Hi-Fi Rom

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Innlegg
177
Antall liker
0
Skal til å pusse opp et rom til Hi- Fi Rom og de skal males og legges nytt gulv. Hvilken farge på veggene gir best ro i et rom? Skal også legge click på gulvet, men d kommer tepper på roppen for å dempe rommet. Rommet er på 3x4meter og på to av veggene er de 2 vinduer på hver vegg. Skal lage akustikk plater å henge på veggene og bassfeller i hjørnene, men de er fargen jeg ikke finner ut av. De er vel noen farger som egner seg bedre en andre.
Har du noen tips så mottas alt med takk. ;D
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Det er vel som med høyttalerplassering. Det som skjemmer rommet mest, har den beste lydmessige effekten ;D.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.132
Antall liker
34.143
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Farger blir jo veldig subjektivt,men personlig slapper jeg veldig godt av i et rom med ganske nøytrale jordfarger.
Til store flater kan du f.eks velge en lys varm beige farge, mens tak og listverk kan gå i krem/eggskall eller lignende. Sprit opp med tekstiler i ønskede toner, retning varme rødfarger, eller mere brunt/gull osv.
 

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Innlegg
177
Antall liker
0
Det er vel som med høyttalerplassering. Det som skjemmer rommet mest, har den beste lydmessige effekten ;D.
Ja de er vel de, men de er jo fint å ha fine omgivelser og :) :) :)
 

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Innlegg
177
Antall liker
0
Farger blir jo veldig subjektivt,men personlig slapper jeg veldig godt av i et rom med ganske nøytrale jordfarger.
Til store flater kan du f.eks velge en lys varm beige farge, mens tak og listverk kan gå i krem/eggskall eller lignende. Sprit opp med tekstiler i ønskede toner, retning varme rødfarger, eller mere brunt/gull osv.
De høres fint ut, bør kanskje ta en tur til fargehandelen i morra å se på fargekart.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.087
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
2
I den grad det går an å avgjøre slikt vitenskapelig har forsking på sykehus og institusjoner vist at den litt bleke fargen på den grønne siden av turkis er den mest beroligende.

Skal du bruke tekstiler ville jeg være forsiktig med for mye jord i fargene , de kan fort " kræsje " med det måtte ønske å tilføre av tekstiler og bilder. Og fugleøyelønnhøyttalerne du ikke har ennå ;D Men helt nøytralt hvitt eller off-white kan bli litt kaldt igjen. Balanse er poenget her.

Tilslutt; vær god mot deg selv og bruk oljemaling eller aller helst helt diffusjonsåpen silikatmaling.
Plastmaling er så drepende for innemiljøet at våre etterkommere kommer til å sidestille bruken av dette med passivt røykende spedbarn.
 
Topp Bunn