Diverse Hifi og hundevalp

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Hei! Har i lengere tid mistenkt at mor i hjemmet har gjort en grufull investering, noe jeg idag fikk bekreftet. Iløpet av april dukker det opp et udyr av en skapning her hjemme. En bjeffende bitegal liten valp. Godt studietiden vinker Goddag til meg Alerede fra høsten av.

Spørsmålet er da som følger; Hva med stereoanlegget jeg har i stua hjemme hos mor? Vil hunden gnage på alt fra kabler til høyttalere? eller pleier de å "lukte" prisen, og skygge unna? Noen som har erfaringer å meddele?
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Kabler har gått greit hos meg, men jeg har et par hodetelefoner med tydelige bitemerker i.
Bortsett fra det, bare kos og glede med valp i huset. To valper har vokst opp hos meg til glade lykkelige hunder uten nevneverdig skade på inventaret. Kan jo sette et stengsel mot stuen når hunden er alene hjemme.
 

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Innlegg
158
Antall liker
160
Dette er 100% opp til din mor. Ikke noe problem med hifi, eller andre verdifulle møbler, og valp. Det krever imidlertid endel innsats og litt kunnskap...
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
CIMG6546.jpg

Her har jeg MYE erfaring.
Valper spiser på, og opp det utroligste.
Jo dyrere kablene er jo bedre er de virker det som!

janfrt (se bilder i hans tråd) vet jeg satte et gjerde foran anlegget i stua.
Jeg lar aldri min 8mnd valp (stor!) være alene på stua.
Jeg har grind som stenges mellom gang og stue.

Sko er alltid bedre enn kabler.
Det går seg til etterhvert.;)

CIMG6545.jpg
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Dette er 100% opp til din mor. Ikke noe problem med hifi, eller andre verdifulle møbler, og valp. Det krever imidlertid endel innsats og litt kunnskap...
Helt enig! Med riktig dressur så unngår man tygging og biting.

Mvh
BB
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Dette er 100% opp til din mor. Ikke noe problem med hifi, eller andre verdifulle møbler, og valp. Det krever imidlertid endel innsats og litt kunnskap...
Helt enig! Med riktig dressur så unngår man tygging og biting.

Mvh
BB
Og hva gjør du da?

Du fillerister ikke en liten valp som ikke vet forskjell på rett og galt.
Ved å "ta" ting, og bite, følger den bare instinkter.

Du må være sammen med hunden og lære den "nei" i øyeblikket den utfører uønsket handling.
La den aldri være alene sammen med noe du ikke tåler blir ødelagt.

Så vidt jeg vet er det vanskelig å få kjøpt ferdig dresserte valper.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Hos meg er det HT kabel som har fått seg noe merker, dog bare Nordost kabler. Kanskje bikkja representere måle-mafian her i huset ;-)
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Hos oss var det sko og sofa puter det gikk i , han brydde seg aldri mot anlegget mitt heldigvis , men det er viktig med dressur jo fortere jo bedre.

Imagine
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Og hva gjør du da?

Du fillerister ikke en liten valp som ikke vet forskjell på rett og galt.
Ved å "ta" ting, og bite, følger den bare instinkter.

Du må være sammen med hunden og lære den "nei" i øyeblikket den utfører uønsket handling.
La den aldri være alene sammen med noe du ikke tåler blir ødelagt.

Så vidt jeg vet er det vanskelig å få kjøpt ferdig dresserte valper.
Hva man gjør er avhengig av hva man ønsker å oppnå og det er kun du som hundeeier som er ansvarlig for å lære valpen forskjell på rett og galt. Hvilken hundeskole du er tilhenger aner jeg ikke men en ting er jeg sikker på, mine hunder har aldri bitt på en ledning eller en sko.

Du kan vente til den gjør noe galt og deretter time det perfekt. Eller du kan fremprovosere at den skal gjøre noe galt å få timingen riktig hver gang.

Mvh
BB
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.572
Torget vurderinger
2
Gi den noe å tygge på som ikke er hifi, så går det greit.

Min hund tar sweetspot og sitter i sofaen og kikker etter de ulike kildene i lydbildet alt etter hvor de dukker opp. Veldig morsomt. Må dytte den vekk fra sweetspot.
 
