HiFi+ 52; Velodyne DD12 vs REL R505

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Satt og leste i HiFi+ Issue 52 for å se litt nærmere på deres test av Meridian F80, da jeg ramlet over en interessant subjektiv sammenlikningstest av Velodyne DD12 (£2300 / £2900 med EQ), REL R505 (£1000) og Eclipse TD725 (£2700).

Fikk lyst å sitere noen av forfatterens (Chris Binn) subjektive lydmessige funn. Det er egentlig litt interessant at den billige REL'en utklasset den langt dyrere (nesten tre ganger så dyre) DD12 for denne forfatteren, til tross for at DD12 bruker EQ. Eller på grunn av det...? Man kan begynne å lure på om dette er nyttig utstyr, eller bare dyrt leketøy som attpåtil ikke har noen meningsfull funksjon. Som kanskje sågar i verste fall kan være en hvilepute for designerne? Et godt salgsargument for selgeren å bruse med, men er det noe godt kjøpsargument for kjøperen?
I en annen tråd her på HFS så man at en eier av en sub med slikt utstyr langt foretrakk lyden satt opp med øret heller enn "korrekt" ift dataprogrammet i sub'en.

REL floskler litt med disse EQ-apparatene som enkelte andre bruker, og sier om sine produkter ".. No phoney computers. No fussing about with a microphone and alleged "optimization" programmes that attempt to crudely approximate real world performance for REL..."

Først fra lytteinntrykkene fra den optimaliserte DD12;

I never felt that the bass timing really gelled to the same degree as the REL or Eclipse, and I find myself wondering about issues of latency in the DSP software.

Så gjør han som enkelte anbefaler her på HFS (gud bedre), bruker high-pass funksjon for å "avlaste" hovedhøyttalerne;

I tried using the high pass filter of the Velodyne to drive the main loudspeakers with very mixed results. After resetting the sub to compensate for the changes, the system was obviously able to play louder, having relieved the B&W (N805) of a certain amount of responsibility at the bass end, but the mid and top lost a lot of openness and resolution, effectively dropping a couple of notches (!) in overall performance, and sounding rather, dare I say it, digital.

Så til sammenlikningen med REL til 1/3-del av prisen, og uten noen "phoney computers";

The comparison (Velodyne vs REL) was interesting. With slightly less authority in the very deep bass, the R505 did sound a little more relaxed and open, and fractionally more in character with the B&W's, leading to a better sense of integration.

The character and colour of bass instruments was much more apparent, and the benefits of increased scale added an extra dimension to the music, in particular orchestral performances. The enhancement of timing and rhytmic expression offered far more insight into the structure and musical patterns within a track, be it as simple as the Art Pepper Quintet on Smack Up or the intricasies of densely recorded multi-tracked recordings.

Dette er altså subjektive lytteinntrykk, riktignok fra en erfaren og grundig journalist, så andre kan oppleve disse produktene på andre måter. Men det er interessant å legge merke til HVILKE kvaliteter ved musikkgjengivelsen han fokuserer på; ikke hovedsaklig kvantitative banaliteter som mer eller mindre bass og "trøkk", men KVALITETEN på reproduksjonen av instrumenter ut ifra et ståsted for high fidelity lydreproduksjon. Hva høres mest ut som de virkelige instrumentene? Hvilke apparater har hvilke musikalske kvaliteter osv. Testene i Hifi+ bærer ofte preg av morsomme, lærerike og virkelig meningsfylte innfallsvinkler til hvordan et apparat (i dette tilfelle en subwoofer) kan øke kvaliteten på lydreproduksjonen, og forsåvidt uten noe problem også senke kvaliteten.

Mvh Vidar P

S

Storebror

Gjest
Har ikke fått lest denne artikkelen i dybden, faktisk.
Takk for tipset.

Dette henger også sammen med mine egne erfaringer, slike "uhørbare" elektroniske kretser er ikke så vanskelige å legge merke til dessverre.
De systemer som fungerer best med sub er (i mine ører) hvor subben "rulles inn" under hovedhøyttalerne og ikke har noe annet enn eget lavpassfilter i veien.
Hovedhøyttalerne skal få spille som normalt uten subben tilkoblet, selv om dette ikke er anbefalt av flere på hfs og avforum.
Kanskje ikke helt tilfeldig så spiller de systemene jeg liker best med sub også tilkoblet via høynivå/høyttalerutgangene.

Men man skal være åpen for at det finnes elektroniske løsninger som fungerer meget godt, de finnes nok.

R

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sammenfallende med mine egne subjektive opplevelser også, Storebror; det at de beste subsystemer jeg har hørt har konsekvent vært et tilskudd under hovedhøyttalerne (kun lavpass) og de har også vært tilkoblet ved høynivå-inngang. Det var egentlig derfor jeg fikk lyst å sitere denne journalisten; som en slags motvekt mot en evt rådende bølge av tro på at EQ og denslags kan erstatte godt ingenørhåndverk fra produsents side.
Tilfeldig kan det vel være; for meg er det kun en observasjon gang på gang; jeg påstår ingenting, men har da hørt noen sub'er etterhvert;- et slags minste felles multiplum begynner å manifestere seg. Sikkert med hederlige unntak :)

Jeg har til gode å høre gode resultater ved bruk av highpass "avlasting" av hovedhøyttalerne; men så er jeg mer opptatt av klangegenskaper enn av max oppnåelig SPL; folk bruker vel sin hifi så forskjellig.

Mvh Vidar P

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.760
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hifi er moro. Det er forskjell på subwoofere. Det er forskjell på rom. Det er forskjell på lyttere. Det er forskjell på hovedhøytalere. Lite systemtankegang i artikkelen. Selvfølgelig, det er jo hifi.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Hifi er moro. Det er forskjell på subwoofere. Det er forskjell på rom. Det er forskjell på lyttere. Det er forskjell på hovedhøytalere. Lite systemtankegang i artikkelen. Selvfølgelig, det er jo hifi.
Det er klart, om jeg forstår deg rett, at en annen setting vil kunne ha gitt et annet utfall. Slik vil det alltid være, og det er det viktig å ha i mente når man leser andres omtale av hifi og lyd. Dette testresultatet er jo kun gyldig i den beskrevne sammenhengen og via denne journalistens subjektive begreper omkring lydkvalitet.

Allikevel er det en interessant observasjon som denne journalisten gjør; nemlig det at EQ på denne tre ganger så dyre sub'en ikke er tilstrekkelig for at den skal yte like godt (i en high fidelity-kontekst) for ham som den billige.
Det er også interessant at han opplever at highpass-filteret i Velodyne er såpass ødeleggende for signalet til mellomtone og topp at systemytelsen faller med flere hakk. Så kan man såklart si at; vel, bass/mellomtone skulle i teorien låte bedre fordi det lille elementet i N805 har fått avlasting i bunn.

Men her blir det da nok en gang et kompromiss; highpass-filterets vreng vs fordelen ved avlasting. Dette er jo også typisk hifi; there's no such thing as a free lunch :)

Men selvsagt; dette er kun en setting. Riktignok hos en erfaren journalist som muligens har lagt seg i selen for å utnytte potensialet i alle apparatene i testen.

Mvh Vidar P

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.760
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om man avhjelper en typisk stativhøyttaler (det var en slik?) med transparent filtrering (jeg sier ikke at Velodynefilteret er transparent) vil den forvrenge mindre. Dette kan faktisk oppfattes som mindre vekt i øvre bass/nedre mellomtone.

"Phoney computers" er passe retrotendensiøst, all den tid man (nesten) ikke får kjøpt musikk som ikke har vært innom computere lenger. Like misforstått som mantraet "Nei til EQ, ja til passive delefiltere".

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er da helt klart at en liten stativhøyttaler som avlastes i bassen vil vrenge mindre som følge av enklere oppgave med mindre bassreproduksjon. Det er jo hele poenget med å avlaste; i tillegg til at man kan oppnå høyere SPL dersom diskant og mellomtone tåler det. Men du introduserer samtidig en annen type forvrengning, nemlig fra filteret. Og det har potensiale til å redusere kvaliteten i hele frekvensområdet, også i diskanten. Slik som i HiFi+ sitt eksempel. Og risikerer tap av homogenitet som følge av å dele godt opp i bassområdet.

Men denne fine teorien er det lett å sette på praktisk prøve når man har en sub med highpass; slik som Chris Binn gjorde. Resultatet ble som sagt nedslående, fordi highpass-filteret tilsynelatende ødela mer enn det "fikset".
Som sagt, no such thing as a free lunch :)

Så kan det jo være at andre sub'er har mer transparente filter for alt jeg vet... men jeg har aldri opplevd at slik bruk av highpass har vært noen fordel i praksis.

Bare en kommentar til din kommentar om misoppfatninger; jeg har vanskelig for å tro at disse resultatene beror på feiloppfatninger eller på noe vis at lytteren ikke vet hva som låter best.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sikkert rett, jeg siterer kun engelsk test og ditto priser som var utgangspunktet der; men da har jeg to spørsmål; er DD12-prisen med EQ? For den koster £2900 med EQ i UK, £2300 uten. Den testede var med EQ. Og spørsmål to; er den norske REL-importøren klar over hvor hinsides disse prisene er ift UK priser? :)

Når £995 blir til 17.995,- så er det noen som har tatt kraftig i.

Mvh Vidar P

M

marsboer

Gjest
En annen ting: dette med høynivå-lavnivå inngang spiller vel rent liten rolle når man kun skal rulle inn under hovedhøyttalerne og ikke filtrere bort bassen. Det eneste fornuftige her ville vel da være å koble på et y-ledd på signalnivå, slik at signalet slipper urørt igjennom på stereo-biten samtidig som sub-en får et fullrange signal den kan jobbe med.
Forøvrig kjører jeg alltid sub uten å sende bassen til hovedhøyttalerne men er som flere andre svært skeptisk til de innebyggede filtrene i subene.

Nå er jo jeg hjemmekino mann så jeg får høykvalitets filtrering via surroundprosessor biten, og med disse klarer jeg aldri å detektere forskjeller med og uten subfiltrering på stereosignalet, annet enn at bassen selvfølgelig blir borte.
Spørs om jeg ikke hadde vurdert et høykvalitets separat delefilter dersom jeg måtte kjøre sub i et rent stereooppsett uten å ville sende bass til frontene.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
marsboer skrev:
Jeg foreslår SVS PC-Ultra. Utrolig sub både på musikk og film

Hvorfor SVS?
Nå var jo tema her et ganske annet. Men jeg registrerer at du er glad i SVS, og det er jo hyggelig, selv om det ikke har mye å gjøre med den siterte teksten fra Hifi+.

Mvh Vidar P

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
Sikkert rett, jeg siterer kun engelsk test og ditto priser som var utgangspunktet der; men da har jeg to spørsmål; er DD12-prisen med EQ? For den koster £2900 med EQ i UK, £2300 uten. Den testede var med EQ. Og spørsmål to; er den norske REL-importøren klar over hvor hinsides disse prisene er ift UK priser? :)

Når £995 blir til 17.995,- så er det noen som har tatt kraftig i.

Mvh Vidar P
Ja, DD12-prisen er med EQ

http://www.stereofil.no/produkter/hoyttalere/velodyne_dd12.html

Den norske REL- prisen er kanskje mer riktig i forhold til lydkvaliteten?

Topp Bunn