Hi-End markedet...

K

kbwh

Gjest
timc skrev:
Men kommer jeg i skade for å nevne romkorreksjon, Lyngdorf, Copland ol. Da fnyser high-end gutta.
Man må aldri finne på å besudle signalets renhet. Det trodde jeg du som bransjemann hadde skjønt.
 
H

hobby

Gjest
wizard skrev:
En ting jeg vil anbefale på det varmeste og som jeg i hvert fall selv ikke har angret et sekund på er å integrere oppsettet med hjemmekino. Da handler det ikke lenger bare om meg selv og lytteposisjon, men anlegget er blitt til glede og er faktisk en attraksjon for resten av familien. Det blir til at kona og jeg heller tilbringer tid i dette dedikerte rommet enn i finstua...
Siden 24 allerede er klar for hjemmekino, blir dette den neste oppgraderingen i mitt system.
Et 10.6 oppsett hadde vært heftig, men begynner med 7.1.

En prosjektor eller en stor plasma skjerm og en BD spiller - Goldmund har nettopp kommet med en blue-ray spiller; Eidos 20BD, men jeg venter på en BD versjon av Eidos 36D.

Bak+side høytalere og sub'er blir også fra Goldmund enten aktive eller passive versjoner.
BD spiller fra Goldmund, det var veldig interessant! Kan vel selv også evt. være interessert i noe slikt. Har du evt. mer info som specs, pris og når en slik kan forventes å nå markedet, altså både 20BD og 36BD? Og en forhandler å anbefale? (Kanskje du også kunne starte en egen tråd om en slik spiller?)

Anbefaler ellers 7.2 eller 7.3 oppsett om du har mulighet og plass for 2 eller 3 subber. Ellers er 7 riktig oppsatte kanaler å foretrekke vil jeg mene fremfor flere som evt. ikke er optimalt satt opp. Flere kanaler gir ikke nødvendigvis bedre lyd. En senterkanal mellom bakkanalene i et 8.x oppsett kan evt. være en god løsning dersom man har et stort rom. F.eks. Theta har implementert en slik løsning som et standardvalg i sin Casablanca prosessor.

Kom forresten over denne på AVSforum:
Ultimate Goldmund Theater
Bare å ta av seg hatten. Helt rått!

Cappuccino
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.734
Antall liker
3.336
Bilde av Goldmund Eidos 20BD

Pris og når den kan leveres er ukjent.


 
R

Roysen

Gjest
Wizard,

Hva med en egen tråd i "Mitt anlegg" forumet som viser noen bilder av oppsettet ditt? Jeg er sikker på at det er mange fler med meg som hadde satt pris på å få et innblikk i hvordan herlighetene ser ut hos deg.

Jeg har forøvrig en Goldmund Eidos Reference på veg inn selv, men denne spiller riktignok ikke Blue-Ray.

Mvh
Roysen
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Et flott anlegg wizard!!
Som det hadde vært gøy både å se noen bilder av og høre!
Konstruksjonsfilosofien til Goldmund er helt i tråd med mine ønsker og skulle Norsk Tipping ringe er et par Helios 400 høyt opp på listen over utskeielser!

Mvh
OMF
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.734
Antall liker
3.336
Goldmund nyheter

Det skal visst komme en BD spiller basert på SRDVD i SR serien, denne blir billigere enn Eidos 20BD.


Logos får også en supersub - Logos 3F spiller ned til 7Hz.

Begge Goldmund sine digitale preamper (Mimesis 24 og 30) skal nå oppgraderes til å klare opptil 128 kanaler!

Og fra Goldmund sin Reference serie kommer snart Telos 5000, en monster mono forsterker på 120kg stk og prisen blir ca 2 mill pr par.
I samme serie utvikles det nå noen utrolige dyre høytalere - pris opptil $5 mill
 
H

hobby

Gjest
Wizard,
Ser ut for meg som om du ikke har Goldmund kilde. Vil likevel spørre om du har noen erfaringer med Goldmund kilder, f.eks. 20A eller 36A?
Dette er dyre produkter så mitt hovedanliggende er om de står seg bra mot konkurrerende produkter. Noen synspunkter?

Cappuccino
 
R

Roysen

Gjest
wizard skrev:
Goldmund nyheter

Det skal visst komme en BD spiller basert på SRDVD i SR serien, denne blir billigere enn Eidos 20BD.


Logos får også en supersub - Logos 3F spiller ned til 7Hz.

Begge Goldmund sine digitale preamper (Mimesis 24 og 30) skal nå oppgraderes til å klare opptil 128 kanaler!

Og fra Goldmund sin Reference serie kommer snart Telos 5000, en monster mono forsterker på 120kg stk og prisen blir ca 2 mill pr par.
I samme serie utvikles det nå noen utrolige dyre høytalere - pris opptil $5 mill
Vet du om det kommer noen ny signalkilde i Reference serien eller noen oppgraderinger til Eidos Reference (f.eks Blue-Ray - selv om jeg tror det kanskje blir vanskelig da Blue-Ray benytter en annen laser)?

Mvh
Roysen
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.734
Antall liker
3.336
Vet du om det kommer noen ny signalkilde i Reference serien eller noen oppgraderinger til Eidos Reference (f.eks Blue-Ray - selv om jeg tror det kanskje blir vanskelig da Blue-Ray benytter en annen laser)?
Vet ikke om noen ny spiller i Reference serien, men det kommer nok en etterhvert, om spilleren din kan oppgraderes til BD vet jeg heller ikke, men send en mail til Goldmund support og spør.

Men Dac kortet kan oppgraderes fra Alize 5 til Alize 6 - og denne oppgraderingen anbefales da denne bedrer ytelsen betraktelig.

Telos 600 har også Alize 6 innebygget, siste versjonen av denne låter mye bedre enn min gamle T 600 som hadde Alize 5.

Bilde av Alize 6




Her er link til Eidos Reference http://www.goldmund.com/products/eidosreference/
 

Vedlegg

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.734
Antall liker
3.336
Wizard,
Ser ut for meg som om du ikke har Goldmund kilde. Vil likevel spørre om du har noen erfaringer med Goldmund kilder, f.eks. 20A eller 36A?
Dette er dyre produkter så mitt hovedanliggende er om de står seg bra mot konkurrerende produkter. Noen synspunkter?

Cappuccino
Nei har ingen erfaringer med Goldmund spiller i et eget anlegg, men anlegget skal oppgraderes med Goldmund 36D etterhvert.

20A er jo egentlig en dyr Pioneer kopi, så denne er ikke verdt det, men 36A/D låt utrolig bra da jeg hørte den i Sveits.
Hørte også Eidos Reference da jeg var der, og 36A/D låter nesten like bra som Ref. og det til omtrent halve prisen.

36D er som A men med innebygget video kort.
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.734
Antall liker
3.336
Her byttes Alize 5 ut og Alize 6 settes inn av brukeren selv.

Forsterkeren er Telos 2500.
 

Vedlegg

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.734
Antall liker
3.336
Her ser en mechanical grounding prinsippet internt i forsterkeren - elektronikken "henger" på 4 store armer som er boltet fast i chassis.
 

Vedlegg

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg er helt enig med Roysen. Wizard, med et så spennede og unikt annlegg som du har så hadde flere bilder og mere informasjon virkelig gjort seg.
 

sgt.salt

Medlem
Ble medlem
29.03.2008
Innlegg
21
Antall liker
4
Altså..
Jeg er enig med deg. Det er bra at folk er forskjellige. Dessuten er det jo veldig underholdende å lese om disse forskjellene. På flere enn en måte ville verden vært fattigere om ikke det fantes folk som gjorde merkelige ting.

Denne debatten kan man to trekke ned til et hvert plan - hva skal man vel med sko i sommermånedene når det er gratis å gå barbeint;)
Folk skal selvsagt bruke pengene de har tjent på akkurat hva de vil - akkurat som at jeg må få lov til å more meg med å provosere litt, når jeg leser endel av trådene her..

Jeg har en kompis som har sportsfiskeutstyr for MINST 100.000 spenn (ja, det går fint an, når man har 20 stenger, 10 sneller, elektroniske nappvarslere, spesialimporterte japanske kroker og you name it..). Tro meg; jeg tyner han når han mister en 5 hektos ørret på Store Åklungen og banner og sverter - jeg simpelthen elsker det;)

Jeg er helt sikker på at Wizard og andre er helstøpte folk med hjertet på rett plass, men hadde jeg vært forloveren hans, ville jeg likefullt (- jeg mener: i enda større grad) tyna han til døde hehe..

Jeg påberoper meg likevel retten til å mene at en god del av det jeg leser her er temmelig virkelighetsfjernt - og må innrømme at jeg er veldig nysgjerrig på hvordan noen av disse ekstreme folka argumenterer (både med kona og sin egen lommebok), når de går til innkjøp av komponenter til en samlet verdi som tilsvarer 5-6 av mine årslønner).

Over to millioner? Jeg kan ikke hjelpe for det. Det er helt høl i hue, i mine ører. Og sist jeg sjekka var det ingen ting galt med øra mine ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
sgt.salt skrev:
...
Jeg påberoper meg likevel retten til å mene at en god del av det jeg leser her er temmelig virkelighetsfjernt - og må innrømme at jeg er veldig nysgjerrig på hvordan noen av disse ekstreme folka argumenterer (både med kona og sin egen lommebok), når de går til innkjøp av komponenter til en samlet verdi som tilsvarer 5-6 av mine årslønner).

Over to millioner? Jeg kan ikke hjelpe for det. Det er helt høl i hue, i mine ører. Og sist jeg sjekka var det ingen ting galt med øra mine ;D
2 mill. kr - det kan være «allverden» for noen - for de fleste er det en god slump penger - men det kan likevel være lommerusk for andre. Dersom man har 2 mill. kr til disposisjon, så ser jeg ingen grunn til å kalle det idioti. Dersom prioriteringen innebærere en forsakelse av ens eget og evt. familiens ve og vel (dvs. andre «vitige» områder), så kan man altids stille spørsmålet om det er så smart ... det samme kan man si om mange andre prioriteringer ift. mye annet: bil, båt, hus, hytte, fly, ferie, fest og morro etc.

mvh
KJ
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
sgt.salt skrev:
Altså..
Jeg er enig med deg. Det er bra at folk er forskjellige. Dessuten er det jo veldig underholdende å lese om disse forskjellene. På flere enn en måte ville verden vært fattigere om ikke det fantes folk som gjorde merkelige ting.

Denne debatten kan man to trekke ned til et hvert plan - hva skal man vel med sko i sommermånedene når det er gratis å gå barbeint;)
Folk skal selvsagt bruke pengene de har tjent på akkurat hva de vil - akkurat som at jeg må få lov til å more meg med å provosere litt, når jeg leser endel av trådene her..

Jeg har en kompis som har sportsfiskeutstyr for MINST 100.000 spenn (ja, det går fint an, når man har 20 stenger, 10 sneller, elektroniske nappvarslere, spesialimporterte japanske kroker og you name it..). Tro meg; jeg tyner han når han mister en 5 hektos ørret på Store Åklungen og banner og sverter - jeg simpelthen elsker det;)

Jeg er helt sikker på at Wizard og andre er helstøpte folk med hjertet på rett plass, men hadde jeg vært forloveren hans, ville jeg likefullt (- jeg mener: i enda større grad) tyna han til døde hehe..

Jeg påberoper meg likevel retten til å mene at en god del av det jeg leser her er temmelig virkelighetsfjernt - og må innrømme at jeg er veldig nysgjerrig på hvordan noen av disse ekstreme folka argumenterer (både med kona og sin egen lommebok), når de går til innkjøp av komponenter til en samlet verdi som tilsvarer 5-6 av mine årslønner).

Over to millioner? Jeg kan ikke hjelpe for det. Det er helt høl i hue, i mine ører. Og sist jeg sjekka var det ingen ting galt med øra mine ;D
Det er godt at noen roper "hallo" innimellom her inne også. Om ikke annet, så får hver og en av oss reflektert litt over våre prioriteringer.

Jeg synes det er interessant å sammenfatte størrelsen (prisen) på hifistabelen med ditto på platesamlingen jeg; og sette hifiinteressen i perspektiv med musikkinteressen hos samme person. Så idet så har du et godt poeng i mine øyne, stg salt, idet du minner oss på det målet som for mange bør ligge til grunn for vårt valg av utstyr og utstyrsnivå.

Jeg kjenner mer enn en hifibuff med (i mine øyne) et tilnærmet uinteressert forhold til musikk, slunkne "platesamlinger" som egentlig bare er en oppsummering av "årets ti best-lydende innspillinger" de siste årene, som fravrister seg utvetydige kjedsommelighetstegn straks temaet kommer inn på musikk... uten at hifilyd er hovedfokus.

Sunt å bli minnet på dette. PS; mitt innlegg er uten relevans til subjekter nevnt i tråden forøvrig.
Utover det; lommebøker har så forskjellig omfang, og det at noen ikke har råd til noe, betyr ikke at andre (som har råd til det) er gale. Det er mange dyre hobbyer, hifi er vel lett å regne som en relativt rimelig hobby nesten uansett nivå.... iallefall sammenliknet med mange andre "vanlige" interesser; hytter, båter, biler etc.
Eksempelvis; kona har akkurat bestilt ny bil, en BMW 325i Touring; prisforskjellen hun måtte punge ut ift en ellers identisk 320i var 145.000,- (!)... får en 60k cd-spiller til å arte seg som et varp. Men det er liksom helt "greit"... da kan man kanskje begynne å snakke om galskap (?).

Mvh Vidar P
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Synd at det nesten ikke finnes musikere som har et high-end anlegg. Da ville vi sluppet alle de dårlige innspillingene, og gode sanger kunne vært magiske. :eek:
Musikere med Sanyo anlegg burde en gang i blant tatt en tur innom den lokale hifi butikken og hørt noen demoer. Tenk, både god lyd og god musikk. Nei, drit og dra.

Og som VidarP nevner, så finnes det i mine øyne helt sykt mange superdyre båter i fjordene. Med 4 mnd sesong, og max 10 soldager (men de fleste utenom badesesongen), må jo dette være beviset på galskap i mine øyne. Men hadde jeg hatt 10mill, så kanskje jeg også hadde hatt en dyr jolle, bil, hytte og fett anlegg.

Holdt på å glemme at jeg også ville gitt bort 10.000kr til hjelpe organisasjoner.

Galskap forbinder jeg når hobbyen ruinerer familens økonomi og setter viktigere prioriteringer i skyggen. ;D
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
En del av innleggene er tatt bort, jfr. regel 1.

Evnt. kritikk er en ting, men saklig formulering er en annen ting.

Mvh
Høvdingen
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Ser at det er et gjengående tema dette med musikk - antall innspillinger opp i mot prisen av anlegget.

Har ikke tellt på en stund, men tror jeg nærmer meg rundt 1000 CDer....men vil vel tro at 80% av lyttingen min gjøres til et utvalg av 50 Cder som er mine favoritter.

Hvorfor...? Jo fordi med knapphet på tid, så foretrekker jeg å ha en en time eller to med noe jeg vet gir meg akkurat det jeg trenger - fremfor å sette noe på noe som kan bli en skuffelse... Så for min del betyr det svært lite om "hyllevarmerne" teller 100 eller 1000 eller 10 000 - de betyr ikke så mye.

Derimot synes jeg det er gøy og kunne hente fram en innspillingen som er diskutert eller anbefalt for å høre hva andre liker/diskuterer.

Pr i dag tillater ikke mitt liv meg mer enn 1 time med lytting om dagen i snitt - det innebærer 365 Cder i året.
Hvis vi da antar at jeg halvparten av tiden spiller en av mine 50 favoritter, og at jeg kjøper 100 Cder i året som jeg selvsagt lytter på. Så har ikke jeg mer tid tid enn å lytte på snaut 100 av mine hyllevarmere.....hadde jeg da hatt 5000 Cder i hyllen , så hadde det tatt meg 50 år å lytte gjennom de....

Mvh
OMF
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
OMF skrev:
Pr i dag tillater ikke mitt liv meg mer enn 1 time med lytting om dagen i snitt - det innebærer 365 Cder i året.
Hvis vi da antar at jeg halvparten av tiden spiller en av mine 50 favoritter, og at jeg kjøper 100 Cder i året som jeg selvsagt lytter på. Så har ikke jeg mer tid tid enn å lytte på snaut 100 av mine hyllevarmere.....hadde jeg da hatt 5000 Cder i hyllen , så hadde det tatt meg 50 år å lytte gjennom de....

Mvh
OMF
Livet er fullt av prioriteringer, får håpe på at tiden tillater mer lytting etter hvert :)
 

sgt.salt

Medlem
Ble medlem
29.03.2008
Innlegg
21
Antall liker
4
"Telos 600 har også Alize 6 innebygget, siste versjonen av denne låter mye bedre enn min gamle T 600 som hadde Alize 5."

Bilde av Alize 6




I rest my case.
Skjønt jeg elsker tanken på at det finnes et brett med noen motstander som gjør et stereoanlegg til 2.000.000 "mye bedre (sic.)"
Jeg veit rett og slett ikke om jeg hadde tålt å høre så bra lyd.
 

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
sgt.salt skrev:
I rest my case.
Skjønt jeg elsker tanken på at det finnes et brett med noen motstander som gjør et stereoanlegg til 2.000.000 "mye bedre (sic.)"
Jeg veit rett og slett ikke om jeg hadde tålt å høre så bra lyd.
Hei!
Er litt usikker på ha du ønsker å oppnå med disse kommentarene....

Det er snakk om nye DAC kort.....og ut i fra dine kommentarer så menter du åpenbart at det ikke er forskjell på DACer.....er det det du mener...?

For noen år tilbake så hadde jeg et anlegg som kostet en del (rundt 100k) veiledende....og trodde på den tiden at jeg var i ferd med å tangere hva som var mulig å oppnå når det gjaldt lydgjengivelse.....det var jeg ikke.....

Hva er det beste du har hørt Sgt...og hva mener du var årsaken til at det spilte så bra.... - bidra med litt positivt!!

Mvh
OMF
 

sgt.salt

Medlem
Ble medlem
29.03.2008
Innlegg
21
Antall liker
4
Hei! For ikke alt for lenge siden fikk jeg iskalde frysninger da var på hytta og hørte "Fall" (Nefertiti) av Miles Davies på min ITT (= Lenco) L-75 m./ shure MM pickup av ukjent spesifikasjon, tilkoblet en gammel Tandbergspiller med tilhørende høyttalere. Jeg har nok ikke samme fintfølende nese for lyd som andre. Derfor har du nok rett i at jeg ikke bidrar med med noe særlig konstruktivt på denne tråden. Det ber jeg faktisk ydmykt om unnskyld for (vil tross alt ikke skape dårlig stemning på et humørfylt forum) og sniker meg så stille jeg kan ut av tråden, tilbake til den beste plassen i sofaen (litt til venstre for sweet spot) ;)

MVH

Sgt.Salt
(((Jeg skulle faktisk gjerne hørt den skiva på anlegget til wizard og noen og en hver av dere. Jeg tror det utvilsomt ville låte helt innihælvetes dødsbra (jeg er ikke ironisk))))
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Direkte spørsmål til OMF:
Hva er grunnen til at du ikke bruker mer enn ca en time hver dag på musikk?

(Eller er tid brukt på musikk, hodet halveis ned mellom knærne, nidlyttende til hva som kommer ut av anlegget, resten bakgrunnstøy?)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Meget godt innlegg OMF.

Tro ikke at du er den enste som er i lignende situasjon. Jeg kjenner meg veldig godt igjen.

Med kone, to aktive døtre på 10-13 samt et +100 år gammelt hus som skal vedlikeholdes, blir det begrenset hvor mye tid man med god samvittighet kan bruke foran anlegget pr dag.

De som fortsatt lever på studenthybelen, eller i beste fall har kommet seg over i en leilighet hvor de sitter med sine eneste venner - som kun er innspilt på plate - forstår ikke hva vi mener...
 
B

begr

Gjest
Dette med tiden er veldig forståelig, men det jeg da IKKE forstår er hvorfor vi da alikevel har ett anlegg i mange hundre tusen kroners klassen når det knapt er blitt varmt før vi "må" slå det av igjen.

Mvh en som spiller ihvertfall 4-5 timer til dagen....når jeg først spiller.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Når jeg snakker om en time så er det lyttetid (sweetspot, TVen av, osv)....musikken står stort sett alltid på......og legger nok til en time eller to per dag...

Hva er det som stjeler tiden...tja det er jo jobb først og fremst, jobber noe mer enn vanlig arbeidstid, så er det jo trening, handling, oppussing, flytting, TV og ikke minst familie. Har hatt et par veldig hektiske år nå, og tror/håper ting skal roe seg litt ned....

Ser at det blir spurt om hvorfor man skal investere i dyrt anlegg, når man knapt har tid til å høre på det....til det vil jeg bare si at knapp tid bare gjør tiden foran anlegget enda mer verdifull. Og anlegget står alltid på - så noen oppvarming er ikke nødvendig...

Mvh
OMF
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Forstår godt at det finnes mange tidstyver, ikke noe problemer med det.
Ingen barn ennå, selv om det vistnok skal skje noe på den fronten :D , så jeg bruker vel over 50-60 timer på musikk i uka. Nå skal det sies kun en veldig liten del av det er kvalitetslyttetid hvis en kan kalle det det. Musikk er for meg en så viktig del av livet, og det er så mye som må høres på at hovedalteret, stereo nr. 2, Tivolianlegget på kjøkkenet eller bilanlegget er konstant i bruk.
Tror nok at den dagen barn kommer inn i bildet så vil de få en musikkfylt barndom ;D ;D ;D
 
H

hobby

Gjest
Jeg begynte egentlig med hifi den dagen jeg fikk barn...!!
Ingen motsetning det, det har funket som "tusan"! Og barna mine er blitt glad i musikk!

Ellers foretrekker jeg 1 time med musikk på et high end anlegg fremfor 10 timer med noe dårligere... Kvalitet fremfor kvantitet, mener nå jeg.
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.734
Antall liker
3.336
Goldmund har nå kommet med en ny serie Metis, denne erstatter SR serien

Den nye preampen Metis 10 øverst i bildet - tror prisen var €6000






Metis aktiv høytaler



 
Topp Bunn