BigSwifty skrev:
mine 3000 cd-er (søkere til rippejobben er velkomne ;D )
Vil ikke engang begynne å forklare hvor innihæ***tes sa***s drittjobb det var å legge inn mine 3000+ cd'er.. Ikke for å ta fra deg motet, jeg bare måtte få det ut.. 8)
Dette er nevnt før, men jeg sier det igjen; styr unna wav og ta mange backup, gjerne plassert forskjellige steder! Sær som jeg er, så vil jeg også anbefale deg å tagge coverart direkte til filen, dette gjør at coverarten dukker opp i systemer som f.eks. Sonos.
Vidar P skrev:
Så langt jeg har hørt så er iallefall USB fra computer en blindvei til god lydkvalitet, og bør unngås for enhver pris, selv om Mac muligens fungerer bedre enn pc i så måte. Ditche tanker om USB og gå for optisk digital dersom du skal bruke computer til lyd, er nå min (amatørmessige) opplevelse så langt.
Det finnes utrolig mange lyddødare av noen usb-løsinger, men hvis du går for noe asynkront (f.eks. dCS, Ayre, Wavelenght, W4S, m2Tech, HRT etc.) så er jeg 100% uenig sitatet over - optisk vil da være lydmessig underlegent.
digiman skrev:
Mine venner i musikkbransjen skygger unna USB interfacer som pesten pga latency og noe med mye jevnere datastrøm på FW kontra USB. Husker at han snakket noe om kollisjon av data på USB som kan gi langt høyere jitter også. Firewire har visst en dedikert avsatt båndbredde, som skal gi en langt jevnere strøm av data.
Noen som utdype noe mere på dette området? Er jo et interessant tema.
Det er forøvrig meget stor forskjell på adaptiv og asynkron usb; er det førstnevnte så vil jeg være enig sitatet over, er det sistnevnte vil jeg si det er motsatt/ingen forskjell..
Det er en meget interessant diskusjon om
FW vs. USB her (les diskusjonen
under testen av DAC202). I denne diskusjonen deltar bl.a. Daniel Weiss, Charles Hansen, Gordon Rankin, Metric Halo er involvert etc. Anbefalt lesning, her kommer det frem interessante ting. (er forøvrig linket til dette i linken Imperial linker til i #18... :
)
Ellers synes jeg orso har laget en god liste over interessante dacer i #44, jeg ville i tillegg supplert med m2Tech Vaughan, Weiss DAC202 og DAC2 og selvfølgelig det meste fra dCS. Hvis du ønsker å bruke en dac som ikke har FW eller usb (eller som har usb, men hvor denne er adaptiv), ville jeg kikket på m2Tech hiFace/hiFace EVO og den kommende Wavelenght Audio Wavelink. Selv endte jeg opp med å kjøpe Ayre QB-9, dette etter å ha hørt på Weiss Minerva (identisk med DAC2) og en usb->s/pdif til mitt tidligere dCS Delius+Purcell sett.
Hvis du er skeptisk til å satse på f.eks. Ayre som "kun" støtter 24/96, så kommer det et nytt usb-kort du bare setter inn i dacen for ca. $250, se hva Charles Hansen skriver i linken over. I og med at Gordon Rankin har utviklet den asynkrone koden (Streamlenght) som Ayre bruker så kommer det selvfølgelig samme oppgradering til Wavelenght. Jeg vil også regne med at dCS kommer med det samme. Men uansett hva den støtter så ville jeg valgt den dacen som gir best mulig lyd på 16/44, personlig synes jeg det er et ganske uinteressant argument at det låter himmelsk i 24/192 når musikken i dette formatet består mest av næropptak av samisk runebom og kontrafagott improjazz - smaken er som baken, jeg sliter ihvertfall med å finne noe jeg faktisk gidder å høre på i hi-rez formatene.
Som en siste ting vil jeg anbefale deg å teste
Pure Music (og/eller Amarra) med et åpent sinn......