Hifi i Havgapet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Nå er vinylen oppe og snurrer også.

    Utstyret består av en Pro-Ject RPM5 platespiller, Shelter 201 MM pick up, Speed Box SE strømforsyning og Cambridge 640P Riaa. Det som virkelig har løftet lyden er Speed Boxen, med og uten er betydelig forskjell. Bruker ikke noen korreksjon på den analoge lyden men det er ikke noe problem med å kose seg med vinyllyden.
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Etter mye eksperimentering har jeg funnet targetkurven som passer meg best, får frem mye detaljer i lydbildet samt et godt fundament. Banjo-bassen på Odd Nordstoga albumene sitter som det aldri har gjort før og Modest-Mouse - Fire it up kan spilles på full guffe uten at bassen flyter ut samtidig som det låter veldig riktig og oppløst oppover.

    Har fått en relativt god forståelse for hva som er/gir god lyd med en del eksperimentering. Mine preferanser heller mot et godt løft i bassen, tråden om Hedmarkskurven har blitt lest flere ganger.

    Her er kurven hvis noen har interesse av å se den, har brukt den i 6 dager så det er den jeg har endt opp med:
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    I dag har jeg justert bias på effektforsterkeren. Tidligere ble den ble varmere på en side men nå er det ikke lengre noen forskjell. Tror det er positivt med tanke på levetiden å ha en forsterker med rett bias.

    Når jeg kommer hjem i dag blir det musikk og øl :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tok et skjermdump av J. River, veldig brukervennlig program for pc avspilling som jeg nylig har betalt lisens for. Fungerer meget godt og med lav brukerterskel sammen med pc basert romkorreksjon.,
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert ikke det beste for lyden men ny tv kom på plass på tirsdag og "reise tv'en" er henvist til soverommet.

    Bortsett fra mye gjenskinn er jeg godt fornøyd med min 60" LG :)
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    60" ja, det er en skikkelig størrelse. De fleste kjøper for små TVer. Har selv en 42", men det blir garantert ikke mindre enn 50" neste gang.
    Virker som du er fornøyd med korreksjonen til Audiolense og det er jo flott. Har du vurdert et par suber?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Takk for hyggelige ord.

    Har ikke vurdert suber for jeg har egentlig ikke savnet noe i bassen men hadde jeg hatt et større rom eller et dedikert lytterom ville jeg vurdert 2 suber og en lytteposisjon som nærmer seg nærfelt. Dynaudioene spiller jo også bass, de er bestykket med 8" bass og har -3dB ved 35Hz. Når de kom på markedet ble det diskusjon i Stereophile om de skulle være A eller B rated men de endte opp med en B siden bassen ikke gikk helt ned i kjelleren.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ikke de store endringene her men for husfredens skyld har jeg plassert rikst tv boksen i tv benken og i samme anledning har jeg fått byttet ut strømkablene til dac og effektforsterker med Supra 2.5 kvadrat.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hyggelig kveld igår, og mye spennende snutter av musikk jeg ikke kjenner. Forsøker å legge merke til hva som spilles, og mye faller jo i smak ja! Prøver å huske hva jeg skal holde ørene åpne for i fremtiden, så veldig kjekt å få høre et utvalg av moderne musikk hos en ekte kjenner og liebhaver!

    Spesielt spennende var det også å høre såvidt på Beyer 770 igår, syntes de var virkelig gode til lukkede å være. Smooth komfort på hodet, lydtette så det holder. Rik mektig lyd, og med svært tydelig artikulasjon.



    Hva angår romkorreksjonen så vil du sikkert helst komme tilbake til det selv :)

    Jeg synes platespilleren er veldig god også jeg, etter et liv med platespillere så filtrerer man liksom bort feilene vettu, og fryder seg over styrkene. Og ProJect'en er jo veldig fornøyelig med sin solide fokus og frempå driv. Skikkelig behagelige høyttalere også. Og rikelig med øl.

    Jo, Havgapet et godt sted å tilbringe en kveld. Man takker mye, og håper man kan gjengjelde en kveld (hint; torsdag kveld er dragen ute på sin vinklubb, og jeg spiller skiver hele kvelden).
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Takk for hyggelig kveld igår, og mye spennende snutter av musikk jeg ikke kjenner. Forsøker å legge merke til hva som spilles, og mye faller jo i smak ja! Prøver å huske hva jeg skal holde ørene åpne for i fremtiden, så veldig kjekt å få høre et utvalg av moderne musikk hos en ekte kjenner og liebhaver!

    Spesielt spennende var det også å høre såvidt på Beyer 770 igår, syntes de var virkelig gode til lukkede å være. Smooth komfort på hodet, lydtette så det holder. Rik mektig lyd, og med svært tydelig artikulasjon.

    Hva angår romkorreksjonen så vil du sikkert helst komme tilbake til det selv :)

    Jeg synes platespilleren er veldig god også jeg, etter et liv med platespillere så filtrerer man liksom bort feilene vettu, og fryder seg over styrkene. Og ProJect'en er jo veldig fornøyelig med sin solide fokus og frempå driv. Skikkelig behagelige høyttalere også. Og rikelig med øl.

    Jo, Havgapet et godt sted å tilbringe en kveld. Man takker mye, og håper man kan gjengjelde en kveld (hint; torsdag kveld er dragen ute på sin vinklubb, og jeg spiller skiver hele kvelden).
    Takk for hyggelige ord.

    Jeg har sansen for Beyer hodetelefonene selv, kjøpte de uhørt men angrer ikke. De har noen kameleon egenskaper for kvaliteten på lyden er veldig kildeavhengig, avstanden mellom mp3/Ipod og Stello kommer tydelig frem.

    Romkorreksjonen min fungerer ikke bra for tida, har ikke hatt tiden til å se på hva som er i veien. Blir en vanesak med lyden så jeg har ikke reagert på at noe var galt før vi skrudde den av i går. Hadde hifi besøk tidligere i vinter og da var forskjellen positiv i favør romkorreksjon så jeg må se på det ved anledning. Nå er den av.

    Torsdag kveld har jeg ingen planer men jeg følte meg litt groggy i går og i dag er forkjølelsen et faktum så jeg må se an formen.

    Takk for besøket :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja det blir spennende å følge dette fornøyelige stereoanlegget også i tiden fremover.

    Groggy gitt…. huff da, for min del kan jeg jo håpe at det er influensa siden jeg og mine er vaksinert og følgelig neppe vil smittes (jada, jeg hørte det italienske tøvet på radio idag jeg også :) ), men for din del så får jeg håpe at det er en mild og snarlig forbigående sak og at du ikke blir seende slik ut lenge;



    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3972087.ece

    Siden så får vi se på torsdag da vettu, jeg blir iallefall hjemme og spiller skiver for de av våre venner i hifikretsen som er ledige til slikt.
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tryna forrige helg og knakk håndleddet, fant ut at jeg har forsikring som gir meg utbetaling for brudd og nå venter jeg på storebroren til mine DT770 :)
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte jeg skulle legge ut et bilde av hodetelefonene mine, alle er gode i hver sin prisklasse. Fra venstre er det Denon AH-D301, Beyerdynamic DT770 Pro 32Ohms utgave, Akg K701 og Beyerdynamic T1.

    Har lenge vært fornøyd med AKG K701 men det er et betydelig sprang i kvalitet opp til T1.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for selskap til øl og T1 igår, det var en sjelsettende opplevelse å høre så gode hodetelefoner! De overgikk mine forventninger med god margin og det er vel trygt å si at man knapt noen gang har hørt bedre hodetelefoner, selv om det muligens fins andre (f.eks HD800) som er på samme nivå men har kvaliteter på andre områder.

    T1 er så smoothe og musikalsk innsiktsrike, og har nulll-og-niks av noen av disse imponatorkvalitetene som jeg er komplett allergisk mot (f.eks Grado's upfront presentasjon etc). Bare smooth, rik innsikt. Suverent!

    Vet ikke hvordan de er med andre forsterkere, men de virket jo svært på hjemmebane med Naim Headline/NAPSC iallefall, sikker enda bedre med bedre forsterkere (yeah, særlig at slikt fins :) )
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Takk for hyggelige ord Vidar.

    Angående T1 så synes jeg det er rart at ikke flere her på forumet har kjøpt de hodetelefonene, med tanke på lyd og byggekvalitet mener jeg at de gir mye for pengene.