M

MORNING STAR

Gjest
Kanin bør en ikke ha i hus, den kommer til å "beite" på alt av høyttalerkabler og signalkabler. Krype inn bassrefleksporten og bygge reir av dempematerialet inne i høyttalere til kr.200000,- . Sterk urin har de også, avisolerer alt av kabler med gnagertennene, deretter tisser og kobber som buler av grønn oksydasjon på NordOst kabler til kr.100000,-.
Scenario som kunne vært faktum, hadde jeg ikke kvittet meg med skapningene før jeg begynte med hi-fi.;)

Det beste må være hund, trenes opp til å passe på stereoen, helst en stor "menneske eter", som gladelig jafser i seg innbrudstyver som evt. måtte komme på besøk i påsken for eksempel.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det samme gjorde vi for syv år siden. Det funka like godt hos meg som det gjorde hos deg Jan. Vi tok ingen sjanser :).
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Og hva gjør du da?

Du fillerister ikke en liten valp som ikke vet forskjell på rett og galt.
Ved å "ta" ting, og bite, følger den bare instinkter.

Du må være sammen med hunden og lære den "nei" i øyeblikket den utfører uønsket handling.
La den aldri være alene sammen med noe du ikke tåler blir ødelagt.

Så vidt jeg vet er det vanskelig å få kjøpt ferdig dresserte valper.
Hva man gjør er avhengig av hva man ønsker å oppnå og det er kun du som hundeeier som er ansvarlig for å lære valpen forskjell på rett og galt. Hvilken hundeskole du er tilhenger aner jeg ikke men en ting er jeg sikker på, mine hunder har aldri bitt på en ledning eller en sko.

Du kan vente til den gjør noe galt og deretter time det perfekt. Eller du kan fremprovosere at den skal gjøre noe galt å få timingen riktig hver gang.

Mvh
BB
Hvis hundene dine aldri har bitt på en ledning eller sko, da har de aldri vært alene med ledninger eller sko mens de var valper.

Jeg har vært borti framprovosering av uønsket adferd ifb med saue-aversjon. Da kan det forsvares.
Ellers synes jeg det er etisk betenkelig i de aller fleste tilfeller.
I verste fall kan man ødelegge hunden.

Jeg har prinsipielt adskillig større tro på positiv forsterkning enn straff.
Det er elementært i dagens hundeoppdragelse.
Man roser hunden, og gir evt belønning i form av lek eller godbit ved ønsket adferd.
Man overser eller viser den bort ved uønsket adferd.

Jeg er i ferd med å bevege meg bort fra trådens opprinnelige hensikt, og skal ikke ta det lenger.
Jeg ville likevel kommentere dette i håp om at uerfarne hundeeiere ikke gjør uheldige ting med valpene sine.

Mvh
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Så godt å høre at det finnes håp for høyttalerene mine + diverse kabler, rack etc. Hadde vært trasig å komme hjem til høyttalere med bitemerker eller en fillete høyttalerkabel. Dressur blir det nok greie på da far i huset har benyttet hele oppveksten i brukshundklubb. Alternativet hadde vært å solgt for så å kjøpe noe nytt til høsten når jeg bor for meg selv.

putte en grind foran stereo var faktisk ikke en dum ide, lurer bare på hvordan mor vil reagere på det. Men burde vel løse seg på en måte.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.572
Torget vurderinger
2
Gni inn ledningene med skarp tabasco, om du er bekymret. Helt unødvendig med grind.
Til orientering - jeg bruker ros, knurr og bjeff for å lage grenser og muligheter for valpen. Rikelig av det første og markert av de andre. Behøvde ikke bruke skarp tabasco. Men det fungerer. Og når valpen har funnet ut at ledninger smaker forjævlig, er det problemet løst. Tørk ledningene.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Hvis hundene dine aldri har bitt på en ledning eller sko, da har de aldri vært alene med ledninger eller sko mens de var valper.

Jeg har vært borti framprovosering av uønsket adferd ifb med saue-aversjon. Da kan det forsvares.
Ellers synes jeg det er etisk betenkelig i de aller fleste tilfeller.
I verste fall kan man ødelegge hunden.

Jeg har prinsipielt adskillig større tro på positiv forsterkning enn straff.
Det er elementært i dagens hundeoppdragelse.
Man roser hunden, og gir evt belønning i form av lek eller godbit ved ønsket adferd.
Man overser eller viser den bort ved uønsket adferd.

Jeg er i ferd med å bevege meg bort fra trådens opprinnelige hensikt, og skal ikke ta det lenger.
Jeg ville likevel kommentere dette i håp om at uerfarne hundeeiere ikke gjør uheldige ting med valpene sine.

Mvh
Det er liten vits å diskutere dette i denne tråden. Det er dine ledninger, dine sko og dine valper. Dette vil også være rasevarierende. Man kan dressere bort logring med halen hvis det er ønskelig, noe det faktisk kan være i noen tilfeller.

Bare slik at det er nevnt; uheldige ting skal man ikke utsette valper eller andre dyr for og jeg tar sterk avstand fra fysisk avstraffing.

Mvh
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Gni inn ledningene med skarp tabasco, om du er bekymret. Helt unødvendig med grind.
Til orientering - jeg bruker ros, knurr og bjeff for å lage grenser og muligheter for valpen. Rikelig av det første og markert av de andre. Behøvde ikke bruke skarp tabasco. Men det fungerer. Og når valpen har funnet ut at ledninger smaker forjævlig, er det problemet løst. Tørk ledningene.
His master's voice:

His_Master's_Voice.jpg
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Katten vår biter hovedsaklig på oss, heldigvis ikke på kablene.

Men jeg lurte litt på hva rent konkret du mener med "riktig dressur" i denne forbindelse. Er det mulig med "forebyggende" dressur? Eller smøre noe på kablene som gjør at hunden venner seg til at slik styggedom smaker ille?
Jeg har aldri dressert en katt så jeg kan ikke svare på hva som er riktig dressur for dem.

Noen valper vil kunne ta ting med en eneste gang. Andre kan være tregere. Jeg brukte fremprovosering på kabler og på sko og har aldri smurt dem inn med noe. Vær bestemt og konsekvent! Bruk ros og gi den noe du tillater den å bite på. Timing er essentielt.

Mvh
BB
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.655
Antall liker
1.714
Torget vurderinger
1
Kjøp Get Off spray i dyre butikken, har brukt dette på kattene her i huset og etter det så er ingen høyttalere skadet ei heller skinn møblene.
 

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Innlegg
158
Antall liker
160
Hvis hundene dine aldri har bitt på en ledning eller sko, da har de aldri vært alene med ledninger eller sko mens de var valper.

Jeg har vært borti framprovosering av uønsket adferd ifb med saue-aversjon. Da kan det forsvares.
Ellers synes jeg det er etisk betenkelig i de aller fleste tilfeller.
I verste fall kan man ødelegge hunden.

Jeg har prinsipielt adskillig større tro på positiv forsterkning enn straff.
Det er elementært i dagens hundeoppdragelse.
Man roser hunden, og gir evt belønning i form av lek eller godbit ved ønsket adferd.
Man overser eller viser den bort ved uønsket adferd.

Jeg er i ferd med å bevege meg bort fra trådens opprinnelige hensikt, og skal ikke ta det lenger.
Jeg ville likevel kommentere dette i håp om at uerfarne hundeeiere ikke gjør uheldige ting med valpene sine.

Mvh
Ingen oppdrar hunden sin vellykket uten å bruke straff i en eller annen form. At staffen ikke bør være fysisk dog er jeg helt enig i. Det mange derimot gjør "feil" er å oppdra hunden uten å plassere seg selv spesielt langt over de i rang. Dette kan fungere greit nok for familiehunder, men er ikke heldig med litt mer krevende individer. Det gjør også at du ikke har 100% kontroll over hunden i enhver situasjon, som gjør det problematisk å feks slippe de løs utendørs (selv om mange gjør det likevel), eller stole på de rundt sitt dyrkjøpte anlegg.

En valp er på mange måter det enkleste å jobbe med. De er lette å forme så lenge man er 100% tydelig og konsekvent.
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
394
Antall liker
227
Torget vurderinger
14
Alltid ha noe positivt tilgjengelig, enten det er f.eks leverbiter eller en liten leke. Avled hunden med noe positivt før han den rekker å begynne med noe som er destruktivt. Valper finner stort sett på bøll når de kjeder seg. Jeg har aldri hatt hunder som har ødelagt noe i huset, men så har jeg begynt tidlig med å gi de mental stimuli i form av søk eller lette oppgaver. Da slokner de og sover godt etterpå.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Gjerde i hvalpestadiet er meget effektivt. Da jeg var liten og vi gikk til anskaffelse av hund, satt vi opp ett lite gjerde mot den ene stua fordi den ikke skulle få gå inn dit. Etter ett par mnd tok vi bort gjerdet, men for hunden var det en usynlig vegg der. Vi kunne ha besøk av fremmede hunder som løp inn i stua, vår hund løp etter men bråstoppet ved "veggen".
Hunden levde i 13 år og gikk aldri inn i den stuen.
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Valp i hus og alt ser ut til å gå bra foreløping. Kjøpte et gitter som er plassert rundt hver høyttaler. Kablene laget jeg en kanal til slik at ikke de ganges på. For å være helt sikker ender jeg trolig med å teste noen stativhøyttalere videre. ønske om å prøve noe nytt har vært til stede forholdsvis lenge, så hvorfor ikke benytte seg av muligheten?
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hvalper er vel det minste problemet. Verre da vi fikk en slik en i hus - den gnager på alt:

 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Alltid ha noe positivt tilgjengelig, enten det er f.eks leverbiter eller en liten leke. Avled hunden med noe positivt før han den rekker å begynne med noe som er destruktivt. Valper finner stort sett på bøll når de kjeder seg. Jeg har aldri hatt hunder som har ødelagt noe i huset, men så har jeg begynt tidlig med å gi de mental stimuli i form av søk eller lette oppgaver. Da slokner de og sover godt etterpå.
Hunder er definitivt vanedyr. Går tur med nabo setteren i skogen minst en gang i uken. Den går alltid på samme siden av treet, steinen, rota med mer - litt artig å følge med på. En som satte en Garmin GPS på en annen setter for å se hvilken rute hunden tok på turene, så at hunden løp samme løypa hver gang, så han sluttet med det da det ikke var noe spennende....
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Alltid ha noe positivt tilgjengelig, enten det er f.eks leverbiter eller en liten leke. Avled hunden med noe positivt før han den rekker å begynne med noe som er destruktivt. Valper finner stort sett på bøll når de kjeder seg. Jeg har aldri hatt hunder som har ødelagt noe i huset, men så har jeg begynt tidlig med å gi de mental stimuli i form av søk eller lette oppgaver. Da slokner de og sover godt etterpå.
Hunder er definitivt vanedyr. Går tur med nabo setteren i skogen minst en gang i uken. Den går alltid på samme siden av treet, steinen, rota med mer - litt artig å følge med på. En som satte en Garmin GPS på en annen setter for å se hvilken rute hunden tok på turene, så at hunden løp samme løypa hver gang, så han sluttet med det da det ikke var noe spennende....
Dette er min erfaring også. Gikk nesten daglig en tur på natursti i bragernesåsen i Drammen på ca. en time. Begynte et år turen tidlig på våren før snøen hadde gått. Hunden løp løs foran meg og fulgte nøyaktig der stien gikk, selv om den ikke var synlig.
Min siste hund hadde sine faste to-tre turer med faste plasser å gjøre fra seg på.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hva med å skifte ut de dyre kablene med noen billige fra Biltema mens du er bortreist for sikkerhets skyld? Din mor bruker nok anlegget uten at du er tilstede, men er hun så kresen at hun hører forskjell på dyre og billige kabler? Det stiller jeg meg tvilende til. Det kan være en grei sikkerhet i tilfelle treningen av valpen ikke sørger for 100% trygghet.
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Er svært skjeldent bortreist desverre. Derimot er tanken om å lage en kanal til kabler tilstede, for så å kjøpe stativhøyttalere. Da burde risikoen være lik 0 for at valpen skal få de uskyldige hjørnetennene borti noe hun ikke skal. Virkelig glad for at jeg ikke har kanin i hus, tror jeg hadde fått greit nojja.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vel, kanin vet vi er djevelens dyr. Tiltalende å se på, men... Når det gjelder kabler så tilhører jeg ikke målemafiaen, men hadde fint overlevd med rimelige og robuste kabler til jeg følte meg trygg på dyrets apetitt for denslags.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Min erfaring (min er 1 år nå) er at om hun har noen hundeleker å bite på, lar hun mennesketing være. Røk noen sko i begynnelsen, men ikke noe hi fi relatert.
 

tah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
115
Antall liker
38
Også utfordringar med katt! Mine to katter nærast slåss om å ligga oppå effektforsterkaren! Det kan bli problem med luftinga, sjølv når den er i kvilemodus.
Men verst var det når vår gamle abyssinar fekk nyreproblem på slutten av livet. (Ganske vanleg problem) Ikkje prøv å få kattepiss inn i ein ML:
Den måtte til Danmark for reparasjon. TA
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg husker Nimbus Audio i Oslo på 80/90 tallet.
Det lå alltid en svart katt på En EC Ampliwire og koste seg.

Mener å huske at katten var så fast knyttet til butikken at den ble brukt i firma-logoen .
 
Topp Bunn