Hi-End markedet...

P

Parelius

Gjest
bare skyt i vei så mye dere vil... Jeg bare vet at når det reageres såpass treffer man ikke så gæærnt på spikeren ;D
Ah, den type logikk! Kos deg.
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Lurer på om jeg bør starte en ny tråd med tittelen "Hi-End Markedet.." Eller var det ikke det denne skulle handle om i utgangspunktet... Kanskje det hadde vært bedre å kalt den: "Hi-End Markedet, kun for spesielt interesserte.." Jeg takker i alle fall for meg i denne tråden.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Lurer på om jeg bør starte en ny tråd med tittelen "Hi-End Markedet.." Eller var det ikke det denne skulle handle om i utgangspunktet... Kanskje det hadde vært bedre å kalt den: "Hi-End Markedet, kun for spesielt interesserte.." Jeg takker i alle fall for meg i denne tråden.
Det var gøy så lenge det varte.... Takker for meg jeg også.
mvh
 
O

om.s

Gjest
Lurer på om jeg bør starte en ny tråd med tittelen "Hi-End Markedet.." Eller var det ikke det denne skulle handle om i utgangspunktet... Kanskje det hadde vært bedre å kalt den: "Hi-End Markedet, kun for spesielt interesserte.." Jeg takker i alle fall for meg i denne tråden.
Det var ett godt og interressant forsök iaf ......

mvh
 
P

Parelius

Gjest
Ja, skulle visst ikke värt så positiv :) ...
Da sier vi det slik, at du tar på deg all skyld. :)

Skulle ikke du teste ut en SME V på en keramikkdreiemaskin i dag? Hi-End og Husflid, hånd i hånd. ;D
 
O

om.s

Gjest
Da sier vi det slik, at du tar på deg all skyld. :)

Skulle ikke du teste ut en SME V på en keramikkdreiemaskin i dag? Hi-End og Husflid, hånd i hånd.  ;D

Hehe, har snurret noen runder på maskinen idag före jeg stakk på jobb, jeg og Mr Belafonte!, og det var ikke måte på gode resultater vi oppnådde den lille timen vi holdt på.

Mer spennende blir det nok senere ikveld, vi får selskap av Mr Budweiser, da tror jeg det blir meget gode resultater ;D ;D ;D

mvh
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Merklig at hver gang noen kjøper eller snakker om noe som tilfeldigvis er dyrere enn "gjennomsnittet" så kommer utalelser/meninger àlla dette:

-Ekte musikkglede kommer fra fornuftig priset utstyr (du er ikke genuint opptatt musikk/mer opptatt av utstyret),
-Barna i afrika sulter (du er en egoistisk jævel)
-Produsenter av dyrt utstyr tjener masse penger (haha, nå ble du lurt godt)
-Det er neppe hørbar forskjell allikevel (mine investeringer er mest fornuftig)
-Jeg har hørt på mye high-end utstyr i div. butikker/messer og det låt elendig (ergo må det låte horribelt hjemme hos deg nå, stakkars)
-Folk er gærne som bruker så mye penger på hifi, jeg er ganske fornuftig sånn sett (du har sikkert mye lån/er lite sosial/trenger et liv)

Hadde man ikke visst bedre kunne en lett ha trodd at slike uttalelser kom av sjalusi og var et prakteksempel på at den norske janteloven lever i beste velgående. ;)

Min far vil nok si at dine høyttalere til 26k kunne virke som galskap også AntonX..... Han kjøpte seg et alt-i-et anlegg for 3k og mener han nyter musikken bra nok med det. Han er flink til å gi, og er aktivt med i en organisasjon som er flinke med humanitert arbeid. Noe å tenke på Anton?

Topic: Det er faktisk endel high-end (i ordets rette forstand) anlegg her i landet, men det virker som de færreste av de er inne på noen forum. Sikkert flere grunner til det...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Tenkte det kunne være interessant med en liten undersøkelse/debatt om markedet for "ekstrem" Hi-End her i gamle landet.  

Har lest mange rapporter fra messer og show rundt om i verden den siste tiden, og blir stadig minnet på at vi så langt bare har tilgjengelig en brøkdel av det som finnes av virkelig Hi-End her i landet.  

Spørsmålet er: Hvor går smertegrensen for ekstrem Hi-Fi her i landet. Er det marked for forsterker og høytalere i millionklassen? Eller platespillere til 500.000,- og oppover, Pick-Uper til 100.000? Eller hva med CD-spillere til flere hundre tusen?  

Eller forblir ting i disse klassene kun "en våt" drøm. ;)

Hva kunne for eksempel vært spennende å ha tilgjengelig her i landet??
Er dette en markedsundersøkelse?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Noe av det første jeg husker av mjin oppvekst var at det stod ett stereoannlegg på en benk.
Vi hadde orgel og gitar og greier.
Når vi bytta hus, bytta pappa ut møbler og for det som ble til overs fra husbytte kjøpte han seg en meget brukbar rigg.
Heldigvis er det jeg som idag har minst annlegg i min familie.
Pappa har altså annlegg han og.
Seffern er dette tweaka av meg...
Han bytter ut annlegga sine med en 5-10 års mellomrom.
For tiden har han noen studiohøyttalere.
Model 40 ett eller annet. De har membraner i bananskallfiber!
Selv om disse låter som mja Audionote AN høyttalere så er de og helt ufattelig mikrodynamiske og uhyre lettdrevet.

Han driver dem med ett microannlegg for tiden.
Og lyden er bare utrolig!
Rommet han har dette annlegget i har mange bjelker som liksom stikker ned ifra taket.

Det er noe utrolig rart med det rommet.
Det låter altså potte likt i hele rommet!
sweetspoten er helt enorm!

Jeg har nok litt igjen å lære tror jeg!
Dog... jeg har jo også tweaka trekkspillet hans da.
Det er sånn elektrisk å greier...
Han driver dette med en bassforsterker produsert spesielt
for heavyMetal bassister... Det funker bare max!
Høhøhø! Nå låter det mye bedre... ;D
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Tenkte det kunne være interessant med en liten undersøkelse/debatt om markedet for "ekstrem" Hi-End her i gamle landet.  

Har lest mange rapporter fra messer og show rundt om i verden den siste tiden, og blir stadig minnet på at vi så langt bare har tilgjengelig en brøkdel av det som finnes av virkelig Hi-End her i landet.  

Spørsmålet er: Hvor går smertegrensen for ekstrem Hi-Fi her i landet. Er det marked for forsterker og høytalere i millionklassen? Eller platespillere til 500.000,- og oppover, Pick-Uper til 100.000? Eller hva med CD-spillere til flere hundre tusen?  

Eller forblir ting i disse klassene kun "en våt" drøm. ;)

Hva kunne for eksempel vært spennende å ha tilgjengelig her i landet??

Hei,

Tror nok at det er et lite marked, men det er nok ikke så stort.
Selv om jeg har til dels stor interesse for temaet så er jeg glad for at jeg ikke må basere min inntekt på denne bransjen.
Jeg kunne også tenkt meg at utstyr var noe lettere tilgjengelig, tester før investeringer er ofte basert på research på nettet for mitt vedkommende.

Vedrørende en "smertegrense" på hvor mye man ønsker å legge i en enkel komponent så er det litt "flytende" for mitt vedkommende.


Felles for de fleste dyre anlegg jeg har hørt, er at de stort sett alle låter bra, men annerledes.
Jeg vet ikke hva som er nøytralt etc, men har en klar preferanse på hva jeg selv liker.

Jeg synes ellers at man kan kjøpe hva man vil innenfor sine egne rammer og prioriteringer.
Er man fornøyd så spiller det vel liten rolle hva andre har, ser at noen har brukt utrykk som misunnelse etc noe jeg tror i svært liten grad er tilfelle.

Synes også det er feil å hevde at "hvis man ikke har akkurat den eller den komponenten", så er du på feil spor.

Det som gir deg glede og opplevelse er det riktige for deg der og da, dette kan godt hende at du vil forandre på senere uansett.
Den "tabben" jeg har gjort tidligere er å fortalt min samboer at "nå er jeg fornøyd", så går det en stund så er man plutselig ikke så "fornøyd" lenger og man har et helv.... strev med å forsvare nyinvesteringer ;)


Mvh
Geir :)
 
B

BjornE

Gjest
Penger i banken er ubrukt moro!

Har du penger og lyst - kjøp HiFi! Har du lyst til å bruke 10' på 2 meter nettkabel - gjør det, hører du 10' forbedring, flott for deg, hvorfor bekymre deg over at vi andre ikke hører? Og hvorfor arguementere for at du hører det? Hold kjeft og hør det du synes du hører.

Enhver hobby er en mild form for sykdom, som imidlertid har den fordelen at man ikke gjør annet galt. 10' i nettkabel er mye bedre enn 10' til H. Selvom du da garantert hører forskjel..... på det meste.

Mitt problem er at jeg har flere hobbies - det setter grenser for antall $ som går til HiFi. Derfor er jeg personlig kritisk til endel utstyr, kabler, bybee, spikes, snakeoil etc. og kjører konsekvent etter utstyr som gir mye kvalitet pr. krone
 
B

bamsemann

Gjest
Det finns ikke et hi fi produkt i verden som er verdt 100 000kr eller mer ...

Hvis noen virkelig tror det ... juba juba..

Det er et lydmessig tak for alt, og legger du rundt ca 20-25 000 kr pr komponent er du så oppunder taket at bruk av mer penger er som å kaste penger ut av vinduet, skyte spurv med kanoner, kjøpe to nr for store sko o.s.v.

Og her mener jeg lydgjengivelse, ikke byggekvalitet, eierglede e.l.

Det er lov å bruke hjernekassa...

bamsemann.. :)
 
B

BjornE

Gjest
Det er lov å bruke penger - på alt!

Den som har flest ting når man dør - har vunnet! Ting som går på strøm teller dobbelt!
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det finns ikke et hi fi produkt i verden som er verdt 100 000kr eller mer ...

Hvis noen virkelig tror det ... juba juba..

Det er et lydmessig tak for alt, og legger du rundt ca 20-25 000 kr pr komponent er du så oppunder taket at bruk av mer penger er som å kaste penger ut av vinduet, skyte spurv med kanoner, kjøpe to nr for store sko o.s.v.

Og her mener jeg lydgjengivelse, ikke byggekvalitet, eierglede e.l.

Det er lov å bruke hjernekassa...

bamsemann.. :)
Jepp, det er lov å bruke "hjernekassa" og skjønne at noen kanskje hører bedre enn deg (og/eller) synes et produkt er verdt summen selv om den er over 100000 pga lydkvaliteten alene. Jeg blir småkvalm av mennesker som skal fortelle andre hva som er verdt hva og hvor grensene går, det er latterlig.......................
 
B

bamsemann

Gjest
Jepp, det er lov å bruke "hjernekassa" og skjønne at noen kanskje hører bedre enn deg (og/eller) synes et produkt er verdt summen selv om den er over 100000 pga lydkvaliteten alene. Jeg blir småkvalm av mennesker som skal fortelle andre hva som er verdt hva og hvor grensene går, det er latterlig.......................
Dette er nok realitetene det viking, men du må gjerne pøse ut penger i massevis du, det er helt opp til hver enkelt det.. Hvis du eller andre syns det er greit å betale alt for mye for et produkt, så kjør på...

Jeg blir i hvertfall ikke misunnelig, bare litt lattermild..

bamsemann.. :)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Slik går det når egne økonomiske rammer skal tres nedover øra på andre og være standarden for hva som er fornuftig, patetisk. Bare le du, jeg sitter og koser meg med lyden mens du får leve i din illusjon, ikke noe gærent å leve der bare man ikke skal ha alle til å tro at dette er virkeligheten.
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Jeg har lest et eller annet sted, det kan være en løgn, men at det totalt i verden er cirka 100.000 personer som 1) har interessen for high end og 2) har økonomi til å betale det produsentene forlanger.
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Jeg er faktisk klinkende likegyldig til hvor enkelte bedrevitere setter det "lydmessige taket" i form av pris, og hvor denne prisen tilfeldigvis skulle være. Det er bare litt artig at dette lydmessige taket stort sett ligger i området på deres egne komponenter... ;)

Selvfølgelig snakker vi om små forskjeller når man kommer opp i slike prisklasser. Men våkn opp folkens, vi er entusiaster og lever for lyd (i alle fall de fleste av oss), og det er detaljene som gjør hele forskjellen. Noen er mer kresne enn andre, og selv om det er en tung sofa å svelge så er det engang slik. Le gjerne av det, men gjør det i såfall foran et speil så du får sett hvor dumt det ser ut......

(og den siste setningen var godt ment)

Ha en fortreffelig natt med masse god high-end lyd.. :)
 
A

Antonx

Gjest
En ekte entusiast som bruker alle penga på HiFi og bor i et et gammalt hus med High-end og ellers er sparsommelig er ganske så sjarmerende synes jeg.

Men folk som har alt og gir F i fattige har jeg ikke noe sans for.
En gang jeg kom hjem fra en av mine reiser (der går penga mine..) fikk jeg meg en kontrast jeg ikke glemte så fort. Få dager etter å ha sett folk sove side om side i gatene i India gikk jeg rett i en jobb med brennpunkt dokumentar. Det handlet om dårlig utført håndverk på et stort og flott hus i Asker. Jeg slet med å ikke si noe...

Tenk på hva den lille lydforbedringen gjør for deg og tenk på hvor mye penger 100.000 er for mange andre..
Det er faktisk størst sjanse for at du hadde vært en av dem..

Ja, jeg er vel en særing som kan tenke noe på slikt....
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
En ekte entusiast som bruker alle penga på HiFi og bor i et et gammalt hus med High-end og ellers er sparsommelig er ganske så sjarmerende synes jeg.
Så du forsvarer å bruke store summer på hifi i steden for humanitert arbeid, så fremt man er sparsommelig ellers og bor i et gammelt hus? Da er man plutselig sjarmerende og ikke en egoist som glemmer de fattige? Skjønner ikke helt tankegangen din, men det er åpenbart pluss i boka å ha gammelt hus.  
Men folk som har alt og gir F i fattige har jeg ikke noe sans for.
Med all respekt, hva har det med diskusjonen å gjøre? Man kan da være i besittelse av et anlegg til 500k, men alikevel gi mer til humanitert arbeid per år enn du kommer til å tjene hele livet ditt.
En gang  jeg kom hjem fra en av mine reiser  (der går penga mine..) fikk jeg meg en kontrast jeg ikke glemte så fort. Få dager etter å ha sett folk sove side om side i gatene i India gikk jeg rett i en jobb med brennpunkt dokumentar. Det handlet om dårlig utført håndverk på et stort og flott hus i Asker. Jeg slet med å ikke si noe...

.....................

Ja, jeg er vel en særing som kan tenke noe på slikt....
Neida, du er ingen særing. Har selv sett ting fortsatt plager nattesøvnen en gang i blant. Men hvor mye gjør egentlig DU daglig for å unngå slikt? Og tenkte du egentlig så mye på det når du dro kortet ditt på dine dyre høyttalere, som sikkert kunne ha gitt en familie et helt nytt liv i et U-land? Det ER faktisk mennesker som jobber aktivt for å unngå fattigdom. Hvor langt skal vi dra dette, og hvor langt OT trenger vi å gå?
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
En ekte entusiast som bruker alle penga på HiFi og bor i et et gammalt hus med High-end og ellers er sparsommelig er ganske så sjarmerende synes jeg.

Men folk som har alt og gir F i fattige har jeg ikke noe sans for.
En gang jeg kom hjem fra en av mine reiser (der går penga mine..) fikk jeg meg en kontrast jeg ikke glemte så fort. Få dager etter å ha sett folk sove side om side i gatene i India gikk jeg rett i en jobb med brennpunkt dokumentar. Det handlet om dårlig utført håndverk på et stort og flott hus i Asker. Jeg slet med å ikke si noe...

Tenk på hva den lille lydforbedringen gjør for deg og tenk på hvor mye penger 100.000 er for mange andre..
Det er faktisk størst sjanse for at du hadde vært en av dem..

Ja, jeg er vel en særing som kan tenke noe på slikt....
Ja, du er en vidunderlig særing med sans for empati, men her handler det om hi-end. Ganske håpløst, ikke sant?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Joda, i motsetning til mange LESER jeg faktisk hva folk skriver. Men det er ikke denne personen som trådens emne ;)

Men når du snakker om å bli utstøtt på HFS(noe som i seg selv er en ganske latterlig ting å si ;)), ja - så sutrer du litt...for å være helt ærlig, det er da ingen grunn til å ta noe som blir sagt her alvorlig.

Jeg lover deg, jeg innrømmer alle evne til musikkglede, og tror oppriktig de fleste her har det på en eller annen måte. Hva mitt anlegg koster har lite med mine holdninger å gjøre(jeg er sikker på at det spiller bedre enn det meste! ;D), og det sier vel litt om ditt perspektiv. Men like fullt, og jeg skal ikke bli ufin(det er lørdag natt, jeg har hatt en bra dag og tilogmed bygget et lite isolert hus til en gammel hjemløs katt ;D) - jeg har lest nok på på HFS til å kunne hevde at noen her er langt mer interessert i utstyret enn musikken. Og det er selvsagt greit, men personlig syntes jeg det er litt trist. Akkurat som jeg syntes det er trist med folk som kjøper seg en 911 og ikke kan kjøre den...complete waste.

Og bare for å legge den ballen HELT død. Folk må få bruke penger til akkurat hva de vil! Tro meg, jeg har utøvd den samme rettigheten i mange år selv, på klokker, biler, vin etc :D Det handler virkelig ikke om det. Men jeg tror som sagt de færreste har noe igjen for det lydmessig å handle de virkelig dyre tingene(les: noen hundre tusen pr komponent eller mer). Det handler nok mer om eierglede og andre ting, noe som er like sentralt i denne underlige avskygningen av livet det er å være audiofil, som det å ha et inderlig forhold til musikk.

Nå, tilbake til Endresen og Wesseltoft!

O.
I tilfelle du ikke fikk det med deg: Mitt første innlegg i denne tråden handlet om en  a n n e n person, som jeg mener har måttet tåle vel mye kritikk siste tiden. Dette har jeg hele tiden hatt som utgangspunkt for de andre innleggene mine.

For egen del har jeg ingenting å klage på.

Det hadde derfor vært interessant å høre din definisjon på sutring.

Jeg har ingen krangel med deg ang. musikkglede. Mener forøvrig at du godt kan innrømme dem som har et anlegg som koster litt mer enn ditt evnen til musikkglede også.
                                        mvh  
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Når man får litt pepper er det fort gjort å tenke at "de må vel skjønne at det er noe mellom sort og hvitt i det jeg skriver", men da er det samtidig veldig fort gjort å glemme at det er noe mellom sort og hvitt i den "pepperen" man har fått også. Så svarer man, og glemmer at det er mange her som ikke er så flinke til å se at det er noe mellom sort og hvitt... osv osv.

Er det rart det blir noen knekte tenner og litt blod i blant? ;D
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Jeg har lest et eller annet sted, det kan være en løgn, men at det totalt i verden er cirka 100.000 personer som 1) har interessen for high end og 2) har økonomi til å betale det produsentene forlanger.
For de fleste handler det vel om prioritering.
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Og her er takhøyden stor ja..
Mange har kuppet mine tråder med OT men jeg ble ikke sur for det.. direkte OT synes jeg ikke det er..

Jeg ble ikke sur nå men jeg logger meg av for alltid her på sentralen.. ikke rom for en kritisk røst her så da så..
bye bye..
Vær så snill!...vet du ble litt fornærmet. Er ikke dette som å krangle med kjerringa?..om et kvarter er du på nett igjen. Du har over syv hundre innlegg fra før og jeg ihvertfall syns du har bidratt med mye bra.
 
B

bamsemann

Gjest
Jeg er faktisk klinkende likegyldig til hvor enkelte bedrevitere setter det "lydmessige taket" i form av pris, og hvor denne prisen tilfeldigvis skulle være. Det er bare litt artig at dette lydmessige taket stort sett ligger i området på deres egne komponenter... ;)

Selvfølgelig snakker vi om små forskjeller når man kommer opp i slike prisklasser. Men våkn opp folkens, vi er entusiaster og lever for lyd (i alle fall de fleste av oss), og det er detaljene som gjør hele forskjellen. Noen er mer kresne enn andre, og selv om det er en tung sofa å svelge så er det engang slik. Le gjerne av det, men gjør det i såfall foran et speil så du får sett hvor dumt det ser ut......

(og den siste setningen var godt ment)

Ha en fortreffelig natt med masse god high-end lyd..  :)
Hei net2, jeg ser at du egentlig er enig i det jeg sier...

Et eksempel: Hvis du kjøper en cd spiller til ca 25 000 kr, så får du en veldig god cd spiller, ingen tvil om det...

Kjøper du så en cd spiller til 100 000 kr får du en cd spiller som nok er et snepp bedre LYDMESSIG!

Det å betale 75 000kr mer for en cd spiller er vel på grensa for hva som er fornuftig når vi snakker om en minimal gevinst LYDMESSIG!

Dette tror jeg faktisk de fleste er enig i, men det er flere parametre med her enn bare de lydmessige.....

Vi har byggekvalitet-eierglede-status-finish o.s.v.

Og jeg er nok ikke bedre enn dere andre jeg heller, jeg har masse dyre ønsker meg produkter på blokka, og jeg kan med stor sikkerhet si at hvis jeg hadde rom for innvesteringer nå så hadde det nok kommet noe nytt.

Men jeg har brukt ca 5000kr på platespiller i høst, og ca 10 000kr på vinyl(masse flott vinyl) så nå må jeg nok holde litt igjen et års tid...

Men musikk skal jeg handle ja...

bamsemann.. :)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Ja, jeg er vel en særing som kan tenke noe på slikt....
Du er ingen særing som tenker på slikt, men det har overhodet ingenting i denne tråden å gjøre. :D

Vil vel heller si at du er en særing hvis du forsvinner ut av HFS (som er et forum for HIFI) pga at du ikke respekterer at noen velger å bruke pengene sine til hva de vil.

Det er jo en mulighet for at de også bidrar med penger til fattigdom.

PS: Jeg og min kone har også fadderbarn, vi har også i en ganske lang årrekke samlet inn klær som igjen blir sendt til fattige i Romania.

MEN det har jo for faen ingen ting med HIFI å gjøre. ;)
 
O

om.s

Gjest
Jeg synes jo for såvidt det er en tanke forvirrende, at man på ett HiFi forum kan bli støtt av at det finnes noen som vil prioritere en større del av sine inntekter til/på HiFi/High End enn hva det typiske gjennomsnitt av befolkningen kanskje ville gjort, hadde det derimot vært ett forum for verdens elendighet......

mvh
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Jeg synes jo for såvidt det er en tanke forvirrende, at man på ett HiFi forum kan bli støtt av at det finnes noen som vil prioritere en større del av sine inntekter til/på HiFi/High End enn hva det typiske gjennomsnitt av befolkningen kanskje ville gjort, hadde det derimot vært ett forum for verdens elendighet......
Er man så inderlig opptatt av verdens elendighet, så tar man action i steden for å sitte på et forum å syte og dømme andre andre mennesker basert på hva de tilfeldigvis kjøper/produktets prislapp.

Støtt? Nei ikke i det hele tatt, men jeg syntes bare det er tullete å komme med "folk som bruker mye penger er dårlige medmennesker"-snakk i en slik tråd. Dette blir antagelser og betrakninger som i beste fall hører hjemme på scenen til Otto Jespersen.

Selvfølgelig kunne vi alle ha bidratt til en bedre verden enn det vi gjør i dag. Men nå er vel Norge det landet i verden som gir mest, så folk er vel ikke helt borte selv om kjøpegalskapen fortsatt regjerer. Hva med å starte opp en egen tråd om folks pengeforbruk og verdens fattigdom under OT?
 
O

om.s

Gjest
Er man så inderlig opptatt av verdens elendighet, så tar man action i steden for å sitte på et forum å syte og dømme andre andre mennesker basert på hva de tilfeldigvis kjøper/produktets prislapp.

Støtt? Nei ikke i det hele tatt, men jeg syntes bare det er tullete å komme med "folk som bruker mye penger er dårlige medmennesker"-snakk i en slik tråd. Dette blir antagelser og betrakninger som i beste fall hører hjemme på scenen til Otto Jespersen.

Selvfølgelig kunne vi alle ha bidratt til en bedre verden enn det vi gjør i dag. Men nå er vel Norge det landet i verden som gir mest, så folk er vel ikke helt borte selv om kjøpegalskapen fortsatt regjerer. Hva med å starte opp en egen tråd om folks pengeforbruk og verdens fattigdom under OT?
Nå var det vel ikke spesiellt deg, for å bli litt personlig, jeg hadde i tankene med min lille betraktning ;) .......

mvh
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Hei net2, jeg ser at du egentlig er enig i det jeg sier...

Et eksempel: Hvis du kjøper en cd spiller til ca 25 000 kr, så får du en veldig god cd spiller, ingen tvil om det...

Kjøper du så en cd spiller til 100 000 kr får du en cd spiller som nok er et snepp bedre LYDMESSIG!

Det å betale 75 000kr mer for en cd spiller er vel på grensa for hva som er fornuftig når vi snakker om en minimal gevinst LYDMESSIG!

Dette tror jeg faktisk de fleste er enig i, men det er flere parametre med her enn bare de lydmessige.....

Vi har byggekvalitet-eierglede-status-finish o.s.v.)
Spør du en uten interesse for hifi hva som er best av en CD-spiller til 4000,- og en til 25000,- vil han nok si at den til 25000 er et snepp bedre lydmessig. Alt går på preferanser og prioriteringer. En syklist kan finne hundre grunner for å forsvare et sykkelkjøp til 50 000,- mens de aller fleste av oss vill nok sagt at den kun er et snepp bedre enn en til 15 000,- Naturlig nok, fordi VI merker ikke så stor forskjell. For en kresen syklist blir det dermed som natt og dag.

Jeg er enig at byggekvalitet, eierglede, status, finish etc har mye å si (i allefall for meg). Har ingen problem med det heller. Det er en artig tanke å vite at kabinettet på sine høyttalere er håndlaget av en familiebedrift i en småby i Frankrike, fremfor et samlebånd i kina. Rørforsterkere som satt sammen av en garvet entusiast som kun produserer 40stk i året osv osv. Slikt er det egentlig med alt her i verden, og vi mennesker blir fasinert av ting som på en eller annen måte er spesielle (trenger ikke være dyrt).

Jeg syntes det er flott at noen kjøper dyrere utstyr enn andre, og om jeg hadde 100 mill. i banken skulle jeg gjerne har brukt 1 mill på et skikkelig underholdnings-senter. Ja det selvfølgelig etter at jeg hadde fordelt 60 mil til x antall humanitere hjelpeorganisasjoner... ;)
 
B

bamsemann

Gjest
Spør du en uten interesse for hifi hva som er best av en CD-spiller til 4000,- og en til 25000,- vil han nok si at den til 25000 er et snepp bedre lydmessig. Alt går på preferanser og prioriteringer. En syklist kan finne hundre grunner for å forsvare et sykkelkjøp til 50 000,- mens de aller fleste av oss vill nok sagt at den kun er et snepp bedre enn en til 15 000,- Naturlig nok, fordi VI merker ikke så stor forskjell. For en kresen syklist blir det dermed som natt og dag.

Jeg er enig at byggekvalitet, eierglede, status, finish etc har mye å si (i allefall for meg). Har ingen problem med det heller. Det er en artig tanke å vite at kabinettet på sine høyttalere er håndlaget av en familiebedrift i en småby i Frankrike, fremfor et samlebånd i kina. Rørforsterkere som satt sammen av en garvet entusiast som kun produserer 40stk i året osv osv. Slikt er det egentlig med alt her i verden, og vi mennesker blir fasinert av ting som på en eller annen måte er spesielle (trenger ikke være dyrt).

Jeg syntes det er flott at noen kjøper dyrere utstyr enn andre, og om jeg hadde 100 mill. i banken skulle jeg gjerne har brukt 1 mill på et skikkelig underholdnings-senter. Ja det selvfølgelig etter at jeg hadde fordelt 60 mil til x antall humanitere hjelpeorganisasjoner... ;)
Da er nok vi ganske enige net2....

bamsemann.. :)
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Siden du spør..  støtter Care med månedlig trekk .. har 2 fadderbarn og har bodd sammen med fattige i et halvt år i Brasil med frivillig solidaritetsarbeid (kostet mere enn anlegget mitt .. men ja kunne ha gjort mere....
Jeg lover å bidra mere og synes dette er viktigere enn å snakke om at High-end er et lite marked i Norge..

Noen synes sikkert dette er patetisk...
Patetisk? Langt i fra. Det du gjør er nok mer enn de fleste kunne tenke seg, og fortsett for all del med det. Akkurat slikt respekterer jeg veldig høyt. Poenget mitt var at det blir nyttesløst å angripe folk som bruker mye penger på high-end på et generelt grunnlag. Det er en helt egen diskusjon hva folk med romslig økonomi skal få lov til å bruke pengene sine på, og om hvor flinke de ellers er til å gi/bidra. Ja det vil si om man har interesse av å snakke om slike ting da...

BTW. Ingen grunn til å forlate forumet. :)
 
Topp Bunn