Hi-Fi generelt i Norge..

Blomsterkjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2010
Innlegg
155
Antall liker
1
Ser i flere tråder her at det settes fokus på priser..
Så jeg spør, hvor mye tjener en normal arbeider kontra en som jobber i butikk, eier en butikk eller importør av Hi-Fi utstyr.?
Hvor mye koster lokalene i løpet av et år.?
Frakt mellom butikk og importør.?
Eventuelt lagerplass.?
Hvor mye koster det å ha en hjelper for å avlaste en overarbeidet entusiast som prøver å tjene til livets opphold.?
Han jobber kanskje 18 timer i døgnet 6 dager i uken..
Ferie, hva er det.?
Hva vil det koste en slik entusiast å ta ut 2 ukers ferie, noe vi andre ser på som latterlig lite, men som flere i bransjen ikke kan ta seg råd til..
Å bli syk og ikke kunne betjene butikken en uke, hva er konsekvensene for det.?

Det er en del aktører som er aktive her på HFS og det er ikke uten grunn..
Det finnes sikkert noen solskinnshistorier innimellom, men jeg tror de fleste sliter..
Om det er noen som har lyst til å fortelle mangfoldet litt om hverdagen, så vil kanskje flere få en forståelse for hva de sliter med..

Ord til ettertanke:
Neste gang vi pruter på nytt utstyr i butikken, sammenlign det med at sjefen din vil at du skal ha lavere lønn neste måned, for det står andre i kø som vil ha jobben din.!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Å drive hifi-butikk er en høyst frivillig sak. Som det å drive enhver annen butikk. Den som synes at det blir for tøft, får finne seg noe annet å gjøre. Effektiv verdiskaping forutsetter at alle ledd i verdikjeden – fra produsent til forbruker – presser hverandre så godt de kan på alle legitime måter. Det være seg med pruting, parallellimport og andre - for butikken ubehagelige - virkemidler.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Tror at mange av hifi butikkene er basert på entusiaster, som arbeider for dårlig lønn. Det er jo så gøy å få holde på med skikkelig utstyr! Min erfaring fra det som kan kalles mer reinhekla lydbutikker, skriver seg fra tilbake i 92. Da drev jeg en kjedebutikk som betalte meg ca. 50% av det jeg vil kalle vanlig lønn. Det var noe bonusbasert på toppen, men uten budsjett for annonsering hadde jeg aldri noen reel mulighet til å oppnå det. Da butikken ble nedlagt, etter at jeg hadde jobbet der ca. 1 år, gikk jeg over i kommunal stilling som assistent, og ca. doblet lønna. Trodde forholdene var blitt bedre etterhvert, men oppdaget at så ikke var tilfelle rundt 2007. Da fikk jeg tilbud om å jobbe som ekstrahjelp i en av de store lydkjedene. Etter å ha jobbet i ca. 6 mnd for begynnerlønn, anså jeg prøvetiden som over og ba jeg om å få samme lønn som jeg tjener som hjelpepleier i kommunen pr. time. Jeg beskjed fra daglig leder av kjeden, at jeg da ville blitt norges best betalte ekstahjelp, det var kun butikksjefene som tjente noe i nætrheten av dette. Så dette var ikke aktuellt.
Frynsegoder er jo at du får kjøpt hifi til nettopriser, og iblant kommer det noen syke tilbud fra fabrikanter. Og dette er altså de veletablerte. Tør ikke tenke på mange av de små som sliter.
Ser også for meg at det finnes sikkert vinnere også, butikk i stor by, stort kundegrunnlag osv. Tror at de som jobber hos Elkjøp og Expert har mer regulerte forhold, da deres omsetningssituasjon er helt annerledes. Her jeg bor er det bare disse to butikkene, innbyggertall ca. 23000+omland.
Er personlig veldig glad for å ikke jobbe i bransjen.
 

Blomsterkjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2010
Innlegg
155
Antall liker
1
Ulf-B skrev:
Å drive hifi-butikk er en høyst frivillig sak. Som det å drive enhver annen butikk. Den som synes at det blir for tøft, får finne seg noe annet å gjøre. Effektiv verdiskaping forutsetter at alle ledd i verdikjeden – fra produsent til forbruker – presser hverandre så godt de kan på alle legitime måter. Det være seg med pruting, parallellimport og andre - for butikken ubehagelige - virkemidler.
Så... Om alle tenkte som deg, så ville alle hjørnestensbedrifter lagt ned..
Vi har bare store kjeder igjen og verksted tar bare på seg reparasjon av de tingene de selv selger og helst bare garantisaker..
EC, DP, Doxa, Patos og resten av de Norske produsentene som jobber for slavelønn finner seg annet å gjøre..
Bruktmarkedet ville tatt seg opp, for en periode..
Når det markedet stagnerer ender vi opp med kun MP3 som vi kjøper på nett, ingen artister vil gi ut plater som koster penger å produsere, det er jo ingen igjen som vil kjøpe plater, for de har ikke CD spiller eller lign å spille av på, kun Blue-Ray spillere koblet på sine surround receivere som kjøpes på Elkjøp og Expert..

Når det ikke er annet enn musikk på lav bitrate å få kjøpt, hva skal vi da med dyre anlegg.?
Spille samme musikken om igjen.?

Jeg må si at du tenker ikke lenger enn det nesa rekker, Ulf..
Du er med på å ødelegge et marked som entusiaster har prøvd å bygge opp for oss andre, slik at vi kan ha glede av musikken på en helt annen hylle enn hva fremtiden ville brakt oss, om alle hadde tenkt som deg..

Hadde Hi-Fi og musikkbransjen tenkt som deg for 20-30 år siden, hva hadde vi hatt i dag da.?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Blomsterkjell skrev:
Ulf-B skrev:
Å drive hifi-butikk er en høyst frivillig sak. Som det å drive enhver annen butikk. Den som synes at det blir for tøft, får finne seg noe annet å gjøre. Effektiv verdiskaping forutsetter at alle ledd i verdikjeden – fra produsent til forbruker – presser hverandre så godt de kan på alle legitime måter. Det være seg med pruting, parallellimport og andre - for butikken ubehagelige - virkemidler.
Så... Om alle tenkte som deg, så ville alle hjørnestensbedrifter lagt ned..
Vi har bare store kjeder igjen og verksted tar bare på seg reparasjon av de tingene de selv selger og helst bare garantisaker..
EC, DP, Doxa, Patos og resten av de Norske produsentene som jobber for slavelønn finner seg annet å gjøre..
Bruktmarkedet ville tatt seg opp, for en periode..
Når det markedet stagnerer ender vi opp med kun MP3 som vi kjøper på nett, ingen artister vil gi ut plater som koster penger å produsere, det er jo ingen igjen som vil kjøpe plater, for de har ikke CD spiller eller lign å spille av på, kun Blue-Ray spillere koblet på sine surround receivere som kjøpes på Elkjøp og Expert..

Når det ikke er annet enn musikk på lav bitrate å få kjøpt, hva skal vi da med dyre anlegg.?
Spille samme musikken om igjen.?

Jeg må si at du tenker ikke lenger enn det nesa rekker, Ulf..
Du er med på å ødelegge et marked som entusiaster har prøvd å bygge opp for oss andre, slik at vi kan ha glede av musikken på en helt annen hylle enn hva fremtiden ville brakt oss, om alle hadde tenkt som deg..

Hadde Hi-Fi og musikkbransjen tenkt som deg for 20-30 år siden, hva hadde vi hatt i dag da.?
På hvilken måte kan Ulf-Bs innlegg være med på å "ødelegge et marked"? Det han skriver er jo riktig? Den som synes det blir for tøft å drive med det vedkommende gjør, må gjøre noe annet, enten det gjelder yrkesliv eller privat. Hvis han orker å fortsette, er det jo pr. definisjon ikke "for tøft". Og hatten av for dem som orker å slite for slavelønn, det være seg Hifi eller annen virksomhet.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vel - jeg føler ikke at jeg har veldig lang nese, nei.

Jeg prøver bare å få frem at det er tøft å drive butikk. Hvis den lokale snekkeren ikke får noen oppdrag, må han finne seg noe annet å gjøre. Tilsvarende for han som har investert i en lastebil - tørker transportoppdragene ut, er han ille ute. Hvis mange nok kjøper BMW i stedet for Volvo, er det ikke så morsomt å drive Volvo-butikk. Handler mange nok på Rema i stedet for på Rimi, går det før eller senere ut over butikkhjelpen i den ene butikken. Jeg synes ikke at det er noen god idé å unnta hifi fra slike spilleregler som gjelder for alle andre.

Sånn er det bare. Jeg ser dilemmaet - men er det noe bedre å kjøpe der det er dyrest, da? Det blir jo en straff for de mest produktive - synes egentlig ikke det er noen god løsning heller.
 
N

nb

Gjest
Blomsterkjell skrev:
Jeg må si at du tenker ikke lenger enn det nesa rekker, Ulf..
Du er med på å ødelegge et marked som entusiaster har prøvd å bygge opp for oss andre, slik at vi kan ha glede av musikken på en helt annen hylle enn hva fremtiden ville brakt oss, om alle hadde tenkt som deg..

Hadde Hi-Fi og musikkbransjen tenkt som deg for 20-30 år siden, hva hadde vi hatt i dag da.?
Handler du dagligvarene dine på Rema 1000 eller lignende? Når det er salg på butikken, ber du da om aller nådigst å få lov til å betale full pris slik at butikken får litt ekstra støtte til driften sin? Synest du det er trist at ikke SAS har monopol på å selge deg flybilletter til 3000 kroner for en innenlandsreise slik at det er vanskeligere for de å gi sine ansatte skyhøye lønninger og omfattende goder? Er du lei deg for at bilen du sikkert kjører rundt i er produsert i utlandet?

Hadde alle anvendt din tenkning på andre områder hadde vi omtrent levd i steinalderen fortsatt. Altnernativt hadde lønnskontoen din rukket veldig, veldig kort. Teknologiutviklingen har gjort at det på de aller fleste områder går ytelsen til himmels og prisen i graven, så det er langt fra noen automatikk i at man er avhengige av magne småbedrifter for å få topp produkter. Og hvor mange ulike integrerte forsterkere med en effekt på rundt 100 Watt trenger verden egentlig?

Det fæle markedet har for øvrig gitt BluRay, masse konserter på DVD/BR, tilgang til millioner av musikkspor for 99 kroner i måneden i god kvalitet (høy bitrate, faktisk), supre produkter til en rimelig penge osv, osv. Å mene at det er en nødvendighet at folk eier en (dyr) CD-spiller for at det skal gis ut musikk er en merkelig holdning, CD-spilleren er langt på vei en teknologisk dinosaur man klarer seg aldeles utmerket uten i 2010. Største konsekvensen den har er sannsynligvis at du må betale mye mer for musikken enn du ellers måtte ha gjort siden det også er nødvendig å holde liv i et distribusjonsapparat for fysisk musikk.

Det er utgitt nok musikk til at du kan spille musikk døgnet rundt til du dør og fortsatt bare ha hørt en brøkdel av hva som finnes. Liker du f.eks klassisk, finnes det p.t. 65000 titler å få kjøpt på www.mdt.co.uk. Så om frykten for musikkens død i 16 bit / 44.1 kHz er stor, er det bare å laste opp.
 
R

Roysen

Gjest
Blomsterkjell,

Dette synes jeg var temmelig spesielle tanker fra en forbruker. Om du er forbruker da. Du synes det er bedre at forhandleren får pengene dine enn å beholde de selv slik at du kan benytte de på noe annet som pensjon, oppsparte midler til barna etc?

Tror du at årsaken til at disse aktørene sliter litt kommer av lave marginer på produktene sine eller på at de opererer i et lite marked? Du synes at at forbrukerne skal overbetale for å kompensere for at markedet er lite?

For å si det slik dersom det finnes en importør av et merke i Norge som også er eneste forhandler av merket. Synes du da det er korrekt å betale f.eks 20% - 30% mer for nøyaktig det samme produktet sammenlignet med om du kjøper det i utlandet. Synes du det er korrekt at vi da skal holde liv i denne importøren/forhandleren slik at vi skal bli presset av produsenten til å kjøpe produktene av dette merket hos denne aktøren? Ville det ikke vært bedre å kjøpe produktet i utlandet slik at aktøren forsvant og det ble fritt frem for norske forbrukere å kjøpe produktet til dens reelle verdi i utlandet?

Det finnes aktører i det norske markedet som er flinke og som strekker seg langt for å tilfredsstille sine kunder. Alle ære til disse. Det er ikke disse jeg sikter til her. Det jeg imidlertid ikke helt er med på er om forbrukere skal la være å forhandle ned prisen av hensyn til forhandlernes økonomi.

Mvh
Roysen
 

Blomsterkjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2010
Innlegg
155
Antall liker
1
Steinar_Lund skrev:
Blomsterkjell skrev:
Ulf-B skrev:
Å drive hifi-butikk er en høyst frivillig sak. Som det å drive enhver annen butikk. Den som synes at det blir for tøft, får finne seg noe annet å gjøre. Effektiv verdiskaping forutsetter at alle ledd i verdikjeden – fra produsent til forbruker – presser hverandre så godt de kan på alle legitime måter. Det være seg med pruting, parallellimport og andre - for butikken ubehagelige - virkemidler.
Så... Om alle tenkte som deg, så ville alle hjørnestensbedrifter lagt ned..
Vi har bare store kjeder igjen og verksted tar bare på seg reparasjon av de tingene de selv selger og helst bare garantisaker..
EC, DP, Doxa, Patos og resten av de Norske produsentene som jobber for slavelønn finner seg annet å gjøre..
Bruktmarkedet ville tatt seg opp, for en periode..
Når det markedet stagnerer ender vi opp med kun MP3 som vi kjøper på nett, ingen artister vil gi ut plater som koster penger å produsere, det er jo ingen igjen som vil kjøpe plater, for de har ikke CD spiller eller lign å spille av på, kun Blue-Ray spillere koblet på sine surround receivere som kjøpes på Elkjøp og Expert..

Når det ikke er annet enn musikk på lav bitrate å få kjøpt, hva skal vi da med dyre anlegg.?
Spille samme musikken om igjen.?

Jeg må si at du tenker ikke lenger enn det nesa rekker, Ulf..
Du er med på å ødelegge et marked som entusiaster har prøvd å bygge opp for oss andre, slik at vi kan ha glede av musikken på en helt annen hylle enn hva fremtiden ville brakt oss, om alle hadde tenkt som deg..

Hadde Hi-Fi og musikkbransjen tenkt som deg for 20-30 år siden, hva hadde vi hatt i dag da.?
På hvilken måte kan Ulf-Bs innlegg være med på å "ødelegge et marked"? Det han skriver er jo riktig? Den som synes det blir for tøft å drive med det vedkommende gjør, må gjøre noe annet, enten det gjelder yrkesliv eller privat. Hvis han orker å fortsette, er det jo pr. definisjon ikke "for tøft". Og hatten av for dem som orker å slite for slavelønn, det være seg Hifi eller annen virksomhet.
Jeg har ikke sagt at det han skriver er uriktig..
Det jeg sier er om ALLE tenker på en slik måte, så ville vi ikke hatt entusiastene i Norge..
Ingen produksjon og ingen til å selge det..
Alle skal ha best mulig lønn og er egoister helt ut til fingerspissen..

Åssen verden er dette.?
Uten entusiaster som gir av sin tid for slavelønn, ville vi stagnert på "rack-anlegg" som var så populært for 20-30 år siden..
Det er takket være entusiastene som sliter for slavelønn vi kan sitte å nyte musikk på CD og vinyl i dag, på anlegg som er bedre enn det vi kalte "rack"..

Uten entusiaster som ikke tenker på egen vinning, ville vi kanskje ikke hatt glede av musikk på annen måte enn å gå på konserter..
 
N

nb

Gjest
Blomsterkjell skrev:
Jeg har ikke sagt at det han skriver er uriktig..
Det jeg sier er om ALLE tenker på en slik måte, så ville vi ikke hatt entusiastene i Norge..
Ingen produksjon og ingen til å selge det..
Alle skal ha best mulig lønn og er egoister helt ut til fingerspissen..
Det finnes et lass av bransjer som fungerer aldeles utmerket uten at det finnes produksjon i Norge og ikke har vært det på flere tiår. Sannsynlgivis har du som forbruker som en konsekvens av dette fått langt bedre produkter, ikke dårligere. Og ikke minst til en mye lavere pris. Kanskje burde Norge innføre stiv straffetoll på utenlandsk HiFi slik at det blir gunstigere å livnære seg som produsent av slike saker her på berget?
 

Blomsterkjell

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2010
Innlegg
155
Antall liker
1
Roysen skrev:
Blomsterkjell,

Dette synes jeg var temmelig spesielle tanker fra en forbruker. Om du er forbruker da. Du synes det er bedre at forhandleren får pengene dine enn å beholde de selv slik at du kan benytte de på noe annet som pensjon, oppsparte midler til barna etc?

Jeg tror i så fall at du må være den eneste som tenker på denne måten.

Mvh
Roysen
Roysen..

Jeg er forbruker og har ingen tilknytning til butikk, Hi-Fi eller annet..
Jeg kjenner en del som driver butikk og jeg vet åssen de sliter..
Jeg vet litt om tiden de bruker for oss og jeg vet litt om hva de sitter igjen med av timelønn..
At de faktisk gidder å holde på er beundringsverdig.!

Hva vet dere om kostnader frem til oss forbrukere.?
Hva vet dere om tid og energi som ligger bak hvert produkt av litt klasse.?
Hvor mange komponenter må fabrikken selge før de kan stå seg på sine produkter.?

Mvh
Blomsterkjell
 
N

nb

Gjest
Blomsterkjell skrev:
Jeg er forbruker og har ingen tilknytning til butikk, Hi-Fi eller annet..
Jeg kjenner en del som driver butikk og jeg vet åssen de sliter..
Jeg vet litt om tiden de bruker for oss og jeg vet litt om hva de sitter igjen med av timelønn..
At de faktisk gidder å holde på er beundringsverdig.!
Når det gjelder kontstruktørene her til lands er det presumtivt relativt dyktige og godt kvalifiserte elektrofolk som sikkert med letthett kunne skaffet seg en bedre betalt og tryggere jobb i et land som har i overkant av 3% arbeidsledighet.

Noen velger også å bli kunstnere, musikere, middelhavsfarere innen en idrett med begrenset økonomisk potensiale, restaurantdrivere, bønder, andre ting som medører mye jobb, lav og usikker inntekt og sansnynligvis et behov for en bijobb for å få endene til å møtes. Presumtivt får de noe annet ut av å drive med det som oppveier for mangelen på gods og gull. Det er ikke mange som blir tvunget inn i et bestemt yrke her til lands.

Det er selvsagt fint at folk tør å følge en drøm med usikkert økonomisk utfall - slike er vi jo avhengige av for å komme fremover og få etablert ny virksomhet, men jeg synest ikke det kvalifiserer til noen moralsk plikt til støtteaksjon fra kundene deres. Kunder handler stort sett der de synest de får den beste totaldealen. Om det er i den lokale sjappa, på internett eller brukt er en vurdering som er opp til den enkelte. Og husk på at bor man i Finnmark er det for de fleste praktiske formål ikke mye lengre til det store utland enn til Oslo når noe skal handles.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
HiFi er en entusiastdrevet bransje. Folk trekkes til bransjen fordi de liker å drive med HiFi. Derfor finner de seg i lavere inntekt enn de ville hatt i en 'vanlig' jobb. Hvis de etterhvert finner ut at de trenger 'normal' lønn, må de gjerne finne seg en 'normal' jobb. Det blir lett for vanskelig å konkurrere med entusiastene..

Broren min driver forresten som dykkerinstruktør, og har et enkeltmannsforetak til det. Jeg spurte en gang om han tjente noe på det. "Ikke hvis jeg ikke må", var svaret.

Riktignok en skattefleip, men det sier litt om hvorfor han tilbringer mesteparten av 'fritida' under vann.
 
R

Roysen

Gjest
Blomsterkjell skrev:
Roysen skrev:
Blomsterkjell,

Dette synes jeg var temmelig spesielle tanker fra en forbruker. Om du er forbruker da. Du synes det er bedre at forhandleren får pengene dine enn å beholde de selv slik at du kan benytte de på noe annet som pensjon, oppsparte midler til barna etc?

Jeg tror i så fall at du må være den eneste som tenker på denne måten.

Mvh
Roysen
Roysen..

Jeg er forbruker og har ingen tilknytning til butikk, Hi-Fi eller annet..
Jeg kjenner en del som driver butikk og jeg vet åssen de sliter..
Jeg vet litt om tiden de bruker for oss og jeg vet litt om hva de sitter igjen med av timelønn..
At de faktisk gidder å holde på er beundringsverdig.!

Hva vet dere om kostnader frem til oss forbrukere.?
Hva vet dere om tid og energi som ligger bak hvert produkt av litt klasse.?
Hvor mange komponenter må fabrikken selge før de kan stå seg på sine produkter?

Mvh
Blomsterkjell
Hvorfor mener du at dette skal bety noe for meg som forbruker?

Mvh
Roysen
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Blomsterkjell: Tror du at DP, EC etc, samt ekvivalenter i Utlandet, eksisterer takket være at en vesentlig del av kjøperne frivillig betaler litt ekstra for å holde hjulene i gang? Jeg er veldig sikker på at det du påstår om at "om alle hadde tenkt som nb" er helt, helt feil og bare tull.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er ofte mulig å handle hifi direkte fra produsenten. Men som oftest forutsetter dette at det ikke finnes en importør i landet, selv om prisene da blir svært mye dyrere ut til forbruker enn om man hadde kjøpt direkte fra dem.

Så da kan man spørre seg... er vi da som forbrukere tjent med dette, og bør vi bare smile og betale priser som sikrer anstendig industrilønn til disse unødvendig fordyrende mellomleddene? Det er da bedre objekter i verden for veldedighet enn hifi-pushere... :-\
 
R

Roysen

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Det er ofte mulig å handle hifi direkte fra produsenten. Men som oftest forutsetter dette at det ikke finnes en importør i landet, selv om prisene da blir svært mye dyrere ut til forbruker enn om man hadde kjøpt direkte fra dem.

Så da kan man spørre seg... er vi da som forbrukere tjent med dette, og bør vi bare smile og betale priser som sikrer anstendig industrilønn til disse unødvendig fordyrende mellomleddene? Det er da bedre objekter i verden for veldedighet enn hifi-pushere... :-\
My point exactly! Mange argumenterer med at man da ikke vil få garantiservice i Norge. Jeg spør da meg selv om hvor stor sjanse det egentlig er for at man trenger garantiservice og i så fall om kostnaden ved å sende varen tilbake til produsenten sammenlignet med å sende varen til forhandler i Norge er verdt merkostnaden ved å kjøpe lokalt.

Mvh
Roysen
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Roysen skrev:
My point exactly! Mange argumenterer med at man da ikke vil få garantiservice i Norge. Jeg spør da meg selv om hvor stor sjanse det egentlig er for at man trenger garantiservice og i så fall om kostnaden ved å sende varen tilbake til produsenten sammenlignet med å sende varen til forhandler i Norge er verdt merkostnaden ved å kjøpe lokalt.
Ja i de tilfeller man kan handle direkte med produsent vil jo disse stå for garantien på sine produkter også. Jeg vil tro at de ofte er like greie å forholde seg til som en norsk forhandler, som jo også her kun blir et mellomledd, selv om ansvaret formelt ligger hos dem. De fleste som har en garantisak vil jo oppleve at det tar lang tid å få undersøkt og evt. reparert objektet uansett.

Og kan man spare mangfoldige tusen på å unngå et norsk mellomledd når man handler, så vil også det man tjener på dette oftest langt oppveie risikoen for at det skal være feil på objektet.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Et sentralisert distribusjonsystem der enhver sluttkunde skal forholde seg direkte til ofte ganske arrogante hifi-produsenter. Som en av flere hundre tusen, flere titusen som har et problem samtidig. Nei takk, tror ikke det. Men det finnes jo firmaer som er enkle å ha med å gjøre. Før det ble skikkelig distribusjon av Xindak kjøpte Dr.Evis et sett kabler direkte fra fabrikken. Det var sjefen sjøl som følgte opp saken med å ringe til doktoren å spørre om han hadde mottatt produktet, og om det var intakt. Ondskapen fortalte at han ikke hadde mottatt kablene enda, og kineseren ble overrasket. Han ringte tilbake igjen etter kort tid og fortalte at han hadde pratet med DHL (eller noe slik). De garanterte leveranse innen neste dag, og kablene var fremme i Kopervik som lovet.

Kanskje er historien om Xindaks ekstreme kundeoppfølging ikke det som er normen. Eller, sannsynligvis er det neppe normen. Jeg foretrekker en norsk importør av den sympatiske typen når jeg kjøper noe. Det kan ha noe med at i prisklassen jeg orienterer meg så er det lite å tjene på egenimport, det er nok annerledes for endel av dere.

Sålenge det finnes folk som ikke orker tanken om å ta en sjanse, og selge (med eller uten tap) hvis det ikke passer inn i systemet. Det blir for mye stress for oss makelig anlagte å kjøpe og selge med en viss frekvens. Den energien forsvant sist gang jeg flyttet, tror jeg. Så i alle fall ikke noe til den da jeg pakket ned, og det er et par år siden jeg pakket opp. ::)

Derfor ønsker jeg meg en butikk som jeg helst kan oppsøke selv. Firmaer som Hifi-huset som ligger langt borte fra de stedene jeg pleier å reise til kunne jeg sikkert stolt på 100% i et tvilstilfelle, men det hadde ikke vært like greit om huset lå på prærien.
 
Topp Bunn