    De låter bra med Stello også, du er velkommen til å ta med deg dine HD800 hit så kan vi prøve begge på den.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Virkelig verdige konkurrenter til de andre highend hodetelefonene i prisklassen! Hører gjerne på de hos deg, men jeg har ikke så fancy koffert å frakte HD800 i da, så det får bli i en plastpose :)

    I ettertid har jeg reflektert litt over effekten av volum, da jeg har spilt samme skiver som vi spilte med lavere volum på HD800, og jeg tror kanskje en nylytt med volumkorrigering (på slump iallefall) hadde vært interessant!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det ble litt lodding på kjøkkenbenken og litt bruk av gaffateip i dag, ikke akkurat ultrabærbart men lyden holder ganske god kvalitet.

    Koblet først opp utstyret med nettdrift og bytte til batteri var en hørbar oppgradering i form av lavere egenstøy, med nettdrift høres en svak bakgrunnstøy ved normalt volum og med batteridrift må volumet opp noen hakk før bakgrunnstøyen blir hørbar.
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tok meg en liten kjøretur og hentet et par pappesker i dag:
    CIMG0476.JPG
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Seriøst at de to pappeskene står i sofaen min ja. Har ikke tatt bilder av utpakkingen enda (det kan hende at det er en mismatch mellom emballasje og innhold).
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ja, det kan jo selvsagt hende. Hadde jeg hatt innholdet, hadde ikke jeg gitt bort eskene uten videre for å si det sånn..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har lånt meg et Audiolab forsterkersett bestående av monoblokkene 8000M og forforsterkeren 8000Q.

    Har akkurat begynt å spille på monoblokkene og det spiller bra, veldig snilt av min navnebror å låne bort forsterkersettet sitt mens min forsterker er til reperasjon.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så bra at de virker ok. Håper de blir til å leve med lydmessig så lenge du trenger de!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes de låter veldig bra, tror ikke de står tilbake for min kanadiske forsterker.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dynaudio brukte jo Audiolab forsterkere i utviklingen og fremstillingen av sine høyttalere så lenge tilbake som jeg kan huske, så de burde passe bra. De hadde jo også felles importør i Norge (og mange andre land), som solgte produktene fra samme showrooms. Vet ikke hvordan det er nå, men disse er vel nokså naturlige partnere vil jeg tro.

    Fått prøvd preampen ennå da? Den er (iflg gammel husk og utdaterte sammenlikninger iallefall) imponerende god. Var iallefall :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke fått prøvd preampen enda, skal på noe festligheter i kveld så jeg tar det i morgen når jeg har bedre tid.

    Har akkurat spilt gjennom dette albumet (som forøvrig er det beste Cohen coveralbumet som finnes) og lyden er svært god i mine ører:
    cohen cover.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har vært dårlig til å oppdatere tråden min. Har kvittet meg med mye utstyr i år.

    Dynaudio høyttalerene er solgt
    Samme gjelder Bryston forsterkeren
    Sennheiser HD600 og AKG K701 er også solgt

    Sonodyne SM200 monitorer er kjøpt inn frem til jeg får ånden over meg men de spiller like bra som Responsene jeg hadde tidligere i dagens stue så det å beholde de og eventuelt se på en bassløsning ala 2x Hfs subben vil også bli vurdert.

    Så får jeg meg egen stue og eget gutterom til våren, kjøpte den loftstua her som blir hifirom og soverommet i høyre hjørne blir kontor/trenings/spillrom.
    plan_hedda_med_bod-02-750x450.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har begynt på nytt lytterom, første bilde er tatt tirsdag kveld andre bilde er tatt i dag og tredje bilde har naboen tatt onsdag.
    IMG_2849043998198.jpeg
    IMG_2863466363404.jpeg
    IMG_4798899918793.jpeg
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har lagt 20 mm k-rør fra tv-uttak til hver høyttaler i loftstue, bestilt Klotz MC5000 mikrofonkabel og Neutrik XLR plugger for chassismontering som jeg skal felle inn i standard vegglokk i dag.

    Hakel kat 2 vern er montert i sikringskap og hakel kat 3 vern blir montert i hvert tv/stereo uttak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn