Hi-End markedet...

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Tenkte det kunne være interessant med en liten undersøkelse/debatt om markedet for "ekstrem" Hi-End her i gamle landet.

Har lest mange rapporter fra messer og show rundt om i verden den siste tiden, og blir stadig minnet på at vi så langt bare har tilgjengelig en brøkdel av det som finnes av virkelig Hi-End her i landet.

Spørsmålet er: Hvor går smertegrensen for ekstrem Hi-Fi her i landet. Er det marked for forsterker og høytalere i millionklassen? Eller platespillere til 500.000,- og oppover, Pick-Uper til 100.000? Eller hva med CD-spillere til flere hundre tusen?

Eller forblir ting i disse klassene kun "en våt" drøm. ;)

Hva kunne for eksempel vært spennende å ha tilgjengelig her i landet??
 
O

OldBoy

Gjest
100k for en pick-up? Hadde du enda sagt 100k for et helt anlegg, hadde jeg nesten fulgt deg til døra. Det finnes sikkert dem som følger deg litt lenger, men litt edruelighet er ikke av veien.

For enkelte betyr nok dette utrolig mye, men for de fleste er det med hi-fi som med biler: Godt nok er godt nok, og penger er dessverre en mangelvare.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Det er en prisklasse det er vanskelig å forsvare uansett. Jeg har ikke inntrykk av at markedet i dette segmentet er særlig stort.
 
T

timc

Gjest
Ikke i Norge nei. Jeg har derimot inntrykk av at Tyskland, USA, Japan og Kina har et brukbart marked for slike ekstremprodukter.

Mvh
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
100k for en pick-up? Hadde du enda sagt 100k for et helt anlegg, hadde jeg nesten fulgt deg til døra. Det finnes sikkert dem som følger deg litt lenger, men litt edruelighet er ikke av veien.

For enkelte betyr nok dette utrolig mye, men for de fleste er det med hi-fi som med biler: Godt nok er godt nok, og penger er dessverre en mangelvare.
For et helt anlegg inntill 100K er det nok helt sikkert et godt marked. Jeg tenkte mer for moro skyld, og se på de helt ekstreme produktene som finnes rundt i verden. Hi-Fi Center kjeden her i Trondheim kjørte en demo i fjord høst på et anlegg til ca 1,2 mill. Fidelity har test av en CD-Combo til 480.000,- i siste nummer (det som kommer.)

Det har jo også værsert en del tråder, med spørsmål om verdens beste pre, høytaler osv. her på sentralen. Igjen, er dette bare fjerne drømmer for oss i Norge, eller finnes den eller de som "må ha det, bare må ha det...."
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg tenkte mer forretningsmessig på det. Som at hvis noen skulle begynne å importere noe slikt her hjemme, burde vel vedkommende tenke seg om et par ganger. I hvertfall ville jeg ha gjort det. Tenkt meg om, mener jeg.

Men for all del. Fikk jeg tilbud om gratis og uforpliktende prøvelytting, kunne jeg godt ha tenkt meg å komme, men kjøpe.....? Neppe. For ikke å si aldri. Av den enkle grunn at jeg rett og slett ikke har så mange penger.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Hei

Nei, utstyr i disse klassene forblir ikke bare våte drømmer her i landet. Det er de av oss som er villig til å investere i dette utstyret, og som har gjort det ;)
Dette er selvfølgelig en prioritering og økonomien må selvsagt også være på plass.

Endre
Spørsmålet er: Hvor går smertegrensen for ekstrem Hi-Fi her i landet. Er det marked for forsterker og høytalere i millionklassen? Eller platespillere til 500.000,- og oppover, Pick-Uper til 100.000? Eller hva med CD-spillere til flere hundre tusen?  

Eller forblir ting i disse klassene kun "en våt" drøm. ;)
 

hifi-stasjonen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.10.2004
Innlegg
74
Antall liker
0
Tenkte det kunne være interessant med en liten undersøkelse/debatt om markedet for "ekstrem" Hi-End her i gamle landet.  

Har lest mange rapporter fra messer og show rundt om i verden den siste tiden, og blir stadig minnet på at vi så langt bare har tilgjengelig en brøkdel av det som finnes av virkelig Hi-End her i landet.  

Spørsmålet er: Hvor går smertegrensen for ekstrem Hi-Fi her i landet. Er det marked for forsterker og høytalere i millionklassen? Eller platespillere til 500.000,- og oppover, Pick-Uper til 100.000? Eller hva med CD-spillere til flere hundre tusen?  

Eller forblir ting i disse klassene kun "en våt" drøm. ;)

Hva kunne for eksempel vært spennende å ha tilgjengelig her i landet??
Tja, sjekker man litt rundt er det jo aktører som har høyttalere i millionklassen og forsterkere i halv-million klassen og cd spillere til flere hundre tusen på demo.
Platespiller kombinasjon til 6-700 tusen er det nok værre med.
Er man på utkikk etter utstyr i denne prisklassen, har man nok gode muligheter til demo.
Er det marked for slikt utstyr i Norge? Ja, det er det.

Mvh
Hifi Stasjonen
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Har du hundre mill i banken, så spiller vel prisen liten rolle? Er vel noen i Norge som faktisk har det. Desverre ikke meg
 

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Innlegg
196
Antall liker
2
Har hørt om mange som har mye skummelt dyrt utstyr, men tror nok ikke de er her på sentralen; de hører på musikk. ;D

Fra spøk til revolver, er nok ikke liv laga for en ren highend butikk i Norge. Man måtte vel i så fall ha referanse utstyret til mange produsenter. Det går jo ikke her når alle skal importere sitt eget stasj å selge det til kost.

Men klart hvis noen har altfor mye spenn så er det jo bare å starte opp bare på skoi liksom. ::)
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Jeg forestilte meg at det kunne være et marked i disse klassene også. Det er nok desverre litt for mye "Jantelov" også i Hi-Fi miljøene. Det er ikke mange som deg Endre som tør å fronte en holdning om at det omtrent kan koste hva det vil. Synes det er bra!! Jeg tror det finnes en god del flere som deg også, men de kan lett komme bort i mengden av de som roper ut at det er uansetndig osv. å bruke så mye penger på Hi-Fi. Bare en liten tanke....
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg er enig med siste taler. Hvis jeg hadde et anlegg som var så bra at jeg ikke følte at det kunne bli bedre, så hadde nok interessen rundt utstyret dabbet ganske mye av, og musikken hadde fått mer fokus.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Er det et tankekors at en del HiFi enntusiater er villig til å bruke mye mer penger på en D/A converter enn hva selv noen av de beste lydstudioer/masteringstudioer er villig til å bruke på en A/D converter?

Når sant skal sies så er pro. utstyr priset betydelig mer edruelig enn High-end utstyr uten at lydkvaliteten dermed er dårligere. Dette handler om betalingsvilje.
...ikke sant, Askeland ? ;)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Er rimelig sikker på at high-end markedet er betydelig større i Norge enn vi får inntrykk av ved å henge her på Sentralen. Det er mange som sitter på mye penger der ute, men så var det dette med jantelov..... Dyr hifi er jo en glimrende måte for folk med kontoen i orden å få utløp for litt kjøpetrang uten at naboene går helt amok ;)
 
K

knutinh

Gjest
Er det et tankekors at en del HiFi enntusiater er villig til å bruke mye mer penger på en D/A converter enn hva selv noen av de beste lydstudioer/masteringstudioer er villig til å bruke på en A/D converter?
Definitivt. Nå finnes det absolutt rådyrt proff-utstyr også, men ikke i samme grad tror jeg. Hvis tanken er at kjeden ikke er sterkere enn det svakeste ledd så er det unektelig rart å overgå innspillingsutstyret med orders of magnitude i pris eller ytelse.
Når sant skal sies så er pro. utstyr priset betydelig mer edruelig enn High-end utstyr uten at lydkvaliteten dermed er dårligere. Dette handler om betalingsvilje.
...ikke sant, Askeland ?  ;)
Det er to forskjellige marked. Musikere er villig til å betale svartebørspriser for Fender rørforsterkere fra 1958 og Gibson Les Paul fra 1959 eller Hammond B3 fra 1960. Om de rent lydmessig forsvarer prisene? Jeg tviler.

Lydteknikere har vel sine sikleobjekter, som gamle "barbermaskin" rørmikrofoner, etc.

Men en viktig forskjell er at de fleste lydteknikere skal tjene penger på dette, og kanskje har det som levebrød. Jeg tror det gjør noe med hvor kritisk man er til pris:ytelse.

Når det gjelder hobby så er ikke hovedpoenget hvilken ytelse man får for penga, men hvilken følelse. Golfkøller i carbonfiber med titanium dings og aerodynamisk ergonomisk håndtak trukket med skinn fra esel-baller? Javisst. Slår man noe lengre? Hvem bryr seg så lenge det føles rått? Så får man heller leve med at nabogutten får fisk på veistikka si mens man står der og polerer fiskeutstyr for 20.000,- :-D

mvh
Knut
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
" Definitivt. Nå finnes det absolutt rådyrt proff-utstyr også, men ikke i samme grad tror jeg. Hvis tanken er at kjeden ikke er sterkere enn det svakeste ledd så er det unektelig rart å overgå innspillingsutstyret med orders of magnitude i pris eller ytelse. "
Skolebokeksempel på Janteloven i prakis. :p
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Er det et tankekors at en del HiFi enntusiater er villig til å bruke mye mer penger på en D/A converter enn hva selv noen av de beste lydstudioer/masteringstudioer er villig til å bruke på en A/D converter?
Nei. Dette er et argument som kommer opp igjen og igjen, men det sammenligner jo to totalt ulike kontekster. Et lyd/masteringstudio skal forsvare sine investeringer med knallharde rasjonelle argumenter, og det sier seg selv at hvis de kjøper en DAC til flere hundre tusen, så ryker hele overskuddet. En privatperson som derimot har tjent noen hundre milioner (noe et masteringstudio aldri kommer til å gjøre) trenger ikke ta slike hensyn. Det er vel ingen uenighet i at pris/ytelsesforholdet synker drastisk jo høyere opp i kvalitet/pris du beveger deg, og profesjonelle aktører som faktisk skal tjene penger på dette her, må naturlig nok hoppe av en slik karusell.
 
I

ijustpop

Gjest
Men en viktig forskjell er at de fleste lydteknikere skal tjene penger på dette, og kanskje har det som levebrød. Jeg tror det gjør noe med hvor kritisk man er til pris:ytelse.
Godt poeng.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Synes argumentet om at lydstudioene har dårligere utstyr ikke er spesiellt godt. Skal man ikke kunne kjøpe seg bra bil da, fordi vi har dårlig veier i Norge...+

Markedet er nok ganske bra....mener å ha hørt at det er ganske så mange ART og ACT 2 i Norge...til og med på verdensbasis, ikke bare i forhold til folketall.
Tømmervik har jo også sagt at Norge er et viktig marked for Audio Physics...

Tror kanskje litt av problemet er at mange av disse med fett anlegg faller inn under de demografiske variablene, menn, alder + 50 år, og at de kanskje ikke er så aktive på nettet.

Når det gjelder ekstremt dyre ting, så er nok det mer en pengesak, enn hifisak. Altså.....en markedsføring av slike produkter gjøressikkert bedre opp i mot finansbransjen..som har pengene.

Mvh
OMF
 
I

ijustpop

Gjest
Det er definitiv mange som sitter på store/gode/dyre anlegg som ikke bruker tiden sin her på hifisentralen.
Selv så bruker jeg mye mer tid på hifisentralen når jeg vurderer å oppgradere anlegget. Hifisentralen er delvis et forum hvor hifi-drømmer inspireres. For meg. Når en ny komponent er innkjøpt og jeg er fornøyd så bruker jeg ikke lenger like mye tid på å sikle på forsterkere på nettet. ;)
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
slike prisklasser får meg bare til å le hardt.
100k for en pickup ;D HAHAHAHAHA!
man blir lurt uansett hvordan man vrir på det... huttetu, tenk på hvordan de fleste platene du kjøper er innspilt da.
hvorfor bruker ikke musikere titalls tusen på anlegg egentlig, viss musikken er så viktig for high end guruene. har de ikke sett lyset?
 
B

bamsemann

Gjest
Har hørt mye dyyyrt utstyr, og er ikke alltid like imponert selv om prislappen er høy...

bamsemann.. :)
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Overhodet ikke. For meg handler det om lydkvalitet. Så får det være opp til den enkelte selv å vurdere om det er verd pengene.

Egentlig burde vi alle sammen være glad for at det er noen som er villig til å kjøpe disse produktene. Dette medfører at produsentene hele tiden forsøker å konstruere nytt bedre utstyr. Dette nye utstyret er jo alltid dyrt i begynnelsen, men etter hvert blir gjerne dyre løsninger overført til billigere produkter. Dette medfører igjen at du og vi alle sammen kan etter hvert også få kjøpe rimeligere produkter med disse nye løsningene ;)

Endre
Når sant skal sies så er pro. utstyr priset betydelig mer edruelig enn High-end utstyr uten at lydkvaliteten dermed er dårligere. Dette handler om betalingsvilje.
...ikke sant, Askeland ?  ;)
 
K

krille_krokodille

Gjest
hvorfor bruker ikke musikere titalls tusen på anlegg egentlig, viss musikken er så viktig for high end guruene. har de ikke sett lyset?
Det er jo en del musikere som faktisk har high-end anlegg hjemme, også. Mark Knopfler, f.eks.

Men det vil vel kanskje være en viss forskjell på de som har musikk som jobb, og de som bruker det som rekreasjon?
 
F

FMG

Gjest
Hvorfor skal man forsvare sitt bruk av penger? Har man tjent de ærlig og redelig må man få lov til å bruke de også.
Mange kjøper seg alt for flotte hus som de må belåne langt over pipa. Så må de slite og streve resten av livet for å klare å betale det ned. Det er liksom helt greit. Men at man har penger nok på konto til å cashe ut en Audio Research Reference 210 til 200 tusen, det blir liksom umoralsk.... Forstå det den som kan.... ::)

Som er kamerat av meg sa, han var innom Oslo Hifi Center for et par år siden for å se på ny B&O TV: "De var jo så svindyre, over 30 tusen for en TV? Nei takk! Så han kjøpte seg en ny pickup for samme prisen isteden, det føltes mye billigere...  ;)
Ærlig talt: For han en bedre bruk av pengene. Hva andre måtte mene er jo revnende likegyldig.

Og: Man trenger ikke hundre mill på bok for å kjøpe anlegg til over en halv mill. Det handler nemlig om prioritering. Har man nedbetalt huset, nettopp kjøpt seg ny bil så er det vel opp til hver enkelt hva man bruker pengene på. Noen kjøper hytte eller båt, andre hifi.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvis tanken er at kjeden ikke er sterkere enn det svakeste ledd så er det unektelig rart å overgå innspillingsutstyret med orders of magnitude i pris eller ytelse.
Nå er det trolig bare du som tenker kjedesammenheng her. Det vil jo bety at dersom høytalerne er dårligste komponent, så vil man ikke høre forskjell på bytting av noen av de andre komponentene, så lenge de har en kvalitet som er bedre enn høytalerne.

I at anlegg så summeres feilene til den enkelte komponent, og da blir lyden bedre jo mindre feil du har - uavhengig om de har brukt søppel i lydstudio.

Har lyst til å spørre 123...
Har du hørt et skikkelig high-end anlegg....hjemme hos noen, ikke i butikk, hvor det svært sjelden låter spesielt bra...?

La oss si at man kjøper en anlegg til 900k brukt, så da betaler man rundt 450k for det, eller det samme som en enebolig til 3 mil har steget i verdi siste året her i Bergen.

Så...

Mvh
OMF
 
I

ijustpop

Gjest
Det er jo en del musikere som faktisk har high-end anlegg hjemme, også. Mark Knopfler, f.eks.
Hørte en historie for et par år siden at Paul McCartney brukte masse penger på et komplett B&O system hjemme, men ganske raskt kastet det på dør, fordi det ikke låt bra nok. B&O oppsettet ble visstnok erstattet med komplett Cyrus-elektronikk fra øverste klasse.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
hvorfor bruker ikke musikere titalls tusen på anlegg egentlig, viss musikken er så viktig for high end guruene. har de ikke sett lyset?
De har ikke råd, og samtidig  tror jeg faktisk de færreste musikere og artister har interresse av "best mulig lyd" aspektet. Det er jo ikke vanskelig å finne et billig anlegg som høres helt ok ut. Mange musikere lytter nok til musikk på en annen måte enn den rendyrkete musikk- og lydelskeren, som ofte har en mer terapeutisk tilnærming til musikkopplevelsen. Musikeren vil aldri kunne løsrive seg fra det faglige nivået og gi seg hen til denne rene "nytelsen". Behovet musikeren har er rett og slett ofte av en annen type.
Hverken musikeren eller lydteknikeren har mer kompetanse når det gjelder å fortelle deg eller meg hva som er viktige i våre liv. Det er det eneste som teller når det kommer til stykket.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Det er jo en del musikere som faktisk har high-end anlegg hjemme, også. Mark Knopfler, f.eks.

Men det vil vel kanskje være en viss forskjell på de som har musikk som jobb, og de som bruker det som rekreasjon?
Dette har jeg mang en gang fundert over når jeg leser intervjuer med kjente musikere og profesjonelle lydfolk. Gjennomsnittsmelodien er at de har et Aiwa alt-i-ett anlegg til 5.000,- En del har rett nok mere seriøs HiFi, altså separeate komponenter, men dette er ganske rimelige saker til tross for at de ofte er mangemillionærer.

Lydtekniker Roy Halee (Simon & Garfunkel, Paul Simon, The Byrds ++) er et av unntakene, og det til gangs. Han eier toppmodellen av LP spillere fra Rockport Tech. , utnevnt til selveste referancen for platespillere, pris ca. 800.000,-
 
F

FMG

Gjest
Er det et tankekors at en del HiFi enntusiater er villig til å bruke mye mer penger på en D/A converter enn hva selv noen av de beste lydstudioer/masteringstudioer er villig til å bruke på en A/D converter?

Når sant skal sies så er pro. utstyr priset betydelig mer edruelig enn High-end utstyr uten at lydkvaliteten dermed er dårligere. Dette handler om betalingsvilje.
...ikke sant, Askeland ?  ;)
Man har det samme her som det OMF beskrev ang summering av feil i kjeden av stereoanlegget: Det skjer en viss degradering av lydkvaliteten både under innspilling (i studio) og avspilling ( i heimen). SUMMEN av disse tapene er lik det totale kvalitetstapet man opplever under lytting. Å argumentere med at man ikke behøver bedre utstyr enn de hadde i lydstudio under innspilling, holder derfor ikke.
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Mye interessant her.... Når det gjelder musikere, så er min erfaring at de bruker utrolig mye penger på eget instrument. Jeg spilte gitar selv i flere år, og selv om jeg startet med en gitar til 4-5.000,- ble det til stadige oppgraderinger helt til jeg nådde ca. 40.000,- for en akkustisk gitar, og 30.000,- (el-gitar.) osv... Andre musikere jeg kjenner driver på samme måte.. Trommisser, bassister, de som spiller messing osv. Det er alltid ønske om et best mulig instrument til å gjengi det du selv er god for.

Selv om studioutstyret som brukes til en innspilling ikke er i nærheten av pris og kvalitet på et Hi-Fi anlegg, så blir det likevell et dumt poeng. Saken er den at det vil være begrensninger fra musiker og ned på CD-miks. Et Godt Hi-Fi anlegg begrenser videre degradering av denne kvaliteten.

Det er bedre å kjøre en god og dyr bil på dårlige veier, enn å kjøre ei gammel skranglekasse.......
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Man har det samme her som det OMF beskrev ang summering av feil i kjeden av stereoanlegget: Det skjer en viss degradering av lydkvaliteten både under innspilling (i studio) og avspilling ( i heimen). SUMMEN av disse tapene er lik det totale kvalitetstapet man opplever under lytting. Å argumentere med at man ikke behøver bedre utstyr enn de hadde i lydstudio under innspilling, holder derfor ikke.
Innlegget som du siterte meg på, jeg stilte bare et spørsmål som jeg ønsket folk skulle reflektere over. Ikke dermed sagt at jeg mener at det er bortkastet med dyrere og mer eksklusivt utstyr enn det som benyttes i studio.

Men jeg mener til en viss grad at ekstrem high-end er overpriset og dårlig value for money. Men det låter sikkert veldig bra, så det får bli opp til den enkelte hva en vil bruke penga på.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Hvorfor skal man forsvare sitt bruk av penger?
Det synes jeg ikke folk skal behøve, men jeg synes det finnes en del produkter som rent teknisk har alt for vanskelig for å forsvare prisen. Utsagnet var med andre ord rettet mot enkelte produsenter snarere enn forbrukerne.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Men jeg mener til en viss grad at ekstrem high-end er overpriset og dårlig  value for money. Men det låter sikkert veldig bra, så det får bli opp til den enkelte hva en vil bruke penga på.
Kunne ikke sagt det bedre selv! Det er ikke akkurat noen statshemmelighet at man får progressivt mindre igjen for pengene jo dyrere utstyr man kjøper. M.a.o. slår value for money- argumentet inn allerede ved noen få kkr. Forholdet lyd/ kroner går vel asymptotisk mot null...

På den annen side: Price is what you pay, value is what you get.  Akkurat det med value for money er vel en svært så individuell vurdering.

Det er ikke akkurat lommerusk jeg har brukt på det jeg anser som god lyd selv, og selv om Endre Askeland snakker aldeles utmerket for seg selv, sitter jeg igjen med følelsen av at motivene for å gå til angrep på ham ikke alltid er av objektiv karakter. Han står frem som highender, og får tildels sterk kritikk for det på et forum hvor det skal dreie seg om god lyd!

Og her slår man på skjekene og mener mærra...
Det hele blir et grumsete oppkok av Jante (hvorfor ikke kalle barnet ved sitt egentlige navn- misunnelse?) og teknikk pluss annen- og tredjehåndsopplysninger om hvordan ting låter.

Og noen få (les: E. Askeland ) sitter igjen som pruegelknabe, stedfortredende for alle " high-end guruene".

Jeg synes ikke at dette er riktig. Som det ble sagt tidligere, skal man være glad for at noen ser seg råd til å kjøpe dyrt utstyr.

Jeg kan jo herved stille meg lagelig til for hogg og si som jeg føler: Jeg har fremdeles mye å hente for å forbedre anlegget mitt, og gir forsåvidt jamt f... i om noen synes at jeg kaster penger ut av vinduet.
                                            mvh tkr
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Kunne ikke sagt det bedre selv! Det er ikke akkurat noen statshemmelighet at man får progressivt mindre igjen for pengene jo dyrere utstyr man kjøper. M.a.o. slår value for money- argumentet inn allerede ved noen få kkr. Forholdet lyd/ kroner går vel asymptotisk mot null...

På den annen side: Price is what you pay, value is what you get. Akkurat det med value for money er vel en svært så individuell vurdering.

Det er ikke akkurat lommerusk jeg har brukt på det jeg anser som god lyd selv, og selv om Endre Askeland snakker aldeles utmerket for seg selv, sitter jeg igjen med følelsen av at motivene for å gå til angrep på ham ikke alltid er av objektiv karakter. Han står frem som highender, og får tildels sterk kritikk for det på et forum hvor det skal dreie seg om god lyd!

Og her slår man på skjekene og mener mærra...
Det hele blir et grumsete oppkok av Jante (hvorfor ikke kalle barnet ved sitt egentlige navn- misunnelse?) og teknikk pluss annen- og tredjehåndsopplysninger om hvordan ting låter.

Og noen få (les: E. Askeland ) sitter igjen som pruegelknabe, stedfortredende for alle " high-end guruene".

Jeg synes ikke at dette er riktig. Som det ble sagt tidligere, skal man være glad for at noen ser seg råd til å kjøpe dyrt utstyr.

Jeg kan jo herved stille meg lagelig til for hogg og si som jeg føler: Jeg har fremdeles mye å hente for å forbedre anlegget mitt, og gir forsåvidt jamt f... i om noen synes at jeg kaster penger ut av vinduet.
mvh tkr
Meget bra skrevet!! Det er alt for mye Jantelov og misunnelse i Hi-Fi verden også. Ser ut til å være et sær-skandinavisk fenomen. Man kan liksom ikke glede seg på vegne av de som har fått det til, eller har råd til det de vil. Jeg har selv opplevd folk som "angriper" midt oppsett også, og kritikken øker og det høres ut som lydkvaliteten minker jo bedre (dyrere) det er..... Misunnelse sier jeg.... Og jeg er ikke ferdig enda... Jeg har hørt hva som er mulig, og har tenkt meg dit!!! ;)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Meget bra skrevet!! Det er alt for mye Jantelov og misunnelse i Hi-Fi verden også. Ser ut til å være et sær-skandinavisk fenomen. Man kan liksom ikke glede seg på vegne av de som har fått det til, eller har råd til det de vil. Jeg har selv opplevd folk som "angriper" midt oppsett også, og kritikken øker og det høres ut som lydkvaliteten minker jo bedre (dyrere) det er..... Misunnelse sier jeg.... Og jeg er ikke ferdig enda... Jeg har hørt hva som er mulig, og har tenkt meg dit!!!  ;)
Men du Odder, som selger høyttalere som koster 1.520.000,- , er ikke du litt i grenseområdet for hva som er god takt og tone her på HFS nå? Jeg oppfatter det hvertfall slik.
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Men du Odder, som selger høyttalere som koster 1.520.000,- , er ikke du litt i grenseområdet for hva som er god takt og tone her på HFS nå? Jeg oppfatter det hvertfall slik.
Det kan godt være. I så fall beklager jeg det. Poenget er at veldig mye spalteplass her på HFS blir brukt til angrep på de som har dyrt utstyr, og gjerne angrep på dyrt utstyr i seg selv. Ofte kommer også dette fra folk som er sterkt representer i det billigere segmentet. Uansett denne tråden er ikke ment til promotering av det vi holder på med, men den har helt tydelig berørt en nærve hos en del folk igjen.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
hvorfor bruker ikke musikere titalls tusen på anlegg egentlig, viss musikken er så viktig for high end guruene. har de ikke sett lyset?
Kjenne flere musikere jeg som bruker mange 10K og 100K på anlegg :)
Så det så!
 
O

om.s

Gjest
Poenget er at veldig mye spalteplass her på HFS blir brukt til angrep på de som har dyrt utstyr, og gjerne angrep på dyrt utstyr i seg selv. Ofte kommer også dette fra folk som er sterkt representer i det billigere segmentet.  
Jeg synes du har gode poenger! som nevnt noen ganger nå, så skal visst ting helst være gratis og gjerne funnet på dynga, da først er det akseptert og "riktig".

Kanskje best å legge ved ett par slike  ;) ;D .....

mvh  
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Musikere (de jeg kjenner) hører vel mer på selve musikken enn lyden av musikken. Når det er sagt, har de fleste av de jeg vet om OK anlegg.
Men jeg tror at det er adskillig viktigere for en musiker at låten er bra enn at lyden er bra.........
 
Topp Bunn