hifi er ikke som det var!

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.723
Antall liker
9.349
Sted
Trondheim
Har slått det på, så får vi se hvordan det fungerer. Har som sagt rippet alle klassiske verk som egne album, så da får vi se hva som kommer ut av høyttalerne i løpet av dagen. :)
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Kjære venner,

tusen takk for fantastisk mye interessant tankestoff!

Denne tråden har faktisk gjenopprettet min tro på Sentralen, som jeg ærlig talt var på vei til å forlate, på grunn av meningsløse krangletråder og uendelige pissekonkurranser.

Men her er det virkelig mye bra, både direkte råd og interessante problemstillinger. Innrømmer gjerne at en god del fyker over mitt ikke-tekniske hode, men jeg tror jeg forstår de brede linjer.

Og alle innlegg gjennomsyres av en ekte musikkglede - det varmer en gammel hippie :)

Mitt musikkliv ble snudd opp-ned av spotify premium. Jeg elsker å sette sammen spillelister, dele med kompiser på facebook, fyke mellom Beethoven og Beck, Miles og Bartok, Hendrix og Coltrane osv.

Og 320 låter bra nok til at jeg kan glede meg over musikken - ikke irritere meg over lyden.

og en ny dac vil gjøre det enda bedre!

Takk igjen!
 
N

nb

Gjest
BigSwifty skrev:
Innrømmer gjerne at en god del fyker over mitt ikke-tekniske hode, men jeg tror jeg forstår de brede linjer.
Om du skal til med å kopiere CDene dine inn på harddisk så er det en ting du MÅ huske:

ALDRI, ALDRI, ALDRI ripp til wav (som er formatet (strengt tatt en container, men dog) som ligger på selve CDen. Ripp til et lossless format, i praksis Apple lossless eller Flac om du bruker PC. Grunnene til dette er som følger
- lydkvaliteten er akkurat den samme. Filene blir som nevnt ca 40% mindre, det er utelukkende grunnet mer effektiv lagring av data. Innholdet (dvs lyden) forblir eksakt den samme. Absolutt ingen ting går tapt.
- tar mindre plass. Disk er billig, men det skal også tas backup, så ingen grunn til å ha mer data enn nødvendig
- muligheten for tagging. På norsk vil dette si at informasjon om hva en fil inneholder ligger i selve filen, dvs at informasjon om artist, albumtittetl, spor, sjanger osv ligger lagret i filen. Det er denne informasjonen avspillingsprogrammene bruker for å sortere og søke, og tagging er et must for å holde orden på arkivet som etter hvert kan inneholde tusenvis eller titusenvis av filer.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Finnes nok veldig mange gode. Her er noen jeg selv ville ha vurdert:

-Arcam
http://www.custom-cable.co.uk/digit...arcam-rdac-digital-to-analogue-convertor.html

-Wavelength
http://www.usbdacs.com/Products/Products.html

-W4S DAC-2
http://www.wyred4sound.com/webapps/...view.html?pid=457975&b_id=&find_groupid=18157

-Lavry
http://www.lavryengineering.com/

-Metric Halo
http://www.mhsecure.com/v5mm/ULN-8.html

-Ayre USB DAC
http://blog.stereophile.com/ces2009/ayres_qb-9_usb_dac_revealed/

-DAD
http://www.digitalaudio.dk/ax24.htm

Og det finnes flere......
Som en annen var inne på tror jeg du vil oppleve at spesielt proff DACene har ekstremt liten ingen egenlyd. Noen liker det og andre gjør det ikke. Du finner nok det med hifi produkter også, men generelt har jeg inntrykk av at litt farging er langt mer vanlig her.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
nb skrev:
ALDRI, ALDRI, ALDRI ripp til wav (som er formatet (strengt tatt en container, men dog) som ligger på selve CDen.
Har jeg blingset når jeg trodde det var AIFF som var standardformat på redbook, eller brukes begge om hverandre?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.723
Antall liker
9.349
Sted
Trondheim
WAV og AIFF er såkalte containere. Dette er innpakking som inneholder selve lyddata (som PCM) og informasjon om disse. WAV er en Windows container, mens AIFF brukes av resten av verden - Mac, UNIX osv. De er kompatible.
Sannsynligvis bruker Redbook AIFF. AIFF har vel støtte for metadata, mens WAV ikke har det.
Tar du opp en lydCD på en Windows-maskin vises filene som WAV, mens den samme CDen på en Mac vil vises som AIFF.

Hvis du ripper en CD rått på en Mac (uten komprimering til et lossless format) blir det AIFF, mens på en Windows-maskin blir det WAV.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Min erfaring er at jeg er blitt en mer tålmodig lytter etter at jeg begynte å spille av fra HDD. Det er sjelden jeg avbryter en plate midtveis nå. Mange hevder at med HDD så begynner man å zappe, men det er merkelig nok det stikk motsatte av det jeg opplever. Er det andre som også har det slik?

Til orientering så bruker jeg for øyeblikket Jriver - Behringer UCA222 - Audio Alchemy DDE V1. Litt antikvarisk/steinalder og definitivt ikke hirez, men lossless og fornøyelig redbook. Funker for meg, og hirez fortoner seg nå som essensielt for framtiden. Jeg vil helst ikke gå inn i 2012 uten å forlengst ha begynt å lytte til 24 bit.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
BigSwifty skrev:
mine 3000 cd-er (søkere til rippejobben er velkomne ;D )
Vil ikke engang begynne å forklare hvor innihæ***tes sa***s drittjobb det var å legge inn mine 3000+ cd'er.. Ikke for å ta fra deg motet, jeg bare måtte få det ut.. 8) :p Dette er nevnt før, men jeg sier det igjen; styr unna wav og ta mange backup, gjerne plassert forskjellige steder! Sær som jeg er, så vil jeg også anbefale deg å tagge coverart direkte til filen, dette gjør at coverarten dukker opp i systemer som f.eks. Sonos.

Vidar P skrev:
Så langt jeg har hørt så er iallefall USB fra computer en blindvei til god lydkvalitet, og bør unngås for enhver pris, selv om Mac muligens fungerer bedre enn pc i så måte. Ditche tanker om USB og gå for optisk digital dersom du skal bruke computer til lyd, er nå min (amatørmessige) opplevelse så langt.
Det finnes utrolig mange lyddødare av noen usb-løsinger, men hvis du går for noe asynkront (f.eks. dCS, Ayre, Wavelenght, W4S, m2Tech, HRT etc.) så er jeg 100% uenig sitatet over - optisk vil da være lydmessig underlegent.

digiman skrev:
Mine venner i musikkbransjen skygger unna USB interfacer som pesten pga latency og noe med mye jevnere datastrøm på FW kontra USB. Husker at han snakket noe om kollisjon av data på USB som kan gi langt høyere jitter også. Firewire har visst en dedikert avsatt båndbredde, som skal gi en langt jevnere strøm av data.

Noen som utdype noe mere på dette området? Er jo et interessant tema.
Det er forøvrig meget stor forskjell på adaptiv og asynkron usb; er det førstnevnte så vil jeg være enig sitatet over, er det sistnevnte vil jeg si det er motsatt/ingen forskjell..

Det er en meget interessant diskusjon om FW vs. USB her (les diskusjonen under testen av DAC202). I denne diskusjonen deltar bl.a. Daniel Weiss, Charles Hansen, Gordon Rankin, Metric Halo er involvert etc. Anbefalt lesning, her kommer det frem interessante ting. (er forøvrig linket til dette i linken Imperial linker til i #18... ::))

Ellers synes jeg orso har laget en god liste over interessante dacer i #44, jeg ville i tillegg supplert med m2Tech Vaughan, Weiss DAC202 og DAC2 og selvfølgelig det meste fra dCS. Hvis du ønsker å bruke en dac som ikke har FW eller usb (eller som har usb, men hvor denne er adaptiv), ville jeg kikket på m2Tech hiFace/hiFace EVO og den kommende Wavelenght Audio Wavelink. Selv endte jeg opp med å kjøpe Ayre QB-9, dette etter å ha hørt på Weiss Minerva (identisk med DAC2) og en usb->s/pdif til mitt tidligere dCS Delius+Purcell sett.

Hvis du er skeptisk til å satse på f.eks. Ayre som "kun" støtter 24/96, så kommer det et nytt usb-kort du bare setter inn i dacen for ca. $250, se hva Charles Hansen skriver i linken over. I og med at Gordon Rankin har utviklet den asynkrone koden (Streamlenght) som Ayre bruker så kommer det selvfølgelig samme oppgradering til Wavelenght. Jeg vil også regne med at dCS kommer med det samme. Men uansett hva den støtter så ville jeg valgt den dacen som gir best mulig lyd på 16/44, personlig synes jeg det er et ganske uinteressant argument at det låter himmelsk i 24/192 når musikken i dette formatet består mest av næropptak av samisk runebom og kontrafagott improjazz - smaken er som baken, jeg sliter ihvertfall med å finne noe jeg faktisk gidder å høre på i hi-rez formatene.

Som en siste ting vil jeg anbefale deg å teste Pure Music (og/eller Amarra) med et åpent sinn...... ;)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.292
Sted
Nadadouro, Portugal
Vel, jeg går baklengs inn i fremtiden. Rippet mine cd`er for 4 år siden og satte de på loftet, satte dac kort i Bryston`en og har ikke sett meg tilbake. Biblioteket på windows maskinen er delt med MBP`en, og denne bruker jeg også på Bryston`en ved hjelp av en minijack-Toslink kabel.
Spotify er på begge maskiner.
Så nå, nå spiller jeg kassettbånd, og vil ha platespiller igjen, cd er ut!
 
Topp Bunn