HFS og språk ...

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Trekker det ennu lenger & "sigjar gamalnorsk". Likte det språket, og da særlig de tildels groteske beretningene om "Åsa Tor". Han tuppa dvergen Lit på bålet, og han brann. Fritt oversatt efter hukommelsen. Mener det stammer fra baldurs bålfærd. Burde vite noe om dette, da jeg har kabler m. norrøne navn ;D.

onkeljonny

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Antall liker
1
Sted
Oslo
Audiophile-Arve skrev:
TTmania skrev:
Har det ikkje alltid vore slik?
Ikkje i same mon som no. Færre og færre nyttar nynorsk. Held utviklinga fram, kjem vi til ei stode der nynorsk fyrst og fremst nyttast av ein fåtalleg elite (meist som med vinyl!)

Samstundes vert skilnaden mellom bokmål og nynorsk mindre. Planen på byrjinga av det førre hundreåret var å få i stand ein "sameining på norsk folkemåls grunn" (ikkje heilt nynorsk genitiv der!). 50 år til no, så er vi framme: Nynorsk vert eit reint kunstspråk, og bokmål tek opp i seg så mykje nynorsk at sameininga kan seiast å vere fullførd.

Dei trudde nok ikkje det skulle ta så lang tid ...

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
onkeljonny skrev:
Audiophile-Arve skrev:
TTmania skrev:
Ikkje i same mon som no. Færre og færre nyttar nynorsk. Held utviklinga fram, kjem vi til ei stode der nynorsk fyrst og fremst nyttast av ein fåtalleg elite (meist som med vinyl!)

Samstundes vert skilnaden mellom bokmål og nynorsk mindre. Planen på byrjinga av det førre hundreåret var å få i stand ein "sameining på norsk folkemåls grunn" (ikkje heilt nynorsk genitiv der!). 50 år til no, så er vi framme: Nynorsk vert eit reint kunstspråk, og bokmål tek opp i seg så mykje nynorsk at sameininga kan seiast å vere fullførd.

Og så sitter vi der med et mål som hverken er riksmål eller stram og ren nynorsk, men en guffen hybrid som er mest egnet til selvangivelsen o.l. Fysj

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.197
Torget vurderinger
4
Roberth skrev:
Hvor skal vi egentlig være beviste på språket? Det viktigste er vel strengt tatt at vi forstår hverandre.
Nei, hva skal vi vel med vinyl, high res og high end ? Vi har jo tross alt mp3 ! Det viktigste er vel strengt tatt at vi hører noe ?

onkeljonny

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Antall liker
1
Sted
Oslo
totte skrev:
onkeljonny skrev:
Audiophile-Arve skrev:
TTmania skrev:

Og så sitter vi der med et mål som hverken er riksmål eller stram og ren nynorsk, men en guffen hybrid som er mest egnet til selvangivelsen o.l. Fysj
Du har nok dessverre rett. Det er en uheldig effekt av det norske likhetsidealet. Vi får trøste oss med at likhetsidealet medfører noen fordeler også.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Briljante engelskkunnskaper i VG idag:

"Dermed er det «though luck» for deg som vender tilbake med halen mellom beina: Bordet har allerede fanget, og butikken er i sin fulle rett til å vise deg en kald skulder. Varen du ikke lenger vil ha, blir du nødt til å beholde - i utgangspunktet."

U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror de engelske brukes mye fordi de er så innarbeidet i bransjen. De fleste skriver og sier finishene (hehe) på engelsk og da er det lett for oss å følge på. Det er jo lite som skal til for å innarbeide norske ord for forhandlerne, men de synes nok det låter mer eksklusivt på engelsk tror jeg.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Så lenge ortografien er sånn noenlunde korrekt skal jeg ikke klage, men det er vel for meget å forlange. :-[

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.552
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Steinar_Lund skrev:
Ta f.eks. ordet Walkman. For mange år siden foreslo Språkrådet å kalle det traskesnakker, men av en eller annen grunn slo det ikke særlig an.
I samme slengen lanserte dette rådet idéen om å bruke begrepet "alternativ intelligens" om folk som var sterkere i håndverk enn i teoretiske skolefag. Jeg, som hverken var noe skolelys eller flink i sløyd, følte meg ganske dum. Sikkert derfor jeg ikke kunne forstå hvorfor ingen ville bruke ordet traskesnakker. ???
Slepebrøler fikk innpass.

Topp Bunn