HI-FI Messen 2010 i Horten - 18. og 19. september

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Blir det ikke litt rart å sammenligne messelyd, fra ulike rom?
    Det blir ikke noen god sammenligning, men ikke uten verdi. Det er jo moro å dele våres inntrykk og jeg foretrekker ærlige tilbakemeldelser.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    KentOve skrev:
    Mye fint å se, for oss som sitter hjemme i regnværet. Det er bare til å pøse på med bilder :)
    Jeg børkomme meg ut i sola 8). Virket som det var få som tok bilder i år. Selv tenker jeg at det er så mange som tar bilder uansett så da trenger ikke jeg.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Lyngen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Blir det ikke litt rart å sammenligne messelyd, fra ulike rom?
    Det blir ikke noen god sammenligning, men ikke uten verdi. Det er jo moro å dele våres inntrykk og jeg foretrekker ærlige tilbakemeldelser.
    Syns det er helt i orden med lytteinntrykk, men det er temmelig harde dommer som avsies over enkelte anlegg, og akkurat det finner jeg litt rart. Det er få utviklere som ikke sikter mot best mulig gjengivelse, skulle jeg tro - at de ikke treffer i et messerom burde ikke være grunn til å avskrive dem.

    Men herlig å sitte her i Spania og følge med på messen!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Blir det ikke litt rart å sammenligne messelyd, fra ulike rom? Min holdning har alltid vært at utviklerne av enhetene arbeider målrettet, for å møte og helst overgå et forventningsnivå, som vi kan regne med at de er dypt inne i, etter tusenvis av timer med utvikling og lytting.

    Og så skal utstyret dømmes på hva messerommet gjør med det. For meg blir det rart.

    Var innom rørligs tråd "På Gyngende Grunn" i dag, og der har han et innlegg om målinger, der han kommenterer at disse endrer seg markant med bare noen cm endring av plassering av målemikrofon i måleposisjon ...
    Kanskje noe å ha i bakhodet når man avsier dom om anlegg i messerom?

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,39593.msg758817.html#msg758817
    Forsman har forstått det, de har utlånshøyttalere en kan låne direkte av de og deler på portoen for å prøve innspilte eksemplarer i egen stue før en eventuelt handler av lokal forhandler.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå ble jeg misunnelig vg. Men du får kose deg med varmen, solen og god mat.

    Stilte ikke PM audio i år? Har ikke sett noen bilder av rotter og pene finske damer.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Så flere er altså enige om at messas beste lyd kom fra tradisjonelle apekister tunet inn mot nøytral lyd, koblet til med "biltema-kabler".

    Jaja, en skal virkelig høre mye før øra faller av... ;D

    Ut i fra bildene virker det ikke som Adam var hovedfokuset med tanke på plassering/oppsett, så det er artig å se at de falt i smak.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    ....men det er temmelig harde dommer som avsies over enkelte anlegg, og akkurat det finner jeg litt rart.
    Jeg kan være enig i at det kan bli for harde dommer, men vi bedømmer jo den enkelte matchen også og det bør utstilleren gå god for. Ikke alt skyldes dårlig rom heller.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    orso skrev:
    Nå ble jeg misunnelig vg. Men du får kose deg med varmen, solen og god mat.

    Stilte ikke PM audio i år? Har ikke sett noen bilder av rotter og pene finske damer.
    Jeg har absolutt foretrukket Spania fremfor messa jeg også :).

    Nei, PM Audio var ikke å se.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Bare å kjøre på folkens, trivelig med reportasjer for oss som ikke har mulighet til å delta :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Fikk en ny lytt på Avalon i dag. Volumet var betydlig dempet og inntrykket steg tilsvarende i positiv retning. Fikk også gjort en handel med Peter D. Kjøpte en HRT Music streamer2. Fikk koblet den opp og fikk et lite hakeslipp. 1200 kr og så mye god lyd som trillet ut. Maken til godt kjøp.

    Hyggelig var det også å få slått av en prat med Phil hardaway fra Chord. En mann med et sunt forhold til kabler, musikk og Naim :) Kjøpte et sett med nye høyttalerkabler av han som Hallvar fikk terminert på Lørdagskvelden. Det kaller jeg god service :)

    Ellers må jeg si at jeg ser frem til neste års messe allerede. Hyggelige ansatte og god frokost på hotellet.

    mvh
    Thomas
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    EAR spriker veldig i design :-X

    Var det like flat/tam lyd som i fjor? Tror det var de minste/bakeste panelene som ble spilt på den gang. Ble temmelig skuffa den gang ihvertfall. :-\
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nice! :D
    åssen spelte det?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    spilte de på ears discmaster også?
     

    Boe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Ser absolutt ut som de ytterste ht er Apogee - er kanskje fra den nye serien som lages i Australia?
    Noen som vet?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Helt enig, Boe. Det ser veldig ut som et par Apogee.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Lyngen skrev:
    vredensgnag skrev:
    ....men det er temmelig harde dommer som avsies over enkelte anlegg, og akkurat det finner jeg litt rart.
    Jeg kan være enig i at det kan bli for harde dommer, men vi bedømmer jo den enkelte matchen også og det bør utstilleren gå god for. Ikke alt skyldes dårlig rom heller.
    De som stiller ut produkter har sannsynligvis et utvalg å velge i og da bør de jo prøve å finne en kombinasjon som trives godt i rommet, annet utstyr de ønsker å vise frem kan de jo bare stille ut. Det er neppe tilfeldigheter at de samme utstillerne har god lyd hvert år.

    Da jeg var innom Soundgarden - System Audio spilte de svært basstung musikk på høyt nivå og det låt ganske anstrengt, neppe den beste måten demonstrere utstyret på dersom en ønsker å få solgt det.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    65finger skrev:
    Dette oppsettet fungerte dårlig i rommet, dessverre
    Synd, det burde spille veldig bra!

    Er Horten i en annen tidsalder? Jeg sikter til tastafonen ved siden av høyttaleren. Dere har vært tilbake på åtti-tallet, har dere ikke? (Tastafonen ble innført av Televerket som standard apparat i 1977)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Kim skrev:
    65finger skrev:
    Dette oppsettet fungerte dårlig i rommet, dessverre
    Synd, det burde spille veldig bra!

    Er Horten i en annen tidsalder? Jeg sikter til tastafonen ved siden av høyttaleren. Dere har vært tilbake på åtti-tallet, har dere ikke? (Tastafonen ble innført av Televerket som standard apparat i 1977)
    Hadde forventninger til det oppsettet. Hehe hotellet i horten er som et gufs fra 80tallet. Virker som de pusset opp i 1984 og er vært dritfornøyd med det siden ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Delt førsteplass med NATMorten vedr. lydkvalitet, bra musikk og messas hyggligste.
    Nuforce elektronikk på Von sveickert Ht (var det slik det staves :()
     

    Vedlegg

    U

    utgatt60135

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    EAR spriker veldig i design :-X

    Var det like flat/tam lyd som i fjor? Tror det var de minste/bakeste panelene som ble spilt på den gang. Ble temmelig skuffa den gang ihvertfall. :-\
    Ja, de spilte dårlig :-\.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Boe skrev:
    Ser absolutt ut som de ytterste ht er Apogee - er kanskje fra den nye serien som lages i Australia?
    Noen som vet?
    Australia-lagd Apogee klone ja med økt dynamikk visstnok ifht de gamle Apogee. Lyden var grei, ikke mer. Tror kanskje det at rommet var over 40 grader varmt bidro litt...

    NAT ved Morten låt bra. Roald hadde, nesten som vanlig, lykkes med sine nuforce og VR høytalere. Wilson hadde og sine sider. Det samme med Forsmann, selvom jeg ikke fikk helt taket på de på rytmisk musikk. Wisdom imponerte.

    På den andre siden var Audio Note helt pyton ifht hva jeg er vannt til at de greier. Avalon fikk meg til å blø i øra. Det samme med JBL.

    Var trivelg å se igjen folk samt å spise en gourmet løvstek på Sjøsiden.
     

    NAC

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    HCS skrev:
    Boe skrev:
    Ser absolutt ut som de ytterste ht er Apogee - er kanskje fra den nye serien som lages i Australia?
    Noen som vet?
    Australia-lagd Apogee klone ja med økt dynamikk visstnok ifht de gamle Apogee. Lyden var grei, ikke mer. Tror kanskje det at rommet var over 40 grader varmt bidro litt...

    Nei, de er ikke produsert i Australia, men Hellas. Analysis har eksistert i mange år, helt fra de tider Apogee var på høyden.
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    HCS skrev:
    Boe skrev:
    Ser absolutt ut som de ytterste ht er Apogee - er kanskje fra den nye serien som lages i Australia?
    Noen som vet?
    Australia-lagd Apogee klone ja med økt dynamikk visstnok ifht de gamle Apogee. Lyden var grei, ikke mer. Tror kanskje det at rommet var over 40 grader varmt bidro litt...

    NAT ved Morten låt bra. Roald hadde, nesten som vanlig, lykkes med sine nuforce og VR høytalere. Wilson hadde og sine sider. Det samme med Forsmann, selvom jeg ikke fikk helt taket på de på rytmisk musikk. Wisdom imponerte.

    På den andre siden var Audio Note helt pyton ifht hva jeg er vannt til at de greier. Avalon fikk meg til å blø i øra. Det samme med JBL.

    Var trivelg å se igjen folk samt å spise en gourmet løvstek på Sjøsiden.
    Heisan, måtte "utebli" i år jeg også bla.a. pga at jeg var på Mallorca og kom hjem igår, men storkoste meg med min fam. der nede :) Både artig og intr. at min kjære venn og kabel Maestro Roald Mikkelsen var en av de som fikk mest positiv omtale både for oppsettet sitt i år også ( hvis noen ikke fikk med seg omtalen han fikk i fjor ) og ikke minst servicen, er en del aktører i bransjen som har mye å lære av han ang. service ;) Det morsomme var at lydsignaturen i oppsettet han hadde i fjor er veldig lik signaturen i mitt eget, faktisk ;)

    Mvh :)
     

    Stoffe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.03.2006
    Innlegg
    98
    Antall liker
    1
    rumath skrev:
    Hei!

    Hvilke merker ble presentert i rommet hvor anlegget sto på skrå, slik at det pekte mot døra når man kom inn. Komponentene sto på et skrivebord.

    Den lyden imponerte, men det var så fullstappet der at jeg ikke fikk tatt det nøyere i ettersyn.

    Forsman låt også flott, men jeg fikk bare hørt en låt.

    Ancient Audio. Låt vELDIG bra.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Stoffe skrev:
    rumath skrev:
    Hei!

    Hvilke merker ble presentert i rommet hvor anlegget sto på skrå, slik at det pekte mot døra når man kom inn. Komponentene sto på et skrivebord.

    Den lyden imponerte, men det var så fullstappet der at jeg ikke fikk tatt det nøyere i ettersyn.

    Forsman låt også flott, men jeg fikk bare hørt en låt.

    Ancient Audio. Låt vELDIG bra.
    Låt ganske bra ja, men ikke 185000,- kroners bra. Anlegget til Upgrade Audio til rundt 50000,- låt bedre !
    Beste lyd tilfaller NAT, med Gallo og Bladelius. og Maxwell's Audiovalve, Doxa og Harbeth oppsett. Kasseressonans ?? Tull og tøys!
    Det låt veldig naturtro og lettflytelig!
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Artig å lese hvor inntrykkene spriker. Også i forhold til mine. Jeg syntes mye spilte fra godt til greit. Noe må jeg innrømme var under greit. Men så ser jeg at andre syntes de tingene spilte veldig bra. Men flott det. Greit å gi ros til det som var bra, i stedet for å sable ned på det som var mindre bra. I allefall hvis vi har lyst til at utstillerene skal komme igjen til neste år. Folk gidder ikke det hvis det bare er syt her på sentralen.

    Men ut fra mine inntrykk:

    1. Mikkelsen sitt Von schweikert (Unifield 3)/Nuforce anlegg var suverent vinner.
    2. Ancient audio sitt oppsett spilte utrolig flott selv med bare 18W blokker. Men
    høytalerene hadde profilert på mer power.
    3. Audioaktøren demonstrerte Usher Minidancer 1 på Usher elektronikk. Nydelig.
    4. Så imponerte Usher Minidancer 2 med sitt enorme lydbilde og dynamikk.
    Men det var noe som ikke var helt på plass. Man hører hva det er når man
    setter opp Minidancer 1 på siden.
     

    cobra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2006
    Innlegg
    290
    Antall liker
    1
    Jeg ser at en del klager over musikken som blir spilt. Personlig tar jeg med den musikken jeg liker. Har enda ikke opplevd at noen har nektet å spille medbragt. Unntaket er vel de som demonstrerte streamer-dingsen i år (den lille blå padda jeg ikke husker navnet på). De hadde bare oppsett for streamet musikk. Selvsagt... :)
    Så om du synes musikken suger pung, gjør som meg : Brenn en cd med favorittene og ta den med. Og når du har klart å kapre deg The Seat, så er det bare å spørre om de vil spille spor nummer x på din medbragte. Om de smiler og sier "in yer wet'n wild dreams laddie", så er det jo bare å si "thanx for nathin' leu-hu-zer" og forlate lokalet. Personlig har jeg aldri opplevd det. Heller at de er glade for at folk viser såpass interesse for en skikkelig lytt. Hos de som hadde Atoll fikk jeg sitte med fjernkontrollen og styre musikken selv. Så da ble alt fra pling-plong gitar til tungmetall.
    Mitt største ankepunkt på messen (som ikke har noe med messen å gjøre) er vel alle de som på død og liv MÅ diskutere, gjerne høylytt for å overdøve musikken, mens andre prøver å lytte. Det finnes MAAAAAASSE plass å diskutere ellers på hotellet. Hvorfor MÅ det gjøres inne på lytterommene, og aller helst stående foran den ene (eller til tider begge) høyttaleren(e)? :mad:
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Anonym skrev:
    Von Schweikert - Fikk jeg dessverre ikke hørt, selgeren virket opptgatt med noen potensielle kunder og siden jeg ikke er i markedet for å kjøpe noe lot jeg de være i fred.
    Du skulle nok vært litt mer tolmodig ;D for dette var messas beste lyd i mine ører.
    Men neste gang du er i bergen, så er Roald en du bør besøke. Med nye lokaler (Større og bedre en de han hadde sist jeg var innom) så er han ett sikkert mål neste gang jeg skal til Bergen
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    DevilEj skrev:
    Jeg var en tur innom etter jobb i går og slo av en prat med Jørgen. Ifølge han er det all time high på utstillere i år så det skal bli spennende å ta turen ned på søndag.

    Var innom rommet til SoundWave en tur også. I år stilles de splitter nye Swans 2.6 ut sammen med den nye subserien deres. Ingen buldrene SVS i år med andre ord. Høyttalerene er utrolig lekre og drives av intet mindre enn McIntosch sine 1200w monoblokker. De holder til over restauranten, og et besøk der anbefales.
    Innerst i rommet var det også litt 3D demo på en Samsung 50" led
    Det var noen anne slags buldring da...
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Hiver inn noen bilder. Ingen seriøs lytting denne gangen, bare en tur innom for å ha det litt hyggelig. :D

    Klassisk design på disse Harbeth! :)

     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    JanOlav skrev:
    Hiver inn noen bilder. Ingen lytting denne gangen, bare en tur innom for å ha det litt hyggelig. :D

    Kosmetisk ville Harbeth høyttaleren til høyre gått som en inner-tier med mitt vintage-anlegg.
    Er dette Domestic?
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Der var jeg tilbake fra en herlig tur. En kammerat og meg selv pleier å dra til Horten på messa og overnatte i en av de nærmeste byene. Det er alltid et høydepunkt som jeg gleder meg masse til i forkant.

    Jeg lurer på om det var litt færre utstillere i år, og litt færre besøkende. Jeg koste meg ihvertfall veldig, og takker arrangør og utstillere for en fin opplevelse.

    I morgen vil jeg skrive noen ord om hva jeg synes om noen av utstillerne, men en ting er ihvertfall sikkert, Wilson er i ferd med å seile opp som min drømmehøyttaler!
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Jeg må si at jeg synes det var mange som fikk til bra lyd i år. Spesielt gjelder det de som faktisk hadde vett til å spille på lag med rommene de hadde tildelt og benyttet fornuftig dimensjonerte høyttalere.

    Her er noen løsrevne inntrykk:

    Jeg tilbragte selv en del tid på Midgard Audios rom for å vikariere litt for innehaveren mens han tittet rundt på messa. Det var første gang jeg hørte både Adam Tensor Gamma og Midgard Audio SRM, og jeg må si det bor spennende kvaliteter i begge disse. Gleder meg til å høre og se et ferdig produksjonseksemplar av SRM.
    Det er også når man tilbringer en del tid i et slikt messerom at man skjønner hvordan utstillere hvert år kommenterer akustikken som en begrensende faktor. Man lærer etterhvert rommet å kjenne, og for Midgard Audios del var det spesielt en tendens til "gjalling" i rommet som gjorde at man måtte begrense volumet man spilte på for å unngå anstrengt lyd. Men enkelte typer musikk tålte heldigvis å skrus opp, og da viste både Adam Tensor Gamma og Midgard Audio SRM at de har formidable krefter å skilte med i tillegg til et godt avstemt lydbilde. Begge høyttalerne var også temmelig altetende når det gjaldt musikktyper og spilte musikalsk.

    Vel, nok om rommet jeg var mest i. Ellers var det som sagt mange anlegg jeg synes spilte bra, og en del produkter viste kvaliteter om man evnet å se bort fra rombegrensninger og gjorde en innsats for å plassere seg selv riktig i forhold til høyttalerne. Abrahamsens nye høyttalere spilte for eksempel ikke bra om man ikke fant sweet spot og gikk ned på kne slik at hodet kom i riktig lyttehøyde. Men da låt det riktig trivelig.

    Kringlyd hadde voldsom bass, men man skal være klar over at selv om man kjørte med surroundelektronikk, så ble det ikke brukt elektronisk romkorreksjon. Det var riktignok satt opp med ganske kraftig bass, men om man fant sweet spot der bassen var en tanke mindre fremtredende enn lenger bak og fokuserte på kvalitetene i mellomtone og diskant, så synes jeg det bodde mye positivt i Swans 2.6. Er usikker på om det var lurt å spille på ekstra subwoofere i tokanals musikk her...

    Ellers synes jeg Martin Logans lille ikke-elektrostat hadde potensiale til å være veldig mye for pengene. De var nærmest totalt uinnspilte, og jeg må ta forbehold om en litt skarp, uinnspilt diskant, men ellers var det overraskende bra. Andre ML-høyttalere låt også bra.

    Nok en gang låt ikke Avalon så godt, men jeg HAR hørt god lyd fra Avalon på messe, men i mye større rom enn de hadde i Horten i år. Tror disse trenger mye rom å spille i.

    dynaBels uferdige transisjonslinje basert på et 3-toms Tangband(?)-fulltoneelement imponerte med dybde og naturlighet, og var nok et riktig valg i et lite rom.

    Ellers er jeg for en gangs skyld enig med kritikerne av musikkutvalget. Det ble demonstrert mer pling-plong musikk i år enn tidligere. Er det så vanskelig å finne musikk med melodi, dynamikk og rytme som har sang som en viktig del. Jeg synes den menneskelige stemme mer enn noe annet forteller noe om et Hifi-anleggs ytelser, siden dette "instrumentet" er noe vi alle har en temmelig god referanse til. Det er nesten slik at man lurer på om noen utstillere har noe å skjule med eksotisk og minimalistisk pling-plong.

    Nåvel.

    Alt i alt synes jeg messa var en positiv opplevelse, og for kommende år håper jeg utstillerne fokuserer på musikkglede i tillegg til å få vist fram anleggene sine. Det er hyggeligst å lytte til musikk man liker. ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn