Ønsker anbefaling HiFi eller PA til playback...?

runehe

Medlem
Ble medlem
25.12.2013
Innlegg
18
Antall liker
1
Takk for alle tips og råd! :)
Litt av poenget var å slippe å ha med for mye utstyr, så jeg får se om jeg skaffer meg en EQ eller ikke...
 
D

Desillusjonert

Gjest
Takk for alle tips og råd! :)
Litt av poenget var å slippe å ha med for mye utstyr, så jeg får se om jeg skaffer meg en EQ eller ikke...
Fant du noengang ut av dette?

Og er det andre her som har erfaring med ZLX-serien til EV og D-Lite-serien til Dynacord?
 

runehe

Medlem
Ble medlem
25.12.2013
Innlegg
18
Antall liker
1
Desillusjonert; Jeg har faktisk ikke gjort så veldig mye mer med dette. Jeg har skrudd en del på EQ-en på mikseren, og har funnet en innstilling som jeg har brukt siden da, et lydbilde det går an å leve med, i alle fall foreløpig.

De har rett de som sa at mye kan gjøres med EQ! Men, jeg tror nå uansett at det er en fordel å ha gode monitorer som utgangspunkt, enten det er PA- eller studiomonitorer. I alle fall hvis man bare bruker EQ-en på en vanlig mikser. Det blir en annen sak dersom man har egen EQ tilkoblet, med mulighet for å stille flere frekvensområder, slik som denne: http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=313_373&products_id=11822 som Trex nevnte i et tidligere innlegg. Da kan man mer finjustere lydbildet, og få det nøyaktig slik man vil ha det. Trex har nok også rett i at man bør ha en EQ uansett, når man skal spille i ulike typer rom, for å kunne korrigere lyden etter akustikken i rommet. Jeg tror likevel jeg ville ha nøyet meg med én slik EQ-boks i første omgang.

Ellers når det gjelder spørsmålet om man bør benytte PA- eller studiomonitorer til slik bruk, så tror jeg det avhenger litt av hva slags lydnivå man ønsker å oppnå. Hvis man skal spille i et mindre lokale, tror jeg kanskje studiomonitorer vil gjengi best lyd, og gi det lydnivået man trenger. (Har sett flere anbefale KRK Rokit 8.) Skal man spille i større lokaler (gymsaler, kirker o.l.) bør man nok ha PA-monitorer, og da har jeg fått inntrykk av at det lønner seg å velge kvalitetsmonitorer, som f.eks. QSC sin K-serie. I tillegg bør man koble til en Sub eller to, hvis man spiller i slike lokaler. Ellers er selvsagt større HiFi-høyttalere også et alternativ, men de er ikke så godt egnet for transport inn og ut av biler og konsertlokaler.

Sist men ikke minst, kunne jeg ha tenkt meg å teste en auto-EQ, som den jeg nevnte tidligere: DriveRack PA+ | dbx Professional Audio
Det hadde vært interessant å se hvordan den fungerer. Regner med at man da slipper en del av arbeidet med å stille inn de forskjellige frekvensområdene…?
 
Topp Bunn