EC-lyden. Fremtredende nedre mellomtone.

N

norumno25

Gjest
    Ok, dette er den første EC jeg hører hjemme i eget oppsett og jeg må si jeg er fornøyd så langt.
    Hører på Diana Krall Live In Paris nå, en plate jeg bruker mye til testing og må si at hele dama står mye klarere frem i stua nå enn tidligere.
    Vet du noe mer om denne ampen? syns det var litt vanskelig å finne info om denne da det virker for meg som om den kom i flere varianter.

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Grattis med power amp morten :) Får ta meg en tur snart igjen til halv øya for å høre hvordan dette låter nå.

N

norumno25

Gjest
    Takk for det :)
    Bare å komme, inngangsbilletten er 1 flaske rødvin og du kan veien ;D

N

norumno25

Gjest
    Ble en liten oppdatering idag også.
    Etter en tur innom hos Morten hos Norsk Audioteknikk så kom jeg ut døra igjen med følgende

Som ganske fort ble til dette

Typisk nok viste det seg fort at jeg bare kunne glemme å få brukt de på Densen Beat100 som jeg bruker som forforsterker nå. sikringsholder + høyttalerterminal var i veien, men får helt sikkert bruk for den siste kabelen en dag ;)

Vedlegg

N

norumno25

Gjest
    Da var dagen kommet for en liten oppgradering :)
    Fikk en Burmester 991 på besøk idag og jeg kan vanskelig se for meg at den forlater meg med det første.
    Så ut med Densen og Electrocompaniet

De har vært en god match til mine Audio Physic Tempo 3,med en glimrende mellomtone,god diskant,men kanskje en litt for slapp bass ( men det viste jeg ikke før Burmester kom på plass )
    [attach=#
    I mine øyne et smykke både og se på og lytte til
    Så nå ble utsikten fra lytteposisjon slik

Vedlegg

N

norumno25

Gjest
    Burmester gav ett løft jeg egentlig ikke viste at jeg trengte.
    Tror ikke høyttalerene mine våknet ordentlig til liv før nå,har hørt detaljer i musikken i kveld som jeg tidligere ikke viste var der :p
    Spesielt bass fikk ett voldsomt løft, gikk fra en dyp,men kanskje litt slapp bass til en lynrask og presis bass.
    Vil også trekke frem detaljnivået som gikk opp ett par hakk,her finnes nå luft og rom som jeg tidligere bare har ant konturene av.
    Vil ikke på noen måte trekke EC og Densen ned i dritten her men Burmester var virkelig i en annen klasse,men dette kan jo ha mye med matching å gjøre.

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Grattis med Burmestern brodern. Kan tenke meg at dette spiller bra nå, får ta meg turen utover å høre :)

N

norumno25

Gjest
    Slenger ut et bilde til av Squeezebox i harmoni med Burmester.
    Kan ikke få fullrost denne forsterkeren nok, må ærlig innrømme at jeg trodde Burmester var litt overhypet,men det var før jeg hørte det på egne høyttalere.

Vedlegg

N

norumno25

Gjest
    Har jobbet enormt mye med plassering av høyttalere i det siste, og har endt opp med å ha de ca 80 cm fra bakvegg og ca en meter fra sidevegg på venstre side.
    Har også svak vinkling av høyttalere inn mot lytteposisjon.

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Spennende, elegant og pent anlegg. HT-plassering er et sant mas, jeg har jobba med det i lange tider nå - og har begynt på en ny runde etter at solide akustikktiltak kom i hus. Samtidig: det er jo virkelig verdt det når du hører hvor bra ting kan bli når du får plassert HT ordentlig. :)

N

norumno25

Gjest
    Takk for pene ord :)
    Har ett litt hardt rom, så det neste lille prosjektet nå blir å snekre noen rammer til å ha akkustikkplater i.
    Burde være en smal sak å få snekret det sammen og kledd det i ett pent stoff, men er sikkert like lurt å få gjort det mens jeg enda er fri for interiørarkitekt i leiligheten.
    Plassering av høyttalere er både morsomt og masete, blir jo fort lei når man holder på den fjerde timen på rad,men er som du sier, er fantastisk morsomt når man endelig finner den rette plassen, da kommer smilet fort frem igjen :)

N

norumno25

Gjest
    HiFi på Borgenhaugen

Da har det skjedd ting og tang med anlegget.
    For det første befinner hverken stereo eller eier seg lenger på Nesodden.
    Etter å ha møtt en fantastisk jente i vår var veien kort til samboerskap, så nå har både jeg og stereoanlegget blitt østfoldinger.
    Pakket alt jeg eide for å flytte til Sarpsborg, samboeren synes Burmester og Audio Physic var stilig og ett fint innslag i stua.
    Med samboer fulgte det en ny "utfordring" en 6 åring som hadde veldig nysgjerrige fingre, men det løste seg fort med litt innføring i forsiktig bruk av anlegget, så nå styrer han Squeezeboksen som en proff :D

Ett lite bilde av anlegget slik det står nå

Luftet foslaget om å kanskje ommøblere litt og gå til anskaffelse av Martin Logan Purity,
    Forslaget ble motatt med svaret " dette er din hobby og du gjør akkurat som du vil kjære " ;D
    Jammen bra jeg kapret henne før noen andre rakk det ;)
    Nå mangler jeg bare noen tusenlapper så er ML i hus,og gud som jeg gleder meg.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Et lite forslag til det estetiske: de kablene til TV'n kan du lett skjule i en enkel og pen kabelgate. Ser jo forøvrig flott ut. :D

N

norumno25

Gjest
    Godt forslag, har sett på noen endestykker som egentlig brukes til glassbyggerstein, de var å få i samme finish som metallet i racket og skulle heller ikke være umulig å feste :D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Alltid kjekt med gode forslag. Høres ut som du har en idé som er god. :D

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Ellers har jeg 3 meter med kabelgater liggende å slenge i kjellern morten som du kan få for 20 bokser snus ;)

N

norumno25

Gjest
    Tenker jeg går for en metallskinne, tror det blir utrolig kult, dessuten er det stusselig dimensjon på de hvite plastgatene, skal jo ha inn 2 hdmi og en strømkabel :p

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Ja det er en grunn til at jeg ikke har fått brukt dem ;) Men anyway, forslaget om 20 bokser snus til meg står fortsatt altså.
    Bursdag gave

N

norumno25

Gjest
    sant det, skal komme meg over til eu landet en dag å ta med til deg :D

N

norumno25

Gjest
    På tide med en liten oppdatering fra denne kanten.
    Etter nøye overveielse fante jeg ut at jeg ønsket noe nytt inn i stua.
    Jeg var veldig fornøyd med forsterker og kilde så valget falt på høyttalere, Audio Physic Tempo3 har vært gode følgesvenner, men etter å ha hørt mye stativmodeller i det siste var det noe slikt som fristet mest, mye på grunn av åpenheten jeg har savnet litt i Tempo3.
    Etter en rask annonse med spørsmål om byttehandel her inne falt valget på ett par XTZ 99.26.
    Turen gikk i retning Raufoss der byttehandelen fant sted.
    Det estetiske med disse modellene er helt fantastisk, nydelig lakkeringsjobb og ett solid og godt kabinett som innbød til tillitt.
    bestykningen er en bånddiskant av ukjent fabrikat og ett 6,5" Seas Excel element som jeg har sett har fått mye oppmerksomhet her inne tidligere.
    Så var det lyden da, mitt første inntrykk er at her er ett større rom, høyttalerene forsvinner mer i rommet og åpenheten jeg tidligere har savnet var på plass.
    Vanskelig å beskrive diskanten,men jeg synes det virker som om den slipper kabinettet og flyter mye lettere, blir aldri for påtrengende og låter heller ikke anstrengt.
    Bassen er utrolig fast og rask, får skikkelig for av den her i stua, dynamikk og spilleglede rett og slett.
    Har kost meg med Diablo Rojo med Rodrigo Y Gabriela her i kveld og dette er rett og slett moro :)

Legger ut noen bilder av moroa.
    Først lett å se hvor XTZ har fått si designmessige inspirasjon fra.

Så ett par kjappe oversiktsbilder

[attach=#

Vedlegg

N

norumno25

Gjest
    noen som vet om det skal følge med propper til bassportene på disse eller om det evt er å få kjøpt?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn