HFS Valgvake 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Kristin Halvorsen trekker seg sensasjonelt. Får vi flere overraskelser i løpet av kvelden?

    -En kommentatortråd for de som følger kveldens begivenhet.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde på forhand tippet valgskred for de rød-grønne og i særdeleshet Ap. Dette som en bieffekt av 22.7. Men det virker som det motsatte har skjedd.



    Det blåser en Høyre-vind i nord

    -Betydelig fremgang for Høyre over hele landet. Merkelig. Pussig.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    pedal skrev:
    Jeg hadde på forhand tippet valgskred for de rød-grønne og i særdeleshet Ap. Dette som en bieffekt av 22.7. Men det virker som det motsatte har skjedd.

    Det blåser en Høyre-vind i nord

    -Betydelig fremgang for Høyre over hele landet. Merkelig.
    Jeg vil tro at folk har flyttet tilbake fra Frp til H, etter å ha gått andre veien tidligere - god korrespondanse i målingene for den teorien.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et par negative ting med prognosene. Frp er fremdels større enn Venstre og Krf har mer enn 2% denne gangen også. Utover dette ser det slett ikke så ille ut dette her.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Sterkt alkoholsug nå, men har viktig morgenmøte i morgen så det blir en flaske Frisk og Sprudlende Eplemost fra Union.
    Drikkes iskald fra flaska. Herlig forfriskende. Den bør dere prøve. Fant den på Meny.
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg vil tro at folk har flyttet tilbake fra Frp til H, etter å ha gått andre veien tidligere - god korrespondanse i målingene for den teorien.
    Tybring-Gjedde oppsummerte det forsåvidt greit - vanskelig for FrP å drive valgkamp når de ikke kan snakke om innvandrere.

    Lurer også på hvor mye av tilbakegangen til FrP Carl I. Hagen er personlig ansvarlig for.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg vil tro at folk har flyttet tilbake fra Frp til H, etter å ha gått andre veien tidligere - god korrespondanse i målingene for den teorien.
    Tybring-Gjedde oppsummerte det forsåvidt greit - vanskelig for FrP å drive valgkamp når de ikke kan snakke om innvandrere.

    Lurer også på hvor mye av tilbakegangen til FrP Carl I. Hagen er personlig ansvarlig for.
    Carl Ivar virker å være utgått på dato.
    Forøvrig er vel 10-12% et mer "normalt" leie for et parti som FrP, kontra 18-20%.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.876
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Kristin Halvorsen har tross alt vært partileder i nesten 15 år i SV, så det er egentlig ikke så overraskende. SV har oppnådd ganske mye i perioden med henne som partileder, til og med kommet i regjeringsposisjon, og er egentlig en prestasjon.

    Høyre ser ut til å gå mye frem. Fremskrittspartiet har også gått kraftig tilbake. Krf, Venstre og Senterpartiet holder seg "noenlunde" stabile, men med en lett tilbakegang. Lokalt i Norge er det større variasjoner, ser jeg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.876
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Jeg hadde på forhand tippet valgskred for de rød-grønne og i særdeleshet Ap. Dette som en bieffekt av 22.7. Men det virker som det motsatte har skjedd.



    Det blåser en Høyre-vind i nord

    -Betydelig fremgang for Høyre over hele landet. Merkelig. Pussig.
    I Tromsø har nok "avgifts-politikken" til AP med innføring av eiendomsskatt for hele kommunen (også distriktene, som utgjør en betydelig del av kommunen rent geografisk), forsøk på "kø-prising" på veiene, som i så fall blir på toppen av den ekstra "bensin-avgiften" kommunen krever inn på drivstoff. Den kommunale avgiften på bensin er per i dag på 89 øre. AP har foreslått å øke denne til 1,90,- kr. pr. liter.

    Det har ikke gått upåaktet hen her, og folk er rett og slett redde for å bli ytterligere ribbet for penger. Tromsø er en dyr by, både å kjøpe/leie bolig i, og avgiftene har steget i de senere år. Regninger sendes fra den kommunale administrasjonen for inspeksjoner av privat kloakk (septikk-tanker) som er temmelig drøye (mener mange, og uten at "inspeksjon" er avklart med grunneier). OL-søknader og andre prosjekter har kostet penger -skoler og barnehageløftet har kostet en del. Kommunal gjeld er økt til 5 milliarder, en økning på 3,4 milliarder på de 12 årene siden 1999 som AP og SV har styrt kommunen.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    00:04

    Dette blir en skikkelig blåmandag for Jens & co. Dakars.
    -Fikk de for få innvandrerstemmer?
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.876
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    I Harstad, Troms, har Fremskrittspartiet gjort et brakvalg:

    Her er resultatene før Kila valgkrets er klar (en av to valgkretser -en krets gjenstår enda, men tendensen er tydelig):

    Ap 29,0 %
    Sv 2,6 %
    Sp 7,3 %
    Krf 3,7 %
    V 5,5 %
    H 14,5 %
    Frp 33,5 %
    Kystpartiet 0,5 %
    Rødt 3,3 %

    Høyre går mot tidenes dårligste valg i Harstad, mens Venstre dobler seg i forhold til kommunevalget i 2007. Forklaringen er med meget stor sannsynlighet svært enkel: bomring! Arbeiderpartiet fikk støtte fra Høyre om innføring av bomring, og har blitt straffet beinhardt av Harstad-væringene.

    http://www.ht.no/incoming/article484898.ece
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.876
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    I Tromsø har Høyre knust Arbeiderpartiet:

    Slik er resultatene ved midnatt etter at 22 av 26 kretser var talt opp:

        A - 26,2%
        SV - 5,9%
        RØDT - 7,2%
        SP - 2,4%
        KRF - 2,9%
        V - 3,9%
        H - 36,2%
        FRP - 13%
        KYST - 0,5%
        MDG - 1,6%
        NKP - 0,1%

    http://www.nordlys.no/nyheter/valg/article5734160.ece
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jajemen.. oslofolk er jammen ikke så toskete.

    Her er jo jaggu venstre større enn Frp og Krf nede på 2-tallet. Oppløftende for hovedstaden.

     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oslo har en grovfordeling som virker fornuftig for meg. Det handler om ideell maktfordeling mellom store og små, ikke blokkene. De bør ha omskiftelig posisjon fra tid til annen.

    Er ganske enig med herr pedal. Kanskje jeg er litt strengere? Jeg oppfatter FrP og Sv som nyttige fløypartier, og synes at slike bør ligge rundt 8-10%. Med små nødvendige avvik har de fått et godt resultat i hovedstaden, ut fra det jeg synes er en blokk-objektiv vurdering. Evt maktskifte er en tildels annen diskusjon.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I Stange får A rent flertall. Ting er tilbake til normalen i så måte, mens SP er marginalisert, hurra.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Sperregrensen burde vært 35%
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Men praktisk. Ingen tvil, liksom. Fei alt småtjafs unna, brett opp skjorteermene og jobb. Mühe ohne Zweck.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    I Agder er det noen endringer.

    Høyrevinden blåser gjennom fylkene, men Austegdene vil ikke ha fylkessammenslåing (67% nei).
    Grensekommunene i Aust-Agder kommer til å søke overflytting til Vest-Agder.

    Arendal blir blå igjen; Høyre dobler antall rep. fra 6 til 12. FrP mister 2, fra 8 til 6

    Risør blir rød igjen med Ap+Rv, men ikke med Thygesen som ordfører (Rødt). Ikke personvalg på ordfører denne gangen slik at man nå får en ordfører som har reell makt.
    http://agderposten.no/article/20110913/LOKAL8/110919922/1116/ABONNEMENT

    Kristiansand blir blå-blå-gul; FrP-H-KrF med rent flertall i sitt samarbeid (29 av 53 bystyrerepresentanter).

    Farsund FrP har tydeligvis gjort en god jobb og partiet har vokst til 35,5%, Ap går tilbake nesten 9% i denne kommunen.
    FrP får 10 rep (+1), H 7(+2), Ap 4(-3)

    Begge fylkesordførerne blir "borgerlige" (Vest-Agder har det i dag).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Men praktisk. Ingen tvil, liksom. Fei alt småtjafs unna, brett opp skjorteermene og jobb. Mühe ohne Zweck.
    Was heute nicht geschieht, ist Morgen nicht gethan,
    Und keinen Tag soll man verpassen,
    Das Mögliche soll der Entschluß
    Beherzt sogleich beym Schopfe fassen,
    Er will es dann nicht fahren lassen,
    Und wirket weiter, weil er muß
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ole I skrev:
    Grensekommunene i Aust-Agder kommer til å søke overflytting til Vest-Agder.
    Går det an? Skjønner dem godt, forøvrig.
    Har forstått at valgkampen var på nivå med EEC/EU-avstemningenes. Stakkars egder.
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Ole I skrev:
    Grensekommunene i Aust-Agder kommer til å søke overflytting til Vest-Agder.
    Går det an? Skjønner dem godt, forøvrig.
    Har forstått at valgkampen var på nivå med EEC/EU-avstemningenes. Stakkars egder.
    Går jo an å søke, sannsynligheten for at det går igjennom er derimot vistnok ganske liten.
    Hvorfor skjønner du godt at grensekommunene vil søke seg over? Vet du noe som jeg ikke vet? Jeg skjønner det ikke nemlig ikke
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    svingen68 skrev:
    Valentino skrev:
    Ole I skrev:
    Grensekommunene i Aust-Agder kommer til å søke overflytting til Vest-Agder.
    Går det an? Skjønner dem godt, forøvrig.
    Har forstått at valgkampen var på nivå med EEC/EU-avstemningenes. Stakkars egder.
    Går jo an å søke, sannsynligheten for at det går igjennom er derimot vistnok ganske liten.
    Hvorfor skjønner du godt at grensekommunene vil søke seg over? Vet du noe som jeg ikke vet? Jeg skjønner det ikke nemlig ikke
    URREGEL 1: Gresset er alltid grønnere på den andre siden.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    svingen68 skrev:
    Går jo an å søke, sannsynligheten for at det går igjennom er derimot vistnok ganske liten.
    Hvorfor skjønner du godt at grensekommunene vil søke seg over? Vet du noe som jeg ikke vet? Jeg skjønner det ikke nemlig ikke
    Søknadene går sannysnligvis ikke gjennom i departementene. Men et Stortingsvalg i 2013 kan jo forandre på dette.

    Hvorfor kommunene ønsker seg over er nok ganske nyansert. En hovedgrunn er nok at disse grensekommunene rett og slett er gått lei av nei-folket øst i fylket (Arendal, spesielt). Jeg regner med at de ser på nei-folket som negative og bakstreberske.
    Om det er riktig, er en helt annen debatt.
    "Sykehuskonflikten"; fylkenes felles sentralsykehus med de to største enhetene i h.h.v Kristiansand og Arendal, er også en viktig grunn til spliden innad i fylket.
    Og så er det geografien; grensekommunene har en naturlig forankring mot Kristiansand og ikke mot Arendal; ihvertfall fra Kong Christian IV's tid og fremover (før det eksisterte ikke Kristiansand som by).

    Opprinnelig var Agder én enhet, én region oppdelt i diverse amt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ole I skrev:
    svingen68 skrev:
    Går jo an å søke, sannsynligheten for at det går igjennom er derimot vistnok ganske liten.
    Hvorfor skjønner du godt at grensekommunene vil søke seg over? Vet du noe som jeg ikke vet? Jeg skjønner det ikke nemlig ikke
    Søknadene går sannysnligvis ikke gjennom i departementene. Men et Stortingsvalg i 2013 kan jo forandre på dette.

    Hvorfor kommunene ønsker seg over er nok ganske nyansert. En hovedgrunn er nok at disse grensekommunene rett og slett er gått lei av nei-folket øst i fylket (Arendal, spesielt). Jeg regner med at de ser på nei-folket som negative og bakstreberske.
    Om det er riktig, er en helt annen debatt.
    "Sykehuskonflikten"; fylkenes felles sentralsykehus med de to største enhetene i h.h.v Kristiansand og Arendal, er også en viktig grunn til spliden innad i fylket.
    Og så er det geografien; grensekommunene har en naturlig forankring mot Kristiansand og ikke mot Arendal; ihvertfall fra Kong Christian IV's tid og fremover (før det eksisterte ikke Kristiansand som by).

    Opprinnelig var Agder én enhet, én region oppdelt i diverse amt.
    Takker - jeg kikker på eiendommer der nede, og har hatt en magefølelse av at jeg ikke skal lenger sør enn Arendal ...
     
    O

    Ole I

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Takker - jeg kikker på eiendommer der nede, og har hatt en magefølelse av at jeg ikke skal lenger sør enn Arendal ...
    Er det helårs eller fritidsbolig?
    Grunnen til at jeg spør er at Tvedestrand og Risør har boplikt. Dvs. Tvedestrand har noen bopliktfrie-soner.
    Så hvis du f.eks finner en egnet bolig i Risør Kommune og dette er helårsbolig, så har du en spennende utfordring om du ikke skal bosette deg der.....
    Og med valgresultatet i Risør i går, blir det definitivt ingen endring i bopliktordningen.

    Forøvrig er det nok ingen forskjell for deg om kommunen blir i AA eller flytter over til VA. Det er på kommunalt plan du som boligeier får/har den nøvendige kontakten.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ole I skrev:
    vredensgnag skrev:
    Takker - jeg kikker på eiendommer der nede, og har hatt en magefølelse av at jeg ikke skal lenger sør enn Arendal ...
    Er det helårs eller fritidsbolig?
    Grunnen til at jeg spør er at Tvedestrand og Risør har boplikt. Dvs. Tvedestrand har noen bopliktfrie-soner.
    Så hvis du f.eks finner en egnet bolig i Risør Kommune og dette er helårsbolig, så har du en spennende utfordring om du ikke skal bosette deg der.....
    Og med valgresultatet i Risør i går, blir det definitivt ingen endring i bopliktordningen.

    Forøvrig er det nok ingen forskjell for deg om kommunen blir i AA eller flytter over til VA. Det er på kommunalt plan du som boligeier får/har den nøvendige kontakten.
    Jeg tenker mer på holdning i befolkningen til ymse ... litt har man da erfart. ;)
    Boplikt er ikke et problem.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er jo mye fint og rimelig i risørområdet, og på sikt kan det jo bli en god investering når engang boplikten frafalles.
     
    N

    nb

    Gjest
    ;)

    SV snakker ikke så høyt om at uten private barnehager hadde de ikke vært i nærheten av "full" barnehagedekning. "Full" fordi den er full kun på papiret og knapt nok der.

    Men glade i å skryte av hvor stor dekning det er, det er partiet åkke som.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    svingen68 skrev:
    Valentino skrev:
    Ole I skrev:
    Grensekommunene i Aust-Agder kommer til å søke overflytting til Vest-Agder.
    Går det an? Skjønner dem godt, forøvrig.
    Har forstått at valgkampen var på nivå med EEC/EU-avstemningenes. Stakkars egder.
    Går jo an å søke, sannsynligheten for at det går igjennom er derimot vistnok ganske liten.
    Hvorfor skjønner du godt at grensekommunene vil søke seg over? Vet du noe som jeg ikke vet? Jeg skjønner det ikke nemlig ikke
    URREGEL 1: Gresset er alltid grønnere på den andre siden.
    1: Selvfølgelig er det mulig å melde overgang. Eller har jeg drømt at Ølen kommune gjorde det i 2002?

    2: Grønnere gress? Selvfølgelig er det grønnere når det tar minst 3 timer å kjøre til fylkessenteret i Hordaland i forhold til den korte veien til Haugesund og Stavanger for de i Ølen, slik at skikkelige sykehus blir et mer lokalt tilbud. Det samme gjelder utdanningsmuligheter fra VGS og høyere. Alle vil jo helst bo nærmest mulig de beste offentlige tilbudene, noe som utgjør den største forskjellen mellom randkommuner og de mer sentrale. Jeg antar at randkommunene i Aust-Agder har endel å tjene på å skifte fylke av den årsak, pluss at Kristiansand sikkert har de beste tilbudene i den delen av landet.

    Det er slettes ikke urealistisk at de får melde overgang, hvis de kan vise til betydelig bedre forhold for dem å skifte fylke. Ølen kommune er veldig glad for å slippe å tilhøre Hordaland istedenfor Rogaland. Det er grunner til å anta at de som nå ønsker å skifte fylke har tenkt godt igjennom dette, og at de har studert tilfellet Ølen skikkelig.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    baluba skrev:
    Jeg antar at randkommunene i Aust-Agder har endel å tjene på å skifte fylke av den årsak, pluss at Kristiansand sikkert har de beste tilbudene i den delen av landet.

    Det er slettes ikke urealistisk at de får melde overgang, hvis de kan vise til betydelig bedre forhold for dem å skifte fylke. Ølen kommune er veldig glad for å slippe å tilhøre Hordaland istedenfor Rogaland. Det er grunner til å anta at de som nå ønsker å skifte fylke har tenkt godt igjennom dette, og at de har studert tilfellet Ølen skikkelig.
    Minner om hvem som er fylkesmann i AA:
    http://www.fylkesmannen.no/hovedEnkel.aspx?m=58557

    Han har nok en del kamerater i dagens regjering :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ole I skrev:
    baluba skrev:
    Jeg antar at randkommunene i Aust-Agder har endel å tjene på å skifte fylke av den årsak, pluss at Kristiansand sikkert har de beste tilbudene i den delen av landet.

    Det er slettes ikke urealistisk at de får melde overgang, hvis de kan vise til betydelig bedre forhold for dem å skifte fylke. Ølen kommune er veldig glad for å slippe å tilhøre Hordaland istedenfor Rogaland. Det er grunner til å anta at de som nå ønsker å skifte fylke har tenkt godt igjennom dette, og at de har studert tilfellet Ølen skikkelig.
    Minner om hvem som er fylkesmann i AA:
    http://www.fylkesmannen.no/hovedEnkel.aspx?m=58557

    Han har nok en del kamerater i dagens regjering :)
    Tror ikke det har noen stor betydning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn